„Metai be cukraus“. Tikra vienos šeimos istorija

Lapkričio 28, 2014 | Judita Malininaitė
+16
„Metai be cukraus“. Tikra vienos šeimos istorija

„Cukraus vartojimas kenkia žmogaus sveikatai“, „Cukraus gausu įvairiuose maisto produktuose“, „Būtina mažinti cukraus vartojimą“ – šias gydytojų ir dietologų kartojamas frazes mokame mintinai, tačiau, ar tikrai žinome, kad cukraus gausu ne tik saldainiuose, sausainiuose ar obuolių pyrage, bet ir salotų padaže, vištienos sultinyje ar kūdikių maistelyje. Amerikiečių rašytoja ir žurnalistė Eve Ogden Schaub, sunerimusi dėl savo ir šeimos sveikatos, nusprendė visus metus gyventi be cukraus. Pasidomėjome, kaip cukraus atsisakymas paveikė žurnalistės gyvenimą, ir pateikiame patarimus, kaip galite sumažinti suvartojamo cukraus kiekį ir jūs. 

Žinant amerikiečių mitybos įpročius ir apie juos sklandančius mitus, gali susidaryti įspūdis, kad JAV gyvenančiai šeimai išgyventi vienerius metus be cukraus – misija neįmanoma. Vis dėlto žurnalistė Eve įrodė, kad viskas, jei labai nori, įmanoma. Eve’os domėjimasis cukrumi kilo dėl didelio amerikiečių šeimų suvartojamo cukraus kiekio, o šis yra dažna diabeto, vėžio, nutukimo ir širdies ligų priežastis. 

Eve norėjo įrodyti, kad įmanoma maitintis sveikai ir pilnavertiškai visiškai nenaudojant cukraus ir dirbtinių saldiklių, kad galima eiti į restoranus, apsipirkinėti amerikiečiams įprastuose prekybos centruose ir gyventi normalų šeimos gyvenimą ilgainiui visiškai atsisakant cukraus. Visą savo, vyro ir vaikų vienerių metų be cukraus istoriją, patarimus ir receptus Eve O. Schaub sudėjo į kritikų teigiamai įvertintą knygą „Metai be cukraus“. 

Dekstrozės gausu vynuogėseNatūralus saldiklis dekstrozė – cukraus alternatyva 

Gliukozė itin svarbi žmogaus organizmui, smegenų ir nervų sistemai. Tai puikiai suvokdama Eve O. Schaub knygoje pateikia įprastus receptus, tačiau kai kuriuose galima pamatyti gliukozės atmainų, bet natūralių. Pavyzdžiui, itin mėgstamų blynų recepte yra du šaukštai dekstrozės. Dekstrozė – tai natūralus saldiklis, svarbiausias gerai įsisavinamas organizmo angliavandenis. Visi kiti angliavandeniai virškinimo metu paverčiami gliukoze. 

Dekstrozės daugiausiai yra vynuogėse. Saldinti blynus knygos autorė siūlo ir bananais arba nesaldintu džiovintu kokosu. Tokiais receptais moteris nori parodyti, kad nebūtina dėti cukraus ir sirupų ruošiant įprastus savaitgalio pusryčius

Kaip sumažinti suvartojamą cukraus kiekį? 

2011 m. Eve O. Schaub pradėjo rašyti tinklaraštį apie šeimos gyvenimą be cukraus, o 2014 m. balandžio mėn. išleido knygą „Metai be cukraus“. Šiuo metu amerikiečių žurnalistė yra itin populiari tarp sveikos gyvensenos šalininkų: moteris dalina interviu televizijoje, radijuje ir spaudoje, mielai pataria, kaip gyventi be cukraus. Eve rekomenduoja neskubėti ir iš pradžių nuosekliai mažinti suvartojamą cukraus kiekį, o paskui ir visiškai jo atsisakyti. Sveikos gyvensenos šalininkė išskiria šešis cukraus atsisakyti padėsiančius patarimus. 

  1. Gaminimas namuose. Eve rekomenduoja namuose gaminti tuos maisto produktus, kurie gali turėti slaptojo cukraus. Pavyzdžiui:

    - salotų ir makaronų padažus,
    - majonezą,
    - pomidorų padažą,
    - picos tešlą,
    - bandeles ir duoną.
     
  2. Vengtini produktai. Nepirkti vaisių sulčių, gazuoto vandens ir parduotuvėse ar kepyklėlėse pagamintų desertų.
  3. Dekstrozė. Gaminant patiekalus vietoj cukraus naudoti dekstrozę.
  4. Produktų etiketės. Jei skaitydami prekės etiketę sudėtyje rastumėte bet kokią cukraus atmainą, ji turėtų nepatekti į jūsų pirkinių krepšį.
  5. Kuo paprastesni patiekalai. Moteris rekomenduoja restoranuose ar kavinėse užsisakinėti kuo paprastesnius patiekalus – įmantriuose patiekaluose dažniausiai slypi cukrus.
  6. Pokalbiai. Prieš didžiąsias metų šventes su šeima reikėtų pasikalbėti apie suvartojamo cukraus kiekį, jo įtaką žmogaus organizmui. 

„Vis dėlto Eve nebuvo itin kategoriška ir kartą per mėnesį su visa šeima pasilepindavo saldžiu desertu.“Trumpai apie Eve’os šeimos gyvenimą be cukraus 

Tiek savo tinklaraštyje, tiek knygoje žurnalistė išsamiai aprašo, kaip jos šeima visus metus gyveno be cukraus, su kokiais sunkumais, iššūkiais ir visuomenės nuomonėmis susidūrė. Pavyzdžiui, artėjant vyro gimtadieniui ji nutarė iškepti tortą ir įrodyti, kad jos šeima iš tikrųjų nieko neatsisakė. Išradinga moteris gimtadienio proga iškepė aguonų tortą su dekstroze. 

Jautriausiai dėl šeimos mitybos pokyčių reagavo idėjos sumanytojos dukros, kurios, vos tik sužinojusios, kad metus teks gyventi be saldumynų, apsipylė ašaromis ir ėmė klausinėti, kaip jos gyvens be tortų, Helovino saldainių ir šokoladinio velykinio triušio. Vis dėlto Eve nebuvo itin kategoriška ir kartą per mėnesį su visa šeima pasilepindavo saldžiu desertu. 

Praėjus metams po išbandymo Eve O. Schaub ir šeima jaučiasi sveikesni ir energingesni, nors ryškių svorio ar elgesio pokyčių nepastebėjo. Praėjus metams be cukraus tiek Eve’ai, tiek visai šeimai tiesiog nebesinori saldumynų. Knygos „Metai be cukraus“ autorė neverčia žmonių staiga visiškai atsisakyti cukraus, bet ragina apie cukraus poveikį žmogaus sveikatai dažniau pasikalbėti su šeima ar bičiuliais.

REKLAMA
+16
  • Cukrinis diabetas
  • Nutukimas
  • Antsvoris
  • Cukrus
  • II tipo cukrinis diabetas
  • Dietologai
  • Vaikų nutukimas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Vertingos sveikos gyvensenos taisyklės.
Vertingos sveikos gyvensenos taisyklės. Naminiai triušiai negraužia pirktinių „nitratinių“ kopūstų, paukščiai nelesa beicuotų grūdų, katės neėda dešrelių su konservantais. Kitaip negu laukiniai gyvūnai, žmonės baigia prarasti instinktyvų gebėjimą apsaugoti savo organizmą nuo įvairiausių negalavimų. Maitinimosi elgesį dažniausiai kontroliuoja skonis.... +3 / 0 +3
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui Cukrus nėra būtinas mūsų organizmui, tačiau išvengti jo kasdienėje mityboje labai sunku. Nors stengiamės stebėti ir bent šiek tiek sumažinti suvartojamą cukraus kiekį, neretai užsimirštame ir įsiberiame šaukštelį cukraus į kavą ar arbatą, saldiname kepinius, naudojame įvairius sirupus ir kitus pagardus. Visiškai... +38 / -2 +36
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi?
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi? Vis dažniau sutinkame žmonių, kurie atsisako mėsos, vadina save vegetarais arba veganais. Tai du vis labiau populiarėjantys mitybos režimai ir net gyvenimo filosofijos. 2012 m. Amerikoje 5 procentus gyventojų sudarė vegetarai ir 2 procentus veganai. Lietuvoje vegetarizmas, o ypač jo rūšis veganizmas sparčiai populiarėja, tad... 3 +37 / -6 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +26 / 0 +26
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos?
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos? XXI-ojo amžiaus liga depresija mūsų šalyje plinta kaip epidemija. Bendrovės „IMS Healt“ duomenimis, Lietuva pirmauja Europoje pagal antidepresantų vartojimą, o per pastaruosius 13 metų sergančiųjų skaičius išaugo beveik dvigubai. Apie depresiją ir jos gydymą rašėme ne kartą. Šįkart aptarsime maisto produktus ir mitybos... +22 / 0 +22
Vitaminas C – geros savijautos garantas
Vitaminas C – geros savijautos garantas Tradiciškai apie vitaminą C prisimename tada, kai peršąlame: citrina ar imbiero šaknis pirkinių krepšelyje atsiduria jau ėmus šnirpščioti kuriam nors iš šeimos narių. Taip pat jį intensyviau vartoti pradedame atšalus orams, kad sustiprintume imuninę sistemą. O ar žinojote, kad nuo vitamino C priklauso ne tik atsparumas ligoms... +21 / 0 +21
Pienas, kokį rinktis?
Pienas, kokį rinktis? Šis klausimas dažniausiai yra keliamas tų, kurie yra alergiški karvės pienui arba dar rečiau tų, kurie ieško naujovių ir nori savo mitybos racioną paįvairinti. Aš esu viena iš jų. Kai paprastas karvės pienas, kuris kiekvieną rytą buvo pilamas į kavą, man nusibodo, pamaniau, jog metas pokyčiams. Nupėdinau į parduotuvę... +23 / -4 +19
Puodelis vandens prieš valgį: du mitai ir tik viena tiesa
Puodelis vandens prieš valgį: du mitai ir tik viena tiesa „Tai gerai ar negerai tas puodelis vandens prieš valgį?“, - klausia dauguma žmonių. Taip, puodelis vandens prieš valgį yra tikrai rekomenduojama, tačiau sklando keletas mitų, kuriuos šiame straipsnyje paneigsime. +17 / 0 +17
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse. +16 / 0 +16
Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą?
Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą? Vanduo – unikalus gamtos išteklius, reikalingas tiek žmogaus sveikatai, tiek grožiui. Ir, atrodo, šiais laikais jau niekas neabejoja, kad vanduo ‒ labai svarbi mūsų gyvenimo dalis. Kasdien skaitome ar girdime, kad vandens reikia suvartoti kuo daugiau, minimaliai bent 1,5 l per dieną. Bet ar kada susimąstėte, kad gal ne kiekvienam... +15 / 0 +15