Nenuvertinkite PMS. Grėsmės ir galimas gydymas

Balandžio 22, 2014
+17
+19 -2
1

Daugeliui moterų pažįstami priešmenstruacinio sindromo (PMS) simptomai ne visada traktuojami pakankamai rimtai. Galbūt ir jums, jei esate moteris, yra tekę susidurti su situacija, jog vien dėl PMS laikotarpio sukeltos prastos savijautos negalite atlikti užsibrėžtų darbų, pasakote piktų replikų aplinkiniams, o po kurio laiko dėl tokio elgesio save graužiate ir kaltinate. Tačiau priešmenstruacinis sindromas yra reikšmingas fizinis reiškinys, pakeičiantis fizinę ir psichinę moters sveikatą, tad nuvertinti šį procesą – nevalia. Ką reikėtų žioti apie PMS? 

Priešmenstruacinis sindromas – kas tai? 

Kartais apie suirzusias ar be priežasties piktas moteris iš aplinkinių pasigirsta pašaipi replika – „Jai PMS…“ Taip sakoma dėl to, kad priešmenstruacinio sindromo simptomai iš tiesų dažnai pasireiškia ir nuotaikų kaita, suirzimu. Tačiau kiekvieno moters blogos nuotaikos protrūkio vadinti PMS nereikėtų, mat priešmenstruacinis sindromas turi konkrečią vietą ir priežastis moters menstruaciniame cikle. 

„Estrogenas lemia gerą moters fizinę ir psichinę savijautą, didesnį laimės hormono (serotonino) kiekį, didelį lytinį potraukį.“ Kaip viskas vyksta? Nuo pirmos ciklo dienos, laikomos ir pirmąja menstruacijų (mėnesinių) diena, moters organizme ima gamintis lytinis hormonas estrogenas. Didžiausias jo kiekis moters organizme susidaro ciklo viduryje, ovuliacijos metu. Estrogenas lemia gerą moters fizinę ir psichinę savijautą, didesnį laimės hormono (serotonino) kiekį, didelį lytinį potraukį. 

Pasibaigus ovuliacijai estrogeno mažėja, bet didėja kito, priešingai nei estrogenas veikiančio lytinio hormono – progesterono. Jis gamintis nustos, žinoma, pirmąją mėnesinių dieną, tada, kai prasidės naujas ciklas ir ims gamintis estrogenai. Tad kaip tik paskutinėmis dienomis prieš menstruacijas, vadinamuoju PMS laikotarpiu arba priešmenstruacinio sindromo metu, moteris patiria daug nemalonių fizinių ir psichinių būsenų. 

Nereikėtų nuvertinti blogos moters savijautos 

Medikai skelbia vieningą išvadą, kad priešmenstruacinis sindromas pasireiškia maždaug 70 proc. moterų, sergančių mėnesinėmis. PMS simptomai pasireiškia 5‒7 dienas iki mėnesinių pradžios ir baigiasi sulig pirmąja menstruacijų diena. 

PMS pasireiškia simptomų kompleksu, kuris beveik visuomet trukdo susikaupti, palaikyti gerus santykius, dirbti: 

  • vargina pilvo, nugaros, krūtų skausmai;
  • ant veido, pečių gali atsirasti spuogų;
  • jaučiamas mažesnis jėgų kiekis nei kitomis dienomis, juntamas nuovargis, mieguistumas;
  • atsiranda virškinimo sutrikimų: vidurių paleidimas, pykinimas;
  • 2‒4 kg padidėja kūno masė: pastebimai išsipučia pilvas, krūtinė;
  • gali skaudėti galvą, atsirasti silpnumas, galvos svaigimas, alpimo priepuoliai, greitas širdies plakimas;
  • staigi ir nepaaiškinama nuotaikų kaita – perdėtas jautrumas, dirglumas, noras verkti, pyktis, noras fiziškai išlieti pyktį;
  • sumažėja arba dingsta lytinis potraukis. 

Nenuvertinkite PMSAkivaizdūs priešmenstruacinio sindromo simptomai rodo, jog tai nėra tik moterų išsigalvojama būsena, tad ir jos nuvertinti ir tikėtis tokio pat kaip visada darbingumo, našumo ir produktyvumo ‒ nereikėtų.

Be to, kai kurie mokslininkai tvirtina, kad PMS taip stipriai veikia moterų nuotaiką, jog dažnai sukelia net suicidines mintis. Vis dėlto ši hipotezė nėra vieningai patvirtinta. Užfiksuota, kad kai kurios įžymios moterys nusižudė būtent priešmenstruaciniu periodu, pavyzdžiui, viena geriausių praėjusio šimtmečio rašytojų Sylvia Plath. 

Natūralūs būdai ir vaistai nuo PMS 

Deja, stebuklingai veikiančių vaistų nuo PMS nėra. Kai kurioms moterims išbalansuotą hormonų pusiausvyrą atstatyti padeda kontraceptikai, tačiau šie, nuo nėštumo saugantys vaistai vis dar yra gana naujas produktas, o jo poveikis moters organizmui gali būti rizikingas. Norint sušvelninti priešmenstruacinio sindromo simptomus, reikėtų taikyti konkrečių savipagalbos veiksmų kompleksą. 

Moterims, norinčioms, kad PMS kas mėnesį neatimtų visos „normalaus“ gyvenimo savaitės, vertėtų: 

  • svarbiausius mėnesio darbus planuoti taip, kad didžiausias krūvis neliktų PMS laikotarpiui;
  • nakvišų, agurklių ekstraktai ar preparatai, kurių sudėtyje yra šių medžiagų, šiek tiek palengvina priešmenstruacinį sindromą;
  • artėjant menstruacijoms vertėtų vengti per didelio skysčių vartojimo ir sūraus maisto valgymo – taip pavyks išvengti itin pastebimo pilvo išsipūtimo;
  • manoma, kad nuolat daromi lengvi fiziniai pratimai, aktyvesnis gyvenimo būdas taip pat padeda sušvelninti PMS simptomus;
  • įvairios malonios, atpalaiduojančios procedūros, pavyzdžiui, burbulinė vonia, masažas, akupunktūra, kaip ir kitu laikotarpiu, taip ir prieš menstruacijas, padeda pagerinti nuotaiką, bendrą savijautą. 

Bene svarbiausia pagalba sau – nepamiršti, kad priešmenstruacinis sindromas artėja, ir suvokti, kad būtent dėl to esate irzli, mažiau darbinga. O prasidėjusį PMS išgyventi geriau savęs nekaltinant, jog nudirbote per mažai ar lauktuoju koncertu džiaugėtės ne taip stipriai. Kai tam tikri veiksniai nuo mūsų nepriklauso, kartais geriau tiesiog prisiminti, kad padarėte viską, ką galėjote padaryti, esant tokioms aplinkybėms. Tuomet ir PMS praslinks, atimdamas mažiau fizinių ir emocinių jėgų.

+17
+19 -2
1
  • Priešmenstruacinis sindromas
  • PMS
  • Nuovargis
  • Dirglumas
  • Ginekologijos klinikos
  • Ginekologai

Susiję straipsniai

Komentuoti: Taip Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *