Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?

Lapkričio 5, 2013 | Martynas Gelumbauskas
+53
3
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?

Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. Kofeinas yra kartaus skonio alkaloidas, kuris stimuliuoja nervų sistemą, – tai plačiausiai pasaulyje naudojama psichoaktyvi medžiaga, kuri laikinai mažina nuovargio jausmą ir didiną psichinį aktyvumą. Jo randama įvairiuose gėrimuose ir maisto produktuose, tačiau žmonės didžiąją dalį suvartojamo kofeino gauna gerdami kavą, arbatą, gaiviuosius ir energetinius gėrimus.

Ar kofeinas gali sukelti priklausomybę?

„Tačiau akivaizdu, kad kofeinas turi narkotikams būdingų savybių. Nutraukus kofeino vartojimą atsiranda abstinencijos simptomų...“ Tarp mokslininkų šia tema vyksta daug diskusijų. Dalis mano, kad kofeinas yra plačiausiai pasaulyje vartojamas narkotikas, o kiti abejoja, ar gali išsivystyti priklausomybė nuo kofeino. Iš esmės šiuos nesutarimus lemia nesugebėjimas apibrėžti, kas yra priklausomybė ir kokie jos požymiai. Tačiau akivaizdu, kad kofeinas turi narkotikams būdingų savybių. Nutraukus kofeino vartojimą atsiranda abstinencijos simptomų:

  • galvos skausmas,
  • nuovargis,
  • padidėjęs dirglumas,
  • prislėgta nuotaika,
  • negalėjimas susikaupti.

Norėdamas to išvengti, žmogus priverstas vėl vartoti kofeino turinčių produktų. Iš tiesų vartojant kofeiną, kaip ir narkotikus, smegenyse vyksta procesai, dėl kurių kyla nuolatinis vartojamos medžiagos poreikis. Tačiau kofeinas nesukelia kitiems narkotikams būdingų pasekmių, socialinių ar ekonominių problemų. Juk turbūt nėra žmonių, kurių gyvenimas nusirito į prarają dėl priklausomybės nuo kofeino.

Ar turėčiau vartoti mažiau kofeino?

Į šį klausimą kiekvienas turėtų atsakyti pats. Kofeinas yra gana plačiai ištirtas ir nerasta ryšio tarp jo vartojimo nedidelėmis dozėmis (iki 2 kavos puodelių per dieną) ir padidėjusio sergamumo įvairiomis ligomis. Tačiau negalima pamiršti, kad dažnai vartojamas kofeinas užmaskuoja tikrąją mūsų savijautą. Jis veikia panašiai kaip maisto priedai, kurie gali puikiai užmaskuoti tikrąjį mūsų valgomo maisto skonį ir kokybę. Tad, kai organizmas mums siunčia signalus apie nuovargį, vietoj to, kad pailsėtume ir skirtume daugiau laiko atsipalaidavimui, mes išgeriame kavos, kuri suteikia apgaulingą žvalumo būseną. Taip problemos kurį laiką nejaučiame, bet nuovargis niekur nedingsta ir ilgainiui tai gali sukelti lėtinį nuovargį ir kitų nemalonumų.

Jei visgi norėtumėte pabandyti gyventi be kofeino, bet bijote, kad rytais neišgėrę kavos negalėsite praplėšti akių ar pritrūksite energijos darbe, žemiau rasite kelis patarimus, kaip to išvengti.

Patarimai, padėsiantys atsisakyti kofeino

  • Kofeino padeda atsisakyti nauji įpročiaiKeiskite rytinę rutiną. Pasistenkite bent šiek tiek pakeisti savo rytinę rutiną, pasimėgaudami kažkuo maloniu. Pavyzdžiui, gamindami pusryčius paklausykite savo mėgstamos dainos. Atlikite tempimo pratimus – taip pažadinsite kiekvieną kūno dalį. O išėję iš namų neskubėkite sėsti į automobilį. Šiek tiek pasivaikščiokite ar bent pakvėpuokite grynu oru.
  • Pakeiskite kavos gėrimą kitu įpročiu. Jei esate įpratęs gerti kavą tam tikru dienos metu, tai labai tikėtina, kad atėjus tam laikui pajusite stiprų norą išgerti kavos. Atsiminkite, kad įpročio atsikratyti yra daug sunkiau, nei jį pakeisti kitu. Tad atėjus „kavos gėrimo“ laikui, padarykite ką nors kita: išspręskite galvosūkį, išeikite pasivaikščioti ar tiesiog pakvėpuokite grynu oru. Po kurio laiko jūsų organizmas „pamirš“ apie šį įprotį.
  • Pasimankštinkite, pasirąžykite, giliai įkvėpkite. Jei dirbdami jaučiatės apduję, pervargę ir jums reikia energijos antplūdžio, negalvokite, kad geriausias sprendimas – puodelis kavos. Svarbu suprasti, kad jūsų kūnas ir protas dirba kaip viena visuma, tad neįmanoma žvaliai mąstyti, jei kūnas ilgą laiką tūno tingiai susmukęs kėdėje. Tad tiesiog stipriai pasirąžykite, giliai kvėpuokite ir kelis kartus suplokite iškėlę rankas virš galvos. Su kiekvienu giliu įkvėpimu įsivaizduokite, kad įkvepiate pliūpsnį energijos, jauskite kaip ši energijos banga užpildo jūsų krūtinę ir išsiskirsto po visą organizmą. Besirąžydamas pajusite, kaip atgyja aptingę raumenys, o kartu su kūnu atsigauna ir protas.

Sėkmės!

+53
3
  • Lėtinio nuovargio sindromas
  • Kofeinas
  • Kava
  • Nuovargis
  • Psichologai

Susiję straipsniai

  • elena / 2014-02-13 20:45:30

    Geri patarimai, patikrinau-veikia.

  • Rita / 2014-01-11 20:33:00

    Geras straipsnis!

  • kas / 2014-01-08 10:59:47

    Įdomu

Siųsk savo nuomonę
Egzaminai atėjo, galvos skausmas prasidėjo. Kaip įveikti egzaminų stresą?
Egzaminai atėjo, galvos skausmas prasidėjo. Kaip įveikti egzaminų stresą? Pavasarį prasidedanti egzaminų sesija ne vienam jaunam žmogui tampa tikru galvos skausmu. Atrodo, už kelių dienų labai svarbus egzaminas, o galvoje, kaip tyčia, pučia pavasariniai vėjai... Bemiegės naktys, nuolatinis stresas ir nerimas, – visa tai tampa jauno žmogaus dažnu pavasario palydovu. +6 / 0 +6
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +29 / 0 +29
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai Į savo kvėpavimą dėmesį atkreipiame tik tuomet, kai užspringstame arba kai susergame sloga ir užsikemša nosis. Vis dėlto vieno plačiausiai naudojamų medicininės fiziologijos vadovėlių sudarytojo Arthuro Guytono nuomone: „Pagrindinė lėtinio skausmo, kančių ir ligų priežastis yra deguonies trūkumas... +25 / -1 +24
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 4 +21 / 0 +21
Odos priežiūra – kaip išsirinkti tinkamas priemones?
Odos priežiūra – kaip išsirinkti tinkamas priemones? „Žmonės nuolat turi nusiskundimų dėl savo odos būklės. Sausa, šerpetojanti, riebi, spuoguota, jautri ar senstanti oda dažnai sukelia tiek fizinį, tiek psichologinį diskomfortą. Susidūrę su veido odos problemomis, žmonės ieško kasdienės priežiūros priemonės, kuri išspręstų šias problemas, – kremo. Jei viena... 2 +21 / -1 +20
Holistinė terapija ‒ natūralus būdas sustiprėti ir pasveikti
Holistinė terapija ‒ natūralus būdas sustiprėti ir pasveikti Atliekant holistinę terapiją, arba holistiką, žmogus suvokiamas kaip visuma, kaip neatsiejama gamtos dalis. Holistiniais metodais bandoma sustiprinti kūną, daugiau dėmesio skirti ligos prevencijai. Holistinis gydymas ar kūno stiprinimas parenkamas individuliai: terapija taikoma atsižvelgiant į žmogaus emocinę, dvasinę ir fizinę... +19 / 0 +19
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas Manotės išmanantys viską, kas tik žinoma apie seksą? Pagalvokite dar kartą! Šie 20 įdomų faktų apie seksą gali priversti pakeisti nuomonę. +19 / -1 +18
Alerginis rinitas ir nosies higiena: kaip tai susiję?
Alerginis rinitas ir nosies higiena: kaip tai susiję? Alerginis rinitas dar kitaip vadinamas šienlige, pradeda varginti dažniausiai pavasarį. Kai medžiai ima skleisti savo pumpurus, kai kurių žmonių tai visai nedžiugina. O kaip gi gali džiuginti, kai nosies gleivinė nuolat paburkusi, vargina sloga, o čiaudulys – nuolatinis palydovas. Kaip nugalėti visus šiuos simptomus ir pradėti... +17 / 0 +17
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“ Pirmą kartą psichologijos studiją „Menas būti“, įsikūrusią Užupyje, nevietiniams rasti nelengva. Juolab kad jau tamsu. „Maudynės Gonge“ (taip vadinasi garso terapijos sesija) prasidės septintą, tačiau ateiti jos įkūrėja... 3 +17 / 0 +17
Z kartos vaikų mitybos ypatybės
Z kartos vaikų mitybos ypatybės „Mama, šiandien noriu valgyti mėsainį. Taip, tą su sūriu ir mėsyte viduje. Ir dar prie jo noriu keptų bulvyčių su pomidorų padažu. Būtinai! Ir nepamiršk, prašau, dar „Coca-Cola“arba vandenuko man užsakyti.“, - sako Z kartos vaikas. Žinoma, mamai, kuri priklauso Y arba X kartai, kartais būna sunku suprasti, kodėl jos... +15 / 0 +15