Mesti rūkyti niekada nevėlu

Sausio 13, 2014 | Martynas Gelumbauskas
+26
Mesti rūkyti niekada nevėlu

„Jau pakenkiau savo kūnui, tad nebėra prasmės mesti rūkyti. Vis tiek sveikas nebebūsiu“, – taip dažnai galvoja rūkantys žmonės, o ypač tie, kurie rūko daug metų. Tačiau jie klysta. Tyrimai atskleidė, kad pagerėjusia sveikata ir ilgesne gyvenimo trukme džiaugiasi net ir tie, kurie šio įpročio atsikratė po kelių rūkymo dešimtmečių. Žmogaus organizmas turi neįtikėtiną savybę atsinaujinti, todėl tabako sukelta žala pradedama šalinti jau pirmosiomis dienomis po metimo rūkyti, o po dešimties metų buvusio rūkoriaus organizmas beveik niekuo nesiskiria nuo niekada nerūkiusio žmogaus. Šiame straipsnyje siūlome plačiau paskaityti apie tai, kaip metus rūkyti atsistato žmogaus organizmas.

„... žmonės, kurie meta rūkyti dar nesulaukę penkiasdešimties, riziką mirti per artimiausius penkiolika metų sumažina per pusę.“Pirmoji diena. Padidėja deguonies kiekis kraujyje. Tik metus rūkyti iš karto pradeda mažėti žalingo anglies monoksido kiekis kraujyje ir jau po 8 valandų jis tampa normalus. Praėjus vos 12 valandų po paskutinės cigaretės iki normalaus lygio padidėja ir deguonies kiekis kraujyje. Tai leidžia visas organizmo ląsteles geriau aprūpinti joms reikalingu deguonimi.

Antroji diena. Pradeda gerėti uoslė ir skonio suvokimas. Jau antrąją parą pradeda regeneruoti nervinės skaidulos, kurios buvo pažeistos cigarečių dūmuose esančių medžiagų. Dėl to pamažu ima gerėti uoslė ir skonis, tad galėsite mėgautis stipriau jaučiamu maisto skoniu.

Trečioji diena. Ima gerėti plaučių veikla. Dauguma metusiųjų rūkyti jau po trijų dienų pastebi, kad kvėpuoti darosi lengviau. Taip yra dėl to, kad atsipalaiduoja spazmuotos bronchiolės ir oras lengviau patenka į plaučius. Vis dėlto, nors kvėpavimas palengvėja jau po kelių dienų, tai nereiškia, kad plaučių funkcija pilnai atsistatė. Turi praeiti gerokai daugiau laiko, kad plaučiai imtų normaliai funkcionuoti.

Po kelių savaičių pagerėja burnos higiena. Jau po kelių dienų pagerėja kvapas iš burnos ir dantys darosi baltesni. Nerūkant sumažėja vitamino C poreikis, tad didesnė jo dalis gali būti naudojama palaikyti gerai dantenų būklei (dėl to sumažėja dantų iškritimo rizika).

Plaučiai po rūkymo ima valytis praėjus keliems mėnesiamsPo kelių mėnesių sumažėja infekcijų rizika ir pagerėja plaučių funkcija. Mūsų kvėpavimo takai yra iškloti virpamuoju epiteliu, kurio paviršius nusėtas virpamaisiais plaukeliais. Judėdami jie padeda pašalinti į kvėpavimo takus patekusias dulkes, mikrobus ar susidariusias gleives, tačiau dėl rūkymo šie plaukeliai nunyksta, todėl rūkantys žmonės tampa imlūs infekcijoms. Metus rūkyti jau po kelių savaičių plaukeliai pradeda ataugti ir organizmas vėl gali apsiginti nuo mikrobų. Maždaug po pusmečio dauguma metusiųjų rūkyti pastebi, kad jie nebeskrepliuoja ir gerokai mažiau kosėja. Taip pat jie lengviau pakelia fizinį krūvį.

Po kelių metų pagerėja kraujotaka ir mažėja plaučių vėžio rizika. Dėl sumažėjusio kraujospūdžio ir kitų priežasčių mažėja rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis, tokiomis kaip insultas ar miokardo infarktas. Po penkių nerūkymo metų rizika patirti insultą tampa tokia pat, kaip niekada nerūkiusio žmogaus. Pagerėjus kraujo cirkuliacijai organizme mažėja šių sunkių ligų rizika, taip pat krauju geriau aprūpinami periferiniai organai. Tad metus rūkyti galima išvengti erekcijos sutrikimų, nuolatinio kojų ir rankų šalimo. Kai nustojate rūkyti, kenksmingos medžiagos nebepatenka į plaučius, todėl iškart pradeda mažėti rizika susirgti plaučių vėžiu, o per penkerius metus ši rizika sumažėja perpus.

Ilgalaikė nauda. Ilgesnė gyvenimo trukmė ir geresnė gyvenimo kokybė. Rūkymas didina ne tik plaučių, bet ir daugelio kitų vėžių riziką: kasos, gimdos kaklelio, šlapimo pūslės, inkstų, stemplės, skrandžio ir kitų. Metus rūkyti iš organizmo pamažu šalinasi kancerogenai, todėl rizika susirgti šiomis ligomis mažėja. Praėjus 10 metų po metimo rūkyti, rizika susirgti daugumos lokalizacijų vėžiu yra tokia pati, kaip niekada nerūkiusio žmogaus. Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad žmonės, kurie meta rūkyti dar nesulaukę penkiasdešimties, riziką mirti per artimiausius penkiolika metų sumažina per pusę. Ne mažiau svarbi ir pagerėjusi gyvenimo kokybė. Vyresniame amžiuje rytinis kosulys, skrepliavimas ir dusulys – dažni beveik kiekvieno rūkaliaus palydovai, tačiau metus rūkyti viso to galima išvengti.

Akivaizdu, kad atsikratyti šio žalingo įpročio niekada nevėlu, o teigiamą poveikį pajusite labai greitai. Metę rūkyti būsite ne tik sveikesni, bet ir patrauklesni – tai padės atsikratyti blogo burnos kvapo, drabužiai ir plaukai nebesmirdės rūkalais, dantys bus baltesni, o oda atrodys skaistesnė. Galiausiai, sutaupysite nemažą sumą pinigų, tad metę rūkyti laimėsite visomis prasmėmis.

+26
  • Insultas
  • Plaučių vėžys
  • Miokardo infarktas
  • Erekcijos sutrikimai
  • Priklausomybės ligos
  • Rūkymas
  • Psichologai
  • Priklausomybių gydymas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +29 / 0 +29
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai Į savo kvėpavimą dėmesį atkreipiame tik tuomet, kai užspringstame arba kai susergame sloga ir užsikemša nosis. Vis dėlto vieno plačiausiai naudojamų medicininės fiziologijos vadovėlių sudarytojo Arthuro Guytono nuomone: „Pagrindinė lėtinio skausmo, kančių ir ligų priežastis yra deguonies trūkumas... +25 / -1 +24
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 4 +21 / 0 +21
Odos priežiūra – kaip išsirinkti tinkamas priemones?
Odos priežiūra – kaip išsirinkti tinkamas priemones? „Žmonės nuolat turi nusiskundimų dėl savo odos būklės. Sausa, šerpetojanti, riebi, spuoguota, jautri ar senstanti oda dažnai sukelia tiek fizinį, tiek psichologinį diskomfortą. Susidūrę su veido odos problemomis, žmonės ieško kasdienės priežiūros priemonės, kuri išspręstų šias problemas, – kremo. Jei viena... 2 +21 / -1 +20
Holistinė terapija ‒ natūralus būdas sustiprėti ir pasveikti
Holistinė terapija ‒ natūralus būdas sustiprėti ir pasveikti Atliekant holistinę terapiją, arba holistiką, žmogus suvokiamas kaip visuma, kaip neatsiejama gamtos dalis. Holistiniais metodais bandoma sustiprinti kūną, daugiau dėmesio skirti ligos prevencijai. Holistinis gydymas ar kūno stiprinimas parenkamas individuliai: terapija taikoma atsižvelgiant į žmogaus emocinę, dvasinę ir fizinę... +19 / 0 +19
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas Manotės išmanantys viską, kas tik žinoma apie seksą? Pagalvokite dar kartą! Šie 20 įdomų faktų apie seksą gali priversti pakeisti nuomonę. +19 / -1 +18
Alerginis rinitas ir nosies higiena: kaip tai susiję?
Alerginis rinitas ir nosies higiena: kaip tai susiję? Alerginis rinitas dar kitaip vadinamas šienlige, pradeda varginti dažniausiai pavasarį. Kai medžiai ima skleisti savo pumpurus, kai kurių žmonių tai visai nedžiugina. O kaip gi gali džiuginti, kai nosies gleivinė nuolat paburkusi, vargina sloga, o čiaudulys – nuolatinis palydovas. Kaip nugalėti visus šiuos simptomus ir pradėti... +17 / 0 +17
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“ Pirmą kartą psichologijos studiją „Menas būti“, įsikūrusią Užupyje, nevietiniams rasti nelengva. Juolab kad jau tamsu. „Maudynės Gonge“ (taip vadinasi garso terapijos sesija) prasidės septintą, tačiau ateiti jos įkūrėja... 3 +17 / 0 +17
Z kartos vaikų mitybos ypatybės
Z kartos vaikų mitybos ypatybės „Mama, šiandien noriu valgyti mėsainį. Taip, tą su sūriu ir mėsyte viduje. Ir dar prie jo noriu keptų bulvyčių su pomidorų padažu. Būtinai! Ir nepamiršk, prašau, dar „Coca-Cola“arba vandenuko man užsakyti.“, - sako Z kartos vaikas. Žinoma, mamai, kuri priklauso Y arba X kartai, kartais būna sunku suprasti, kodėl jos... +15 / 0 +15