Iškrovos diena ‒ didesnė nauda ar žala?

Gegužės 4, 2015 | Justė Latauskienė
+16
2
Iškrovos diena ‒ didesnė nauda ar žala?

Mokslinių tyrimų duomenimis šeriant kirmėles, peles ir bengališkąsias makakas, kitaip rezus beždžiones, 30‒40 % mažiau kalorijų turinčiu pašaru gerokai prailginama šių gyvūnų gyvenimo trukmė. O iškrovos dienų įvedimas į pelių mitybos režimą gerina jų sveikatą ir ilgina gyvenimą. Nors daug išsamių tyrimų apie iškrovos dienų įtaką žmogaus sveikatai dar nėra atlikta, bet žinių sukaupta išties nemažai. 

„Net ir visiškai sveiko žmogaus organizmas gali įvairiai reaguoti į alkį ir sumažėjusį maisto kiekį.“ Iškrovos diena – tai diena be maisto ar tik su nedideliu jo kiekiu. Nuo nevalgymo ar badavimo iškrovos diena skiriasi tuo, jog žmogus tai daryti renkasi sąmoningai, tikėdamasis tam tikrų rezultatų. Iškrovos dienos gali būti laikomasi dėl religinių patirčių, fizinio poilsio, mitybos režimo palaikymo ar kitokių priežasčių. Iškrovos dienos metu gali būti valgomi nekasdieniški produktai, taip pat sportuojama, skaitoma tam tikra literatūra, ilsimasi ar gyvenama įprastą gyvenimą. 

Iškrova diena neturi konkrečių ištakų ‒ nėra vieno žmogaus ar žmonių grupės, kurie būtų sugalvoję iškrovos dieną. Ji taikoma įvairiose kultūrose ir socialinėse grupėse. 

Trys iškrovos dienos pliusai 

  1. Valios ugdymas ir emocijų nuraminimas. Didžiausia iškrovos dienos nauda ne fizinė, bet dvasinė. Viena diena be valgio sveikam žmogui nesudaro grėsmės gyvybei ar sveikatai, vis dėlto žmogus turi atsispirti alkiui ir suvaldyti susierzinimą, kylantį dėl nevalgymo. Tai padeda ugdyti valią ir geriau pažinti save. Dėmesio sutelkimas į tai, kaip nepažeisti iškrovos dienos disciplinos, taip pat atitraukia mintis nuo kitų kasdienių rūpesčių.
     
  2. Organizmo metabolizmo reguliavimas. Metabolizmas ‒ tai visų organizme vykstančių cheminių procesų visuma. Šiandieninis žmogus ne tik gali valgyti tiek, kiek jam reikia, bet ir tiek, kiek jis nori. Žmogaus protėviams nesisekė, tad jie turėjo laikytis priverstinių iškrovos dienų. Mūsų organizmuose mechanizmai, skirti iškęsti alkį ir badą, vis dar aktyvūs, tad iškrovos diena gali padėti palaikyti metabolizmo pusiausvyrą.
     
  3. Virškinimo sistemos poilsis. Po dienų, kai valgoma itin daug ir sočiai, pavyzdžiui, švenčių, iškrovos diena gali būti puikus gydymo būdas, palengvinantis sunkaus virškinimo simptomus. 
Organizmo valymas namuose. Druskos tirpalo receptas ir jogos pratimai

Tirpalą „gerti būtina ryte, prieš pusryčius, esant tuščiam skrandžiui. Tiems, kurie siekia geriausių rezultatų, jogos mokytojai siūlo atlikti keletą paprastų pratimų...“ 

Druskos tirpalo receptą ir pratimus rasite čia:
Organizmo valymas namuose. Druskos tirpalo receptas ir jogos pratimai »

Trys iškrovos dienos minusai 

  1. Tušti lūkesčiai. Dalis žmonių iškrovos dienas naudoja kaip greitą pakaitalą dietoms. Deja, bet iškrovos dienos metu organizmas nedegina prieš tai suvartotų perteklinių kalorijų. Jis degina kalorijas, skirtas vienos dienos badui, kurios yra sukauptos ne riebaliniame audinyje, bet raumenyse ir kepenyse. Jeigu ne iškrovos dienų metu žmogaus mityba nėra sveika ir sureguliuota, organizmas tik dar labiau išsiderins: ims dar greičiau didėti riebalų atsargos, nes organizmas išsigąs galimų ilgalaikių mitybos apribojimų.
     
  2. Distresas. Nevalgymas yra stresas organizmui. Stresas ‒ tai nespecifinė žmogaus organizmo reakcija į pakitusią situaciją. Stresas gali būti teigiamas, vadinamasis eustresas, arba žalingas ‒ distresas. Neteisingai arba ligoto žmogaus atliekama iškrovos diena gali organizmui sukelti distresą. Po iškrovos dienos tokio žmogaus savijauta tik pablogės.
     
  3. Virškinimo sistemų ligų paūmėjimas. Kai kurios virškinamojo trakto ligos, kaip kad skrandžio opaligė, gali labai paūmėti mažai valgant ar badaujant. Jeigu žmogaus virškinimo sistema itin jautri, iškrovos diena gali išprovokuoti funkcinį virškinimo sistemos sutrikimą, kai išsiderina skrandžio ir žarnyno veikla, nors šie organai ir yra visiškai sveiki. 

Iškrovos diena turėtų būti planuojama iš anksto

Iškrovos dienos planavimas 

Apsisprendus laikytis iškrovos dienos režimo pirmiausia reikėtų pasitarti su šeimos gydytoju. Jis patars, kaip taisyklingai ir kaip dažnai galite tai daryti. 

Sergant kai kuriomis lėtinėmis ar ūminėmis ligomis, iškrovos dienos gali būti itin pavojingos. Vis dėlto kai kurioms ligoms iškrovos dienos gali turėti teigiamos įtakos. Jei sergate kokia nors rimta liga, jūsų gydymo plane taip pat gali būti numatyta procedūra ar operacija, prieš kurią reikės vieną dieną nevalgyti ar sumažinti maisto kiekį. Drauge su gydytoju galite suplanuoti iškrovos dieną, kad jaustumėtės saugūs ir nežalotumėte organizmo. 

Jeigu galite, pačią pirmą iškrovos dieną suplanuokite laisvadieniu ir pasistenkite, kad tą dieną neturėtumėte jokių svarbių darbų. Jeigu gyvenate vienas, susitarkite su artimu žmogumi ar bičiuliu tą dieną praleisti kartu. Jei susitikti su bičiuliu nepavyks, bėgant dienai susiskambinkite su keliais draugais (prieš tai juos informuokite, kad jums reikės palaikymo). 

Net ir visiškai sveiko žmogaus organizmas gali įvairiai reaguoti į alkį ir sumažėjusį maisto kiekį. Pavyzdžiui, dėl itin sumažėjusio gliukozės kiekio kraujyje, galite nualpti ir susižeisti. Dėl padidėjusio irzlumo ‒ pasakyti ar padaryti tai, ko nebūtumėte padaręs. Stenkitės, kad ir kitų iškrovos dienų metu visada kas nors apie tai būtų informuotas. 

Ir svarbiausia!

Visų iškrovos dienų metu vanduo yra neribojamas. Žmogaus organizmas nėra prisitaikęs išgyventi ilgesnį laiko tarpą be vandens, tad net ir viena diena be skysčių gali stipriai pakenkti jūsų sveikatai. 

Taisyklingai ir racionaliai atliekama iškrovos diena gali pagerinti sveikatą ar padėti išvengti ligų, pagerinti emocinę būklę, pagilinti religines patirtis. Tačiau atliekama netaisyklingai ar per dažnai – susargdinti ar net būti pavojinga gyvybei. Nusprendę atlikti iškrovos dieną visuomet pasitarkite su gydytoju ir artimaisiais, nesilaikykite jos skubotai ir saugokite save.


+16
2
  • Virškinimo organų ligos
  • Nutukimas
  • Vanduo
  • Virškinimo gerinimas
  • Organizmo valymas
  • Vandens dieta
  • Iškrovos diena
  • Virškinimo sutrikimai
  • Virškinamojo trakto ligos
  • Dietologai

Susiję straipsniai

  • Ernestas / 2016-11-10 09:32:14

    1. "Mokslinių tyrimų duomenimis" ir nėra nei vienos nuorodos į tuos tyrimus;
    2. "Didžiausia iškrovos dienos nauda ne fizinė, bet dvasinė" priverstinis savo organizmo kankinimas nėra valios ugdymas, beje kaip moksliniai tyrimai įrodė, jog iškrovos diena duoda naudos dvasiai?
    3. Jeigu asmens mityba yra švari ir protinga, organizmui nereikės laiko išsivalyti.

  • Ugne / 2015-05-05 16:21:19

    darau iskrovos diena kiekviena savaite ir manau, kad labai sveika.

Siųsk savo nuomonę
Pasninkas: ar laikysimės jo Advento metu?
Pasninkas: ar laikysimės jo Advento metu? Advento metas – tai šventas laikas, kuomet iki pat Kalėdų patariama nesilinksminti bei skirti laiko pasninkui.. Klaidinga manyti, jog pasninkas – tai dienai, kuomet reikia nieko nevalgyti ir tik gerti vandenį. Ne, taip savęs kankinti tikrai nereikėtų: pasninko metu reikėtų atsisakyti tik tam tikro maisto, sumažinti suvalgomo maisto... +15 / 0 +15
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui Lieknas liemuo laikytas moteriškumo simboliu dar viduramžiuose, kai moterys korsetus susiverždavo taip stipriai, kad net sutrikdydavo kraujo apytaką. Šių dienų moterys dėl vapsvos liemens pasiryžusios sporto salėse išlieti daug prakaito, tačiau net ir sunkiausios treniruotės ne visada padeda pasiekti geidžiamų rezultatų. Sporto... +61 / -18 +43
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. I savaitė
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. I savaitė Esu šio eksperimento dalyvė ‒ Judita. Vieną mėnesį bandysiu „Kilo.lt“ sistemą. Šis projektas įdomus tuo, kad viskas vyksta internetu. Nėra jokio „gyvo“ bendravimo su treneriais ir dietologais, tačiau jie rūpinasi klientu su juo susirašinėdami. Svarbiausia, laikytis sudaryto mitybos ir sporto plano... 3 +33 / -1 +32
Su „Figurella“ rezultatų pasieksite greičiau nei sporto klube!
Su „Figurella“ rezultatų pasieksite greičiau nei sporto klube! Dietos ir reguliarus lankymasis sporto klube reikalauja daug laiko ir valios pastangų. Lietuvoje jau spėjęs įsitvirtinti itališkas figūros dailinimo metodas figurella pagrįstas moksliniais tyrimais. Virš 30 metų Italijoje taikomo lieknėjimo metodo esmė ‒ mankštinimasis šiltoje, sandarioje erdvėje. Individualiai... +28 / 0 +28
Laimos Vaikulės 9 dienų dieta – greitas efektas
Laimos Vaikulės 9 dienų dieta – greitas efektas Garsi latvių dainininkė Laima Vaikulė garsėja ne tik dainomis, bet ir pavydėtina figūra. O šią išlaikyti padeda jau kultine tapusi, jos vardu pavadinta dieta. Teigiama, kad laikantis Laimos Vaikulės 9 dienų dietos per 9 dienas galima atsikratyti net iki 9 kilogramų svorio. Todėl tai puikus pasirinkimas, kai greitai (tarkim, prieš... +32 / -7 +25
Laimos Vaikulės dieta. Gintarės dienoraštis. II dalis
Laimos Vaikulės dieta. Gintarės dienoraštis. II dalis Sėkmingai įveikusi tris Laimos Vaikulės dietos plano dienas, Gintarė buvo gyvybinga ir ryžtingai nusiteikusi, tačiau nepamiršo, jog tai dar tik pusiaukelė užsibrėžto tikslo link. Antrojoje dienoraščio dalyje – merginos pamąstymai apie obuolius, sportą ir plikytus pyragaičius, atradimai, patarimai ir... rezultatai! +23 / -2 +21
13 lieknėjimo triukų: kurie iš jų veiksmingi?
13 lieknėjimo triukų: kurie iš jų veiksmingi? Mėginate atsikratyti svorio? Čia pateikiame 13 lieknėjimo triukų, kurie gali padėti Jums pasiekti trokštamų rezultatų – arba ne! +17 / -1 +16
Kefyro dieta – gražioms kūno linijoms palaikyti
Kefyro dieta – gražioms kūno linijoms palaikyti Kefyro dieta itin paplitusi tarp garsių žmonių, tačiau ar žinome, kodėl ji tokia efektyvi, o kefyras taip vertinamas? Na, bet apie viską nuo pradžių. XX a. pradžioje Rusijos mokslininkas Mečnikovas kefyro naudą aprašė 1908 m. išleistoje knygoje „Kaip pailginti gyvenimą“. Jis buvo įsitikinęs, kad sveikata glūdi žarnyne,... +19 / -4 +15
Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms
Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms Kodėl pavalgius jaučiame sunkumo jausmą, kodėl vieni maisto produktai lengviau suvirškinami nei kiti? Kodėl tunkame ar sergame įvairiomis skrandžio ligomis? Atsakymų daug, vieni mano, kad tai dėl genetikos, kiti – dėl nesveiko gyvenimo būdo. Todėl norėdami išlaikyti gerą fizinę formą ir savijautą dažnai pradedame... 4 +24 / -11 +13
Šventės praėjo – kilogramai liko. Kaip jų atsikratyti?
Šventės praėjo – kilogramai liko. Kaip jų atsikratyti? Šventinis laikotarpis mus apdovanojo džiugiomis akimirkomis su šeima ir artimais žmonėmis. Godžiai skanavome šventinį maistą, mėgavomės pokalbiais prie vyno taurės, kol galiausiai šventės pasibaigė, o priaugti kilogramai liko. Po šventinio laikotarpio moterys suskubo į sporto klubus ir laikytis dietos, jų tikslas vienas –... +10 / 0 +10