Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?

Gegužės 1, 2014 | Dainora Žalpytė
+29
3
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?

Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir stiprina darbuotojų sveikatą. Pasidomėjome sėdimo ir stovimo darbo privalumais ir trūkumais ir tuo, kas galėtų padėti tų trūkumų išvengti. 

Inovatyvių su sveika gyvensena susijusių sprendimų darbovietėse priešininkai įsitikinę, jog nuo sėdėjimo nuolat skaudančią nugarą puikiai gydo specialūs tepalai ir masažai, o tie, kuriems sėdimas darbas prie kompiuterio ekrano jau įgriso, gali rinktis stovimą darbą. Tačiau neapsigaukite, skaudanti nugara – tai tik viena iš daugelio blogybių, o vien tik stovimas darbas – taip pat ne pati geriausia išeitis. 

Sėdimo darbo minusai 

  • Nuolat dirbant sėdimą darbą, ima varginti nuolatiniai nugaros skausmai.
  • Sėdint trikdoma kraujotaka, lėtėja medžiagų apykaita.
  • Kasdien aštuonias valandas (ar ilgiau) sėdint prie darbo stalo, gali imti didėti svoris, gresia nutukimas.
  • Didėja rizika susirgti vėžiu, diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, hipertonija.
  • Ilgas sėdėjimas gali pakenkti sąnariams.
  • Sėdimas darbas prie kompiuterio, dėl elektromagnetinių bangų poveikio, gali sukelti galvos skausmus, mieguistumą, blogą nuotaiką, odos problemas.
  • Darbas prie kompiuterio arba ilgas vairavimas sėdint gali lemti vyrų nevaisingumą.
  • Sėdimas darbas didina trombozių riziką.
  • Silpnėja raumenyno sistema. 

Iš viso 9 minusai. 

Stovimo darbo minusai 

  • Dirbant stovimą darbą, žmogų pradeda varginti nuolatiniai pėdų skausmai.
  • Padidėja kojų venų apkrova, plečiasi poodinės venos, tinsta kojos.
  • Kaip ir dirbant sėdimą darbą, kamuoja nugaros skausmai.
  • Greičiau pavargstama.
  • Gali varginti naktinis mėšlungis.
  • Mokslininkų teigimu, stovimas darbas gali daryti neigiamą poveikį nėščiosios vaisiaus vystymuisi.
  • Vystosi reumatinės ligos. 

Iš viso 7 minusai. 

Laima Škimelienė, bendrosios praktikos gydytojaNors susumavus rezultatus susidaro įspūdis, kad stovimas darbas mažiau kenksmingas sveikatai, Vilniaus Antakalnio poliklinikos gydytoja Laima Škimelienė teigia, kad nei vienas, nei kitas darbas negali būti vertinamas vienareikšmiškai. „Stovimas darbas labiau atpalaiduoja nugarą, padeda susikaupti, nemigdo, skatina širdies ir raumenų darbą, padeda numesti svorio, tačiau nugaros skausmai – vis dar didžiausia šių dienų dirbančiųjų žmonių problema, nesvarbu, sėdimą ar stovimą darbą jie dirbtų“, – teigia medikė. 

Pasak specialistės, žmogaus kūnas sutvertas judėti, o ne sedėti. „Visi žinome, jog kėdė – tai kultūrinis išradimas, negalime ant jos praleisti daugiausiai savo dienos laiko. Žmogus, dirbantis stovimą darbą, yra energingesnis, darbingesnis, po darbo dienos jaučia mažesnį nuovargį. Tačiau jei pakeisime sėdimą darbą stovimu ir atvirkščiai, vienas problemas išpręsime, tačiau iškart atsiras ir kitų problemų, negalavimų“, – svarsto R. Škimelienė. 

Kintanti darbo aplinka gerina savijautą 

Darbo aplinkos pakeitimas į naudą„Darbo aplinkos pakeitimas turi labai didelę reikšmę mūsų sveikatai ir savijautai, suteikia energijos, gerina darbingumą. Reikia stengtis prie kompiuterio dirbti tiek atsisėdus, tiek atsistojus. Jau yra pirkti slankiojančių stalų, kurie reguliuojami pagal kiekvieno ūgį – tai pirmoji pagalba stuburui“,– teigia gydytoja. Pasak L. Škimelienės, užsienyje labai paplito ir specialios kėdės, skirtos dirbti atsiklaupus. Naudojantis jomis daug rečiau pasireiškia nugaros skausmai. Gydytoja pataria nuolat keisti sedėjimo pozas, kas valandą daryti pertraukas, pasivaikščioti po patalpą arba įkvėpti gryno oro. 

„Prieš darbą ir po jo svarbu nepamiršti atlikti tempimo pratimų, būtų puiku, jei rytinė mankšta taptų visos šeimos ritualu. Dirbant prie kompiuterio, būtina stengtis išlaikyti tiesią sedėseneną, atpalaiduoti pečius, taisyklingai kvėpuoti. Reikšmingi ir techniniai dalykai –  tinkamai parinktas kompiuterio ekrano aukštis. Tai svarbu ne tik stuburui, bet ir regėjimui“, – pataria gydytoja.

„Dažniausiai biurai būna įsikūrę daugiaaukščiuose pastatuose, tad puikus pasirinkimas ‒ pamiršti liftus ir kasdien lipti laiptais kad ir į šešioliktą aukštą“, – įsitikinusi L. Škimelienė. Specialistės teigimu, darbo pertraukėlių metu kavą gerti patartina ne prie kompiuterio,o bendradarbių kompanijoje. 

Akivaizdu, kad tiek sėdimas, tiek stovimas darbas sveikatai daro žalą, tačiau kiekvienas savimi besirūpinantis žmogus privalo atidžiai įsiklausyti į organizmo siunčiamus signalus. Keiskite darbo stalą, kompiuterio ekraną, įsigykite minkštapadžius batus, nepamirškite mankštų ir poilsio, o svarbiausia ‒ linkime darbe atrasti bendraminčių, kurie, kaip ir jūs, keis savo įpročius ir visam laikui atsikratys nuolatinių nugaros ar kojų skausmų. 

© Laimos Škimelienės nuotrauka išš asmeninio archyvo

+29
3
  • Širdies ir kraujagyslių ligos
  • Cukrinis diabetas
  • Kojų venų trombozė
  • Nugaros skausmas
  • Šeimos gydytojai
  • Kojų venų ligos
  • Stovimas darbas
  • Sėdimas darbas

Susiję straipsniai

  • :) / 2017-05-24 18:57:56

    puikus ir idomus straipsnis :)

  • :) / 2017-05-24 18:57:14

    puikus ir idomus straipsnis :)

  • nu / 2015-06-09 14:54:05

    stovimas darbas daug geriau sveikatai

Siųsk savo nuomonę
„Nervus - į konservus“,  arba kaip sumažinti nervinę įtampą?
„Nervus - į konservus“, arba kaip sumažinti nervinę įtampą? Buvo nelengva diena? Grįžę po darbo susinervinote, jog nenuoramos vaikai ne tik kad neatliko namų darbų, bet ir apvertė visus namus aukštyn kojomis? Ir kaip gi dėl viso to nesinervuoti? Atrodo, tokios ir panašios kasdieninės situacijos verčia mus apsišarvuoti geležine kantrybe ir pasistengti nesinervinti. Tačiau labai dažnai... +7 / 0 +7
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +29 / 0 +29
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai Į savo kvėpavimą dėmesį atkreipiame tik tuomet, kai užspringstame arba kai susergame sloga ir užsikemša nosis. Vis dėlto vieno plačiausiai naudojamų medicininės fiziologijos vadovėlių sudarytojo Arthuro Guytono nuomone: „Pagrindinė lėtinio skausmo, kančių ir ligų priežastis yra deguonies trūkumas... 2 +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 4 +21 / 0 +21
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji – kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji – saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis... 5 +22 / -2 +20
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai Ilgą laiką dirbote samdomą darbą ir galiausiai supratote, kad jūsų tai nebetenkina? Suplojote rankomis ir nusprendėte: „Pats sau būsiu direktorius!“ Entuziastingai ėmėtės pirmųjų verslo kūrimo žingsnių ir įkūrėte savo įmonę. O gal jūsų istorija kiek kitokia? Ilgus metus brandinate verslo idėją mintyse, tačiau... +19 / 0 +19
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną?
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną? Jeigu skaitote šį straipsnį darbo metu, tikėdamiesi, kad jį uždarę pradėsite dirbti, – jums praverstų ne tik patarimai, kaip susikaupti darbui, bet ir rekomendacijos, kaip liautis atidėlioti svarbias užduotis. Iš tiesų tiek viena, tiek kita yra susiję – kai imamės darbo nesusikaupę, mintys ima klysti ne ten... +18 / 0 +18
Psichologas Gediminas Navaitis: „Didžiausia problema šiandien – gyvenimo prasmės neturėjimas“
Psichologas Gediminas Navaitis: „Didžiausia problema šiandien – gyvenimo prasmės neturėjimas“ Žinomiausias Lietuvoje šeimos psichologijos tyrinėtojas, Lietuvos psichoterapijos draugijos valdybos narys, profesorius dr. Gediminas Navaitis nė neketina slėpti, kad jo sveikata – ne geležinė. +17 / 0 +17
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“ Pirmą kartą psichologijos studiją „Menas būti“, įsikūrusią Užupyje, nevietiniams rasti nelengva. Juolab kad jau tamsu. „Maudynės Gonge“ (taip vadinasi garso terapijos sesija) prasidės septintą, tačiau ateiti jos įkūrėja... 3 +17 / 0 +17