Emocinis valgymas gali įvilioti į nepastebimas pinkles

Sausio 18, 2019 | Rūtelė Foktienė
+1
Emocinis valgymas gali įvilioti į nepastebimas pinkles

Maistas ir emocijos – ne itin geras duetas. Ypač tada, kai žmogus net nepastebėdamas paklūsta emociniam valgymui. Laimingas žmogus daugiau juda arba užsiima ne vien su valgymu susijusiomis veiklomis, o nuolat nervinę įtampą patiriantis asmuo gali net nepastebėti, kad jis mėgina „suvalgyti“ visus per dieną nutikusius blogus dalykus. Emocinis valgymas susijęs ne su fiziniu alkiu, bet su patiriamais jausmais. Daugybė persivalgymų įvyksta būtent dėl su emocijomis susijusio valgymo. Kiekvienam mūsų reikėtų bent trumpam sustoti ir pamąstyti, dėl kokių priežasčių mes dažniausiai valgome.

Kaip atpažinti ne fizinį, bet su jausmais susijusį alkį?

Emocinį valgymą atpažinti gana nesudėtinga. Galime paklausti savęs tam tikrų paprastų klausimų. Reikia suprasti, kodėl mes valgome. Ar dėl to, kad jaučiame fizinio alkio požymius? Ar kada pastebėjome, kad daugiau suvalgome tada, kai patiriame didesnę nervinę įtampą (stresą)? Ar mėgstame save apdovanoti „skanesniu kąsneliu“ už tam tikrus laimėjimus, pasiekimus? Galbūt savęs gailimės dėl nesėkmių ir guodžiamės pyragaičiu, majonezu perteptu sumuštiniu ar sklidinu indu saldainių? Ar mėgstame valgyti net ir tada, kai tikrai esame sotūs? Ar dažnai persivalgome ir jaučiame su persivalgymu susijusius simptomus (pavyzdžiui, sunkumą skrandyje, pilvo spazmus ir skausmus)? Ar maistas padeda mums nusiraminti – pasijusti saugesniems, stipresniems ir linksmesniems?

Jei į daugelį klausimų sau atsakėme „taip“, tuomet didelė tikimybė, kad susiduriame su emociniu valgymu. 

"Jeigu vos tik patyrus didesnę nervinę įtampą jau tiesiame ranką link saldaus ir riebaus maisto, būtinai sustokime ir pagalvokime, ar esame alkani fiziškai."

Kokios yra galimos su jausmais susijusio valgymo priežastys?

Paradoksalu, tačiau net ir maistui galime jausti tam tikras priklausomybes – gana dažnai norisi riebaus, saldaus, kepto maisto. Valgydami galime pajusti didelį malonumą, o malonumų norisi vėl ir vėl. Mokslininkai teigia, kad vieni asmenys valgymo procesą „išgyvena“ labiau, nei kiti. Tai gali būti tiesus kelias į dažnai pasikartojantį emocinį valgymą. Taip pat negalime atmesti, kad kai kurie mūsų įpročiai gali būti susiformavę itin seniai. Pavyzdžiui, po sočių pietų norisi „kažko skanaus“, bet tai toli gražu ne fizinis alkis. Galime net nepastebėti, kaip suvalgome pusę riebaus torto ir tik tada psichologiškai pasitenkiname, nusiraminame. Vėliau kankina pilvo raižymas, susijęs su persivalgymu, tačiau netrukus pasijuntame geriau ir vėl patenkame į tą patį užburtą ratą. Galbūt esame tiesiog įpratę save apdovanoti už gerą darbą ir nusipirkti savo mėgstamų saldumynų. Viena dažniausių emocinio valgymo priežasčių yra patiriamas stresas. Streso metu vyrauja tam tikri hormonai (pavyzdžiui, kortizolis) ir mums norisi gana nesveiko maisto. Su stresu susijusi mityba yra klastinga – galime net nesuvokti, kiek maisto suvalgėme per visą dieną, nes nuolat užkandžiavome prie kompiuterio mėgindami užbaigti itin skubų projektą. Dažną emocinį persivalgymą gali lemti ir kitos priežastys: nepakankamas poilsio kiekis, darbo pobūdis (pavyzdžiui, dažni ir įtempti susitikimai su klientais, kurių metu stresą bandome malšinti maistu).

Ką daryti, kad emocinis valgymas taptų kuo retesniu kasdienybės palydovu?

Svarbiausia taisyklė – nepasiduokime emocijoms. Stebėkime save. Jeigu vos tik patyrus didesnę nervinę įtampą jau tiesiame ranką link saldaus ir riebaus maisto, būtinai sustokime ir pagalvokime, ar esame alkani fiziškai. Patys mėginkime susirasti alternatyvų emociniam valgymui – vietoj pyragaičio išveskime šunį ir pakvieskime draugą ne į kavinę, o į kino teatrą ir nepirkime jokių užkandžių. Supraskime, kad maistas problemų neišspręs, todėl ieškokime realių šių problemų sprendimų. Stenkimės ugdyti sveikesnio gyvenimo būdo įpročius: daugiau ilsėkimės, būkime gryname ore, užsiimkime mėgstama veikla ir išmokime kažką naujo. Maistas gali išlikti malonumu, tačiau tai turi būti sąmoningas malonumas.

Kaip padėti sau po persivalgymo?

Pirmas žingsnis – privalome suprasti, kodėl ir vėl persivalgėme. Turime suvokti ir įvertinti emocinio valgymo priežastis. Galime netgi rašyti dienoraštį ir jame aptarti faktorius, kurie galėjo padaryti įtaką dar vienam persivalgymui. Verta žinoti, kad kitą dieną po persivalgymo geriausia gerti negazuotą mineralinį vandenį, daugiau judėti, maitintis lengvesniu maistu. Taip pat galime aptarti su gydytoju ar vaistininku virškinimo fermentų vartojimo galimybes, pasikonsultuoti su dietologu dėl sveikesnės ir daugiau energijos teikiančios mitybos. 

 

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė. 

Kaip stresas susijęs su virškinimu

Stresas yra vienas dažniausių šiuolaikinio žmogaus palydovų. Labai skirtingai reaguojama į šio nemalonaus pojūčio pasireiškimą – vieni žmonės malšina stresą didžiuliais maisto kiekiais, pavyzdžiui, saldumynais, greituoju maistu, dideliu kiekiu kavos ir energetiniais gėrimais, netgi alkoholiu. Kiti – atvirkščiai, nieko negali paimti į burną – kelios dienos patiriamo streso greitai „ištirpdo“ keletą kilogramų, nes tokie žmonės teigia, kad tokiu atveju arba pamiršta pavalgyt, arba vien mintys apie maistą jiems kelia šleikštulį. Kai kuriems asmenims greitai patirtas jaudulys priverčia ieškoti tualeto – mat labai suaktyvėja žarnyno veikla ir netrukus prasideda viduriavimas. Kitiems asmenims ilgalaikis stresas sukelia lėtinį vidurių užkietėjimą, kiekvienas apsilankymas tualete jiems tampa didžiuliu išbandymu. Iš tokių sąsajų galima pastebėti, jog stresas neabejotinai turi didelės reikšmės virškinimo funkcijai. Įdomu, kodėl taip yra?

Plačiau:

Kaip stresas susijęs su virškinimu

+1
  • Skrandžio ir žarnyno ligos
  • Pilvo pūtimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Persivalgymas
  • Skausmas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Kodėl pučia pilvą?
Kodėl pučia pilvą? Kartais žmonės domisi ir klausia, kodėl jų pilvas tapo tarsi oro balionėlis – jį pučia, jis atrodo nepatraukliai ir sukelia didelį diskomforto jausmą. Visgi, priežasčių, kodėl kaupiasi dujos, gali būti pačių įvairiausių: pradedant nuo netinkamos mitybos ir baigiant judėjimo stoka... Pilvo pūtimą diktuoja ir... +2 / 0 +2
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +54 / -3 +51
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18