Iškrovos diena ‒ didesnė nauda ar žala?

Gegužės 4, 2015 | Justė Latauskienė
+17
2
Iškrovos diena ‒ didesnė nauda ar žala?

Mokslinių tyrimų duomenimis šeriant kirmėles, peles ir bengališkąsias makakas, kitaip rezus beždžiones, 30‒40 % mažiau kalorijų turinčiu pašaru gerokai prailginama šių gyvūnų gyvenimo trukmė. O iškrovos dienų įvedimas į pelių mitybos režimą gerina jų sveikatą ir ilgina gyvenimą. Nors daug išsamių tyrimų apie iškrovos dienų įtaką žmogaus sveikatai dar nėra atlikta, bet žinių sukaupta išties nemažai. 

„Net ir visiškai sveiko žmogaus organizmas gali įvairiai reaguoti į alkį ir sumažėjusį maisto kiekį.“ Iškrovos diena – tai diena be maisto ar tik su nedideliu jo kiekiu. Nuo nevalgymo ar badavimo iškrovos diena skiriasi tuo, jog žmogus tai daryti renkasi sąmoningai, tikėdamasis tam tikrų rezultatų. Iškrovos dienos gali būti laikomasi dėl religinių patirčių, fizinio poilsio, mitybos režimo palaikymo ar kitokių priežasčių. Iškrovos dienos metu gali būti valgomi nekasdieniški produktai, taip pat sportuojama, skaitoma tam tikra literatūra, ilsimasi ar gyvenama įprastą gyvenimą. 

Iškrova diena neturi konkrečių ištakų ‒ nėra vieno žmogaus ar žmonių grupės, kurie būtų sugalvoję iškrovos dieną. Ji taikoma įvairiose kultūrose ir socialinėse grupėse. 

Trys iškrovos dienos pliusai 

  1. Valios ugdymas ir emocijų nuraminimas. Didžiausia iškrovos dienos nauda ne fizinė, bet dvasinė. Viena diena be valgio sveikam žmogui nesudaro grėsmės gyvybei ar sveikatai, vis dėlto žmogus turi atsispirti alkiui ir suvaldyti susierzinimą, kylantį dėl nevalgymo. Tai padeda ugdyti valią ir geriau pažinti save. Dėmesio sutelkimas į tai, kaip nepažeisti iškrovos dienos disciplinos, taip pat atitraukia mintis nuo kitų kasdienių rūpesčių.
     
  2. Organizmo metabolizmo reguliavimas. Metabolizmas ‒ tai visų organizme vykstančių cheminių procesų visuma. Šiandieninis žmogus ne tik gali valgyti tiek, kiek jam reikia, bet ir tiek, kiek jis nori. Žmogaus protėviams nesisekė, tad jie turėjo laikytis priverstinių iškrovos dienų. Mūsų organizmuose mechanizmai, skirti iškęsti alkį ir badą, vis dar aktyvūs, tad iškrovos diena gali padėti palaikyti metabolizmo pusiausvyrą.
     
  3. Virškinimo sistemos poilsis. Po dienų, kai valgoma itin daug ir sočiai, pavyzdžiui, švenčių, iškrovos diena gali būti puikus gydymo būdas, palengvinantis sunkaus virškinimo simptomus. 
Organizmo valymas namuose. Druskos tirpalo receptas ir jogos pratimai

Tirpalą „gerti būtina ryte, prieš pusryčius, esant tuščiam skrandžiui. Tiems, kurie siekia geriausių rezultatų, jogos mokytojai siūlo atlikti keletą paprastų pratimų...“ 

Druskos tirpalo receptą ir pratimus rasite čia:
Organizmo valymas namuose. Druskos tirpalo receptas ir jogos pratimai »

Trys iškrovos dienos minusai 

  1. Tušti lūkesčiai. Dalis žmonių iškrovos dienas naudoja kaip greitą pakaitalą dietoms. Deja, bet iškrovos dienos metu organizmas nedegina prieš tai suvartotų perteklinių kalorijų. Jis degina kalorijas, skirtas vienos dienos badui, kurios yra sukauptos ne riebaliniame audinyje, bet raumenyse ir kepenyse. Jeigu ne iškrovos dienų metu žmogaus mityba nėra sveika ir sureguliuota, organizmas tik dar labiau išsiderins: ims dar greičiau didėti riebalų atsargos, nes organizmas išsigąs galimų ilgalaikių mitybos apribojimų.
     
  2. Distresas. Nevalgymas yra stresas organizmui. Stresas ‒ tai nespecifinė žmogaus organizmo reakcija į pakitusią situaciją. Stresas gali būti teigiamas, vadinamasis eustresas, arba žalingas ‒ distresas. Neteisingai arba ligoto žmogaus atliekama iškrovos diena gali organizmui sukelti distresą. Po iškrovos dienos tokio žmogaus savijauta tik pablogės.
     
  3. Virškinimo sistemų ligų paūmėjimas. Kai kurios virškinamojo trakto ligos, kaip kad skrandžio opaligė, gali labai paūmėti mažai valgant ar badaujant. Jeigu žmogaus virškinimo sistema itin jautri, iškrovos diena gali išprovokuoti funkcinį virškinimo sistemos sutrikimą, kai išsiderina skrandžio ir žarnyno veikla, nors šie organai ir yra visiškai sveiki. 

Iškrovos diena turėtų būti planuojama iš anksto

Iškrovos dienos planavimas 

Apsisprendus laikytis iškrovos dienos režimo pirmiausia reikėtų pasitarti su šeimos gydytoju. Jis patars, kaip taisyklingai ir kaip dažnai galite tai daryti. 

Sergant kai kuriomis lėtinėmis ar ūminėmis ligomis, iškrovos dienos gali būti itin pavojingos. Vis dėlto kai kurioms ligoms iškrovos dienos gali turėti teigiamos įtakos. Jei sergate kokia nors rimta liga, jūsų gydymo plane taip pat gali būti numatyta procedūra ar operacija, prieš kurią reikės vieną dieną nevalgyti ar sumažinti maisto kiekį. Drauge su gydytoju galite suplanuoti iškrovos dieną, kad jaustumėtės saugūs ir nežalotumėte organizmo. 

Jeigu galite, pačią pirmą iškrovos dieną suplanuokite laisvadieniu ir pasistenkite, kad tą dieną neturėtumėte jokių svarbių darbų. Jeigu gyvenate vienas, susitarkite su artimu žmogumi ar bičiuliu tą dieną praleisti kartu. Jei susitikti su bičiuliu nepavyks, bėgant dienai susiskambinkite su keliais draugais (prieš tai juos informuokite, kad jums reikės palaikymo). 

Net ir visiškai sveiko žmogaus organizmas gali įvairiai reaguoti į alkį ir sumažėjusį maisto kiekį. Pavyzdžiui, dėl itin sumažėjusio gliukozės kiekio kraujyje, galite nualpti ir susižeisti. Dėl padidėjusio irzlumo ‒ pasakyti ar padaryti tai, ko nebūtumėte padaręs. Stenkitės, kad ir kitų iškrovos dienų metu visada kas nors apie tai būtų informuotas. 

Ir svarbiausia!

Visų iškrovos dienų metu vanduo yra neribojamas. Žmogaus organizmas nėra prisitaikęs išgyventi ilgesnį laiko tarpą be vandens, tad net ir viena diena be skysčių gali stipriai pakenkti jūsų sveikatai. 

Taisyklingai ir racionaliai atliekama iškrovos diena gali pagerinti sveikatą ar padėti išvengti ligų, pagerinti emocinę būklę, pagilinti religines patirtis. Tačiau atliekama netaisyklingai ar per dažnai – susargdinti ar net būti pavojinga gyvybei. Nusprendę atlikti iškrovos dieną visuomet pasitarkite su gydytoju ir artimaisiais, nesilaikykite jos skubotai ir saugokite save.


+17
2
  • Virškinimo organų ligos
  • Nutukimas
  • Vanduo
  • Virškinimo gerinimas
  • Organizmo valymas
  • Vandens dieta
  • Iškrovos diena
  • Virškinimo sutrikimai
  • Virškinamojo trakto ligos
  • Dietologai

Susiję straipsniai

  • Ernestas / 2016-11-10 09:32:14

    1. "Mokslinių tyrimų duomenimis" ir nėra nei vienos nuorodos į tuos tyrimus;
    2. "Didžiausia iškrovos dienos nauda ne fizinė, bet dvasinė" priverstinis savo organizmo kankinimas nėra valios ugdymas, beje kaip moksliniai tyrimai įrodė, jog iškrovos diena duoda naudos dvasiai?
    3. Jeigu asmens mityba yra švari ir protinga, organizmui nereikės laiko išsivalyti.

  • Ugne / 2015-05-05 16:21:19

    darau iskrovos diena kiekviena savaite ir manau, kad labai sveika.

Siųsk savo nuomonę
Kaip visiems laikams pamiršti dietas?
Kaip visiems laikams pamiršti dietas? Skundžiatės, jog niekaip nepavyksta atsikratyti nereikalingų kilogramų ant liemens ir klubų? Pavargote nuo dietų ir nuolatinių jo sukeliamų pasekmių – nuotaikos svyravimų bei „jo-jo efekto“? Tuomet pamirškite visas dietas ir pradėkite propaguoti intuityvų valgymą, kuris leis ne tik pagražinti kūno linijas, bet ir būti... +10 / 0 +10
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui Lieknas liemuo laikytas moteriškumo simboliu dar viduramžiuose, kai moterys korsetus susiverždavo taip stipriai, kad net sutrikdydavo kraujo apytaką. Šių dienų moterys dėl vapsvos liemens pasiryžusios sporto salėse išlieti daug prakaito, tačiau net ir sunkiausios treniruotės ne visada padeda pasiekti geidžiamų rezultatų. Sporto... +57 / -15 +42
Laimos Vaikulės dieta. Gintarės dienoraštis. I dalis
Laimos Vaikulės dieta. Gintarės dienoraštis. I dalis Latvijos muzikos žvaigždė Laima Vaikulė, šiemet švęsianti savo šešiasdešimtąjį gimtadienį, vadinama grožio, jaunystės ir neblėstančios energijos etalonu. Dainininkės grakščios figūros paslaptis ― devynias dienas trunkanti dieta, kuri, pasak jos, be didesnių pastangų padeda atsikratyti net devynių kilogramų... 2 +33 / -4 +29
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. IV savaitė
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. IV savaitė „Viskas. Pabaiga. Pagaliau. Kažkur girdėti pareiškimai? Iš manęs to nesulauksite. Mielai šį mėnesį pakartočiau, tai yra dar kartą pagyvenčiau pagal „Kilo.lt“ mitybos ir sporto planą. Pakeičiau savo mitybos įpročius, įpratau rytais daryti mankštą. Kas toliau? Gegužę ir birželį planuoju dalyvauti maratonuose, toliau... 1 +25 / -1 +24
Mityba pagal kraujo grupę. Meniu
Mityba pagal kraujo grupę. Meniu Daugelis, pabandę maitintis pagal savo kraujo grupę, ima nuolat vadovautis pagrindiniais mitybos principais. Kodėl? Nes mityba, pritaikyta konkrečios kraujo grupės žmogui, teigiamai veikia savijautą ir stiprina imunitetą. Jau rašėme apie mitybą pagal kraujo grupes, vartotinus ir vengtinus produktus, tad šįkart straipsnyje rasite... 1 +26 / -3 +23
Laimos Vaikulės 9 dienų dieta – greitas efektas
Laimos Vaikulės 9 dienų dieta – greitas efektas Garsi latvių dainininkė Laima Vaikulė garsėja ne tik dainomis, bet ir pavydėtina figūra. O šią išlaikyti padeda jau kultine tapusi, jos vardu pavadinta dieta. Teigiama, kad laikantis Laimos Vaikulės 9 dienų dietos per 9 dienas galima atsikratyti net iki 9 kilogramų svorio. Todėl tai puikus pasirinkimas, kai greitai (tarkim, prieš... +27 / -7 +20
Stebuklinga sriubos dieta – kur slypi paslaptis?
Stebuklinga sriubos dieta – kur slypi paslaptis? Po pasaulį pasklido sriubų fenomenas – galima valgyti kiek nori, kada nori ir per dvi savaites atsikratyti 8‒10 kg. Neįtikėtina? Apie tokius rezultatus kalba sriubos dietą išbandžiusieji. Forumuose galima rasti įvairių atsiliepimų, diskusijų ir receptų. Susidaro įspūdis, kad daugeliui pavyksta pasiekti norimą svorį vos kelias... +17 / -1 +16
Dukano dietos meniu. Antras etapas. Receptai
Dukano dietos meniu. Antras etapas. Receptai Sveikiname įveikusius pirmą Dukano dietos etapą ir pristatome antro dietos etapo meniu. Pasirūpinkite, kad jūsų šaldytuve netrūktų sveikų maisto produktų, o saldžius varškės sūrelius, padažus ar dešros gabaliuką atiduokite lieknam bičiuliui. Šiame straipsnyje rasite septynių antro Dukano dietos etapo dienų valgiaraštį... +26 / -12 +14
Populiarioji Pietų paplūdimio dieta
Populiarioji Pietų paplūdimio dieta Pietų paplūdimio dietos gimtinė – saulėtasis Majamis. Ją sugalvojo gydytojas kardiologas Arthuras Agatstonas, o prieš dešimt metų jo parašyta knyga buvo išleista penkių milijonų tiražu. Pasak gydytojo, ši dieta puikus pasirinkimas tiems, kurie siekia būti liekni. Pats gydytojas pripažįsta, kad nekūrė... +12 / 0 +12
Šventės praėjo – kilogramai liko. Kaip jų atsikratyti?
Šventės praėjo – kilogramai liko. Kaip jų atsikratyti? Šventinis laikotarpis mus apdovanojo džiugiomis akimirkomis su šeima ir artimais žmonėmis. Godžiai skanavome šventinį maistą, mėgavomės pokalbiais prie vyno taurės, kol galiausiai šventės pasibaigė, o priaugti kilogramai liko. Po šventinio laikotarpio moterys suskubo į sporto klubus ir laikytis dietos, jų tikslas vienas –... +10 / 0 +10