Bėgimo bateliai ‒ kaip išsirinkti?

Liepos 10, 2014 | Aurimas Pocius
+15
6
Bėgimo bateliai ‒ kaip išsirinkti?

Lietuvoje sparčiu greičiu populiarėjant bėgimui, dažnai akcentuojama taisyklinga bėgimo technika. Vis dėlto labai svarbu ir tai, ką avime bėgimo metu. Matyt, daugeliui kyla klausimas, pagal kokius kriterijus rinktis sportinius bėgimo batelius: kompaniją, pado storį, kainą, o gal grožį... Patyręs bėgimo entuziastas Aurimas Pocius pasakoja, kodėl reikia įsigyti būtent bėgimui skirtus batelius, dalijasi mintimis apie bėgiojimo aplinkos svarbą ir paaiškina, kodėl svarbu prieš perkant batelius atlikti pėdos testą. 

Pirmiausia reikia turėti omenyje, kad norint pastoviai bėgioti reikia pirkti tik bėgimo batelius (jokių kitokių!). Bėgimo bateliai specialiai sukurti bėgimui, kad žmogaus organizmui nepakenktų nei blogos oro sąlygos, nei paviršiaus nelygumai ar kiti netikėtumai. Jokiu būdu nebėgiokite su futbolo ar krepšinio bateliais, jie tam nėra pritaikyti, o ir traumos tikimybė ‒ tikrai didelė. Gal kojos ir neišsisuksite, bet pakenksite keliams ar sąnariams. 

Kuo bėgimo bateliai skiriasi nuo kitų sporto šakų batelių? 

Svarbiausias dalykas ‒ batelių padas. Bėgimo metu sąnariai patiria du tris kartus didesnes apkrovas nei viso kūno svoris. Didelės apkrovos be abejonės gali pakenkti, tad tam ir yra sukurti bėgimo batelių padai, kurie tas apkrovas sugeria. Taip išvengiama didelių apkrovų ir galimų traumų. 

Taip pat bėgimo batelių padai būna šiek tiek platesni nei kitų sporto šakų batelių. Dėl to jaučiamas didesnis stabilumas, kuris ypač reikalingas bėgiojant miškuose, pievose ar kitose vietovėse, kur paviršius ne visuomet lygus. 

Pavyzdžiui, krepšinio batelių padas gan plonas, taip pat ir futbolo. Pastarosios sporto šakos batelių padas dar ir gana siauras, tad jaučiamas mažesnis kūno stabilumas. Taip pat verta pažymėti, jog visi profesionalūs krepšininkai ar futbolininkai krosus bėgioja tik su bėgimo bateliais. O specifines treniruotes atlieka avėdami krepšinio ar futbolo batelius. 

Beje, dažnai bėgimo batelių viršus būna itin patvarus. Tai užtikrina atsparumą įvairioms oro sąlygoms ir nusidėvėjimui. 

Kur ir kada bėgiosite? 

„... bėgiojant asfaltu ar keliais, reikėtų avėti batelius, kurie suteikia kuo didesnę amortizaciją, nes minėtieji paviršiai itin kieti ir gali pakenkti sąnariams.“ Taip pat labai svarbu žinoti, kur ir kada žadate bėgioti. Sporto parduotuvėse gausu įvairiausių bėgimo batelių, skirtų vasarai ir žiemai, pritaikytų bėgioti, kai lyja ir kai sninga, lygiam paviršiui ir miškams, varžyboms ir t. t. 

Varžyboms skirti batai būna labai lengvi, dažniausiai siauresniu ir plonesniu padu.Visa tai tam, kad sportininkas sutaupytų kuo daugiau jėgų jais bėgant per varžybas, bet juos avint ilgai treniruotis nepatariama. Geriau tokio tipo batelius patausoti varžyboms, kai kojos jau stiprios ir yra pasiruošusios dideliems krūviams. Taigi mažesnė amortizacija ir silpnesnis stabilumas per varžybas, avint lengvesnius batelius, tikrai nepakenks. 

Jeigu daug bėgiojate žiemą, per lietų ar prastomis oro sąlygomis miškuose, įsigykite batelius su protektoriumi, kuris apsaugos nuo slydimo ir galinčių pasitaikyti kritimų. O bėgiojant asfaltu ar keliais, reikėtų avėti batelius, kurie suteikia kuo didesnę amortizaciją, nes minėtieji paviršiai itin kieti ir gali pakenkti sąnariams. 

Bėgimo batelių dydis 

Bėgiojant žmogaus pėda šiek tiek išsiplečia („išauga“), todėl labai svarbu pirkti bėgimo batelius, kurie yra puse arba dydžiu didesni nei įprastas avimų batų dydis. Jeigu bėgant atsiras trintis ir bendras nepatogumo jausmas, bėgimas taps kančia: neapsieisite be nuospaudų, kraujosruvų ir bendro pėdų skausmo. 

Nebijokite, kad avint šiek tiek didesnius batus kojos batuose ims „plaukti“, taip tikrai neatsitiks. O jeigu visgi imsite jausti šiokį tokį nepatogumą, stipriau suveržkite batų raištelius. 

Supinacija ir pronacija 

Svarbu žinoti ir tai, ar turite supinaciją arba pronaciją. Pronacija – tai tokia būklė, kai žmogaus keliai einant ar bėgant šiek tiek linksta į kojų vidų, o supinacija atvirkščiai – į išorę. Profesionalioje bėgimo parduotuvėje galima paprašyti, kad jums būtų atliktas paprastas pėdų testas, tuomet greitai išsiaiškintumėte, ar jūsų kojos neutralios. Tai itin svarbu, nes bėgant daug kilometrų, turint supinaciją ar pronaciją, keliai pervargsta ir bėgiojimas gali pasibaigti uždegimu ar trauma. 

Būtent dėl to dauguma kompanijų, kurios gamina bėgimo batelius, sukūrė batelius, tinkančius avėti turint pronaciją ar supinaciją. Nebijokite paprašyti parduotuvės konsultanto pagalbos ir įsigykite jums tinkančius batelius. Neapsirikite ir nenusipirkite batelių, skirtų žmonėms su pronacija, jei jūsų koja neutrali (ar atvirkščiai) – tai gali baigtis sveikatos problemomis ir nemažomis pinigų sumomis, išleistomis geliams ir kitiems vaistams. 

Rekomenduočiau bėgimo batelius pirkti profesionalios sporto avalynės parduotuvėje ir nebijoti konsultuotis visais jums rūpimais klausimais su konsultantais. Konsultacija nieko nekainuos, o su tinkamais bateliais įveikti kilometrai suteiks didžiulį pasitenkinimą. 

Sėkmės renkantis kokybiškus bėgimo batelius! 

Taip pat skaitykite:
Aurimas Pocius: „Tikram bėgikui nebaisus nei lietus, nei šaltis“ »
Įspūdžiai iš „AVON moterų bėgimo“. Atėjau, pamačiau ir nubėgau! »
Lietuvių sporto įpročiai. Interviu su buvusiu atletu Jeanu Claude’u »

+15
6
  • Kelio sąnario menisko plyšimas
  • Bėgimas
  • Kelio sąnarys
  • Sąnarių uždegimas
  • Sporto klubai
  • Sąnariu skausmai
  • Bėgimo bateliai

Susiję straipsniai

  • Aurimas Pocius / 2014-07-21 08:05:58

    Sveiki,

    taip, yra papildomų testų, kurie fiksuoja pėdos formą judesio (bėgimo) metu. To testo metu tiesiog tenka perbėgti per tam tikrą judesį fiksuojančią lentą, kuri išanalizuoja kaip koja nuo pat pėdos padėjimo ant žemės juda iki tol, kol pirštų galais atsispiriama nuo paviršiaus. Vėliau yra pateikiama judesio analizė ir nurodoma, kokio lygio supinaciją ar pronaciją turite. O galbūt pėda yra ir neutrali – t. y. sveika.

    Esant supinacijai pėdą, kojas ar kelius šiek tiek „meta“ į išorę, tai daug retesnis sutrikimas nei pronacija, tačiau batelių, gydančių supinaciją, taip pat yra. Galbūt šioje srityje daugiausiai pasiekusi yra „ASICS“ kompanija. Taip pat galima bandyti konsultuotis su ortopedu, kuris tiesiog patars, kokį specialų batų padelį dėtis į bėgimo batelius.

  • Diržys / 2014-07-17 11:52:25

    O įmanoma kažkur papildomai išsitirti dėl supinacijos? Nes parduotuvėje tas testukas labai paprastas, nenusako tikros padėties, teko tik koją uždėti ant tokio kaip lapo ir pagal pėdos antspaudą pasakė kokia maždaug mano koja. Lyg ir supinacija pas mane, bet norėtųsi tiksliau žinoti. Yra kažkokie papildomi testai?

  • Aurimas Pocius / 2014-07-16 09:20:55

    „Adidas Supernova“ yra jau aukšto lygio „Adidas“ bėgimo bateliai. Jų puiki amortizacija ir ypatingai geras stabilumas. Labiausiai jie tinka bėgioti plentu, pievomis ir miškais. Juose nėra labai gero protektoriaus, taigi bėgant miške per lietų gal ir slystelėsite, bet per daug dažnai tai neturėtų nutikti.

    Šie bateliai tikrai verti dėmesio, o savo gerąsias technologines savybes gali išlaikyti netgi daugiau nei 1000 km.

    Sėkmės!

  • Egidijus / 2014-07-15 16:13:38

    O ką galvojate apie Adidas Supernova batelius? Geri? Kur geriausiai su jais bėgti?

  • Aurimas Pocius / 2014-07-15 10:39:37

    Sveiki,

    dėkui už klausimą. Dauguma pasirenka tam tikrą prekės ženklą pagal turimą savo paties patirtį ar draugų patarimus. Visame bėgimo pasaulyje pats populiariausias prekės ženklas yra „Asics“, jie kuria daugybę bėgimo batelių, tačiau jų kaina Lietuvoje yra viena didžiausių. „Adidas“ ir „Nike“ taip pat turi nemažą batelių pasirinkimą pagal įvairias sąlygas. Tačiau pamatyti ir pamatuoti skirtumą tarp „Adidas“ ar „Asics“, tarp „Nike“ ar „Adidas“ (ar kitų kompanijų) batelių yra labai sunku.

    Visos šios kompanijos investuoja milijonus į geresnių ir tobulesnių batelių kūrimą, tačiau ryškaus lyderio šioje srityje nėra. Gali būti, kad amortizacija skirsis keliais procentais, kaip antai „Adidas BOOST“ bateliai – jie šiuo metu turi kone didžiausią amortizaciją visame pasaulyje, bet stabilumą, nusidėvėjimo greitį, protektoriaus efektyvumą ir kitus dalykus pamatuoti yra beveik neįmanoma.

    Jeigu esate pradedantysis bėgikas, įsigykite ne pačius brangiausius, o pigesnius batelius, kurių prekės ženklas yra arčiausiai Jūsų širdies. Jeigu tiks ir patiks, įsigykite to prekės ženko gaminius ir vėliau.

  • Jonas / 2014-07-15 10:09:16

    O kokie bėgimo bateliai geriausi? Nike, Adidas ar Asics?

Siųsk savo nuomonę
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima?
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima? Žiema, šalta, peršalote... Rodos, nieko naujo. Vis dėlto, dažnas ir žiemą neapleidžia aktyvaus gyvenimo įpročių: bėgioja, makštinasi, užsiima joga, šoka ar pan., tad ką gi daryti peršalus: visiškai atsisakyti judėjimo ar ne? Svarbiausia – stebėti savo kūną ir atsižvelgti į jo poreikius. +1 / 0 +1
Kelios savaitės ‒ tvirtas pilvo presas! Vlados Musvydaitės treniruotė
Kelios savaitės ‒ tvirtas pilvo presas! Vlados Musvydaitės treniruotė Atėjus pavasariui dviratininkai pumpuoja padangas, bėgikai aunasi sportinius batelius, parkuose ima skrieti riedlentės‒ atgyja ne tik gamta, bet ir visas miestas. Mankštintis visuomet sveika, bet ką daryti tiems, kurie sportą prisimena tik pavasarį? Straipsnyje rasite pilvo preso raumenų treniruotę, kuriai nesugaišite... +41 / -1 +40
8 geriausi jogos pratimai nuo migrenos skausmo
8 geriausi jogos pratimai nuo migrenos skausmo Kai tik ištinka staigus migrenos skausmas, nėra taip paprasta jį nugalėti. Oi, koks tai skausmas! Ar migrena labai apsunkina Jūsų gyvenimą? Prevencija yra geriausia priemonė. Ar žinojote, kad joga gali sėkmingai Jus apsaugoti nuo migrenos? Norintiems sumažinti migrenos skausmą toliau pateikiame keletą jogos pratimų, kurie galėtų... 2 +32 / -5 +27
3 sportavimo klaidos ir jų pasekmės
3 sportavimo klaidos ir jų pasekmės Sportuodami klaidų daro ne tik naujokai, bet ir profesionalai. Taip yra todėl, kad žmonės dėl laiko stokos vis dažniau įpranta viską daryti greičiau. Pavyzdžiui, sporto klube treniruotė vidutiniškai trunka apie vieną valandą, per tą laiką žmogus stengiasi ne tik padaryti kardio pratimus, bet ir atlikti pratimus kojoms, rankoms,... +21 / 0 +21
Ką reikia žinoti apie bėgimą?
Ką reikia žinoti apie bėgimą? „Jei nori būti stiprus – bėgiok, jei nori būti gražus – bėgiok, jei nori būti protingas – bėgiok“, – rašoma vienoje knygoje. Tačiau ar bėgiojimas tikrai toks efektyvus? Jei taip, ką derėtų apie jį žinoti? +23 / -3 +20
Karatė čempionė Jurgita Januškaitė: „Karatė – alternatyvi gydymo forma“
Karatė čempionė Jurgita Januškaitė: „Karatė – alternatyvi gydymo forma“ Dvidešimt penkerių metų vilnietė Jurgita Januškaitė jau priprato prie aplinkinių reakcijos, kai šie sužino, jog smulkaus sudėjimo šviesiaplaukė mergina – daugkartinė šotokan karatė Lietuvos, Europos ir pasaulio čempionė. J. Januškaitė – taip pat ir ergoterapijos specialistė, vedanti karatė treniruotes ir dirbanti... +17 / 0 +17
Įspūdžiai iš „AVON moterų bėgimo“. Atėjau, pamačiau ir nubėgau!
Įspūdžiai iš „AVON moterų bėgimo“. Atėjau, pamačiau ir nubėgau! Saulėtą šeštadienį Vilniaus Vingio parke vyko antrasis „AVON moterų bėgimas“, skirtas priminti, kad profilaktiškai tikrintis dėl krūties vėžio ir rūpintis sveikata ‒ būtina. Portalas „MedGuru.lt“ taip pat prisidėjo prie gražios iniciatyvos ir su maratono dalyvėmis ir mažaisiais dalyviais pasidalijo gerų emocijų... +16 / 0 +16
Nauji metai – naujas kūnas?
Nauji metai – naujas kūnas? Naujiems metams prasidėjus sporto klubus ir vėl užplūdo galybė žmonių, kurie trokšta gražaus kūno. Ir tai nei kiek nestebina, mat žiniasklaida nuolat rodo gražius žmones, įvairias dietas ar tiesiog straipsnius apie sveiką gyvenimo būdą. Tad vos tik atėjus Naujiems ir Jūs praveriate sporto klubo duris... +14 / 0 +14
Mankšta dirbant biure – būtina. Judėkime!
Mankšta dirbant biure – būtina. Judėkime! Šiandien vis daugiau žmonių dirba sėdimą darbą. Fizinės veiklos stoka gali lemti ne tik antsvorį, nugaros skausmą, bet ir sukelti ar paūminti tam tikras ligas. Dažnai juokaujama, kad XX a. blogiausias žmogaus įprotis – rūkymas, o šių laikų – sėdėjimas. Norėdami išvengti negalavimų dalis žmonių kelis kartus per... +13 / 0 +13
Kelio sąnario traumos: kaip išvengti?
Kelio sąnario traumos: kaip išvengti? Kelio sąnario traumos yra gana dažnos tiek tarp jaunų, tiek tarp pagyvenusių žmonių. Mes daug laiko praleidžiame sėdėdami prie kompiuterių, tad mūsų sąnariai, visai kaip ir automobilis, kuriuo nesinaudojame, kartais ima ir „užrūdija“ t.y. sąnariai tampa ne tokie paslankūs, vargina sąnarių skausmai, o kartais – net ir... +11 / 0 +11