Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos

Lapkričio 17, 2014 | Žavinta Kiliūtė
+20
5
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos

Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis arbatą, sultis, o gal visgi gerti kavą? Pabandysime išsklaidyti mitus ir pasidalinti patikimais faktais apie teigiamą ir neigiamą kavos poveikį. 

„... vidutinio sudėjimo (~70 kg) žmogui mirtina dozė būtų 14 g kofeino, t. y. apie 140 puodelių kavos.“ Dažniausiai kalbant apie kavą minimas kofeinas. Puodelyje kavos yra apie 50–150 mg kofeino (priklauso nuo kavos rūšies, stiprumo). Arbatos puodelyje yra 50 mg kofeino, o Coca-Colos stiklinėje – 35 mg, tad daugiausiai kofeino gauname iš kavos. Daugiau kofeino suvartoja nebent tie, kurie geria energetinius gėrimus, – vienoje pakuotėje paprastai gali būti 4 kartus daugiau kofeino nei kavos puodelyje. 

Medikų teigimu, neviršijus 300 mg kofeino (apie 3 puodeliai kavos), sveikatai neigiamo poveikio nebus. Įdomus faktas tas, kad mirtina kofeino dozė būtų, jei 200 mg kofeino tektų vienam kūno kilogramui. Tai reiškia, kad vidutinio sudėjimo (~70 kg) žmogui mirtina dozė būtų 14 g kofeino, t. y. apie 140 puodelių kavos. Tiek, ko gero, nė vienas nepajėgtų išgerti. 

Ar egzistuoja priklausomybė nuo kavos? 

Priklausomybė – kita aktuali tema. Vyrauja nuomonė, kad žmonės nuo kavos tampa priklausomi taip pat, kaip ir nuo rūkymo, alkoholio ar narkotikų. Tačiau iš tiesų, pasak gydytojų, fizinę priklausomybę junta itin mažas procentas žmonių.

Kiek kofeino yra kavos puodelyje? Apie 50–150 mgDažniausiai jaučiama psichologinė priklausomybė: kava dažnai siejasi su gera nuotaika. Juk nuo kavos dažniausiai prasideda rytinis paplepėjimas darbe, kavos kviečiame draugus, rankose laikome šiltą kavos puodelį, žvelgdami į už lango siaučiančią pūgą. Žinoma, kava ne tik asocijuojasi su gera nuotaika, bet ir pakelia tonusą, prabudina ryte, suteikia žvalumo ir energijos. 

Kalbant apie kavos, kaip ir kitų maisto produktų ar gėrimų vartojimą, reikėtų atkreipti į esminį žodį – saikas. Ne veltui iš kartos į kartą perduodama liaudies išmintis teigia: „Kas per daug, tas nesveika.“ Jei kažko vartojama per daug ar sąmoningai kokio maisto produkto visiškai atsisakoma, organizmas nukenčia. 

Bet sugrįžkime prie kavos. Koks yra normalus kavos kiekis žmogui per dieną? Gydytojai rekomenduoja apsiriboti 2–3 kavos puodeliais, priklausomai nuo organizmo reakcijos ir pajėgumo. Vieni gali kavą gerti tarsi vandenį, o kiti jau po poros puodelių pajunta skrandžio sudirgimą ar labiau „plazdančią“ širdį. Tad kiekvienas, priklausomai nuo savo sveikatos, turi apsibrėžti, koks yra tas saikingas kavos kiekis. 

Kava kenkia ar padeda? 

Deja, bet vienareikšmiško atsakymo nėra. Neigiamas kavos poveikis gali pasireikšti tada, kai per dieną suvartojama daugiau nei 3 puodeliai kavos. O teigiamą kavos įtaką organizmui galite pajusti ir išgerdami vieną kavos puodelį per dieną. 

Teigiamas kavos poveikis 

  • Didina darbo našumą. Matyt, daugelis žino, kad kava mažina mieguistumą, suteikia žvalumo, budrumo, leidžia greičiau susikaupti.
  • Skatina plaukų augimą. Kava stimuliuoja plaukų folikulų augimą ir apsaugo juos nuo pažeidimų. Tiesa, visgi plinkantiesiems kava nepadės.
  • Kava apsaugo nuo alkoholio sukeliamos kepenų cirozės, taip pat mažina tikimybę susirgti II tipo cukriniu diabetu, Parkinsono liga, mažina ir akmenų atsiradimo tulžyje ir inkstuose riziką.
  • Kavos tirščių masažas padeda išlaikyti stangrią odą ir apsaugo nuo celiulito susidarymo. Tai efektyvi priemonė, padedanti kovoti su didžiausiu moterų odos priešu – celiulitu. 

Kavos šveitiklio receptas 

Kavos šveitiklio receptasKo reikės? 

  • 80 g maltos kavos;
  • karšto vandens;
  • 2–3 šaukštų skysto medaus / 2–3 šauktų alyvuogių aliejaus ir 4 lašelių citrusinių vaisių eterinio aliejaus. 

Kaip pasigaminti?

Kavą užpilkite karštu vandeniu. Vandens pilkite tiek, kad gautųsi tiršta masė. Į ją įmaišykite kelis valgomuosius šauktus medaus. Jei turite jautrią odą, medų keiskite keliais alyvuogių aliejaus šaukštais. Viską gerai išmaišykite ir įlašinkite 4 lašelius citrusinių vaisių (citrinų, apelsinų ar greipfrutų) eterinio aliejaus.

Kaip naudoti?

Sukamaisiais judesiais įtrinkite gautą kavos tirščių masę į kojas (ypač šlaunis). Išmasažuokite ir nuplaukite šiltu vandeniu. Po procedūros išsitepkite odą drėkinamuoju kremu. 

Neigiamas kavos poveikis 

  • Kofeinas didina kraujospūdį, arterijų sienelių standumą ir mažina arterijų susitraukimo ir išsiplėtimo gebą. Taigi per didelis kavos kiekis gali paskatinti širdies ir kraujagyslių ligų atsiradimą.
  • Per dažnas kavos vartojimas gali sukelti osteoporozę (kaulų tankio mažėjimą). Kava skatina kalcio pasišalinimą iš organizmo, tad itin dažnai besimėgaujantiesiems kava reikėtų vartoti daugiau produktų, kuriuose gausu kalcio.
  • Kava gali sukelti nerimą, nervingumą ir nemigą. Kofeinas dirgina nervų sistemą, tad net ir nedidelis kavos kiekis vakare gali sutrikdyti įprastą miego ritmą. Daug kavos dienos metu išgeriantys žmonės gali tapti irzlūs, jausti nepagrįstą nerimo jausmą, imti nervintis dėl nereikšmingų dalykų.
  • Žmonėms, turintiems jautresnį skrandį, kava gali sukelti rėmens graužimą.
  • Kava gali padidinti persileidimo riziką, todėl beišlaukiančioms moterims nerekomenduojama per dieną išgerti daugiau nei 1–2 puodelių kavos. O geriausia nėštumo ir kūdikio maitinimo laikotarpiu iš viso atsisakyti kavos arba gerti kavą be kofeino. 

Kaip ir apie kiekvieną produktą, kuris mūsų gyvenime užima svarbią vietą, taip ir apie kavą sklando įvairiausių gandų. Kadangi kavą sudaro daugybė skirtingų medžiagų, kurios nėra vertinamos vienareikšmiškai, reikėtų vadovautis jau minėta saiko taisykle. O po kavos nepamiršti išgerti stiklinės vandens, nes kava skatina skysčių išsiskyrimą. Jei nesiskundžiate rimtais sutrikimais ir gydytojai nėra uždraudę vartoti kavos, galite nesibaimindami pasimėgauti puodeliu kvapnios kavos.

+20
5
  • Osteoporozė
  • Aukštas kraujo spaudimas
  • Arterinė hipertenzija
  • Kofeinas
  • Kava
  • Susikaupimas
  • Kalcio trūkumas
  • Ekologiškos prekės

Susiję straipsniai

  • Skaitytoja / 2014-11-19 10:05:43

    as tai tikrai nuo kavos priklausoma!
    akys neatsimerkia be 2 espreso!
    tikrai negaliu be rytines kavos

  • Juste / 2014-11-19 09:22:41

    Nu as esu pries visas priklausomybes, tiesiog negalejau pakesti minties, kad priklausau nuo to ar turiu kavos :)
    nes diena be jos bus tragedija, o taip kartais gali pasitaikyti
    pirmas dienas labai jautesi mieguistumas, nu savaite kokia
    mano tikslas buvo atsisakyti butent rytines kavos
    kovoti teko su tuo kad man labai skanu, todel po keliu menesiu neatsispyriau pagundai :)
    neradau kas pakeistu kava malonumo prasme, taigi galima vertinti kaip priklausomybe :)

  • As / 2014-11-18 14:21:59

    Juste, o ko cia issigasti? Man irgi be kavos sunku, bet nematau dideles problemos...

    Beje, o kaip sekesi? Kiek laiko prireike iprasti gyventi be kavos?

  • Ji / 2014-11-18 09:33:40

    O as nemanau, kad gali issivystyt kokia rimta priklausomybe. Mano kraujo spaudimas gana zemas, tai tiesog isgerus kavytes geriau jauciuos.

  • Juste / 2014-11-18 08:37:06

    As geriu kava kiekviena ryta. Karta buvo pasibaigusi kava ir neisgeriau ryte, tai visa diena galima sakyti miegojau. Tada ir supratau kad esu priklausoma nuo kavos :)
    kokius 4 menesius negeriau kavos, nes issigandau

Siųsk savo nuomonę
Ilgai trunkantys galvos skausmai – gal tai migrena?
Ilgai trunkantys galvos skausmai – gal tai migrena? Kiekvienas iš mūsų bent kartą gyvenime esame patyrę galvos skausmus. Jei jie trukdavo trumpai, į juos tiesiog numodavome ranka, o štai ilgesni galvos skausmai priversdavo sunerimti. Taip ir kildavo tas vienas, atrodo, toks paprastas klausimas, - ar tikrai tie ilgalaikiai galvos skausmai yra migrena? +2 / 0 +2
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +28 / 0 +28
Mesti rūkyti niekada nevėlu
Mesti rūkyti niekada nevėlu „Jau pakenkiau savo kūnui, tad nebėra prasmės mesti rūkyti. Vis tiek sveikas nebebūsiu“, – taip dažnai galvoja rūkantys žmonės, o ypač tie, kurie rūko daug metų. Tačiau jie klysta. Tyrimai atskleidė, kad pagerėjusia sveikata ir ilgesne gyvenimo trukme džiaugiasi net ir tie, kurie šio įpročio atsikratė po kelių... +24 / 0 +24
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 3 +21 / 0 +21
Odos priežiūra – kaip išsirinkti tinkamas priemones?
Odos priežiūra – kaip išsirinkti tinkamas priemones? „Žmonės nuolat turi nusiskundimų dėl savo odos būklės. Sausa, šerpetojanti, riebi, spuoguota, jautri ar senstanti oda dažnai sukelia tiek fizinį, tiek psichologinį diskomfortą. Susidūrę su veido odos problemomis, žmonės ieško kasdienės priežiūros priemonės, kuri išspręstų šias problemas, – kremo. Jei viena... 2 +21 / -1 +20
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai Ilgą laiką dirbote samdomą darbą ir galiausiai supratote, kad jūsų tai nebetenkina? Suplojote rankomis ir nusprendėte: „Pats sau būsiu direktorius!“ Entuziastingai ėmėtės pirmųjų verslo kūrimo žingsnių ir įkūrėte savo įmonę. O gal jūsų istorija kiek kitokia? Ilgus metus brandinate verslo idėją mintyse, tačiau... +19 / 0 +19
Pelėsio grėsmė sveikatai
Pelėsio grėsmė sveikatai Jie susiformuoja kolonijomis ir plinta labai greitai, jie išskiria sveikatai pavojingas medžiagas ir yra randami bene kiekvieno žmogaus namuose: virtuvėje, vonioje, sandėliuke... Jiems susiformuoti palankios sąlygos – prasta ventiliacija ir drėgmė. Atspėkite, kas tai? +18 / 0 +18
Psichologas Gediminas Navaitis: „Didžiausia problema šiandien – gyvenimo prasmės neturėjimas“
Psichologas Gediminas Navaitis: „Didžiausia problema šiandien – gyvenimo prasmės neturėjimas“ Žinomiausias Lietuvoje šeimos psichologijos tyrinėtojas, Lietuvos psichoterapijos draugijos valdybos narys, profesorius dr. Gediminas Navaitis nė neketina slėpti, kad jo sveikata – ne geležinė. +17 / 0 +17
Skaudinantis taupumas
Skaudinantis taupumas Gyvenime yra daug dalykų, kurie mus skaudina: melas, išdavystė, pavydas...bet ar kada nors susimąstėte, jog skaudinti gali ir taupumas? Ne vietoje ir ne laiku noras sutaupyti išties gali sukelti itin nemalonių jausmų bei pasekmių. Pavyzdžiui, jei pradedate taupyti sveikatos sąskaita. Štai keletas pavyzdžių iš gyvenimo. +16 / 0 +16
Alerginis rinitas ir nosies higiena: kaip tai susiję?
Alerginis rinitas ir nosies higiena: kaip tai susiję? Alerginis rinitas dar kitaip vadinamas šienlige, pradeda varginti dažniausiai pavasarį. Kai medžiai ima skleisti savo pumpurus, kai kurių žmonių tai visai nedžiugina. O kaip gi gali džiuginti, kai nosies gleivinė nuolat paburkusi, vargina sloga, o čiaudulys – nuolatinis palydovas. Kaip nugalėti visus šiuos simptomus ir pradėti... +15 / 0 +15