Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi?

Sausio 23, 2014 | Aliona Aleksandrovič
+31
3
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi?

Vis dažniau sutinkame žmonių, kurie atsisako mėsos, vadina save vegetarais arba veganais. Tai du vis labiau populiarėjantys mitybos režimai ir net gyvenimo filosofijos. 2012 m. Amerikoje 5 proc. gyventojų sudarė vegetarai ir 2 proc. veganai. Lietuvoje vegetarizmas, o ypač jo rūšis veganizmas, sparčiai populiarėja, tad pabandykime išsiaiškinti, kas gi tai.

Žodis „vegetaras“ yra kilęs iš lotynų kalbos žodžio vegetus, kuris reiškia stiprus, sveikas, šviežias, linksmas, kaip ir posakis homo vegetus, nurodantis į dvasinį ir fizinį asmenybės vystymąsi. Daugelis garsių žmonių buvo vegetarai, tarp jų ir Pitagoras ar Leonardas da Vinčis. Pitagoras teigė, kad tie, kurie žudo gyvūnus tam, kad juos valgytų, gali nesusimąstydami žudyti ir į save panašius, t. y. žmones. Leonardas da Vinčis prognozavo, kad ateis laikas, kai žmonės gyvūnų žudikus vertins taip pat, kaip dabar yra smerkiami žmonių žudikai. Galbūt šie pasisakymai skamba radikaliai, bet, kaip jau minėjome straipsnio pradžioje, vegetarizmas ar veganizmas – ne tik mitybos rūšys, bet ir požiūris į gyvenimą.

Vegetarizmo ir veganizmo mitybos ypatybės

Vegetarizmo apibrėžimas gali skambėti taip – tai gyvenimo būdas, atsisakant valgyti bet kokią mėsą, paukštieną ir žuvį, dažniausiai dėl tam tikrų etinių, moralinių, fizinių ir socialinių įsitikinimų. Patys griežčiausi vegetarai – veganai, kurie visiškai atsisako maisto produktų, susijusių su gyvūnų išnaudojimu ir žudymu. Įsimintina tai, kad ne visi vegetarai yra veganai, bet visi veganai yra vegetarai.

Dalis vegetarų atstovauja stovyklą Pesco – leidžiama valgyti žuvį, kiti atstovauja stovyklą Pollo – iš mėsos produktų leidžiama valgyti tik paukštieną. Daugelis vegetarų valgo kiaušinius ir pieno produktus. Veganas, kitaip nei vegetaras, negali vartoti pieno produktų ir kiaušinių, net medaus (dėl to, kad medų bitės neša sau – jis reikalingas bitėms išgyventi) ir iš to pagamintų maisto produktų; negali dėvėti odinių rūbų, kailinių, šilko; naudotis kosmetika ir vaistais, kurie buvo išbandyti tyrimuose su gyvūnais; veganai negali eiti į cirką, nes jame gyvūnai priverčiami linksminti žiūrovus.

Veganizmas – kaip gyvenimo filosofija

Didžiosios Britanijos veganų asociacija teigia, kad „Veganizmas – tai gyvenimo būdas, kurio laikantis žmogus siekia kiek tik įmanoma vengti bet kokio žiauraus elgesio su gyvūnais ir jų išnaudojimo maisto, rūbų gamybos ar kokiais kitais tikslais.“ Veganų asociacija (taip pat ir pats žodis „veganas“) susiformavo 1944 m. Asociacija ėmė plėtoti filosofiją, kuri teigia, jog veganizmas neapsiriboja vien mityba. Veganizmas kreipia dėmesį į visus gyvūninius komponentus, naudojamus įvairiose produktuose: nuo degtukų ir nuotraukų iki skalbimo miltelių ir minkštiklių.

Amerikos veganų asociacija teigia, kad „Veganas – tai žmogus, gyvenantis iš augalinės kilmės produktų. Tai filosofija, mitybos stilius. Veganizmas – tai gyvenimo būdas, jaučiant didelę pagarbą visoms gyvoms būtybėms, pripažįstant jų teises, tai gėrio jausmas, užuojauta ir sąžiningumas gyvūnų atžvilgiu.“

Skaityti kitą puslapį »
1 2
+31
3
  • Cholesterolio padidėjimas
  • Vegetarizmas
  • Veganizmas
  • Vegetarai
  • Veganai
  • Gyvenimo filosofija

Susiję straipsniai

  • Laurynas / 2016-04-17 20:00:50

    Jolanta, pradėkite nuo savęs. Esate tos žmonijos narė, ne nepriklausoma stebėtoja.
    Veganai valgo daug daugiau nei "zoles". Vegan recipes - h t t p : / / w w w . j a m i e o l i v e r . c o m / r e c i p e s / c a t e g o r y / s p e c i a l - d i e t s / v e g a n /

  • Jolanta / 2016-02-22 10:08:33

    Kiek bebutu pasaulyje vegetaru ir veganu visvien niekada nepakeis zmonijos poziurio i mesos valgyma ir "gyvunu isnaudojima". Tai gal zmones visi tegul pradeda valgyti zoles kartu su gyvunais ir gyvuliais. :D juokas ima is tokiu "veganu".

  • Marija / 2015-08-09 19:47:13

    Aš veganė, mažas pataisymas. Augalinės kilmės produktai, kaip ir gyvulinės, turi cholesterolio, tik jo kiekis daržovėse, pupose ir t.t. yra tinkamas ir nekenkiantis žmogaus organizmui, priešingai nei gyvulinis cholesterolis :)

Siųsk savo nuomonę
Penki pavojingiausi lieknėjimo metodai arba Lieknėjimas sveikatos sąskaita
Penki pavojingiausi lieknėjimo metodai arba Lieknėjimas sveikatos sąskaita Internetas mirga antraštėmis: „po bado dietos- kaip ant sparnų“, „sulieknėk per tris dienas“, „balerinų dieta“. Skamba labai viliojančiai. Kas gi nenori atrodyti kaip Holivudo žvaigždės? Tačiau apie dietų įtaką sveikatai, savijautai retai kas susimąsto. Ir jei ji pasirenkama pagal principą „kuo greičiau... +11 / 0 +11
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui Cukrus nėra būtinas mūsų organizmui, tačiau išvengti jo kasdienėje mityboje labai sunku. Nors stengiamės stebėti ir bent šiek tiek sumažinti suvartojamą cukraus kiekį, neretai užsimirštame ir įsiberiame šaukštelį cukraus į kavą ar arbatą, saldiname kepinius, naudojame įvairius sirupus ir kitus pagardus. Visiškai... +38 / -2 +36
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +30 / -1 +29
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +26 / -2 +24
Pienas, kokį rinktis?
Pienas, kokį rinktis? Šis klausimas dažniausiai yra keliamas tų, kurie yra alergiški karvės pienui arba dar rečiau tų, kurie ieško naujovių ir nori savo mitybos racioną paįvairinti. Aš esu viena iš jų. Kai paprastas karvės pienas, kuris kiekvieną rytą buvo pilamas į kavą, man nusibodo, pamaniau, jog metas pokyčiams. Nupėdinau į parduotuvę... +23 / -2 +21
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos?
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos? XXI-ojo amžiaus liga depresija mūsų šalyje plinta kaip epidemija. Bendrovės „IMS Healt“ duomenimis, Lietuva pirmauja Europoje pagal antidepresantų vartojimą, o per pastaruosius 13 metų sergančiųjų skaičius išaugo beveik dvigubai. Apie depresiją ir jos gydymą rašėme ne kartą. Šįkart aptarsime maisto produktus ir mitybos... +20 / 0 +20
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... +27 / -9 +18
Puodelis vandens prieš valgį: du mitai ir tik viena tiesa
Puodelis vandens prieš valgį: du mitai ir tik viena tiesa „Tai gerai ar negerai tas puodelis vandens prieš valgį?“, - klausia dauguma žmonių. Taip, puodelis vandens prieš valgį yra tikrai rekomenduojama, tačiau sklando keletas mitų, kuriuos šiame straipsnyje paneigsime. +17 / 0 +17
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse. +16 / 0 +16
Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą?
Ar didelis vandens kiekis visada gerina sveikatą? Vanduo – unikalus gamtos išteklius, reikalingas tiek žmogaus sveikatai, tiek grožiui. Ir, atrodo, šiais laikais jau niekas neabejoja, kad vanduo ‒ labai svarbi mūsų gyvenimo dalis. Kasdien skaitome ar girdime, kad vandens reikia suvartoti kuo daugiau, minimaliai bent 1,5 l per dieną. Bet ar kada susimąstėte, kad gal ne kiekvienam... +15 / 0 +15