Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?

Gegužės 1, 2014 | Dainora Žalpytė
+32
1
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?

Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir stiprina darbuotojų sveikatą. Pasidomėjome sėdimo ir stovimo darbo privalumais ir trūkumais ir tuo, kas galėtų padėti tų trūkumų išvengti. 

Inovatyvių su sveika gyvensena susijusių sprendimų darbovietėse priešininkai įsitikinę, jog nuo sėdėjimo nuolat skaudančią nugarą puikiai gydo specialūs tepalai ir masažai, o tie, kuriems sėdimas darbas prie kompiuterio ekrano jau įgriso, gali rinktis stovimą darbą. Tačiau neapsigaukite, skaudanti nugara – tai tik viena iš daugelio blogybių, o vien tik stovimas darbas – taip pat ne pati geriausia išeitis. 

Sėdimo darbo minusai 

  • Nuolat dirbant sėdimą darbą, ima varginti nuolatiniai nugaros skausmai.
  • Sėdint trikdoma kraujotaka, lėtėja medžiagų apykaita.
  • Kasdien aštuonias valandas (ar ilgiau) sėdint prie darbo stalo, gali imti didėti svoris, gresia nutukimas.
  • Didėja rizika susirgti vėžiu, diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, hipertonija.
  • Ilgas sėdėjimas gali pakenkti sąnariams.
  • Sėdimas darbas prie kompiuterio, dėl elektromagnetinių bangų poveikio, gali sukelti galvos skausmus, mieguistumą, blogą nuotaiką, odos problemas.
  • Darbas prie kompiuterio arba ilgas vairavimas sėdint gali lemti vyrų nevaisingumą.
  • Sėdimas darbas didina trombozių riziką.
  • Silpnėja raumenyno sistema. 

Iš viso 9 minusai. 

Stovimo darbo minusai 

  • Dirbant stovimą darbą, žmogų pradeda varginti nuolatiniai pėdų skausmai.
  • Padidėja kojų venų apkrova, plečiasi poodinės venos, tinsta kojos.
  • Kaip ir dirbant sėdimą darbą, kamuoja nugaros skausmai.
  • Greičiau pavargstama.
  • Gali varginti naktinis mėšlungis.
  • Mokslininkų teigimu, stovimas darbas gali daryti neigiamą poveikį nėščiosios vaisiaus vystymuisi.
  • Vystosi reumatinės ligos. 

Iš viso 7 minusai. 

Laima Škimelienė, bendrosios praktikos gydytojaNors susumavus rezultatus susidaro įspūdis, kad stovimas darbas mažiau kenksmingas sveikatai, Vilniaus Antakalnio poliklinikos gydytoja Laima Škimelienė teigia, kad nei vienas, nei kitas darbas negali būti vertinamas vienareikšmiškai. „Stovimas darbas labiau atpalaiduoja nugarą, padeda susikaupti, nemigdo, skatina širdies ir raumenų darbą, padeda numesti svorio, tačiau nugaros skausmai – vis dar didžiausia šių dienų dirbančiųjų žmonių problema, nesvarbu, sėdimą ar stovimą darbą jie dirbtų“, – teigia medikė. 

Pasak specialistės, žmogaus kūnas sutvertas judėti, o ne sedėti. „Visi žinome, jog kėdė – tai kultūrinis išradimas, negalime ant jos praleisti daugiausiai savo dienos laiko. Žmogus, dirbantis stovimą darbą, yra energingesnis, darbingesnis, po darbo dienos jaučia mažesnį nuovargį. Tačiau jei pakeisime sėdimą darbą stovimu ir atvirkščiai, vienas problemas išpręsime, tačiau iškart atsiras ir kitų problemų, negalavimų“, – svarsto R. Škimelienė. 

Kintanti darbo aplinka gerina savijautą 

Darbo aplinkos pakeitimas į naudą„Darbo aplinkos pakeitimas turi labai didelę reikšmę mūsų sveikatai ir savijautai, suteikia energijos, gerina darbingumą. Reikia stengtis prie kompiuterio dirbti tiek atsisėdus, tiek atsistojus. Jau yra pirkti slankiojančių stalų, kurie reguliuojami pagal kiekvieno ūgį – tai pirmoji pagalba stuburui“,– teigia gydytoja. Pasak L. Škimelienės, užsienyje labai paplito ir specialios kėdės, skirtos dirbti atsiklaupus. Naudojantis jomis daug rečiau pasireiškia nugaros skausmai. Gydytoja pataria nuolat keisti sedėjimo pozas, kas valandą daryti pertraukas, pasivaikščioti po patalpą arba įkvėpti gryno oro. 

„Prieš darbą ir po jo svarbu nepamiršti atlikti tempimo pratimų, būtų puiku, jei rytinė mankšta taptų visos šeimos ritualu. Dirbant prie kompiuterio, būtina stengtis išlaikyti tiesią sedėseneną, atpalaiduoti pečius, taisyklingai kvėpuoti. Reikšmingi ir techniniai dalykai –  tinkamai parinktas kompiuterio ekrano aukštis. Tai svarbu ne tik stuburui, bet ir regėjimui“, – pataria gydytoja.

„Dažniausiai biurai būna įsikūrę daugiaaukščiuose pastatuose, tad puikus pasirinkimas ‒ pamiršti liftus ir kasdien lipti laiptais kad ir į šešioliktą aukštą“, – įsitikinusi L. Škimelienė. Specialistės teigimu, darbo pertraukėlių metu kavą gerti patartina ne prie kompiuterio,o bendradarbių kompanijoje. 

Akivaizdu, kad tiek sėdimas, tiek stovimas darbas sveikatai daro žalą, tačiau kiekvienas savimi besirūpinantis žmogus privalo atidžiai įsiklausyti į organizmo siunčiamus signalus. Keiskite darbo stalą, kompiuterio ekraną, įsigykite minkštapadžius batus, nepamirškite mankštų ir poilsio, o svarbiausia ‒ linkime darbe atrasti bendraminčių, kurie, kaip ir jūs, keis savo įpročius ir visam laikui atsikratys nuolatinių nugaros ar kojų skausmų. 

© Laimos Škimelienės nuotrauka išš asmeninio archyvo

+32
1
  • Širdies ir kraujagyslių ligos
  • Cukrinis diabetas
  • Kojų venų trombozė
  • Nugaros skausmas
  • Šeimos gydytojai
  • Kojų venų ligos
  • Stovimas darbas
  • Sėdimas darbas

Susiję straipsniai

  • nu / 2015-06-09 14:54:05

    stovimas darbas daug geriau sveikatai

Siųsk savo nuomonę
Emocinis valgymas gali įvilioti į nepastebimas pinkles
Emocinis valgymas gali įvilioti į nepastebimas pinkles Maistas ir emocijos – ne itin geras duetas. Ypač tada, kai žmogus net nepastebėdamas paklūsta emociniam valgymui. Laimingas žmogus daugiau juda arba užsiima ne vien su valgymu susijusiomis veiklomis, o nuolat nervinę įtampą patiriantis asmuo gali net nepastebėti, kad jis mėgina „suvalgyti“ visus per dieną nutikusius blogus...
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +54 / -3 +51
Mesti rūkyti niekada nevėlu
Mesti rūkyti niekada nevėlu „Jau pakenkiau savo kūnui, tad nebėra prasmės mesti rūkyti. Vis tiek sveikas nebebūsiu“, – taip dažnai galvoja rūkantys žmonės, o ypač tie, kurie rūko daug metų. Tačiau jie klysta. Tyrimai atskleidė, kad pagerėjusia sveikata ir ilgesne gyvenimo trukme džiaugiasi net ir tie, kurie šio įpročio atsikratė po kelių... +32 / 0 +32
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui Kai papilkėję medžių lapai praneša apie artėjantį šaltuką, o žvarbus vėjas priverčia dar stipriau užsivynioti vilnonį šaliką, tampa akivaizdu: atėjo metas ruoštis šaltajam žiemos sezonui. Jei jus vis dar šildo vasaros prisiminimai ir net baisu pagalvoti apie sniego pusnis ar kumštines pirštines, turime pasiūlymų, kaip... 1 +26 / 0 +26
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė Homeopatija yra pseudomokslas, o homeopatiniai vaistai neveikia. Jų magiškas poveikis tėra placebo efektas. Deja, tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje homeopatinių preparatų pardavimai farmacijos įmonėms atneša milžiniškus pelnus, todėl apie homeopatiją viešai ir tiesiai kalbėti vengiama. Pacientai dažnai maišo homeopatiją su... 10 +46 / -23 +23
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija 2014 m. spalio 14 d. Lietuvoje minimas reikšmingas įvykis medicinos istorijoje – lygiai prieš penkiasdešimt metų buvo sėkmingai atlikta pirmoji širdies operacija su dirbtine kraujotaka. Ši operacija buvo pirmoji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Praėjus pusei amžiaus nuo istorinio įvykio Vilniaus universiteto ligoninės... +21 / 0 +21
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai.
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai. Neišspręstos problemos – pagrindinis streso šaltinis, jis gali ne tik pakenkti jūsų santykiams, bet ir pasunkinti diabetą. Tyrimų duomenimis, sėkmingi santykiai nebūtinai yra tie, kuriuose mažiau problemų, o tie, kuriuose pavyksta veiksmingai jas išspręsti. +20 / 0 +20
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji – kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji – saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis... 6 +24 / -5 +19
Skaudinantis taupumas
Skaudinantis taupumas Gyvenime yra daug dalykų, kurie mus skaudina: melas, išdavystė, pavydas...bet ar kada nors susimąstėte, jog skaudinti gali ir taupumas? Ne vietoje ir ne laiku noras sutaupyti išties gali sukelti itin nemalonių jausmų bei pasekmių. Pavyzdžiui, jei pradedate taupyti sveikatos sąskaita. Štai keletas pavyzdžių iš gyvenimo. +18 / 0 +18
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje?
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje? Namų vaistinėlė – bene vienas svarbiausių daiktų kiekvienuose namuose. Įvairūs sužeidimai, traumos ir susirgimai dažniausiai užklumpa netikėtai, o tai sukelia sumaištį, nerimą ir kitus neigiamus jausmus. Tad ką daryti, kad nutikus nelaimei, nepultume į paniką, o galėtume sau ir savo artimiesiems suteikti būtinąją pagalbą? +18 / 0 +18