Senjorų patiriamos traumos: gydymas ir prevencija

Gegužės 13, 2018 | L.Rimgailė
+16
Senjorų patiriamos traumos: gydymas ir prevencija

Lietuvoje kasmet atsiranda vis daugiau socialinių projektų, kurių metų senjorai yra skatinami daugiau judėti, bendrauti, leisti laiką drauge sporto salėje, o ne prie televizoriaus ekrano namuose. Štai kad ir vasario mėnesis Rokiškyje buvo skelbiamas sveikatingumo mėnuo, kurio metu senjorai buvo raginami lankytis nemokamose mankštose.

Džiugu, jog Lietuvoje vis daugiau galima pamatyti aktyvių ir gyvenimu besidžiaugiančių senjorų. Deja, tačiau vyresnio amžiaus žmonių kaulai trapesni, vargina osteoporozė, o ir dėl suprastėjusios koordinacijos ne vienas iš jų patiria traumas...

Kiek laiko sportuoti yra rekomenduojama senjorams?

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, vyresniems nei 65 metų amžiaus žmonėms rekomenduojama atlikti mažiausiai 150 min. vidutinio intensyvumo arba 75 min. didelio intensyvumo aerobinių pratimų per savaitę. Išties – tai gana nemažas laikas, kurį vyresnio amžiaus žmogus turėtų sportuoti, tad ne vienam toks užsiėmimas tampa tikru iššūkiu. Dažnai mobilumas senjorų būna sutrikęs, tad didėja rizika griuvimų ir įvairių traumų.

PSO pranešime pabrėžiama, jog norint didesnio poveikio, rekomenduojama didinti atliekamų pratimų laiką iki 300 min. vidutinio intensyvumo ir 150 min. didelio intensyvumo aerobinių pratimų per savaitę.

Tai – tik rekomendacinio pobūdžio pranešimas, kuris turėtų priversti susimąstyti ne vieną vyresnio amžiaus žmogų. Jei sveikata neleidžia aktyviai mankštintis, tuomet visuomet galima vietoj intensyvių ar vidutinio intensyvumo aerobinių pratimų rinktis ramų pasivaikščiojimą po parką su šiaurietiškomis lazdomis ar be jų.

Keletas dažnų traumų, kurias patiria senjorai

Laimei, senjorai daug dažniau patiria lengvas, o ne sunkias traumas. Juos dažniau vargina įvairūs sumušimai, patempimai, nubrozdinimai, kurie atsiranda dėl suprastėjusios koordinacijos, atliekant kasdieninę mankštą ar pačius paprasčiausius, kasdienius darbus. Dažnai šalia tokių, lengvų traumų, atsiranda dar vienas nemalonus simptomas – skausmas. Tad vaistai nuo skausmo turėtų būti kiekvieno senjoro namų vaistinėlėje.

Vienos iš dažnuausiai senjorų patiriamų trauma – tai raumenų patempimas, raiščių patempimas ar sausgyslių patempimas.

Gydymas: Įvykus tokiai traumai reikalinga ramybė, traumuotą vietą reikia šaldyti. Sumuštą vietą taip pat rekomenduojama patepti gydomuoju geliu su vietinio poveikio nuskausminamosiomis medžiagomis. Patinimui ir kraujosruvoms mažinti veiksmingas heparino tepalas. Be to, patinimui mažinti traumuotą galūnę reikėtų suspausti elastiniu tvarsčiu. Atsiminti, jog pakeliant sužalotą kūno dalį iki širdies lygmens, mažinamas pažeistos vietos patinimas ir skausmas.

Prevencija: Kadangi tokio tipo traumos dažniausiai įvyksta nepadarius apšilimo prieš aktyvų sportą, apsiavus netinkamą avalynę, tad reikia vengti to. Be to, sportuojant senjorai neturėtų persistengti, ir atsiminti, jog dėl degeneracinių pakitimų nuo per didelio fiziologinio krūvio gali greitai plyšti sausgyslė. Senjorams yra patariama sportuoti drauge su treneriais, kad jie galėtų užtikrinti teisingai atliekamus judesius.

 

Įkvepiantis pavyzdys – alytiškis Antanas

80-metis alytiškis Antanas Ratkevičius gali būti puikus pavyzdys ne vienam jaunam žmogui: senjoras šiais metais tapo  „Dzūkijos taurės“ nugalėtoju tarp veteranų. Tiesa, ketvirtąją vietą tarp Europos senjorų sunkiaatlečių anksčiau užėmęs A. Ratkevičius su tradicine štanga draugauja rečiau. To priežastis – anksčiau patirta trauma.

Seniau dažnai štangą kilnojęs senjoras po traumos  dabar tą daro kur kas rečiau ir vietoj to, kad ilgai štanginėje kilnotų sunkius svorius, jis renkasi reguliariai lankytis sporto klube.

Antanas – tikras sveikuolis: jis jau seniai nevartoja alkoholio, nerūko, vengia riebios mėsos, sako, jog kol sugebės ir galės, tol sportuos. Jis – įkvėpimas kiekvienam žmogui.

Antanas puikus pavyzdys, kuris rodo, jog traumos – tai ne priežastis kažko atsisakyti, bet kažką pakeisti.

+16
  • Nugaros skausmas
  • Kelių skausmai
  • Galvos skausmas
  • Kaklo skausmas po miego
  • Peties skausmas
  • Virškinimo gerinimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Nuo skausmo

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Kaip susidoroti su stresu: greiti ir ilgalaikiai sprendimai
Kaip susidoroti su stresu: greiti ir ilgalaikiai sprendimai Stresas gali būti naudingas tuomet, kai reikia greitos reakcijos ir energijos kažkam atlikti, tačiau, jei jūsų palydovas – nuolatinis stresas, tuomet reikėtų susirūpinti. Nuolat kamuojantis stresas gali tapti įvairių ligų bei skausmų priežastimi. Tiesa, dėl streso sukeltų skausmų dažniausiai skundžiasi moterys: ypač dažnai... +2 / 0 +2
Celiakija: liga, kuri grasina nevaisingumu.
Celiakija: liga, kuri grasina nevaisingumu. Dar visai neseniai nebuvo žinoma, kad glitimas gali būti kenksmingas. Dabar, atvirkščiai, žmonės, neatlikę jokių tyrimų, dažnai laikosi beglitiminės dietos. Tai labai apsunkina tolesnę diagnozę. +8 / 0 +8
Kai kūnas nori, bet sąžinė neleidžia
Kai kūnas nori, bet sąžinė neleidžia Prisipažinkite, kiek kartų slapta esate pagalvoję apie priešingos lyties atstovą, apie tai, kaip smagu būtų su juo bent trumpam praleisti laiką? Ir visai nesvarbu, ar prie kavos puodelio, ar miegamajame? Nieko blogo, kai kūnas nori, bet sąžinė neleidžia...Tačiau, ką daryti tuomet, kai kūnas nori ir sąžinė leidžia? Ar... +49 / -2 +47
Mesti rūkyti niekada nevėlu
Mesti rūkyti niekada nevėlu „Jau pakenkiau savo kūnui, tad nebėra prasmės mesti rūkyti. Vis tiek sveikas nebebūsiu“, – taip dažnai galvoja rūkantys žmonės, o ypač tie, kurie rūko daug metų. Tačiau jie klysta. Tyrimai atskleidė, kad pagerėjusia sveikata ir ilgesne gyvenimo trukme džiaugiasi net ir tie, kurie šio įpročio atsikratė po kelių... +31 / 0 +31
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui Kai papilkėję medžių lapai praneša apie artėjantį šaltuką, o žvarbus vėjas priverčia dar stipriau užsivynioti vilnonį šaliką, tampa akivaizdu: atėjo metas ruoštis šaltajam žiemos sezonui. Jei jus vis dar šildo vasaros prisiminimai ir net baisu pagalvoti apie sniego pusnis ar kumštines pirštines, turime pasiūlymų, kaip... 1 +26 / 0 +26
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė Homeopatija yra pseudomokslas, o homeopatiniai vaistai neveikia. Jų magiškas poveikis tėra placebo efektas. Deja, tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje homeopatinių preparatų pardavimai farmacijos įmonėms atneša milžiniškus pelnus, todėl apie homeopatiją viešai ir tiesiai kalbėti vengiama. Pacientai dažnai maišo homeopatiją su... 10 +46 / -23 +23
Povilas Petrauskas: „Koučingas – tai ilga kelionė į save“
Povilas Petrauskas: „Koučingas – tai ilga kelionė į save“ Atrodytų, kad Povilas Petrauskas turėtų kalbėti vien klausimais, juk jis – pripažintas koučingo specialistas. Tačiau šįkart Povilas pasiryžęs atsakyti į visus mums (tikimės, kad ir jums!) rūpimus klausimus – apie laimę, milijonus ir lietuvišką požiūrį į saviugdą. 3 +21 / 0 +21
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas
20 neįtikėtinų faktų apie seksą, kuriuos turi žinoti kiekvienas Manotės išmanantys viską, kas tik žinoma apie seksą? Pagalvokite dar kartą! Šie 20 įdomų faktų apie seksą gali priversti pakeisti nuomonę. +22 / -2 +20
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji – kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji – saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis... 6 +24 / -5 +19
Skaudinantis taupumas
Skaudinantis taupumas Gyvenime yra daug dalykų, kurie mus skaudina: melas, išdavystė, pavydas...bet ar kada nors susimąstėte, jog skaudinti gali ir taupumas? Ne vietoje ir ne laiku noras sutaupyti išties gali sukelti itin nemalonių jausmų bei pasekmių. Pavyzdžiui, jei pradedate taupyti sveikatos sąskaita. Štai keletas pavyzdžių iš gyvenimo. +18 / 0 +18