Kodėl mums taip reikia saulės vitamino?

Liepos 3, 2017 | L. Rimgailė
+7
Kodėl mums taip reikia saulės vitamino?

Nuolat esate slogios nuotaikos, atsirado dirglumas? O gal vargina raumenų silpnumas, trumparegystė? Negana to, pastebėjote, jog naktimis labai blogai miegate – miego sutrikimai tapo neatsiejama jūsų gyvenimo dalis.

Svarstote, kodėl jus vargina visi šie nemalonūs simptomai? Pasirodo, viso to priežastis gali būti daug paprastesnė nei Jūs manėte – vitamino D stoka – tai gali būti visų negalavimų priežastis. Laimei, dabar vasara, tad šie simptomai neturėtų varginti nei vieno iš mūsų...

Vitamino D kelionė į mūsų organizmą

Gamtoje prieš šimtus milijardų metų atsirado labai maža molekulė, kurią mokslininkai vėliau pavadinimo vitaminu D.

Aštuonios minutės – būtent tiek laiko šviesos dalelės fotonui keliaujant kosmine erdve reikia laiko, kad pasiekti mūsų odą. Čia jos įsiskverbia į ląsteles, kuriose yra cholesterolio. Visas mūsų organizmo ląsteles valdo branduolys, o kiekvienos ląstelės branduolyje glūdi apie 80 000 genų, kurie kontroliuoja medžiagų apykaitą.

"Svarbiausia vitamino D veiklos sritis yra kalcio apykaita bei kaulinio audinio gamyba."

Priklausomai nuo kūno temperatūros prireikia vienos ar dvejų dienų, kol susiformuoja vitamino D molekulė. Mes ją tarsi pasigaminame patys, todėl mokslininkai šią medžiagą laiko daugiau hormonu nei vitaminu, todėl nenuostabu, jog ilgai tamsoje būnantys žmonės jo sintetina mažiau: vitaminą D žmogus gali pasisavinti tik dėl saulės šviesos ir jį vartoti tik labai nedideliais kiekiais. Svarbiausia vitamino D veiklos sritis yra kalcio apykaita bei kaulinio audinio gamyba.

 

Stipriems kaulams būtinas vitaminas D

Būtent dėl vitamino D žmogaus griaučiai yra tvirti ir stabilūs. Štai kodėl toms moterims, kurios pereina į naują savo gyvenimo etapą – pasibaigus klimaksui – reikia vitamino D: pasibaigus klimaksui, pamažu praranda kaulų masę, todėl svarbu palaikyti vitamino D balansą.

Žmonėms, kurie nori sustiprinti savo kaulus, jei ryte jaučia kaulų maudimą, rekomenduojama suvalgyti sūrio ir išgerti citrinų sulčių, tuomet per pietus Jūsų kaulai turėtų būti jau tvirtesni, o jie dar labiau sutvirtės tuomet, kai juos pramankštinsite.

 

Kiek vitamino D reikia ir kur jo gauti?

Vitaminas D yra ypač svarbus mažiems vaikams - dėl vitamino D stokos jiems gali išsivystyti rachitas.

Vaikams, jaunuoliams bei suaugusiems kasdien reikia nuo penkių iki dešimties mikrogramų, paaugliams – truputį daugiau. Šie dydžiai yra nurodyti tiems žmonėms, kurie neturi galimybės dažnai mėgautis saule ir vitamino D daugiausia gauna iš maisto.

Kad laikas paplūdimyje neprailgtų: knygos apie mediciną

"Ar žinojote, jog tupėjimas – tai nuo senų senovės įprasta laikysena tuštinantis ir tik XVIII a. pabaigoje imti sėdėti ant klozetų."

Plačiau:

Kad laikas paplūdimyje neprailgtų: knygos apie mediciną

Labai daug vitamino D yra žuvų taukuose, taip pat silkėje, skumbrėje, lašišoje, sardinėse, tune. Beje, jei žmogus kasdien išgers po litrą pieno, jis gaus visą reikiamą D vitamino dienos normą, tačiau pieno reikėtų stengtis nepadauginti, nes gali atsirasti pilvo pūtimas, meteorizmas.

Jei kasdien, šviečiant saulei, bent dvidešimt minučių pabūsite saulėje, odai leisite veikti dienos šviesoje, tuomet minėjo maisto kiekio reikės tik pusės ar dviejų trečdalių.

Tačiau reikėtų atsiminti, jog piktnaudžiaujant saulės spinduliais odoje sutrinka vitamino D sintezė: nesunkiai pastebime, kaip pirmas dienas praleidę saulės atokaitoje sustiprėjame ir atsigauname, tačiau kuomet nuolat deginamės ant kaitrios saulės, jaučiamės pavargę ir suglebę.

Gyvename klimato juostoje, kur saulė dažnai nelepina, tad privalome išmokti prisitaikyti, taip, kaip tą padarė kitų šalių gyventojai. Ar žinojote, jog eskimų oda gamina mažiau vitamino D, bet eskimai dėl to neliūdi, jie rado išeitį – kasdien maitintis žuvimi, kurioje gausu vitamino D. Taip ir pasisotina, ir savo organizmą papildo žmogui itin svarbiu vitaminu D. Yra ko iš jų pasimokyti, tiesa?

 

+7
  • Meteorizmas
  • Pilvo pūtimas
  • Vitaminas D
  • Saulės smūgis

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Sloga: nuo alergijos ar peršalimo?
Sloga: nuo alergijos ar peršalimo? Et, ir vėl tas nemalonus simptomas – sloga. Tik apsilankius gydytojo kabinete mergina gerokai nustebo, kuomet gydytoja pasakė, jog sloga ją vargina visai ne dėl peršalimo, bet dėl to, jog ji alergiška. Pelėsis sukėlė chronišką alergiją, kurios vienas iš simptomų ir buvo ta nemaloni sloga. Taigi, šįkart domimės ir bandome... +5 / 0 +5
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos? Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. 3 +54 / -1 +53
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +29 / 0 +29
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui Kai papilkėję medžių lapai praneša apie artėjantį šaltuką, o žvarbus vėjas priverčia dar stipriau užsivynioti vilnonį šaliką, tampa akivaizdu: atėjo metas ruoštis šaltajam žiemos sezonui. Jei jus vis dar šildo vasaros prisiminimai ir net baisu pagalvoti apie sniego pusnis ar kumštines pirštines, turime pasiūlymų, kaip... 1 +26 / 0 +26
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė Homeopatija yra pseudomokslas, o homeopatiniai vaistai neveikia. Jų magiškas poveikis tėra placebo efektas. Deja, tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje homeopatinių preparatų pardavimai farmacijos įmonėms atneša milžiniškus pelnus, todėl apie homeopatiją viešai ir tiesiai kalbėti vengiama. Pacientai dažnai maišo homeopatiją su... 9 +40 / -19 +21
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai.
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai. Neišspręstos problemos – pagrindinis streso šaltinis, jis gali ne tik pakenkti jūsų santykiams, bet ir pasunkinti diabetą. Tyrimų duomenimis, sėkmingi santykiai nebūtinai yra tie, kuriuose mažiau problemų, o tie, kuriuose pavyksta veiksmingai jas išspręsti. +19 / 0 +19
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“ Buvęs modelis, dabar save edukologe psichologe įvardijanti Aistė Jasaitytė-Čeburiak pasitinka mus vaikų klegesyje. „Tai – mano didžiausia praktika ir turtas“, – sako ji, švelniai glausdama mažąją Sofiją prie krūtinės. Garsiausius pasaulio podiumus Aistė paliko, turėdama tvirtą tikslą – išmokti psichoterapijos meno ir... +19 / 0 +19
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas Manotės išmanantys viską, kas tik žinoma apie seksą? Pagalvokite dar kartą! Šie 20 įdomų faktų apie seksą gali priversti pakeisti nuomonę. +20 / -2 +18
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje?
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje? Namų vaistinėlė – bene vienas svarbiausių daiktų kiekvienuose namuose. Įvairūs sužeidimai, traumos ir susirgimai dažniausiai užklumpa netikėtai, o tai sukelia sumaištį, nerimą ir kitus neigiamus jausmus. Tad ką daryti, kad nutikus nelaimei, nepultume į paniką, o galėtume sau ir savo artimiesiems suteikti būtinąją pagalbą? +17 / 0 +17