Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?

Kovo 27, 2015 | Martynas Gelumbauskas
+27
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?

Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia miego trūkumo ir trumpam nusnūsta dieną ar vos tik grįžus iš darbo, tačiau tuomet vėl neišeina laiku užmigti vakare. Atstatyti sutrikusį miego režimą gali būti labai sunku, tad šiame straipsnyje patarsime, ką reikėtų daryti, kad sugrįžtumėte į įprastą gyvenimo ritmą. 

Ryte ir vakare pasirinkite tinkamą kambario apšvietimą. Smegenyse egzistuoja mūsų vidinis laikrodis, kurį veikia tokie dirgikliai kaip šviesa ar kūno temperatūra. Jis veikia išskirdamas hormonus ar veikdamas kitas smegenų sritis ir taip reguliuoja mūsų miego ir būdravimo ciklą. Šviesa – stipriausiai šį vidinį laikrodį veikiantis veiksnys. Tad tik prabudę iš karto uždekite namuose šviesas. Dar geriau, jei nubudus už lango jau būtų šviesu. Išlipę iš lovos atidenkite užuolaidas, kad į kambarį patektų dienos šviesa. Vakare elkitės priešingai – išjunkite didžiuosius šviestuvus, o kambarį apšvieskite tik staline lempa. 

Iš miegamojo pašalinkite elektroninius įrenginius. Tokie įrenginiai kaip kompiuteris, televizorius ar telefonas trukdo dėl kelių priežasčių. Jie skleidžia labai ryškią šviesą, taip duodami aiškų signalą organizmui, kad laikas miegoti dar neatėjo. Dėl to patariama šiais prietaisais nesinaudoti likus bent valandai iki miego. 

Atsikratyti įpročio į lovą atsitempti kompiuterį ar mobilųjį telefoną verta ir todėl, kad naudojantis šiais prietaisais stimuliuojama nervų sistema – kūnas pasiruošia darbui, bet ne miegui. Tad miegamajame neatlikinėkite jokių darbų, kad jūsų organizmas šią namų vietą susietų tik su poilsiu ir intymiais santykiais. 

Miego svarba. Interviu su neurologe Raminta Masaitiene. I dalis

„Iš gilaus miego prasibudiname sunkiau nei iš lėto ar paradoksinio miego fazių. Pabudę iš paradoksinio miego fazės atsimename sapnus.“ 

Pirmoji pokalbio apie miegą dalis čia:
Miego svarba. Interviu su neurologe Raminta Masaitiene. I dalis » 

Nevalgykite prieš miegą. Nustatyta, kad maitinimosi įpročiai taip pat turi įtakos mūsų vidiniam laikrodžiui. Turbūt pastebėjote, kad ypač sunku užmigti tuomet, kai vėlai vakare labai alkanas grįžtate namo ir sočiai pavalgęs griūnate į lovą. Taip yra todėl, kad mūsų organizmas įpratęs, jog pusryčiaujame po naktinio „bado“, tad pavalgius po ilgos pertraukos mūsų vidinis laikrodis ima manyti, kad vėlus vakaras vis dėlto yra rytas. Dėl to mokslininkai pataria nevalgyti likus 12–16 valandų iki to laiko, kada planuojate pusryčiauti. Beje, kad jaustumėtės žvalūs ir darbingi, valgykite sočius pusryčius, turinčius daug baltymų. 

Vakare nusiprauskite po karštu dušu. Prieš užmiegant kūno temperatūra mažėja. Tai žinodami galite „apgauti“ savo organizmą – šaltaisiais metų mėnesiais vakare palįskite po šiltu dušu. Tuomet jūsų kūno temperatūra trumpam pakils, tačiau vėstant dar labiau nukris ir tuo metu pajausite mieguistumą. 

Nesnauskite dieną! Trumpas pogulis dieną gali būti labai naudingas esant normaliam miego ritmui, tačiau nepatariama to daryti, kol bandote jį sureguliuoti. Jūsų tikslas – vakare jausti nuovargį, kad nesunkiai galėtumėte užmigti. Jei nusnūsite dieną, tuomet bus sunku laiku užmigti vakare, vėl neišsimiegosite naktį ir šis ciklas tęsis. Tad venkite pogulio! 

Vakare venkite kofeino turinčių produktų. Pusė suvartoto kofeino kiekio, priklausomai nuo žmogaus sudėjimo, lyties ir amžiaus, iš organizmo pasišalina per 5–10 valandų. Tad jei 18 val. išgėrėte puodelį kavos, kofeinas vis dar stimuliuos jūsų organizmą tuo metu, kai bandysite užmigti. Kitas miegą galintis sutrikdyti dirgiklis – nikotinas. Tad jei jau rūkote, pasistenkite paskutinę cigaretę surūkyti likus bent kelioms valandoms iki ėjimo miegoti. 

Jei išbandėte visas priemones ir vis tiek nepavyksta sureguliuoti miego ritmo – kreipkitės į gydytoją. Įvertinęs jūsų situaciją jis greičiausiai skirs migdomųjų vaistų. Nors jų nepatariama gerti ilgą laiką, tačiau, vartojant protingai, šie vaistai gali būti labai naudingi. Svarbu kiekvieną vakarą juos gerti tuo pačiu metu. Tuomet po kurio laiko nutraukus jų vartojimą nebus sunku užmigti, nes būsite įpratę prie naujo miego ritmo. 

Ramaus ir kokybiško poilsio!

+27
  • Miego sutrikimai
  • Miegas
  • Miego trūkumas
  • Miego gerinimas
  • Miego klinikos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Žiemos vaistinėlė: kas privalo joje būti?
Žiemos vaistinėlė: kas privalo joje būti? Artėjant tam tikram sezonui moterys dažnai peržvelgia savo drabužių spintą ir atlieka joje tvarką. Pavyzdžiui, žiemą didžiąją dalį spintos užima šilti megztiniai, o štai atėjus pavasariui juos ima keisti sijonai bei suknelės. Panašiai yra ir su namų vaistinėlėmis, kurias taip pat reikėtų peržiūrėti. Tik dabar sau... +4 / 0 +4
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +28 / 0 +28
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“ Pirtis padeda atsipalaiduoti, pašalinti per dieną susikaupusią įtampą ir sustiprinti organizmą. Ne veltui sakoma, kad pirtis ‒ vaistas nuo visų ligų. „Pirties malonumo žodžiais neapsakysi, jį reikia pajusti“, – teigia patyręs pirtininkas, Lietuviškos pirties bičiulių draugijos narys Viktoras Katkus. Sunku būtų ginčytis,... +22 / 0 +22
Povilas Petrauskas: „Koučingas – tai ilga kelionė į save“
Povilas Petrauskas: „Koučingas – tai ilga kelionė į save“ Atrodytų, kad Povilas Petrauskas turėtų kalbėti vien klausimais, juk jis – pripažintas koučingo specialistas. Tačiau šįkart Povilas pasiryžęs atsakyti į visus mums (tikimės, kad ir jums!) rūpimus klausimus – apie laimę, milijonus ir lietuvišką požiūrį į saviugdą. 3 +21 / 0 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +21 / -2 +19
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė Homeopatija yra pseudomokslas, o homeopatiniai vaistai neveikia. Jų magiškas poveikis tėra placebo efektas. Deja, tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje homeopatinių preparatų pardavimai farmacijos įmonėms atneša milžiniškus pelnus, todėl apie homeopatiją viešai ir tiesiai kalbėti vengiama. Pacientai dažnai maišo homeopatiją su... 9 +37 / -18 +19
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +18 / 0 +18
Psichologas Gediminas Navaitis: „Didžiausia problema šiandien – gyvenimo prasmės neturėjimas“
Psichologas Gediminas Navaitis: „Didžiausia problema šiandien – gyvenimo prasmės neturėjimas“ Žinomiausias Lietuvoje šeimos psichologijos tyrinėtojas, Lietuvos psichoterapijos draugijos valdybos narys, profesorius dr. Gediminas Navaitis nė neketina slėpti, kad jo sveikata – ne geležinė. +17 / 0 +17
Skaudinantis taupumas
Skaudinantis taupumas Gyvenime yra daug dalykų, kurie mus skaudina: melas, išdavystė, pavydas...bet ar kada nors susimąstėte, jog skaudinti gali ir taupumas? Ne vietoje ir ne laiku noras sutaupyti išties gali sukelti itin nemalonių jausmų bei pasekmių. Pavyzdžiui, jei pradedate taupyti sveikatos sąskaita. Štai keletas pavyzdžių iš gyvenimo. +16 / 0 +16
Z kartos vaikų mitybos ypatybės
Z kartos vaikų mitybos ypatybės „Mama, šiandien noriu valgyti mėsainį. Taip, tą su sūriu ir mėsyte viduje. Ir dar prie jo noriu keptų bulvyčių su pomidorų padažu. Būtinai! Ir nepamiršk, prašau, dar „Coca-Cola“arba vandenuko man užsakyti.“, - sako Z kartos vaikas. Žinoma, mamai, kuri priklauso Y arba X kartai, kartais būna sunku suprasti, kodėl jos... +15 / 0 +15