Mesti rūkyti niekada nevėlu

Sausio 13, 2014 | Martynas Gelumbauskas
+27
Mesti rūkyti niekada nevėlu

„Jau pakenkiau savo kūnui, tad nebėra prasmės mesti rūkyti. Vis tiek sveikas nebebūsiu“, – taip dažnai galvoja rūkantys žmonės, o ypač tie, kurie rūko daug metų. Tačiau jie klysta. Tyrimai atskleidė, kad pagerėjusia sveikata ir ilgesne gyvenimo trukme džiaugiasi net ir tie, kurie šio įpročio atsikratė po kelių rūkymo dešimtmečių. Žmogaus organizmas turi neįtikėtiną savybę atsinaujinti, todėl tabako sukelta žala pradedama šalinti jau pirmosiomis dienomis po metimo rūkyti, o po dešimties metų buvusio rūkoriaus organizmas beveik niekuo nesiskiria nuo niekada nerūkiusio žmogaus. Šiame straipsnyje siūlome plačiau paskaityti apie tai, kaip metus rūkyti atsistato žmogaus organizmas.

„... žmonės, kurie meta rūkyti dar nesulaukę penkiasdešimties, riziką mirti per artimiausius penkiolika metų sumažina per pusę.“Pirmoji diena. Padidėja deguonies kiekis kraujyje. Tik metus rūkyti iš karto pradeda mažėti žalingo anglies monoksido kiekis kraujyje ir jau po 8 valandų jis tampa normalus. Praėjus vos 12 valandų po paskutinės cigaretės iki normalaus lygio padidėja ir deguonies kiekis kraujyje. Tai leidžia visas organizmo ląsteles geriau aprūpinti joms reikalingu deguonimi.

Antroji diena. Pradeda gerėti uoslė ir skonio suvokimas. Jau antrąją parą pradeda regeneruoti nervinės skaidulos, kurios buvo pažeistos cigarečių dūmuose esančių medžiagų. Dėl to pamažu ima gerėti uoslė ir skonis, tad galėsite mėgautis stipriau jaučiamu maisto skoniu.

Trečioji diena. Ima gerėti plaučių veikla. Dauguma metusiųjų rūkyti jau po trijų dienų pastebi, kad kvėpuoti darosi lengviau. Taip yra dėl to, kad atsipalaiduoja spazmuotos bronchiolės ir oras lengviau patenka į plaučius. Vis dėlto, nors kvėpavimas palengvėja jau po kelių dienų, tai nereiškia, kad plaučių funkcija pilnai atsistatė. Turi praeiti gerokai daugiau laiko, kad plaučiai imtų normaliai funkcionuoti.

Po kelių savaičių pagerėja burnos higiena. Jau po kelių dienų pagerėja kvapas iš burnos ir dantys darosi baltesni. Nerūkant sumažėja vitamino C poreikis, tad didesnė jo dalis gali būti naudojama palaikyti gerai dantenų būklei (dėl to sumažėja dantų iškritimo rizika).

Plaučiai po rūkymo ima valytis praėjus keliems mėnesiamsPo kelių mėnesių sumažėja infekcijų rizika ir pagerėja plaučių funkcija. Mūsų kvėpavimo takai yra iškloti virpamuoju epiteliu, kurio paviršius nusėtas virpamaisiais plaukeliais. Judėdami jie padeda pašalinti į kvėpavimo takus patekusias dulkes, mikrobus ar susidariusias gleives, tačiau dėl rūkymo šie plaukeliai nunyksta, todėl rūkantys žmonės tampa imlūs infekcijoms. Metus rūkyti jau po kelių savaičių plaukeliai pradeda ataugti ir organizmas vėl gali apsiginti nuo mikrobų. Maždaug po pusmečio dauguma metusiųjų rūkyti pastebi, kad jie nebeskrepliuoja ir gerokai mažiau kosėja. Taip pat jie lengviau pakelia fizinį krūvį.

Po kelių metų pagerėja kraujotaka ir mažėja plaučių vėžio rizika. Dėl sumažėjusio kraujospūdžio ir kitų priežasčių mažėja rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis, tokiomis kaip insultas ar miokardo infarktas. Po penkių nerūkymo metų rizika patirti insultą tampa tokia pat, kaip niekada nerūkiusio žmogaus. Pagerėjus kraujo cirkuliacijai organizme mažėja šių sunkių ligų rizika, taip pat krauju geriau aprūpinami periferiniai organai. Tad metus rūkyti galima išvengti erekcijos sutrikimų, nuolatinio kojų ir rankų šalimo. Kai nustojate rūkyti, kenksmingos medžiagos nebepatenka į plaučius, todėl iškart pradeda mažėti rizika susirgti plaučių vėžiu, o per penkerius metus ši rizika sumažėja perpus.

Ilgalaikė nauda. Ilgesnė gyvenimo trukmė ir geresnė gyvenimo kokybė. Rūkymas didina ne tik plaučių, bet ir daugelio kitų vėžių riziką: kasos, gimdos kaklelio, šlapimo pūslės, inkstų, stemplės, skrandžio ir kitų. Metus rūkyti iš organizmo pamažu šalinasi kancerogenai, todėl rizika susirgti šiomis ligomis mažėja. Praėjus 10 metų po metimo rūkyti, rizika susirgti daugumos lokalizacijų vėžiu yra tokia pati, kaip niekada nerūkiusio žmogaus. Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad žmonės, kurie meta rūkyti dar nesulaukę penkiasdešimties, riziką mirti per artimiausius penkiolika metų sumažina per pusę. Ne mažiau svarbi ir pagerėjusi gyvenimo kokybė. Vyresniame amžiuje rytinis kosulys, skrepliavimas ir dusulys – dažni beveik kiekvieno rūkaliaus palydovai, tačiau metus rūkyti viso to galima išvengti.

Akivaizdu, kad atsikratyti šio žalingo įpročio niekada nevėlu, o teigiamą poveikį pajusite labai greitai. Metę rūkyti būsite ne tik sveikesni, bet ir patrauklesni – tai padės atsikratyti blogo burnos kvapo, drabužiai ir plaukai nebesmirdės rūkalais, dantys bus baltesni, o oda atrodys skaistesnė. Galiausiai, sutaupysite nemažą sumą pinigų, tad metę rūkyti laimėsite visomis prasmėmis.

+27
  • Insultas
  • Plaučių vėžys
  • Miokardo infarktas
  • Erekcijos sutrikimai
  • Priklausomybės ligos
  • Rūkymas
  • Psichologai
  • Priklausomybių gydymas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Ar paveikslėliai gali priversti žmogų  susimąstyti apie jo blogus įpročius?
Ar paveikslėliai gali priversti žmogų susimąstyti apie jo blogus įpročius? Ant cigarečių pakelių esantys kraupūs paveikslėliai ne vieną rūkalių privertė susimąstyti apie tai, kokią žalą jie daro savo sveikatai tuo metu, kai rūko... Deja, tačiau tokios vizualinės priemonės ne visiems padeda atsisakyti blogų įpročių, tačiau jos mažų mažiausiai bent jau priverčia vieną minutę stabtelėti ir... +4 / 0 +4
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +30 / 0 +30
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai Į savo kvėpavimą dėmesį atkreipiame tik tuomet, kai užspringstame arba kai susergame sloga ir užsikemša nosis. Vis dėlto vieno plačiausiai naudojamų medicininės fiziologijos vadovėlių sudarytojo Arthuro Guytono nuomone: „Pagrindinė lėtinio skausmo, kančių ir ligų priežastis yra deguonies trūkumas... +27 / -1 +26
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija 2014 m. spalio 14 d. Lietuvoje minimas reikšmingas įvykis medicinos istorijoje – lygiai prieš penkiasdešimt metų buvo sėkmingai atlikta pirmoji širdies operacija su dirbtine kraujotaka. Ši operacija buvo pirmoji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Praėjus pusei amžiaus nuo istorinio įvykio Vilniaus universiteto ligoninės... +21 / 0 +21
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +22 / -2 +20
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną?
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną? Jeigu skaitote šį straipsnį darbo metu, tikėdamiesi, kad jį uždarę pradėsite dirbti, – jums praverstų ne tik patarimai, kaip susikaupti darbui, bet ir rekomendacijos, kaip liautis atidėlioti svarbias užduotis. Iš tiesų tiek viena, tiek kita yra susiję – kai imamės darbo nesusikaupę, mintys ima klysti ne ten... +19 / 0 +19
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“ Buvęs modelis, dabar save edukologe psichologe įvardijanti Aistė Jasaitytė-Čeburiak pasitinka mus vaikų klegesyje. „Tai – mano didžiausia praktika ir turtas“, – sako ji, švelniai glausdama mažąją Sofiją prie krūtinės. Garsiausius pasaulio podiumus Aistė paliko, turėdama tvirtą tikslą – išmokti psichoterapijos meno ir... +19 / 0 +19
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje?
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje? Namų vaistinėlė – bene vienas svarbiausių daiktų kiekvienuose namuose. Įvairūs sužeidimai, traumos ir susirgimai dažniausiai užklumpa netikėtai, o tai sukelia sumaištį, nerimą ir kitus neigiamus jausmus. Tad ką daryti, kad nutikus nelaimei, nepultume į paniką, o galėtume sau ir savo artimiesiems suteikti būtinąją pagalbą? +17 / 0 +17
5 priežastys, kodėl vertėtų rinktis šaltą dušą
5 priežastys, kodėl vertėtų rinktis šaltą dušą Tikriausiai kiekvienam iš mūsų puikiai pažįstama situacija, kai šalto vandens srovė beveik priverčia šokti iš dušo. Tuomet stengiamės išvengti krentančių lašelių ir kuo skubiau surasti mūsų kūnui tinkamą vandens temperatūrą. Visgi norėtųsi priminti, kad šaltas dušas – labai naudingas organizmui. Straipsnyje... 1 +16 / 0 +16