Anemija: eksperto komentaras.

Vasario 3, 2018 | L.Varanavičienė
+9
Anemija: eksperto komentaras.

Mūsų herojei, Dagnei, reikėjo nemažai laiko suprasti, kad anemija nėra prigimtinis požymis, bet liga, kurią reikia gydyti.

40 metų Dagnės pasakojimas

Aš visada buvo labai išblyškusi, tiesiog skaidri. Vaikystėje  buvau netgi pravardžiuojama "kopūstiniu drugeliu".  Paauglystėje išmokau savo blyškią išvaizdą tonuoti kosmetika. Bet  išsprendus išorinę problemą, vidinė išliko, ir nebuvo taip lengva susidoroti su ja.

Mano katastrofišką blyškumą sukėlė labai žemas hemoglobinas nuo gimimo. Galbūt dėl to, kad gyvenau netoli kenksmingo pramonės rajono. Gal klimatas per mažai saulėtas. Galbūt paveldimumas vaidino svarbų vaidmenį: mama taip pat vargo dėl sumažinto hemoglobino kiekio. Maža prastai valgiau, dažnai sirgau įvairiomis ligomis. Mano tėvai maitino vitaminais, sunkiai tuo metu gaunamais granatų vaisiais ir vasarą vežė prie jūros. Tačiau viskas buvo veltui, hemoglobino lygis stabiliai išliko mažiau žemiausios normos ribos.

Eksperto hematologo komentaras

Pagrindinė  anemijos priežastis yra geležies organizme trūkumas. Nei klimatas, nei paveldimumas neturi jokios įtakos jos plėtrai. Paprastai augimo laikotarpiu vaikai dažnai patiria anemiją, o dažnos ligos ir blogas apetitas tik sustiprina būklę. Vitaminais  palaikyti normalią hemoglobino koncentraciją neįmanoma, todėl reikia vartoti preparatus, kurių sudėtyje yra geležies.

Paauglystėje ši problema sustiprėjo. Mėnesinių metu netekusi kraujo tiesiog savaitę jausdavau nuolatinį silpnumą, galvos svaigimą, švelnų pykinimą. Savo sveikata aš susirūpinau, įstojusi į universitetą, nes pirmoji sesija sutapo su mano "kritinėmis dienomis", ir viename iš egzaminų aš nualpau.

"Anemija nėštumo metu siejama su tuo pačiu geležies trūkumas, trūkumu vitaminų (ypač folio rūgšties ir B12), o kartais ir su sumažėjusiu eritropoetinu (tai ypatingas hormonas, kuris reguliuoja eritrocitų susidarymą)."

Gydytojai skyrė geležį turinčius vaistus, rekomendavo geriau maitintis, vaikščioti  gryname ore ir  mažiau nervuotis. Aš pradėjau vartoti "geležį" ir kurį laiką net jaučiausi geriau. Žinoma,  skruostai raudonumu nedegė, bet bent jau išnyko įprastas galvos svaigimas ir hemoglobino lygis "šoktelėjo" iki apatinės normos ribos.

Bandžiau kontroliuoti savo maitinimąsi. Tačiau aš niekada nemėgau mėsos, bet dievinau vaisius: obuolius, tas pačias granatas.

Eksperto hematologo komentaras

Hemoglobinas yra geležies turintis baltymas, reikalingas visų kūno ląstelių aprūpinimui deguonimi. Esant trūkumui organizmas susiduria su visais deguonies bado požymiais: silpnumu, padidėjusiu nuovargiu, juodais ratilais po akimis, odos blyškumu, širdies plakimu. Daugelis jaunų moterų, besivaikydamos madomis, ignoruoja mėsą, nors tai yra pagrindinis hemoglobino šaltinis. Geležies absorbcija iš mėsos – pati didžiausia, raudoni vaisiai ir daržovės, grikiai nusileidžia mėsai.

Gyvenimas bėgo kaip įprasta. Aš baigiau mokslus, įgijau darbą, ištekėjau. Jau maniau, kad  mažo hemoglobino problemos liko vaikystėje ir paauglystėje, kol jos  vėl priminė apie save.

Laukiausi vaiko, ir gydytojas, žinodamas apie mano žemą hemoglobiną, nuo pirmųjų nėštumo mėnesių skyrė vaistus, didinančius jį. Laikui bėgant jis išlaikė daugiau ar mažiau normalų lygį, o vėliau prasidėjo organizmo toksikozė. Tai aš iš pradžių taip maniau, iš tikrųjų pasirodė, kad mano organizmas tiesiog nepriima šių vaistų. Jie nebuvo įsisavinami ir sukėlė šalutinį poveikį: pykinimą, pilvo skausmą, pilvo dieglius. Periodiškai aš gulėjau ligoninėje ir rimtai bijojau dėl savo vaiko.

Mano dukra gimė nedidelė, svoris augo sunkiai. Bet jos hemoglobinas buvo normalus - ir man buvo labai  tai svarbu. Po gimdymo, aš visiškai atsisakiau geležies preparatų ir mėsos - organizmas negalėjo jų priimti, o siekti naujų sprendimo būdų neturėjau jėgų. Hemoglobinas vis dar buvo labai mažas, bet, matyt, išmokau su tuo gyventi. Vienintelis dalykas - aš vis dar "miriau" vieną kartą per mėnesį ir kartais  nebuvo  jėgų pakilti.

Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms

„... polinkis į ligas priklauso nuo mūsų kraujo ir vartojamo maisto. Kas tinka vienos kraujo grupės atstovui, gali visiškai netikti kitos kraujo grupės žmogui.“

Plačiau:

Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms

Eksperto hematologo komentaras

Anemija nėštumo metu siejama su tuo pačiu geležies trūkumas, trūkumu vitaminų (ypač folio rūgšties ir B12), o kartais ir su sumažėjusiu eritropoetinu (tai ypatingas hormonas, kuris reguliuoja eritrocitų susidarymą). Ši būklę nėštumo metu tuo labiau būtina reguliuoti, nes anemija neigiamai veikia vaisiaus vystymąsi:  deguonies trūkumo sąlygomis visi organai ir audiniai negali iki galo atlikti savo funkcijų.

Išspręsti anemijos problemą man padėjo kita bėda - ginekologinė. Medicinos tikslais gydytojas keletai mėnesių nutraukė mėnesinių ciklą. Būtent tada aš supratau, kokia yra normali būsena esant normaliam hemoglobinui. Net sukirbėjo mintis: gal nutraukti ciklą visam laikui, nes vaikų daugiau  negimdysiu, o "kritinės dienos" tampa vis sunkesnės...

Bet ginekologas kategoriškai atmetė mano pasiūlymą, sakydamas, kad ciklo nebuvimas nėra normalu jaunai moteriai. Tačiau esant nuolatiniai anemijai patarė konsultuotis su hematologu, kuris savo ruožtu mane siuntė ... pas gastroenterologą.

Pasirodo, visos mano problemos buvo susijusios su žarnyno liga. Intensyvus gydymas vaikystės laikotarpiu, įskaitant antibiotikų vartojimą, sukėlė  disbiozės išsivystymą, kuris galiausiai baigėsi plonosios žarnos uždegimu - enteritu. Esant šiai ligai kyla mineralinių medžiagų įsisavinimo pažeidimas, o dėl geležies stokos- anemija. Dėl prasto baltymų pasisavinimo žmonės netenka svorio, be to, sumažėja apetitas, sutrinka virškinimas, tampa trapūs plaukai ir nagai, lydi silpnumas ir nuovargis .

Turėjau stebėti mitybą: neįtraukti produktų, kuriuose yra ląstelienos, o teikti pirmenybę baltyminiam maistui, gerti fermentus. Pamažu žarnyno darbas normalizavosi. Apetitas pagerėjo ir daugelio produktų įsisavinimas normalizavosi.

Hematologas  man parinko tinkamus geležies preparatus, bet jau ir be jų mano hemoglobinas žymiai padidėjo, lyginant su ankstesniais rodikliais.

Eksperto hematologo komentaras

Kartais geležis tabletėmis  organizmo neįsisavinama. Tai yra arba dėl virškinamojo trakto problemų (jums reikia pasitarti su gastroenterologu) arba vaistai sukelia padidėjusią žarnyno peristaltiką (šiuo atveju gydytojas gali paskirti kitą vaistą).

Net labiausiai  iš pirmo žvilgsnio nereikšmingos ligos gali gerokai sumažinti gyvenimo kokybę. Kiek daug pastangų aš kiekvieną dieną įdėdavau,  įveikdama silpnumą, o ne ieškojau ir šalinau šio silpnumo priežasties.

Dėl įvairių dietų dabar aš atsargi, nes žinau: susižavėjimas vienais produktais  kitų sąskaita visada kupinas problemų sveikatai. Obuoliai negali tapti lygiaverčiu mėsos pakaitalu,  mėsa neatstos vaisių ir daržovių.

Geležies įsisavinimą mažina:

• Produktai, turintys daug kalcio. Todėl, esant anemijai, reikia valgyti geležies ir kalcio turinčius maisto produktus skirtingais laikais.

• arbata ir kava. Nevalgykite jų valgio metu ir po jo.

• kviečių ir kitų javų fitatai. Valgykite mėsą be duonos, makaronų ir grūdų.

• sojos baltymas.

+9
  • Sveika mityba
  • Virškinimo gerinimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Virškinamojo trakto ligos
  • Kraujas išmatose

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Emocinis valgymas gali įvilioti į nepastebimas pinkles
Emocinis valgymas gali įvilioti į nepastebimas pinkles Maistas ir emocijos – ne itin geras duetas. Ypač tada, kai žmogus net nepastebėdamas paklūsta emociniam valgymui. Laimingas žmogus daugiau juda arba užsiima ne vien su valgymu susijusiomis veiklomis, o nuolat nervinę įtampą patiriantis asmuo gali net nepastebėti, kad jis mėgina „suvalgyti“ visus per dieną nutikusius blogus...
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +54 / -3 +51
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18