Iškrovos diena ‒ didesnė nauda ar žala?

Gegužės 4, 2015 | Justė Latauskienė
+17
2
Iškrovos diena ‒ didesnė nauda ar žala?

Mokslinių tyrimų duomenimis šeriant kirmėles, peles ir bengališkąsias makakas, kitaip rezus beždžiones, 30‒40 % mažiau kalorijų turinčiu pašaru gerokai prailginama šių gyvūnų gyvenimo trukmė. O iškrovos dienų įvedimas į pelių mitybos režimą gerina jų sveikatą ir ilgina gyvenimą. Nors daug išsamių tyrimų apie iškrovos dienų įtaką žmogaus sveikatai dar nėra atlikta, bet žinių sukaupta išties nemažai. 

„Net ir visiškai sveiko žmogaus organizmas gali įvairiai reaguoti į alkį ir sumažėjusį maisto kiekį.“ Iškrovos diena – tai diena be maisto ar tik su nedideliu jo kiekiu. Nuo nevalgymo ar badavimo iškrovos diena skiriasi tuo, jog žmogus tai daryti renkasi sąmoningai, tikėdamasis tam tikrų rezultatų. Iškrovos dienos gali būti laikomasi dėl religinių patirčių, fizinio poilsio, mitybos režimo palaikymo ar kitokių priežasčių. Iškrovos dienos metu gali būti valgomi nekasdieniški produktai, taip pat sportuojama, skaitoma tam tikra literatūra, ilsimasi ar gyvenama įprastą gyvenimą. 

Iškrova diena neturi konkrečių ištakų ‒ nėra vieno žmogaus ar žmonių grupės, kurie būtų sugalvoję iškrovos dieną. Ji taikoma įvairiose kultūrose ir socialinėse grupėse. 

Trys iškrovos dienos pliusai 

  1. Valios ugdymas ir emocijų nuraminimas. Didžiausia iškrovos dienos nauda ne fizinė, bet dvasinė. Viena diena be valgio sveikam žmogui nesudaro grėsmės gyvybei ar sveikatai, vis dėlto žmogus turi atsispirti alkiui ir suvaldyti susierzinimą, kylantį dėl nevalgymo. Tai padeda ugdyti valią ir geriau pažinti save. Dėmesio sutelkimas į tai, kaip nepažeisti iškrovos dienos disciplinos, taip pat atitraukia mintis nuo kitų kasdienių rūpesčių.
     
  2. Organizmo metabolizmo reguliavimas. Metabolizmas ‒ tai visų organizme vykstančių cheminių procesų visuma. Šiandieninis žmogus ne tik gali valgyti tiek, kiek jam reikia, bet ir tiek, kiek jis nori. Žmogaus protėviams nesisekė, tad jie turėjo laikytis priverstinių iškrovos dienų. Mūsų organizmuose mechanizmai, skirti iškęsti alkį ir badą, vis dar aktyvūs, tad iškrovos diena gali padėti palaikyti metabolizmo pusiausvyrą.
     
  3. Virškinimo sistemos poilsis. Po dienų, kai valgoma itin daug ir sočiai, pavyzdžiui, švenčių, iškrovos diena gali būti puikus gydymo būdas, palengvinantis sunkaus virškinimo simptomus. 
Organizmo valymas namuose. Druskos tirpalo receptas ir jogos pratimai

Tirpalą „gerti būtina ryte, prieš pusryčius, esant tuščiam skrandžiui. Tiems, kurie siekia geriausių rezultatų, jogos mokytojai siūlo atlikti keletą paprastų pratimų...“ 

Druskos tirpalo receptą ir pratimus rasite čia:
Organizmo valymas namuose. Druskos tirpalo receptas ir jogos pratimai »

Trys iškrovos dienos minusai 

  1. Tušti lūkesčiai. Dalis žmonių iškrovos dienas naudoja kaip greitą pakaitalą dietoms. Deja, bet iškrovos dienos metu organizmas nedegina prieš tai suvartotų perteklinių kalorijų. Jis degina kalorijas, skirtas vienos dienos badui, kurios yra sukauptos ne riebaliniame audinyje, bet raumenyse ir kepenyse. Jeigu ne iškrovos dienų metu žmogaus mityba nėra sveika ir sureguliuota, organizmas tik dar labiau išsiderins: ims dar greičiau didėti riebalų atsargos, nes organizmas išsigąs galimų ilgalaikių mitybos apribojimų.
     
  2. Distresas. Nevalgymas yra stresas organizmui. Stresas ‒ tai nespecifinė žmogaus organizmo reakcija į pakitusią situaciją. Stresas gali būti teigiamas, vadinamasis eustresas, arba žalingas ‒ distresas. Neteisingai arba ligoto žmogaus atliekama iškrovos diena gali organizmui sukelti distresą. Po iškrovos dienos tokio žmogaus savijauta tik pablogės.
     
  3. Virškinimo sistemų ligų paūmėjimas. Kai kurios virškinamojo trakto ligos, kaip kad skrandžio opaligė, gali labai paūmėti mažai valgant ar badaujant. Jeigu žmogaus virškinimo sistema itin jautri, iškrovos diena gali išprovokuoti funkcinį virškinimo sistemos sutrikimą, kai išsiderina skrandžio ir žarnyno veikla, nors šie organai ir yra visiškai sveiki. 

Iškrovos diena turėtų būti planuojama iš anksto

Iškrovos dienos planavimas 

Apsisprendus laikytis iškrovos dienos režimo pirmiausia reikėtų pasitarti su šeimos gydytoju. Jis patars, kaip taisyklingai ir kaip dažnai galite tai daryti. 

Sergant kai kuriomis lėtinėmis ar ūminėmis ligomis, iškrovos dienos gali būti itin pavojingos. Vis dėlto kai kurioms ligoms iškrovos dienos gali turėti teigiamos įtakos. Jei sergate kokia nors rimta liga, jūsų gydymo plane taip pat gali būti numatyta procedūra ar operacija, prieš kurią reikės vieną dieną nevalgyti ar sumažinti maisto kiekį. Drauge su gydytoju galite suplanuoti iškrovos dieną, kad jaustumėtės saugūs ir nežalotumėte organizmo. 

Jeigu galite, pačią pirmą iškrovos dieną suplanuokite laisvadieniu ir pasistenkite, kad tą dieną neturėtumėte jokių svarbių darbų. Jeigu gyvenate vienas, susitarkite su artimu žmogumi ar bičiuliu tą dieną praleisti kartu. Jei susitikti su bičiuliu nepavyks, bėgant dienai susiskambinkite su keliais draugais (prieš tai juos informuokite, kad jums reikės palaikymo). 

Net ir visiškai sveiko žmogaus organizmas gali įvairiai reaguoti į alkį ir sumažėjusį maisto kiekį. Pavyzdžiui, dėl itin sumažėjusio gliukozės kiekio kraujyje, galite nualpti ir susižeisti. Dėl padidėjusio irzlumo ‒ pasakyti ar padaryti tai, ko nebūtumėte padaręs. Stenkitės, kad ir kitų iškrovos dienų metu visada kas nors apie tai būtų informuotas. 

Ir svarbiausia!

Visų iškrovos dienų metu vanduo yra neribojamas. Žmogaus organizmas nėra prisitaikęs išgyventi ilgesnį laiko tarpą be vandens, tad net ir viena diena be skysčių gali stipriai pakenkti jūsų sveikatai. 

Taisyklingai ir racionaliai atliekama iškrovos diena gali pagerinti sveikatą ar padėti išvengti ligų, pagerinti emocinę būklę, pagilinti religines patirtis. Tačiau atliekama netaisyklingai ar per dažnai – susargdinti ar net būti pavojinga gyvybei. Nusprendę atlikti iškrovos dieną visuomet pasitarkite su gydytoju ir artimaisiais, nesilaikykite jos skubotai ir saugokite save.


+17
2
  • Virškinimo organų ligos
  • Nutukimas
  • Vanduo
  • Virškinimo gerinimas
  • Organizmo valymas
  • Vandens dieta
  • Iškrovos diena
  • Virškinimo sutrikimai
  • Virškinamojo trakto ligos
  • Dietologai

Susiję straipsniai

  • Ernestas / 2016-11-10 09:32:14

    1. "Mokslinių tyrimų duomenimis" ir nėra nei vienos nuorodos į tuos tyrimus;
    2. "Didžiausia iškrovos dienos nauda ne fizinė, bet dvasinė" priverstinis savo organizmo kankinimas nėra valios ugdymas, beje kaip moksliniai tyrimai įrodė, jog iškrovos diena duoda naudos dvasiai?
    3. Jeigu asmens mityba yra švari ir protinga, organizmui nereikės laiko išsivalyti.

  • Ugne / 2015-05-05 16:21:19

    darau iskrovos diena kiekviena savaite ir manau, kad labai sveika.

Siųsk savo nuomonę
Šventės praėjo – kilogramai liko. Kaip jų atsikratyti?
Šventės praėjo – kilogramai liko. Kaip jų atsikratyti? Šventinis laikotarpis mus apdovanojo džiugiomis akimirkomis su šeima ir artimais žmonėmis. Godžiai skanavome šventinį maistą, mėgavomės pokalbiais prie vyno taurės, kol galiausiai šventės pasibaigė, o priaugti kilogramai liko. Po šventinio laikotarpio moterys suskubo į sporto klubus ir laikytis dietos, jų tikslas vienas –... +10 / 0 +10
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui Lieknas liemuo laikytas moteriškumo simboliu dar viduramžiuose, kai moterys korsetus susiverždavo taip stipriai, kad net sutrikdydavo kraujo apytaką. Šių dienų moterys dėl vapsvos liemens pasiryžusios sporto salėse išlieti daug prakaito, tačiau net ir sunkiausios treniruotės ne visada padeda pasiekti geidžiamų rezultatų. Sporto... +55 / -14 +41
Laimos Vaikulės dieta. Gintarės dienoraštis. I dalis
Laimos Vaikulės dieta. Gintarės dienoraštis. I dalis Latvijos muzikos žvaigždė Laima Vaikulė, šiemet švęsianti savo šešiasdešimtąjį gimtadienį, vadinama grožio, jaunystės ir neblėstančios energijos etalonu. Dainininkės grakščios figūros paslaptis ― devynias dienas trunkanti dieta, kuri, pasak jos, be didesnių pastangų padeda atsikratyti net devynių kilogramų... 2 +32 / -3 +29
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. IV savaitė
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. IV savaitė „Viskas. Pabaiga. Pagaliau. Kažkur girdėti pareiškimai? Iš manęs to nesulauksite. Mielai šį mėnesį pakartočiau, tai yra dar kartą pagyvenčiau pagal „Kilo.lt“ mitybos ir sporto planą. Pakeičiau savo mitybos įpročius, įpratau rytais daryti mankštą. Kas toliau? Gegužę ir birželį planuoju dalyvauti maratonuose, toliau... 1 +25 / -1 +24
Apie Dukano dietą iš pirmų lūpų. Tomos istorija
Apie Dukano dietą iš pirmų lūpų. Tomos istorija Visame pasaulyje populiarią Dukano dietą sudaro keturi etapai: ataka, kaita, įtvirtinimas ir galutinė stabilizacija. Jos sumanytojas prancūzas gydytojas dr. Pjeras Dukanas (Pierre Dukan) teigia, kad šiuose etapuose ir slypi dietos veiksmingumas, mat jos besilaikantis žmogus turi galimybę stabilizuoti savo svorį ir niekada nebepriaugti... +26 / -4 +22
Japoniška dieta – per dvi savaites gali padėti atsikratyti iki 7 kg svorio
Japoniška dieta – per dvi savaites gali padėti atsikratyti iki 7 kg svorio Nepaisant savo pavadinimo, japoniška dieta neturi jokių sąsajų su tradicine šios šalies virtuve. Manoma, kad toks pavadinimas atsirado dėl to, kad dieta buvo sugalvota vienoje Japonijos klinikoje. +20 / -3 +17
Stebuklinga sriubos dieta – kur slypi paslaptis?
Stebuklinga sriubos dieta – kur slypi paslaptis? Po pasaulį pasklido sriubų fenomenas – galima valgyti kiek nori, kada nori ir per dvi savaites atsikratyti 8‒10 kg. Neįtikėtina? Apie tokius rezultatus kalba sriubos dietą išbandžiusieji. Forumuose galima rasti įvairių atsiliepimų, diskusijų ir receptų. Susidaro įspūdis, kad daugeliui pavyksta pasiekti norimą svorį vos kelias... +15 / 0 +15
Kefyro dieta – gražioms kūno linijoms palaikyti
Kefyro dieta – gražioms kūno linijoms palaikyti Kefyro dieta itin paplitusi tarp garsių žmonių, tačiau ar žinome, kodėl ji tokia efektyvi, o kefyras taip vertinamas? Na, bet apie viską nuo pradžių. XX a. pradžioje Rusijos mokslininkas Mečnikovas kefyro naudą aprašė 1908 m. išleistoje knygoje „Kaip pailginti gyvenimą“. Jis buvo įsitikinęs, kad sveikata glūdi žarnyne,... +17 / -4 +13
Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms
Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms Kodėl pavalgius jaučiame sunkumo jausmą, kodėl vieni maisto produktai lengviau suvirškinami nei kiti? Kodėl tunkame ar sergame įvairiomis skrandžio ligomis? Atsakymų daug, vieni mano, kad tai dėl genetikos, kiti – dėl nesveiko gyvenimo būdo. Todėl norėdami išlaikyti gerą fizinę formą ir savijautą dažnai pradedame... 3 +20 / -8 +12
Mažai riebalų turinti dieta: dvi rimtos priežastys, kodėl verta jos laikytis
Mažai riebalų turinti dieta: dvi rimtos priežastys, kodėl verta jos laikytis Mažai riebalų turinti dieta – tai veganiška dieta. Sakote, kad nenorite į jokias dietas nei akies krašteliu pažiūrėti? Į šią verta. Dėl dviejų priežasčių. Pirma, ši dieta išvalys kraujagysles ir tokiu būdu sumažins riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis. Antra, tokia dieta, be abejonės, padės atsikratyti... +9 / 0 +9