Anemija: eksperto komentaras.

Vasario 3, 2018 | L.Varanavičienė
+9
Anemija: eksperto komentaras.

Mūsų herojei, Dagnei, reikėjo nemažai laiko suprasti, kad anemija nėra prigimtinis požymis, bet liga, kurią reikia gydyti.

40 metų Dagnės pasakojimas

Aš visada buvo labai išblyškusi, tiesiog skaidri. Vaikystėje  buvau netgi pravardžiuojama "kopūstiniu drugeliu".  Paauglystėje išmokau savo blyškią išvaizdą tonuoti kosmetika. Bet  išsprendus išorinę problemą, vidinė išliko, ir nebuvo taip lengva susidoroti su ja.

Mano katastrofišką blyškumą sukėlė labai žemas hemoglobinas nuo gimimo. Galbūt dėl to, kad gyvenau netoli kenksmingo pramonės rajono. Gal klimatas per mažai saulėtas. Galbūt paveldimumas vaidino svarbų vaidmenį: mama taip pat vargo dėl sumažinto hemoglobino kiekio. Maža prastai valgiau, dažnai sirgau įvairiomis ligomis. Mano tėvai maitino vitaminais, sunkiai tuo metu gaunamais granatų vaisiais ir vasarą vežė prie jūros. Tačiau viskas buvo veltui, hemoglobino lygis stabiliai išliko mažiau žemiausios normos ribos.

Eksperto hematologo komentaras

Pagrindinė  anemijos priežastis yra geležies organizme trūkumas. Nei klimatas, nei paveldimumas neturi jokios įtakos jos plėtrai. Paprastai augimo laikotarpiu vaikai dažnai patiria anemiją, o dažnos ligos ir blogas apetitas tik sustiprina būklę. Vitaminais  palaikyti normalią hemoglobino koncentraciją neįmanoma, todėl reikia vartoti preparatus, kurių sudėtyje yra geležies.

Paauglystėje ši problema sustiprėjo. Mėnesinių metu netekusi kraujo tiesiog savaitę jausdavau nuolatinį silpnumą, galvos svaigimą, švelnų pykinimą. Savo sveikata aš susirūpinau, įstojusi į universitetą, nes pirmoji sesija sutapo su mano "kritinėmis dienomis", ir viename iš egzaminų aš nualpau.

"Anemija nėštumo metu siejama su tuo pačiu geležies trūkumas, trūkumu vitaminų (ypač folio rūgšties ir B12), o kartais ir su sumažėjusiu eritropoetinu (tai ypatingas hormonas, kuris reguliuoja eritrocitų susidarymą)."

Gydytojai skyrė geležį turinčius vaistus, rekomendavo geriau maitintis, vaikščioti  gryname ore ir  mažiau nervuotis. Aš pradėjau vartoti "geležį" ir kurį laiką net jaučiausi geriau. Žinoma,  skruostai raudonumu nedegė, bet bent jau išnyko įprastas galvos svaigimas ir hemoglobino lygis "šoktelėjo" iki apatinės normos ribos.

Bandžiau kontroliuoti savo maitinimąsi. Tačiau aš niekada nemėgau mėsos, bet dievinau vaisius: obuolius, tas pačias granatas.

Eksperto hematologo komentaras

Hemoglobinas yra geležies turintis baltymas, reikalingas visų kūno ląstelių aprūpinimui deguonimi. Esant trūkumui organizmas susiduria su visais deguonies bado požymiais: silpnumu, padidėjusiu nuovargiu, juodais ratilais po akimis, odos blyškumu, širdies plakimu. Daugelis jaunų moterų, besivaikydamos madomis, ignoruoja mėsą, nors tai yra pagrindinis hemoglobino šaltinis. Geležies absorbcija iš mėsos – pati didžiausia, raudoni vaisiai ir daržovės, grikiai nusileidžia mėsai.

Gyvenimas bėgo kaip įprasta. Aš baigiau mokslus, įgijau darbą, ištekėjau. Jau maniau, kad  mažo hemoglobino problemos liko vaikystėje ir paauglystėje, kol jos  vėl priminė apie save.

Laukiausi vaiko, ir gydytojas, žinodamas apie mano žemą hemoglobiną, nuo pirmųjų nėštumo mėnesių skyrė vaistus, didinančius jį. Laikui bėgant jis išlaikė daugiau ar mažiau normalų lygį, o vėliau prasidėjo organizmo toksikozė. Tai aš iš pradžių taip maniau, iš tikrųjų pasirodė, kad mano organizmas tiesiog nepriima šių vaistų. Jie nebuvo įsisavinami ir sukėlė šalutinį poveikį: pykinimą, pilvo skausmą, pilvo dieglius. Periodiškai aš gulėjau ligoninėje ir rimtai bijojau dėl savo vaiko.

Mano dukra gimė nedidelė, svoris augo sunkiai. Bet jos hemoglobinas buvo normalus - ir man buvo labai  tai svarbu. Po gimdymo, aš visiškai atsisakiau geležies preparatų ir mėsos - organizmas negalėjo jų priimti, o siekti naujų sprendimo būdų neturėjau jėgų. Hemoglobinas vis dar buvo labai mažas, bet, matyt, išmokau su tuo gyventi. Vienintelis dalykas - aš vis dar "miriau" vieną kartą per mėnesį ir kartais  nebuvo  jėgų pakilti.

Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms

„... polinkis į ligas priklauso nuo mūsų kraujo ir vartojamo maisto. Kas tinka vienos kraujo grupės atstovui, gali visiškai netikti kitos kraujo grupės žmogui.“

Plačiau:

Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms

Eksperto hematologo komentaras

Anemija nėštumo metu siejama su tuo pačiu geležies trūkumas, trūkumu vitaminų (ypač folio rūgšties ir B12), o kartais ir su sumažėjusiu eritropoetinu (tai ypatingas hormonas, kuris reguliuoja eritrocitų susidarymą). Ši būklę nėštumo metu tuo labiau būtina reguliuoti, nes anemija neigiamai veikia vaisiaus vystymąsi:  deguonies trūkumo sąlygomis visi organai ir audiniai negali iki galo atlikti savo funkcijų.

Išspręsti anemijos problemą man padėjo kita bėda - ginekologinė. Medicinos tikslais gydytojas keletai mėnesių nutraukė mėnesinių ciklą. Būtent tada aš supratau, kokia yra normali būsena esant normaliam hemoglobinui. Net sukirbėjo mintis: gal nutraukti ciklą visam laikui, nes vaikų daugiau  negimdysiu, o "kritinės dienos" tampa vis sunkesnės...

Bet ginekologas kategoriškai atmetė mano pasiūlymą, sakydamas, kad ciklo nebuvimas nėra normalu jaunai moteriai. Tačiau esant nuolatiniai anemijai patarė konsultuotis su hematologu, kuris savo ruožtu mane siuntė ... pas gastroenterologą.

Pasirodo, visos mano problemos buvo susijusios su žarnyno liga. Intensyvus gydymas vaikystės laikotarpiu, įskaitant antibiotikų vartojimą, sukėlė  disbiozės išsivystymą, kuris galiausiai baigėsi plonosios žarnos uždegimu - enteritu. Esant šiai ligai kyla mineralinių medžiagų įsisavinimo pažeidimas, o dėl geležies stokos- anemija. Dėl prasto baltymų pasisavinimo žmonės netenka svorio, be to, sumažėja apetitas, sutrinka virškinimas, tampa trapūs plaukai ir nagai, lydi silpnumas ir nuovargis .

Turėjau stebėti mitybą: neįtraukti produktų, kuriuose yra ląstelienos, o teikti pirmenybę baltyminiam maistui, gerti fermentus. Pamažu žarnyno darbas normalizavosi. Apetitas pagerėjo ir daugelio produktų įsisavinimas normalizavosi.

Hematologas  man parinko tinkamus geležies preparatus, bet jau ir be jų mano hemoglobinas žymiai padidėjo, lyginant su ankstesniais rodikliais.

Eksperto hematologo komentaras

Kartais geležis tabletėmis  organizmo neįsisavinama. Tai yra arba dėl virškinamojo trakto problemų (jums reikia pasitarti su gastroenterologu) arba vaistai sukelia padidėjusią žarnyno peristaltiką (šiuo atveju gydytojas gali paskirti kitą vaistą).

Net labiausiai  iš pirmo žvilgsnio nereikšmingos ligos gali gerokai sumažinti gyvenimo kokybę. Kiek daug pastangų aš kiekvieną dieną įdėdavau,  įveikdama silpnumą, o ne ieškojau ir šalinau šio silpnumo priežasties.

Dėl įvairių dietų dabar aš atsargi, nes žinau: susižavėjimas vienais produktais  kitų sąskaita visada kupinas problemų sveikatai. Obuoliai negali tapti lygiaverčiu mėsos pakaitalu,  mėsa neatstos vaisių ir daržovių.

Geležies įsisavinimą mažina:

• Produktai, turintys daug kalcio. Todėl, esant anemijai, reikia valgyti geležies ir kalcio turinčius maisto produktus skirtingais laikais.

• arbata ir kava. Nevalgykite jų valgio metu ir po jo.

• kviečių ir kitų javų fitatai. Valgykite mėsą be duonos, makaronų ir grūdų.

• sojos baltymas.

+9
  • Sveika mityba
  • Virškinimo gerinimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Virškinamojo trakto ligos
  • Kraujas išmatose

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Kuo ypatingas neurolingvistinis programavimas?
Kuo ypatingas neurolingvistinis programavimas? Neurolingvistinis programavimas (NLP) – XX a. aštuntajame dešimtmetyje atsiradusi taikomosios psichologijos šaka. NLP, tai yra metodų rinkinį, sukurtą žmogaus asmeninio pažinimo struktūroms apibūdinti ir paveikti, pirmą kartą pristatė JAV mokslininkai - Richard Bandler ir John Grinder. Ši taikomosios psichologijos atmaina... +2 / 0 +2
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos? Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. 3 +56 / -2 +54
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +32 / 0 +32
Dėl nugaros skausmo kaltas prastas čiužinys: kaip jį pasirinkti ir neapsirikti?
Dėl nugaros skausmo kaltas prastas čiužinys: kaip jį pasirinkti ir neapsirikti? Beveik trečdalį viso savo gyvenimo žmogus praleidžia miegodamas, suaugęs žmogus vidutiniškai miega apie 7 – 8 valandas. Gerai, jei miegoti yra pasirenkama ant kokybiško ir gero čiužinio, tačiau ką daryti tuomet, kai dėl ne itin gero čiužinio atsikėlus ryte tenka kęsti tuos nemalonius nugaros skausmus? Taigi, šįkart domimės... +26 / 0 +26
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“ Pirtis padeda atsipalaiduoti, pašalinti per dieną susikaupusią įtampą ir sustiprinti organizmą. Ne veltui sakoma, kad pirtis ‒ vaistas nuo visų ligų. „Pirties malonumo žodžiais neapsakysi, jį reikia pajusti“, – teigia patyręs pirtininkas, Lietuviškos pirties bičiulių draugijos narys Viktoras Katkus. Sunku būtų ginčytis,... +24 / 0 +24
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai Ilgą laiką dirbote samdomą darbą ir galiausiai supratote, kad jūsų tai nebetenkina? Suplojote rankomis ir nusprendėte: „Pats sau būsiu direktorius!“ Entuziastingai ėmėtės pirmųjų verslo kūrimo žingsnių ir įkūrėte savo įmonę. O gal jūsų istorija kiek kitokia? Ilgus metus brandinate verslo idėją mintyse, tačiau... +19 / 0 +19
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“ Buvęs modelis, dabar save edukologe psichologe įvardijanti Aistė Jasaitytė-Čeburiak pasitinka mus vaikų klegesyje. „Tai – mano didžiausia praktika ir turtas“, – sako ji, švelniai glausdama mažąją Sofiją prie krūtinės. Garsiausius pasaulio podiumus Aistė paliko, turėdama tvirtą tikslą – išmokti psichoterapijos meno ir... +19 / 0 +19
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę?
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę? Miego stygius nėra vienintelė energijos trūkumo priežastis. Smulkmenos, kurias darote (arba nedarote), gali išsekinti ir psichologiškai, ir fiziškai – dėl to visa diena atrodys kaip varginantis pareigos atlikimas. Mokslininkai atskleidė dažniausius blogus įpročius, dėl kurių galite jaustis pavargę, ir nurodė paprastus gyvenimo... +18 / 0 +18