Atminties lavinimas

Gegužės 2, 2018 | L.Rimgailė
+11
Atminties lavinimas

Visi gerai žinome, jog senstant mūsų atmintis silpsta. Tiesa, tai nutinka tik tada, kai atminčiai neduodame darbo, jos nelaviname. Taigi, kaip lavinti atminį ir padėti jai geriau funkcionuoti? Į šį klausimą atsakymą padeda surasti Silvija Liar knyga „Atminties lavinimas“. 

Smegenys ir atmintis: kad žinotume, kaip veikia, turime suprasti, kaip sudarytos

Ar žinojote, jog profesorius Rodžeris Speris buvo pirmasis žmogus, kuris gavo Nobelio premiją už tai, jog atrado, kad smegenys yra padalytos į dvi atskiras dalis, kurių kiekviena atlieka visiškai skirtingas funkcijas?

Vėliau Kreinas Zaidelis tęsė šią profesoriaus išsakytą idėją ir nustatė, kad smegenų žievės funkcijų apimtis daug platesnė. Jis įrodė, jog bet kuris smegenų pusrutulis sugeba perimti visų smegenų funkcijas.

Visgi, norint žinoti, kaip funkcionuoja mūsų smegenys, atmintis, svarbu suprasti, jog kairiojo pusrutulio smegenų žievė suvokia ir apdoroja loginius veiksmus, sąrašus, skaičius, žodžius, seką, analizės procesus. O štai  daugelio iš mūsų dešiniojo pusrutulio smegenų žievė apdoroja ritmą, vaizduotę, erdvę, fantaziją, spalvą, matmenis...Svarbu lavinti tiek vieną, tiek kitą smegenų pusrutulį.

Mnemotechnikos metodas: asociacijų ir suvokimo stiprinimas

Ar pamenate savo vaikystę, kuomet skaitydavote knygeles ir žiūrėdavote į paveikslėlius? Tokiu būdu skaitymo procesas tapdavo ne tik kad malonus, bet dar ir naudingas, nes perskaitytą tekstą buvo lengviau įsiminti, jį suprasti. Tikriausiai, ne vieno vaiko kelias į užsienio kalbą prasidėdavo nuo mokymosi iš žodynų, kuriuose šalia užsienio kalbos žodžio buvo pavaizduotas paveikslėlis. Tokius žodžius buvo nesunku atsiminti.

Kuomet kalbame apie suaugusių žmonių atmintį, jos gerinimą, taip pat yra rekomenduojama naudoti panašius būdus informacijai įsiminti, taikyti mnemotechnikos metodą. Šis metodas, norint geriau įsiminti informaciją, siūlo susikurti asociacijų paveikslą, kuris gali būti sužmogintas. Jau nuo senų laikų žinoma, jog tokios asociacijos yra labai stiprios ir gerai įsirėžia į atmintį.

S. Liar Knygoje „Atminties lavinimas“ teigiama, jog geriau įsimenamos yra tokios asociacijos, kurios yra spalvotos, juokingos, mažesnės arba, priešingai, didesnės nei realybėje.

Jei paklaustume, kokį paskutinį įvykį ryškiausiai atsimenate, tikriausiai nereiktų ilgai galvoti, mat iš atminties išnirtų išraiškingas ir jausmingas vaizdas, kuris iš pat pirmo žvilgsnio prikaustė dėmesį. Ir priešingai, tikriausiai iš atminties labai greitai dingsta mums įprasti, kasdieniniai vaizdai.

 

Nepamirškite „atminties higienos“: miegas, mityba ir mokymosi ritmas

Miegas. Ar žinojote, jog pirmoje nakties pusėje, ypač REM stadijose, smegenys tarsi  iš naujo sudėlioja galvoje visos tos dienos pojūčius ir įvykius, prisiminimus,  kurie galiausiai įsitvirtina miego pabaigoje? Tuo laiku nauja informacija susijungia su anksčiau įgyta, esančia ilgalaikėje atmintyje. Ne veltui yra žinoma, jog dėl prasto miego žmogui atsiranda ne tik galvos skausmas, bet ir atminties sutrikimai, tad miegas ir atmintis – tai du neatsiejami dalykai.

Mityba. Smegenų veiklai yra labai svarbūs B grupės vitaminai, kurie yra būtini nervinių impulsų veiklai, padeda ląstelėms judėti, pagerina mąstymą ir atmintį. B grupės vitaminų yra grūdų daiguose, kiaušinio trynyje, lapinėse daržovėse, riešutuose. Puikus nervų sistemos veiklą skatinantis produktas yra šokoladas, tiesa, tik tas, kuris yra pagamintas iš kakavos.

Reikėtų nepamiršti, jog tikras smegenų žudikas yra nikotinas. Rūkymas mažina deguonies kiekį kraujyje, pažeidžia nervų ląstelės ir slopina deguonies tiekimą smegenims. Vienas iš ilgalaikio rūkymo padarinių yra nuolatinis nervingumas, be to, kartais vyrus dėl rūkymo gali kamuoti ir  erekcijos sutrikimai

Mokymosi ritmas – tai dar vienas veiksnys, kuris lemia atminties kokybę. Būtina daryti pertraukas tarp mokymosi. Tokių trumpų pertraukų metu smegenys surūšiuoja naujas žinias ir registruoja jas ilgalaikėje atmintyje. Po pertraukos ir vėl pakartokite visą išmoktą informaciją, taip sustiprinsite atminties įrašą.

Taigi, neleiskite savo smegenims snausti, lavinkite jas!

+11
  • Galvos smegenų kraujosruva
  • Galvos smegenų trauma
  • Erekcijos sutrikimai
  • Sveika mityba
  • Miegas
  • Galvos svaigimas
  • Erekcijos sutrikimų priežastys
  • Erekcijos sutrikimų gydymas
  • Galvos skausmas
  • Mityba pagal kraujo grupę
  • Vaiko mityba

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
7 priežastys, kodėl verta skaityti knygas
7 priežastys, kodėl verta skaityti knygas Daugumoje šeimų vaikams nuo pat vaikystės kartojama, kad knygas skaityti reikia. Retas pasako, kodėl tai daryti naudinga. Ir vaikai, ir suaugusieji turėtų žinoti ne vieną knygų skaitymo teikiamą naudą. Pateiksime 7 priežastis, kodėl iš tikrųjų verta skaityti knygas ir dažniau pasinerti į stebuklingą jų skleidžiamą šviesą.... +4 / 0 +4
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +55 / -3 +52
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18