Dehidratacija – ką apie ją reikia žinoti?

Lapkričio 5, 2013 | Žavinta Kiliūtė
+29
2
Dehidratacija – ką apie ją reikia žinoti?

Nuolatos jaučiate troškulį, mieguistumą, trūksta energijos, skauda ir svaigsta galva, vargina sausa oda? Tai vieni iš daugelio nemalonių pojūčių, kuriuos gali sukelti dehidratacija – vandens kiekio organizme sumažėjimas. Kava, alkoholis, saldieji gėrimai, nesveikas maistas, gausus prakaitavimas sporto salėje pašalina iš organizmo vandenį, todėl laiku neatstačius jo balanso gali prasidėti rimtių sveikatos sutrikimų.

„30 kg turi tekti 1 l, taigi, jei sveriate 60 kg, optimalus jūsų suvartojamo negazuoto mineralinio ar paprasto vandens, nesaldintos arbatos kiekis būtų 2 l.“Kokios dehidratacijos priežastys?

Elementariausia ir paprasčiausia priežastis – geriame per mažai vandens. Kiekvienam žmogui per parą rekomenduojama išgerti kelis litrus vandens, priklausomai nuo jo svorio. 30 kg turi tekti 1 l, taigi, jei sveriate 60 kg, optimalus jūsų suvartojamo negazuoto mineralinio ar paprasto vandens, nesaldintos arbatos kiekis būtų 2 l. Vanduo prarandamas ir sporto metu, jis paprasčiausiai išprakaituojamas, todėl intensyviai sportuojant būtina vartoti pakankamai skysčių, kad po treniruotės ar jos metu nepasidarytų silpna ir „neaptemptų akyse“.

Dehidratacija gali atsirasti ir dėl tokių fizinių veiksnių kaip: vėmimas, viduriavimas, dažnas šlapinimasis, įvairios ligos (cholera, geltonasis drugys ir pan.).

Dažniausi dehidratacijos simptomai:

  • galvos skausmas;
  • sumažėjęs kraujospūdis;
  • aptemimas akyse ir galvos svaigimas staigiai atsistojus;
  • raumenų spazmai;
  • jėgų trūkumas;
  • išsausėjusi oda. 

Dehidratacija – kaip jos išvengti? 

Ryte būtinai išgerkite stiklinę šilto vandens, jis padės atstatyti skysčių pusiausvyrą organizme, kuris sutrinka miego metu. Be to, vanduo skatina medžiagų apykaitą, todėl greičiau pasijusite žvalūs ir kupini energijos. Pasimėgauti vandens stikline galite ir likus pusvalandžiui iki valgio. Vanduo skystina kraują, palengvina maistinių medžiagų įsisavinimą ir gerina virškinimą.

Jei neįsivaizduojate savo dienos be kavos puodelio ar net kelių, po kiekvieno jų, turėtumėte išgerti bent porą stiklinių vandens, nes kavoje esantis kofeinas ne tik tonizuojančiai veikia, bet ir paspartina vandens pasišalinimą iš organizmo. Stiklinė vandens po treniruotės taip pat padės atkurti vandens trūkumą kraujyje.

Svarbu! Sutrikus vandens balansui organizme, žmogų ima traukti sūrus maistas, nes jame esanti druska leidžia organizme sulaikyti vandenį, tada inkstai prafiltruoja mažiau vandens ir sumažėja. Todėl, jei patyrėte dehidrataciją, iš karto gerti vandenį milžiniškais kiekiais būtų neprotinga, nes inkstai paprasčiausiai nebespės jo filtruoti. Be to, turite žinoti, kad po dehidratacijos organizmas tampa labai imlus ligoms, tad vandens pusiausvyros atstatymas turėtų vykti iš lėto.

Dehidratacija sportuojant

„Aktyvus sportavimas yra vienas iš rizikos veiksnių, galinčių sukelti dehidrataciją. Taip atsitinka dėl to, kad organizmas palaiko pastovią kūno temperatūrą, garindamas skysčius per odą.“

Plačiau skaitykite:
Dehidratacija. Kaip palaikyti vandens pusiausvyrą sportuojant? »

Kaip teisingai atkurti vandens balansą organizme?

Inkstai turi suprasti, kad organizme nebėra vandens deficito. Kad tai įvyktų, kasdien išgerkite viena stikline daugiau nei geriate įprastai. Nepamirškite sekti šlapimo: jei šlapinatės daugiau, išgerkite 2–3 stiklinėmis daugiau. Jei ne, kasdienį suvartojamo vandens kiekį padidinkite trečdaliu arba puse stiklinės šilto vandens. Po tam tikro laiko jūsų inkstai persiorientuos ir supras, kad sausros pavojus jau praėjo ir ims nuosekliai filtruoti į organizmą patenkantį vandenį.

Tiesa, dehidratacija gana klastinga liga, jos simptomai iš karto nepastebimi, todėl galite net nežinoti, kad jūsų organizme vandens pusiausvyra išsibalansavo. Pastebėjus pirmuosius simptomus derėtų nedelsiant imtis priemonių, nes kartais visiškai panaikinti vandens stygiaus pasekmes, padarytas organizmui, reikia ne vienerių metų.

Kas nutiks, jei vandens balansą organizme keisiu per greitai?

Organizmui trūkstant vandens, jis kaupia druskas. Kai pradedate daugiau šlapintis dėl padidėjusio vandens kiekio, sukauptos druskos imamos lėtai šalinti iš organizmo. Vis dėlto jei vandens stygių bandysite naikinti per greitai, tose vietose, kur buvo sukaupta druska, gali atsirasti limfinių sutrikimų.

Stebėkite savo kūną, nes veido, akių ir sąnarių patinimai reiškia, kad vandens balanso atstatymas organizme vyksta per greitai. Tinimams ėmus mažėti, galima palaipsniui didinti vandens suvartojimą iki paros normos. Prisiminkite, kad kuo daugiau vandens patenka į organizmą, tuo didesnis druskų kiekis pašalinamas iš jo. 

+29
2
  • Dehidratacija
  • Vandens trūkumas organizme
  • Galvos skausmas
  • Vanduo
  • Vandens dieta
  • Medicinos centrai

Susiję straipsniai

  • informatyvu / 2017-05-24 18:57:19

    puikus ir idomus straipsnis :)

  • daug suzinojau, aciu / 2017-05-23 19:48:00

    aciu

Siųsk savo nuomonę
Regėjimui gerinti geriau valgyti apelsinus nei morkas?
Regėjimui gerinti geriau valgyti apelsinus nei morkas? Nuo seno sklandęs mitas, jog morkos itin naudingos mūsų regėjimui, neseniai buvo sugriautas. Mokslininkai patvirtino, jog apelsinas yra daug naudingesnis akių sveikatai nei morkos. Kodėl? Atskleidžiame šiame straipsnyje. +17 / 0 +17
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui Cukrus nėra būtinas mūsų organizmui, tačiau išvengti jo kasdienėje mityboje labai sunku. Nors stengiamės stebėti ir bent šiek tiek sumažinti suvartojamą cukraus kiekį, neretai užsimirštame ir įsiberiame šaukštelį cukraus į kavą ar arbatą, saldiname kepinius, naudojame įvairius sirupus ir kitus pagardus. Visiškai... +38 / -2 +36
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -2 +25
Vitaminas C – geros savijautos garantas
Vitaminas C – geros savijautos garantas Tradiciškai apie vitaminą C prisimename tada, kai peršąlame: citrina ar imbiero šaknis pirkinių krepšelyje atsiduria jau ėmus šnirpščioti kuriam nors iš šeimos narių. Taip pat jį intensyviau vartoti pradedame atšalus orams, kad sustiprintume imuninę sistemą. O ar žinojote, kad nuo vitamino C priklauso ne tik atsparumas ligoms... 1 +22 / 0 +22
Citrusinių vaisių nauda organizmui
Citrusinių vaisių nauda organizmui Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius... 3 +21 / 0 +21
Pienas, kokį rinktis?
Pienas, kokį rinktis? Šis klausimas dažniausiai yra keliamas tų, kurie yra alergiški karvės pienui arba dar rečiau tų, kurie ieško naujovių ir nori savo mitybos racioną paįvairinti. Aš esu viena iš jų. Kai paprastas karvės pienas, kuris kiekvieną rytą buvo pilamas į kavą, man nusibodo, pamaniau, jog metas pokyčiams. Nupėdinau į parduotuvę... +24 / -5 +19
Žuvis iš prekybos centro. Kuo ji gali būti kenksminga jūsų sveikatai?
Žuvis iš prekybos centro. Kuo ji gali būti kenksminga jūsų sveikatai? Nors dauguma vyrų išties mėgsta žvejoti, ne visiems sekasi ir ne visus džiugina sužvejotas laimikis. Kai laimikis nedžiugina, tenka eiti į prekybos centrus ir žuvį „susižvejoti“ iš ten. Deja, tačiau prekybos centruose esanti žuvis ne visuomet būna tokia sveika ir ekologiška, kaip mums gali atrodyti... +17 / 0 +17
„Metai be cukraus“. Tikra vienos šeimos istorija
„Metai be cukraus“. Tikra vienos šeimos istorija „Cukraus vartojimas kenkia žmogaus sveikatai“, „Cukraus gausu įvairiuose maisto produktuose“, „Būtina mažinti cukraus vartojimą“ – šias gydytojų ir dietologų kartojamas frazes mokame mintinai, tačiau, ar tikrai žinome, kad cukraus gausu ne tik saldainiuose, sausainiuose ar obuolių pyrage, bet ir salotų padaže... 1 +16 / 0 +16
Sultys vietoje maisto papildų?
Sultys vietoje maisto papildų? Visi žinome, kad vaisių, uogų, daržovių sultys yra ne tik skanus gėrimas, tačiau ir vertingas maisto produktas bei gydomoji priemonė. Sultis spaudžiame namie, užsisakome kavinėje ar renkamės konservuotas parduotuvėje. Manoma, kad kasdien išgėrus vieną stiklinę įvairių sulčių, nereikia gerti maisto papildų kapsulės.... +15 / 0 +15