Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“

Lapkričio 14, 2014 | Dainora Žalpytė
+38
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“

„Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos mieste Stambule. Lėtai gurkšnodamas turkišką arbatą, kuri čia vadinama „Čay“, vaikinas entuziastingai kalba apie Turkijos kulinarinį paveldą ir su šypsena užsimena, kad už maistą daug svarbiau tai, su kuo juo daliniesi. 

Kokie yra tradiciniai turkiški pusryčiai? 

Pusryčiai turkams pats svarbiausias dienos maistas. Tradicinius pusryčius sudaro daugiau kaip penkiolika skirtingų produktų ir patiekalų: 

  • kepti kiaušiniai,
  • įvairių rūšių sūriai,
  • pomidorai,
  • cukinijos,
  • alyvuogės,
  • paprikos,
  • įvairios užtepėlės ir džemai,
  • bandelės ir šviesi duona,
  • turkiškas kumpis,
  • sviestas,
  • bulvės... ir arbata, žinoma! 

Visa tai patiekiama vienu metu atskirose lėkštutėse. Be abejo, kasdien negalime praleisti poros valandų prie gausaus pusryčių stalo, bet savaitgaliais visuomet tuo mėgaujamės. Darbo dienomis, kai tenka skubėti į paskaitas, pusryčiams pakanka ir arbatos su riestainio formos šviežiu kepiniu, kuris vadinamas Simit. 

Turkiška arbata ir riestainiai „Simit“

Ką dažniausiai renkatės pietums? Kur turkai pietauja: darbe, restorane ar namuose? 

Dažniausiai turkai pietauja kavinėse arba valgyklose. Į darbą neštis namuose gamintą maistą nėra įprasta. Per pietus dažniausiai valgome sriubą (populiariausios – trinta pomidorų, lęšių ir vištienos), ryžius, salotas ir desertą. Baltos duonos sumuštinis su vištiena, vadinamas Chicken doner, – pats populiariausias pietaujančiųjų greitasis maistas Turkijoje. Populiaresnis net už mėsainius ir gruzdintas bulvytes! 

Kaip atrodo turkiška vakarienė? 

Vakarienė turi gan griežtas taisykles – ją privalu valgyti namie su šeima. Jei šeimos narys negali dalyvauti vakarienėje, tam visada būna rimta priežastis. Manome, jog vakarienės stalas suburia visą šeimą, kuomet artimieji dalijasi džiaugsmais, nuotykiais ar rūpesčiais. Beje, turime ir sėdėjimo už stalo taisyklių: vyriausias šeimos narys visuomet sėda už stalo galo, be jo vakarienė niekuomet neprasideda. 

Turkiška kava įprastai geriama tik po pietųKoks populiariausias turkiškas gėrimas? 

Arbata. Mūsų arbata nepaprasta: ji išsiskiria ypatingu paruošimo būdu, yra geriama iš specialių mažų stiklinių puodelių. Didžiuojamės ir savo turkiška kava, tačiau niekas jos negeria per pusryčius, nebent po pietų. 

Kokie yra turkiški mitybos įpročiai? Daugelis mano, kad jūsų tradicinis maistas – per riebus, per kaloringas. 

Sunku apibūdinti bendrus visos tautos mitybos įpročius, jie priklauso nuo geografinės padėties. Vidurio Turkijoje ir pietinėje jos dalyje žmonės maitinasi visiškai skirtingai. Manau, kad turkų mitybos įpročiai teisingi: niekuomet nepraleidžiame pusryčių, valgome tris kartus per dieną, geriame daug vandens ir nepiktnaudžiaujame alkoholiu, nes mūsų šalyje jis itin brangus. 

Skaityti kitą puslapį »
1 2
+38
  • Sveika mityba
  • Mitybos įpročiai
  • Patiekalai
  • Dietologai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Penki pavojingiausi lieknėjimo metodai arba Lieknėjimas sveikatos sąskaita
Penki pavojingiausi lieknėjimo metodai arba Lieknėjimas sveikatos sąskaita Internetas mirga antraštėmis: „po bado dietos- kaip ant sparnų“, „sulieknėk per tris dienas“, „balerinų dieta“. Skamba labai viliojančiai. Kas gi nenori atrodyti kaip Holivudo žvaigždės? Tačiau apie dietų įtaką sveikatai, savijautai retai kas susimąsto. Ir jei ji pasirenkama pagal principą „kuo greičiau... +11 / 0 +11
Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose?
Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose? Ar žinojote, kad net 90 % vitamino D žmogaus organizmas pagamina būdamas saulėje? Taigi ne veltui šis vitaminas vadinamas saulės vitaminu. Turbūt pažvelgę pro langą kiek sutriktumėte – kiekgi tos saulės matome Lietuvoje... Iš tiesų vitamino D trūkumas yra Šiaurės šalių problema, tad ir mums... +36 / 0 +36
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +30 / -1 +29
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +26 / -2 +24
Pienas, kokį rinktis?
Pienas, kokį rinktis? Šis klausimas dažniausiai yra keliamas tų, kurie yra alergiški karvės pienui arba dar rečiau tų, kurie ieško naujovių ir nori savo mitybos racioną paįvairinti. Aš esu viena iš jų. Kai paprastas karvės pienas, kuris kiekvieną rytą buvo pilamas į kavą, man nusibodo, pamaniau, jog metas pokyčiams. Nupėdinau į parduotuvę... +23 / -2 +21
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos?
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos? XXI-ojo amžiaus liga depresija mūsų šalyje plinta kaip epidemija. Bendrovės „IMS Healt“ duomenimis, Lietuva pirmauja Europoje pagal antidepresantų vartojimą, o per pastaruosius 13 metų sergančiųjų skaičius išaugo beveik dvigubai. Apie depresiją ir jos gydymą rašėme ne kartą. Šįkart aptarsime maisto produktus ir mitybos... +20 / 0 +20
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... +27 / -9 +18
Puodelis vandens prieš valgį: du mitai ir tik viena tiesa
Puodelis vandens prieš valgį: du mitai ir tik viena tiesa „Tai gerai ar negerai tas puodelis vandens prieš valgį?“, - klausia dauguma žmonių. Taip, puodelis vandens prieš valgį yra tikrai rekomenduojama, tačiau sklando keletas mitų, kuriuos šiame straipsnyje paneigsime. +17 / 0 +17
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse. +16 / 0 +16
Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą?
Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą? Vanduo – unikalus gamtos išteklius, reikalingas tiek žmogaus sveikatai, tiek grožiui. Ir, atrodo, šiais laikais jau niekas neabejoja, kad vanduo ‒ labai svarbi mūsų gyvenimo dalis. Kasdien skaitome ar girdime, kad vandens reikia suvartoti kuo daugiau, minimaliai bent 1,5 l per dieną. Bet ar kada susimąstėte, kad gal ne kiekvienam... +15 / 0 +15