Senjorų patiriamos traumos: gydymas ir prevencija

Gegužės 13, 2018 | L.Rimgailė
+16
Senjorų patiriamos traumos: gydymas ir prevencija

Lietuvoje kasmet atsiranda vis daugiau socialinių projektų, kurių metų senjorai yra skatinami daugiau judėti, bendrauti, leisti laiką drauge sporto salėje, o ne prie televizoriaus ekrano namuose. Štai kad ir vasario mėnesis Rokiškyje buvo skelbiamas sveikatingumo mėnuo, kurio metu senjorai buvo raginami lankytis nemokamose mankštose.

Džiugu, jog Lietuvoje vis daugiau galima pamatyti aktyvių ir gyvenimu besidžiaugiančių senjorų. Deja, tačiau vyresnio amžiaus žmonių kaulai trapesni, vargina osteoporozė, o ir dėl suprastėjusios koordinacijos ne vienas iš jų patiria traumas...

Kiek laiko sportuoti yra rekomenduojama senjorams?

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, vyresniems nei 65 metų amžiaus žmonėms rekomenduojama atlikti mažiausiai 150 min. vidutinio intensyvumo arba 75 min. didelio intensyvumo aerobinių pratimų per savaitę. Išties – tai gana nemažas laikas, kurį vyresnio amžiaus žmogus turėtų sportuoti, tad ne vienam toks užsiėmimas tampa tikru iššūkiu. Dažnai mobilumas senjorų būna sutrikęs, tad didėja rizika griuvimų ir įvairių traumų.

PSO pranešime pabrėžiama, jog norint didesnio poveikio, rekomenduojama didinti atliekamų pratimų laiką iki 300 min. vidutinio intensyvumo ir 150 min. didelio intensyvumo aerobinių pratimų per savaitę.

Tai – tik rekomendacinio pobūdžio pranešimas, kuris turėtų priversti susimąstyti ne vieną vyresnio amžiaus žmogų. Jei sveikata neleidžia aktyviai mankštintis, tuomet visuomet galima vietoj intensyvių ar vidutinio intensyvumo aerobinių pratimų rinktis ramų pasivaikščiojimą po parką su šiaurietiškomis lazdomis ar be jų.

Keletas dažnų traumų, kurias patiria senjorai

Laimei, senjorai daug dažniau patiria lengvas, o ne sunkias traumas. Juos dažniau vargina įvairūs sumušimai, patempimai, nubrozdinimai, kurie atsiranda dėl suprastėjusios koordinacijos, atliekant kasdieninę mankštą ar pačius paprasčiausius, kasdienius darbus. Dažnai šalia tokių, lengvų traumų, atsiranda dar vienas nemalonus simptomas – skausmas. Tad vaistai nuo skausmo turėtų būti kiekvieno senjoro namų vaistinėlėje.

Vienos iš dažnuausiai senjorų patiriamų trauma – tai raumenų patempimas, raiščių patempimas ar sausgyslių patempimas.

Gydymas: Įvykus tokiai traumai reikalinga ramybė, traumuotą vietą reikia šaldyti. Sumuštą vietą taip pat rekomenduojama patepti gydomuoju geliu su vietinio poveikio nuskausminamosiomis medžiagomis. Patinimui ir kraujosruvoms mažinti veiksmingas heparino tepalas. Be to, patinimui mažinti traumuotą galūnę reikėtų suspausti elastiniu tvarsčiu. Atsiminti, jog pakeliant sužalotą kūno dalį iki širdies lygmens, mažinamas pažeistos vietos patinimas ir skausmas.

Prevencija: Kadangi tokio tipo traumos dažniausiai įvyksta nepadarius apšilimo prieš aktyvų sportą, apsiavus netinkamą avalynę, tad reikia vengti to. Be to, sportuojant senjorai neturėtų persistengti, ir atsiminti, jog dėl degeneracinių pakitimų nuo per didelio fiziologinio krūvio gali greitai plyšti sausgyslė. Senjorams yra patariama sportuoti drauge su treneriais, kad jie galėtų užtikrinti teisingai atliekamus judesius.

 

Įkvepiantis pavyzdys – alytiškis Antanas

80-metis alytiškis Antanas Ratkevičius gali būti puikus pavyzdys ne vienam jaunam žmogui: senjoras šiais metais tapo  „Dzūkijos taurės“ nugalėtoju tarp veteranų. Tiesa, ketvirtąją vietą tarp Europos senjorų sunkiaatlečių anksčiau užėmęs A. Ratkevičius su tradicine štanga draugauja rečiau. To priežastis – anksčiau patirta trauma.

Seniau dažnai štangą kilnojęs senjoras po traumos  dabar tą daro kur kas rečiau ir vietoj to, kad ilgai štanginėje kilnotų sunkius svorius, jis renkasi reguliariai lankytis sporto klube.

Antanas – tikras sveikuolis: jis jau seniai nevartoja alkoholio, nerūko, vengia riebios mėsos, sako, jog kol sugebės ir galės, tol sportuos. Jis – įkvėpimas kiekvienam žmogui.

Antanas puikus pavyzdys, kuris rodo, jog traumos – tai ne priežastis kažko atsisakyti, bet kažką pakeisti.

+16
  • Nugaros skausmas
  • Kelių skausmai
  • Galvos skausmas
  • Kaklo skausmas po miego
  • Peties skausmas
  • Virškinimo gerinimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Nuo skausmo

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Kuo ypatingas neurolingvistinis programavimas?
Kuo ypatingas neurolingvistinis programavimas? Neurolingvistinis programavimas (NLP) – XX a. aštuntajame dešimtmetyje atsiradusi taikomosios psichologijos šaka. NLP, tai yra metodų rinkinį, sukurtą žmogaus asmeninio pažinimo struktūroms apibūdinti ir paveikti, pirmą kartą pristatė JAV mokslininkai - Richard Bandler ir John Grinder. Ši taikomosios psichologijos atmaina... +2 / 0 +2
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos? Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. 3 +56 / -2 +54
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +32 / 0 +32
Dėl nugaros skausmo kaltas prastas čiužinys: kaip jį pasirinkti ir neapsirikti?
Dėl nugaros skausmo kaltas prastas čiužinys: kaip jį pasirinkti ir neapsirikti? Beveik trečdalį viso savo gyvenimo žmogus praleidžia miegodamas, suaugęs žmogus vidutiniškai miega apie 7 – 8 valandas. Gerai, jei miegoti yra pasirenkama ant kokybiško ir gero čiužinio, tačiau ką daryti tuomet, kai dėl ne itin gero čiužinio atsikėlus ryte tenka kęsti tuos nemalonius nugaros skausmus? Taigi, šįkart domimės... +26 / 0 +26
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“ Pirtis padeda atsipalaiduoti, pašalinti per dieną susikaupusią įtampą ir sustiprinti organizmą. Ne veltui sakoma, kad pirtis ‒ vaistas nuo visų ligų. „Pirties malonumo žodžiais neapsakysi, jį reikia pajusti“, – teigia patyręs pirtininkas, Lietuviškos pirties bičiulių draugijos narys Viktoras Katkus. Sunku būtų ginčytis,... +24 / 0 +24
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai Ilgą laiką dirbote samdomą darbą ir galiausiai supratote, kad jūsų tai nebetenkina? Suplojote rankomis ir nusprendėte: „Pats sau būsiu direktorius!“ Entuziastingai ėmėtės pirmųjų verslo kūrimo žingsnių ir įkūrėte savo įmonę. O gal jūsų istorija kiek kitokia? Ilgus metus brandinate verslo idėją mintyse, tačiau... +19 / 0 +19
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“ Buvęs modelis, dabar save edukologe psichologe įvardijanti Aistė Jasaitytė-Čeburiak pasitinka mus vaikų klegesyje. „Tai – mano didžiausia praktika ir turtas“, – sako ji, švelniai glausdama mažąją Sofiją prie krūtinės. Garsiausius pasaulio podiumus Aistė paliko, turėdama tvirtą tikslą – išmokti psichoterapijos meno ir... +19 / 0 +19
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę?
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę? Miego stygius nėra vienintelė energijos trūkumo priežastis. Smulkmenos, kurias darote (arba nedarote), gali išsekinti ir psichologiškai, ir fiziškai – dėl to visa diena atrodys kaip varginantis pareigos atlikimas. Mokslininkai atskleidė dažniausius blogus įpročius, dėl kurių galite jaustis pavargę, ir nurodė paprastus gyvenimo... +18 / 0 +18