Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?

Gegužės 1, 2014 | Dainora Žalpytė
+32
1
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?

Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir stiprina darbuotojų sveikatą. Pasidomėjome sėdimo ir stovimo darbo privalumais ir trūkumais ir tuo, kas galėtų padėti tų trūkumų išvengti. 

Inovatyvių su sveika gyvensena susijusių sprendimų darbovietėse priešininkai įsitikinę, jog nuo sėdėjimo nuolat skaudančią nugarą puikiai gydo specialūs tepalai ir masažai, o tie, kuriems sėdimas darbas prie kompiuterio ekrano jau įgriso, gali rinktis stovimą darbą. Tačiau neapsigaukite, skaudanti nugara – tai tik viena iš daugelio blogybių, o vien tik stovimas darbas – taip pat ne pati geriausia išeitis. 

Sėdimo darbo minusai 

  • Nuolat dirbant sėdimą darbą, ima varginti nuolatiniai nugaros skausmai.
  • Sėdint trikdoma kraujotaka, lėtėja medžiagų apykaita.
  • Kasdien aštuonias valandas (ar ilgiau) sėdint prie darbo stalo, gali imti didėti svoris, gresia nutukimas.
  • Didėja rizika susirgti vėžiu, diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, hipertonija.
  • Ilgas sėdėjimas gali pakenkti sąnariams.
  • Sėdimas darbas prie kompiuterio, dėl elektromagnetinių bangų poveikio, gali sukelti galvos skausmus, mieguistumą, blogą nuotaiką, odos problemas.
  • Darbas prie kompiuterio arba ilgas vairavimas sėdint gali lemti vyrų nevaisingumą.
  • Sėdimas darbas didina trombozių riziką.
  • Silpnėja raumenyno sistema. 

Iš viso 9 minusai. 

Stovimo darbo minusai 

  • Dirbant stovimą darbą, žmogų pradeda varginti nuolatiniai pėdų skausmai.
  • Padidėja kojų venų apkrova, plečiasi poodinės venos, tinsta kojos.
  • Kaip ir dirbant sėdimą darbą, kamuoja nugaros skausmai.
  • Greičiau pavargstama.
  • Gali varginti naktinis mėšlungis.
  • Mokslininkų teigimu, stovimas darbas gali daryti neigiamą poveikį nėščiosios vaisiaus vystymuisi.
  • Vystosi reumatinės ligos. 

Iš viso 7 minusai. 

Laima Škimelienė, bendrosios praktikos gydytojaNors susumavus rezultatus susidaro įspūdis, kad stovimas darbas mažiau kenksmingas sveikatai, Vilniaus Antakalnio poliklinikos gydytoja Laima Škimelienė teigia, kad nei vienas, nei kitas darbas negali būti vertinamas vienareikšmiškai. „Stovimas darbas labiau atpalaiduoja nugarą, padeda susikaupti, nemigdo, skatina širdies ir raumenų darbą, padeda numesti svorio, tačiau nugaros skausmai – vis dar didžiausia šių dienų dirbančiųjų žmonių problema, nesvarbu, sėdimą ar stovimą darbą jie dirbtų“, – teigia medikė. 

Pasak specialistės, žmogaus kūnas sutvertas judėti, o ne sedėti. „Visi žinome, jog kėdė – tai kultūrinis išradimas, negalime ant jos praleisti daugiausiai savo dienos laiko. Žmogus, dirbantis stovimą darbą, yra energingesnis, darbingesnis, po darbo dienos jaučia mažesnį nuovargį. Tačiau jei pakeisime sėdimą darbą stovimu ir atvirkščiai, vienas problemas išpręsime, tačiau iškart atsiras ir kitų problemų, negalavimų“, – svarsto R. Škimelienė. 

Kintanti darbo aplinka gerina savijautą 

Darbo aplinkos pakeitimas į naudą„Darbo aplinkos pakeitimas turi labai didelę reikšmę mūsų sveikatai ir savijautai, suteikia energijos, gerina darbingumą. Reikia stengtis prie kompiuterio dirbti tiek atsisėdus, tiek atsistojus. Jau yra pirkti slankiojančių stalų, kurie reguliuojami pagal kiekvieno ūgį – tai pirmoji pagalba stuburui“,– teigia gydytoja. Pasak L. Škimelienės, užsienyje labai paplito ir specialios kėdės, skirtos dirbti atsiklaupus. Naudojantis jomis daug rečiau pasireiškia nugaros skausmai. Gydytoja pataria nuolat keisti sedėjimo pozas, kas valandą daryti pertraukas, pasivaikščioti po patalpą arba įkvėpti gryno oro. 

„Prieš darbą ir po jo svarbu nepamiršti atlikti tempimo pratimų, būtų puiku, jei rytinė mankšta taptų visos šeimos ritualu. Dirbant prie kompiuterio, būtina stengtis išlaikyti tiesią sedėseneną, atpalaiduoti pečius, taisyklingai kvėpuoti. Reikšmingi ir techniniai dalykai –  tinkamai parinktas kompiuterio ekrano aukštis. Tai svarbu ne tik stuburui, bet ir regėjimui“, – pataria gydytoja.

„Dažniausiai biurai būna įsikūrę daugiaaukščiuose pastatuose, tad puikus pasirinkimas ‒ pamiršti liftus ir kasdien lipti laiptais kad ir į šešioliktą aukštą“, – įsitikinusi L. Škimelienė. Specialistės teigimu, darbo pertraukėlių metu kavą gerti patartina ne prie kompiuterio,o bendradarbių kompanijoje. 

Akivaizdu, kad tiek sėdimas, tiek stovimas darbas sveikatai daro žalą, tačiau kiekvienas savimi besirūpinantis žmogus privalo atidžiai įsiklausyti į organizmo siunčiamus signalus. Keiskite darbo stalą, kompiuterio ekraną, įsigykite minkštapadžius batus, nepamirškite mankštų ir poilsio, o svarbiausia ‒ linkime darbe atrasti bendraminčių, kurie, kaip ir jūs, keis savo įpročius ir visam laikui atsikratys nuolatinių nugaros ar kojų skausmų. 

© Laimos Škimelienės nuotrauka išš asmeninio archyvo

+32
1
  • Širdies ir kraujagyslių ligos
  • Cukrinis diabetas
  • Kojų venų trombozė
  • Nugaros skausmas
  • Šeimos gydytojai
  • Kojų venų ligos
  • Stovimas darbas
  • Sėdimas darbas

Susiję straipsniai

  • nu / 2015-06-09 14:54:05

    stovimas darbas daug geriau sveikatai

Siųsk savo nuomonę
Alergijos pasekmės gali būti tragiškos
Alergijos pasekmės gali būti tragiškos Alergija verčia mus verkti ir čiaudėti, ir kiekvienais metais jos galios stiprėja. Tad kaip su ja gyventi? +5 / 0 +5
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos? Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. 3 +56 / -2 +54
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +32 / 0 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija 2014 m. spalio 14 d. Lietuvoje minimas reikšmingas įvykis medicinos istorijoje – lygiai prieš penkiasdešimt metų buvo sėkmingai atlikta pirmoji širdies operacija su dirbtine kraujotaka. Ši operacija buvo pirmoji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Praėjus pusei amžiaus nuo istorinio įvykio Vilniaus universiteto ligoninės... +21 / 0 +21
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai.
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai. Neišspręstos problemos – pagrindinis streso šaltinis, jis gali ne tik pakenkti jūsų santykiams, bet ir pasunkinti diabetą. Tyrimų duomenimis, sėkmingi santykiai nebūtinai yra tie, kuriuose mažiau problemų, o tie, kuriuose pavyksta veiksmingai jas išspręsti. +20 / 0 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18