Kaip gerinti atmintį? Atminties rūšys ir pratimai

Balandžio 15, 2014 | Aistė Mikalauskaitė
+7
Kaip gerinti atmintį? Atminties rūšys ir pratimai

Vis didėjant informacijos srautams, daugelis ima skųstis suprastėjusia atmintimi. Nors didelę dalį informacijos peržvelgiame akimis, o visas dienotvarkės detales dažnai prisimename tik dėl išmaniųjų technologijų ar ryškių lipnių lapelių, vis dėlto atmintis – nepakeičiama žmogaus ypatybė. Ji neatsiejama nuo mokymosi ir nuolatinio tobulėjimo. Apie tai, kokios yra atminties rūšys ir kaip lengviau įsiminti informaciją, skaitykite straipsnyje. 

Dvi atminties rūšys: trumpalaikė ir ilgalaikė 

Skiriamos dvi atminties rūšys: trumpalaikė (dar vadinama darbine atmintimi) ir ilgalaikė. Trumpalaikė atmintis mums naudinga, pavyzdžiui, skaitant sakinį. Ji ima veikti tam, kad nepamirštume pirmojo žodžio, kol perskaitysime pabaigą. 

Žmogaus mokymosi metu gauta informacija iš pradžių taip pat kaupiama trumpalaikėje atmintyje. Tokia atmintimi pasinaudojama, pavyzdžiui, skambinant telefonu, pasižiūrėjus į numerį telefonų knygoje. Trumpalaikė atmintis ‒ mažos apimties, o jos trukmė – sekundės ar minutės. Dėl to mes pamirštame daugybę matytų veidų ar vakarykščių žinių faktus, kurių nepanaudojome. 

Trumpalaikės atminties pavertimas ilgalaike vadinamas konsolidacija. Pirminė informacija iš smegenų žievės perduodama į hipokampą (Amono ragą), kur ji apdorojama ir grąžinama į žievę saugoti ilgam laikui. Hipokampas paverčia trumpalaikę atmintį ilgalaike. 

Pagal tai, ką įsimename, atmintis dar skirstoma į: 

  • epizodinę,
  • semantinę,
  • veiksmo. 

Epizodinę atmintį sudaro asmeniniai išgyvenimai. Semantinė atmintis – bendrosios žinios, pavyzdžiui, užsienio kalbų žodžiai, prasminiai ryšiai tarp sąvokų. Veiksmo atmintis susiformuoja mokantis groti pianinu, žaisti krepšinį ir pan. Prireikus anksčiau išmoktus veiksmus atsimename automatiškai. 

Šiomis žiniomis galima pasinaudoti ir stiprinant atmintį. Informaciją lengviau atsiminsite, jei ieškosite asociacijų, ryšių. Elementarus pavyzdys: norint prisiminti konkrečių daiktų sąrašą, galima sukurti istoriją, kaip grįžtame namo ir paeiliui susirenkame reikalingus daiktus. Vizualizacija, asmeniniai išgyvenimai ir asociacijos palengvins įsiminimo procesą. 

Kaip stiprinti atmintį ir palengvinti įsiminimo procesą? 

„... norint išsaugoti gerą atmintį – būtina subalansuota mityba, kurioje būtų gausu baltyminių produktų. Patartina valgyti žuvies, vištienos, pupelių.“ Sveika mityba. Trumpalaikės atminties pavertimo ilgalaike atmintimi procesuose dalyvauja neuromediatoriai, kurių sintezei reikalingi baltymai. Todėl norint išsaugoti gerą atmintį – būtina subalansuota mityba, kurioje būtų gausu baltyminių produktų. Patartina valgyti žuvies, vištienos, pupelių. 

Deguonis. Neuronai yra jautriausios organizmo ląstelės, kurių veiklai reikia itin daug deguonies. Jei neuronai negauna pakankamai deguonies apie 10 min. – žūsta negrįžtamai. Dirbant intensyvų protinį darbą patartina vėdinti kambarius arba padarius trumpas pertraukėles pasivaikščioti gryname ore. 

Fizinis aktyvumas. Vis daugiau laiko praleidžiame darbe prie kompiuterių, o aktyvų laisvalaikį iškeičiame į televizijos laidas ar filmus. Tačiau reikia nepamiršti, kad fizinė veikla taip pat labai naudinga ir svarbi mūsų smegenims bei atminčiai. Mankštos ar kitokio pobūdžio fizinio krūvio metu suaktyvėja viso organizmo kraujotaka, neuronai geriau aprūpinami deguonimi, suintensyvėja metaboliniai procesai ląstelėje. 

Susikoncentravimas. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad kuo labiau susikoncentruojama į atliekamą veiklą, tuo greičiau ir lengviau įsisavinama informacija. Todėl dirbant protinį darbą patartina išjungti internetą, mobilųjį telefoną ir pašalinti kitus trukdžius. 

Knygų skaitymas gerina atmintįKartojimas. Ilgalaikė atmintis skiriasi nuo trumpalaikės tuo, kad ji lengvai nutraukiama. Ilgalaikė yra pastovesnė, mažiau pažeidžiama. Informacija į ilgalaikę atmintį perkeliama iš trumpalaikės, o perkėlimą palengvina praktika. Kartojant informaciją tarp neuronų susidaro ilgalaikiai ryšiai dėl elektrinių procesų, vykstančių neuronuose. 

Atminties naudojimas. Dar vienas elementarus faktas ‒ atmintis stiprėja naudojama. Norint ją išlaikyti, užtenka skaityti, aptarti ir analizuoti perskaitytas knygas, straipsnius, žaisti šachmatais, spręsti kryžiažodžius ir pan. Kitaip tariant, užsiimti įdomia, prasminga veikla, kurios metu naudojama atmintis. 

Miegas. Paskutinis, bet ne prasčiausias patarimas ‒ norint stiprinti atmintį, kuris dažnai pamirštamas šiuolaikiniame gyvenime, būtinas kokybiškas miegas. Ilgalaikė įtampa, net jei nėra labai didelė, ypač neigiamai veikia informacijos įsiminimą. Ilgalaikis miego trūkumas pirmiausia susilpnina dėmesingumą, susikoncentravimą, dėl to sutrinka ir įsiminimo gebėjimas. 

Taigi norint stiprinti atmintį nebūtina pirkti brangių vitaminų ar papildų, pakanka laikytis sveiko miego ritmo, valgyti baltyminį maistą, karts nuo karto pasimankštinti, kvėpuoti grynu oru, stengtis nesiblaškyti ir išlaikyti dėmesį ir, žinoma, kuo dažniau naudotis atmintimi.

+7
  • Alzhaimerio liga
  • Miego apnėja
  • Lėtinio nuovargio sindromas
  • Susikoncentravimo patarimai
  • Atminties sutrikimai
  • Valstybinės medicinos įstaigos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Egzaminai atėjo, galvos skausmas prasidėjo. Kaip įveikti egzaminų stresą?
Egzaminai atėjo, galvos skausmas prasidėjo. Kaip įveikti egzaminų stresą? Pavasarį prasidedanti egzaminų sesija ne vienam jaunam žmogui tampa tikru galvos skausmu. Atrodo, už kelių dienų labai svarbus egzaminas, o galvoje, kaip tyčia, pučia pavasariniai vėjai... Bemiegės naktys, nuolatinis stresas ir nerimas, – visa tai tampa jauno žmogaus dažnu pavasario palydovu. +5 / 0 +5
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +29 / 0 +29
Mesti rūkyti niekada nevėlu
Mesti rūkyti niekada nevėlu „Jau pakenkiau savo kūnui, tad nebėra prasmės mesti rūkyti. Vis tiek sveikas nebebūsiu“, – taip dažnai galvoja rūkantys žmonės, o ypač tie, kurie rūko daug metų. Tačiau jie klysta. Tyrimai atskleidė, kad pagerėjusia sveikata ir ilgesne gyvenimo trukme džiaugiasi net ir tie, kurie šio įpročio atsikratė po kelių... +26 / 0 +26
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija 2014 m. spalio 14 d. Lietuvoje minimas reikšmingas įvykis medicinos istorijoje – lygiai prieš penkiasdešimt metų buvo sėkmingai atlikta pirmoji širdies operacija su dirbtine kraujotaka. Ši operacija buvo pirmoji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Praėjus pusei amžiaus nuo istorinio įvykio Vilniaus universiteto ligoninės... +21 / 0 +21
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji – kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji – saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis... 5 +22 / -2 +20
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai Ilgą laiką dirbote samdomą darbą ir galiausiai supratote, kad jūsų tai nebetenkina? Suplojote rankomis ir nusprendėte: „Pats sau būsiu direktorius!“ Entuziastingai ėmėtės pirmųjų verslo kūrimo žingsnių ir įkūrėte savo įmonę. O gal jūsų istorija kiek kitokia? Ilgus metus brandinate verslo idėją mintyse, tačiau... +19 / 0 +19
Pelėsio grėsmė sveikatai
Pelėsio grėsmė sveikatai Jie susiformuoja kolonijomis ir plinta labai greitai, jie išskiria sveikatai pavojingas medžiagas ir yra randami bene kiekvieno žmogaus namuose: virtuvėje, vonioje, sandėliuke... Jiems susiformuoti palankios sąlygos – prasta ventiliacija ir drėgmė. Atspėkite, kas tai? +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje?
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje? Namų vaistinėlė – bene vienas svarbiausių daiktų kiekvienuose namuose. Įvairūs sužeidimai, traumos ir susirgimai dažniausiai užklumpa netikėtai, o tai sukelia sumaištį, nerimą ir kitus neigiamus jausmus. Tad ką daryti, kad nutikus nelaimei, nepultume į paniką, o galėtume sau ir savo artimiesiems suteikti būtinąją pagalbą? +17 / 0 +17
5 priežastys, kodėl vertėtų rinktis šaltą dušą
5 priežastys, kodėl vertėtų rinktis šaltą dušą Tikriausiai kiekvienam iš mūsų puikiai pažįstama situacija, kai šalto vandens srovė beveik priverčia šokti iš dušo. Tuomet stengiamės išvengti krentančių lašelių ir kuo skubiau surasti mūsų kūnui tinkamą vandens temperatūrą. Visgi norėtųsi priminti, kad šaltas dušas – labai naudingas organizmui. Straipsnyje... 1 +16 / 0 +16