Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?

Gegužės 1, 2014 | Dainora Žalpytė
+30
1
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?

Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir stiprina darbuotojų sveikatą. Pasidomėjome sėdimo ir stovimo darbo privalumais ir trūkumais ir tuo, kas galėtų padėti tų trūkumų išvengti. 

Inovatyvių su sveika gyvensena susijusių sprendimų darbovietėse priešininkai įsitikinę, jog nuo sėdėjimo nuolat skaudančią nugarą puikiai gydo specialūs tepalai ir masažai, o tie, kuriems sėdimas darbas prie kompiuterio ekrano jau įgriso, gali rinktis stovimą darbą. Tačiau neapsigaukite, skaudanti nugara – tai tik viena iš daugelio blogybių, o vien tik stovimas darbas – taip pat ne pati geriausia išeitis. 

Sėdimo darbo minusai 

  • Nuolat dirbant sėdimą darbą, ima varginti nuolatiniai nugaros skausmai.
  • Sėdint trikdoma kraujotaka, lėtėja medžiagų apykaita.
  • Kasdien aštuonias valandas (ar ilgiau) sėdint prie darbo stalo, gali imti didėti svoris, gresia nutukimas.
  • Didėja rizika susirgti vėžiu, diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, hipertonija.
  • Ilgas sėdėjimas gali pakenkti sąnariams.
  • Sėdimas darbas prie kompiuterio, dėl elektromagnetinių bangų poveikio, gali sukelti galvos skausmus, mieguistumą, blogą nuotaiką, odos problemas.
  • Darbas prie kompiuterio arba ilgas vairavimas sėdint gali lemti vyrų nevaisingumą.
  • Sėdimas darbas didina trombozių riziką.
  • Silpnėja raumenyno sistema. 

Iš viso 9 minusai. 

Stovimo darbo minusai 

  • Dirbant stovimą darbą, žmogų pradeda varginti nuolatiniai pėdų skausmai.
  • Padidėja kojų venų apkrova, plečiasi poodinės venos, tinsta kojos.
  • Kaip ir dirbant sėdimą darbą, kamuoja nugaros skausmai.
  • Greičiau pavargstama.
  • Gali varginti naktinis mėšlungis.
  • Mokslininkų teigimu, stovimas darbas gali daryti neigiamą poveikį nėščiosios vaisiaus vystymuisi.
  • Vystosi reumatinės ligos. 

Iš viso 7 minusai. 

Laima Škimelienė, bendrosios praktikos gydytojaNors susumavus rezultatus susidaro įspūdis, kad stovimas darbas mažiau kenksmingas sveikatai, Vilniaus Antakalnio poliklinikos gydytoja Laima Škimelienė teigia, kad nei vienas, nei kitas darbas negali būti vertinamas vienareikšmiškai. „Stovimas darbas labiau atpalaiduoja nugarą, padeda susikaupti, nemigdo, skatina širdies ir raumenų darbą, padeda numesti svorio, tačiau nugaros skausmai – vis dar didžiausia šių dienų dirbančiųjų žmonių problema, nesvarbu, sėdimą ar stovimą darbą jie dirbtų“, – teigia medikė. 

Pasak specialistės, žmogaus kūnas sutvertas judėti, o ne sedėti. „Visi žinome, jog kėdė – tai kultūrinis išradimas, negalime ant jos praleisti daugiausiai savo dienos laiko. Žmogus, dirbantis stovimą darbą, yra energingesnis, darbingesnis, po darbo dienos jaučia mažesnį nuovargį. Tačiau jei pakeisime sėdimą darbą stovimu ir atvirkščiai, vienas problemas išpręsime, tačiau iškart atsiras ir kitų problemų, negalavimų“, – svarsto R. Škimelienė. 

Kintanti darbo aplinka gerina savijautą 

Darbo aplinkos pakeitimas į naudą„Darbo aplinkos pakeitimas turi labai didelę reikšmę mūsų sveikatai ir savijautai, suteikia energijos, gerina darbingumą. Reikia stengtis prie kompiuterio dirbti tiek atsisėdus, tiek atsistojus. Jau yra pirkti slankiojančių stalų, kurie reguliuojami pagal kiekvieno ūgį – tai pirmoji pagalba stuburui“,– teigia gydytoja. Pasak L. Škimelienės, užsienyje labai paplito ir specialios kėdės, skirtos dirbti atsiklaupus. Naudojantis jomis daug rečiau pasireiškia nugaros skausmai. Gydytoja pataria nuolat keisti sedėjimo pozas, kas valandą daryti pertraukas, pasivaikščioti po patalpą arba įkvėpti gryno oro. 

„Prieš darbą ir po jo svarbu nepamiršti atlikti tempimo pratimų, būtų puiku, jei rytinė mankšta taptų visos šeimos ritualu. Dirbant prie kompiuterio, būtina stengtis išlaikyti tiesią sedėseneną, atpalaiduoti pečius, taisyklingai kvėpuoti. Reikšmingi ir techniniai dalykai –  tinkamai parinktas kompiuterio ekrano aukštis. Tai svarbu ne tik stuburui, bet ir regėjimui“, – pataria gydytoja.

„Dažniausiai biurai būna įsikūrę daugiaaukščiuose pastatuose, tad puikus pasirinkimas ‒ pamiršti liftus ir kasdien lipti laiptais kad ir į šešioliktą aukštą“, – įsitikinusi L. Škimelienė. Specialistės teigimu, darbo pertraukėlių metu kavą gerti patartina ne prie kompiuterio,o bendradarbių kompanijoje. 

Akivaizdu, kad tiek sėdimas, tiek stovimas darbas sveikatai daro žalą, tačiau kiekvienas savimi besirūpinantis žmogus privalo atidžiai įsiklausyti į organizmo siunčiamus signalus. Keiskite darbo stalą, kompiuterio ekraną, įsigykite minkštapadžius batus, nepamirškite mankštų ir poilsio, o svarbiausia ‒ linkime darbe atrasti bendraminčių, kurie, kaip ir jūs, keis savo įpročius ir visam laikui atsikratys nuolatinių nugaros ar kojų skausmų. 

© Laimos Škimelienės nuotrauka išš asmeninio archyvo

+30
1
  • Širdies ir kraujagyslių ligos
  • Cukrinis diabetas
  • Kojų venų trombozė
  • Nugaros skausmas
  • Šeimos gydytojai
  • Kojų venų ligos
  • Stovimas darbas
  • Sėdimas darbas

Susiję straipsniai

  • nu / 2015-06-09 14:54:05

    stovimas darbas daug geriau sveikatai

Siųsk savo nuomonę
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +29 / 0 +29
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai Į savo kvėpavimą dėmesį atkreipiame tik tuomet, kai užspringstame arba kai susergame sloga ir užsikemša nosis. Vis dėlto vieno plačiausiai naudojamų medicininės fiziologijos vadovėlių sudarytojo Arthuro Guytono nuomone: „Pagrindinė lėtinio skausmo, kančių ir ligų priežastis yra deguonies trūkumas... +27 / -1 +26
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija 2014 m. spalio 14 d. Lietuvoje minimas reikšmingas įvykis medicinos istorijoje – lygiai prieš penkiasdešimt metų buvo sėkmingai atlikta pirmoji širdies operacija su dirbtine kraujotaka. Ši operacija buvo pirmoji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Praėjus pusei amžiaus nuo istorinio įvykio Vilniaus universiteto ligoninės... +21 / 0 +21
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +22 / -2 +20
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną?
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną? Jeigu skaitote šį straipsnį darbo metu, tikėdamiesi, kad jį uždarę pradėsite dirbti, – jums praverstų ne tik patarimai, kaip susikaupti darbui, bet ir rekomendacijos, kaip liautis atidėlioti svarbias užduotis. Iš tiesų tiek viena, tiek kita yra susiję – kai imamės darbo nesusikaupę, mintys ima klysti ne ten... +19 / 0 +19
Pelėsio grėsmė sveikatai
Pelėsio grėsmė sveikatai Jie susiformuoja kolonijomis ir plinta labai greitai, jie išskiria sveikatai pavojingas medžiagas ir yra randami bene kiekvieno žmogaus namuose: virtuvėje, vonioje, sandėliuke... Jiems susiformuoti palankios sąlygos – prasta ventiliacija ir drėgmė. Atspėkite, kas tai? +18 / 0 +18
Psichologas Gediminas Navaitis: „Didžiausia problema šiandien – gyvenimo prasmės neturėjimas“
Psichologas Gediminas Navaitis: „Didžiausia problema šiandien – gyvenimo prasmės neturėjimas“ Žinomiausias Lietuvoje šeimos psichologijos tyrinėtojas, Lietuvos psichoterapijos draugijos valdybos narys, profesorius dr. Gediminas Navaitis nė neketina slėpti, kad jo sveikata – ne geležinė. +17 / 0 +17
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“ Pirmą kartą psichologijos studiją „Menas būti“, įsikūrusią Užupyje, nevietiniams rasti nelengva. Juolab kad jau tamsu. „Maudynės Gonge“ (taip vadinasi garso terapijos sesija) prasidės septintą, tačiau ateiti jos įkūrėja... 3 +17 / 0 +17