Kaip gerinti atmintį? Atminties rūšys ir pratimai

Balandžio 15, 2014 | Aistė Mikalauskaitė
+10
Kaip gerinti atmintį? Atminties rūšys ir pratimai

Vis didėjant informacijos srautams, daugelis ima skųstis suprastėjusia atmintimi. Nors didelę dalį informacijos peržvelgiame akimis, o visas dienotvarkės detales dažnai prisimename tik dėl išmaniųjų technologijų ar ryškių lipnių lapelių, vis dėlto atmintis – nepakeičiama žmogaus ypatybė. Ji neatsiejama nuo mokymosi ir nuolatinio tobulėjimo. Apie tai, kokios yra atminties rūšys ir kaip lengviau įsiminti informaciją, skaitykite straipsnyje. 

Dvi atminties rūšys: trumpalaikė ir ilgalaikė 

Skiriamos dvi atminties rūšys: trumpalaikė (dar vadinama darbine atmintimi) ir ilgalaikė. Trumpalaikė atmintis mums naudinga, pavyzdžiui, skaitant sakinį. Ji ima veikti tam, kad nepamirštume pirmojo žodžio, kol perskaitysime pabaigą. 

Žmogaus mokymosi metu gauta informacija iš pradžių taip pat kaupiama trumpalaikėje atmintyje. Tokia atmintimi pasinaudojama, pavyzdžiui, skambinant telefonu, pasižiūrėjus į numerį telefonų knygoje. Trumpalaikė atmintis ‒ mažos apimties, o jos trukmė – sekundės ar minutės. Dėl to mes pamirštame daugybę matytų veidų ar vakarykščių žinių faktus, kurių nepanaudojome. 

Trumpalaikės atminties pavertimas ilgalaike vadinamas konsolidacija. Pirminė informacija iš smegenų žievės perduodama į hipokampą (Amono ragą), kur ji apdorojama ir grąžinama į žievę saugoti ilgam laikui. Hipokampas paverčia trumpalaikę atmintį ilgalaike. 

Pagal tai, ką įsimename, atmintis dar skirstoma į: 

  • epizodinę,
  • semantinę,
  • veiksmo. 

Epizodinę atmintį sudaro asmeniniai išgyvenimai. Semantinė atmintis – bendrosios žinios, pavyzdžiui, užsienio kalbų žodžiai, prasminiai ryšiai tarp sąvokų. Veiksmo atmintis susiformuoja mokantis groti pianinu, žaisti krepšinį ir pan. Prireikus anksčiau išmoktus veiksmus atsimename automatiškai. 

Šiomis žiniomis galima pasinaudoti ir stiprinant atmintį. Informaciją lengviau atsiminsite, jei ieškosite asociacijų, ryšių. Elementarus pavyzdys: norint prisiminti konkrečių daiktų sąrašą, galima sukurti istoriją, kaip grįžtame namo ir paeiliui susirenkame reikalingus daiktus. Vizualizacija, asmeniniai išgyvenimai ir asociacijos palengvins įsiminimo procesą. 

Kaip stiprinti atmintį ir palengvinti įsiminimo procesą? 

„... norint išsaugoti gerą atmintį – būtina subalansuota mityba, kurioje būtų gausu baltyminių produktų. Patartina valgyti žuvies, vištienos, pupelių.“ Sveika mityba. Trumpalaikės atminties pavertimo ilgalaike atmintimi procesuose dalyvauja neuromediatoriai, kurių sintezei reikalingi baltymai. Todėl norint išsaugoti gerą atmintį – būtina subalansuota mityba, kurioje būtų gausu baltyminių produktų. Patartina valgyti žuvies, vištienos, pupelių. 

Deguonis. Neuronai yra jautriausios organizmo ląstelės, kurių veiklai reikia itin daug deguonies. Jei neuronai negauna pakankamai deguonies apie 10 min. – žūsta negrįžtamai. Dirbant intensyvų protinį darbą patartina vėdinti kambarius arba padarius trumpas pertraukėles pasivaikščioti gryname ore. 

Fizinis aktyvumas. Vis daugiau laiko praleidžiame darbe prie kompiuterių, o aktyvų laisvalaikį iškeičiame į televizijos laidas ar filmus. Tačiau reikia nepamiršti, kad fizinė veikla taip pat labai naudinga ir svarbi mūsų smegenims bei atminčiai. Mankštos ar kitokio pobūdžio fizinio krūvio metu suaktyvėja viso organizmo kraujotaka, neuronai geriau aprūpinami deguonimi, suintensyvėja metaboliniai procesai ląstelėje. 

Susikoncentravimas. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad kuo labiau susikoncentruojama į atliekamą veiklą, tuo greičiau ir lengviau įsisavinama informacija. Todėl dirbant protinį darbą patartina išjungti internetą, mobilųjį telefoną ir pašalinti kitus trukdžius. 

Knygų skaitymas gerina atmintįKartojimas. Ilgalaikė atmintis skiriasi nuo trumpalaikės tuo, kad ji lengvai nutraukiama. Ilgalaikė yra pastovesnė, mažiau pažeidžiama. Informacija į ilgalaikę atmintį perkeliama iš trumpalaikės, o perkėlimą palengvina praktika. Kartojant informaciją tarp neuronų susidaro ilgalaikiai ryšiai dėl elektrinių procesų, vykstančių neuronuose. 

Atminties naudojimas. Dar vienas elementarus faktas ‒ atmintis stiprėja naudojama. Norint ją išlaikyti, užtenka skaityti, aptarti ir analizuoti perskaitytas knygas, straipsnius, žaisti šachmatais, spręsti kryžiažodžius ir pan. Kitaip tariant, užsiimti įdomia, prasminga veikla, kurios metu naudojama atmintis. 

Miegas. Paskutinis, bet ne prasčiausias patarimas ‒ norint stiprinti atmintį, kuris dažnai pamirštamas šiuolaikiniame gyvenime, būtinas kokybiškas miegas. Ilgalaikė įtampa, net jei nėra labai didelė, ypač neigiamai veikia informacijos įsiminimą. Ilgalaikis miego trūkumas pirmiausia susilpnina dėmesingumą, susikoncentravimą, dėl to sutrinka ir įsiminimo gebėjimas. 

Taigi norint stiprinti atmintį nebūtina pirkti brangių vitaminų ar papildų, pakanka laikytis sveiko miego ritmo, valgyti baltyminį maistą, karts nuo karto pasimankštinti, kvėpuoti grynu oru, stengtis nesiblaškyti ir išlaikyti dėmesį ir, žinoma, kuo dažniau naudotis atmintimi.

+10
  • Alzhaimerio liga
  • Miego apnėja
  • Lėtinio nuovargio sindromas
  • Susikoncentravimo patarimai
  • Atminties sutrikimai
  • Valstybinės medicinos įstaigos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Ar paveikslėliai gali priversti žmogų  susimąstyti apie jo blogus įpročius?
Ar paveikslėliai gali priversti žmogų susimąstyti apie jo blogus įpročius? Ant cigarečių pakelių esantys kraupūs paveikslėliai ne vieną rūkalių privertė susimąstyti apie tai, kokią žalą jie daro savo sveikatai tuo metu, kai rūko... Deja, tačiau tokios vizualinės priemonės ne visiems padeda atsisakyti blogų įpročių, tačiau jos mažų mažiausiai bent jau priverčia vieną minutę stabtelėti ir... +4 / 0 +4
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +30 / 0 +30
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui Kai papilkėję medžių lapai praneša apie artėjantį šaltuką, o žvarbus vėjas priverčia dar stipriau užsivynioti vilnonį šaliką, tampa akivaizdu: atėjo metas ruoštis šaltajam žiemos sezonui. Jei jus vis dar šildo vasaros prisiminimai ir net baisu pagalvoti apie sniego pusnis ar kumštines pirštines, turime pasiūlymų, kaip... 1 +26 / 0 +26
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -2 +21
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė Homeopatija yra pseudomokslas, o homeopatiniai vaistai neveikia. Jų magiškas poveikis tėra placebo efektas. Deja, tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje homeopatinių preparatų pardavimai farmacijos įmonėms atneša milžiniškus pelnus, todėl apie homeopatiją viešai ir tiesiai kalbėti vengiama. Pacientai dažnai maišo homeopatiją su... 9 +40 / -19 +21
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai.
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai. Neišspręstos problemos – pagrindinis streso šaltinis, jis gali ne tik pakenkti jūsų santykiams, bet ir pasunkinti diabetą. Tyrimų duomenimis, sėkmingi santykiai nebūtinai yra tie, kuriuose mažiau problemų, o tie, kuriuose pavyksta veiksmingai jas išspręsti. +19 / 0 +19
Holistinė terapija ‒ natūralus būdas sustiprėti ir pasveikti
Holistinė terapija ‒ natūralus būdas sustiprėti ir pasveikti Atliekant holistinę terapiją, arba holistiką, žmogus suvokiamas kaip visuma, kaip neatsiejama gamtos dalis. Holistiniais metodais bandoma sustiprinti kūną, daugiau dėmesio skirti ligos prevencijai. Holistinis gydymas ar kūno stiprinimas parenkamas individuliai: terapija taikoma atsižvelgiant į žmogaus emocinę, dvasinę ir fizinę... +19 / 0 +19
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas Manotės išmanantys viską, kas tik žinoma apie seksą? Pagalvokite dar kartą! Šie 20 įdomų faktų apie seksą gali priversti pakeisti nuomonę. +20 / -2 +18
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę?
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę? Miego stygius nėra vienintelė energijos trūkumo priežastis. Smulkmenos, kurias darote (arba nedarote), gali išsekinti ir psichologiškai, ir fiziškai – dėl to visa diena atrodys kaip varginantis pareigos atlikimas. Mokslininkai atskleidė dažniausius blogus įpročius, dėl kurių galite jaustis pavargę, ir nurodė paprastus gyvenimo... +17 / 0 +17
Kaip kovoti su stresu dirbant kompiuteriu? Psichologės komentaras
Kaip kovoti su stresu dirbant kompiuteriu? Psichologės komentaras Toks klausimas iš pirmo žvilgsnio gali skambėti keistai – ar tikrai technika gali sukelti stresą? Atrodytų, darbe jį sukelia viršvalandžiai, blogi santykiai su kolegomis, sudėtingos užduotys, menkas pasitikėjimas savimi ir pan., bet kuo čia dėtas kompiuteris? Psichologai jau nuo XX a. pabaigos išskiria su naujomis... +16 / 0 +16