Ar tikrai mėsos vartojimas sukelia ankstyvos mirties riziką?

Gegužės 26, 2018 | L.Varanavičienė
+3
Ar tikrai mėsos vartojimas sukelia ankstyvos mirties riziką?

Daugelis neįsivaizduojame pietų lėkštės be mėsos. Valgome ir graužiame save: „Vegetaru tapčiau, sveikesnis būčiau“. Vis dėlto valgyti mėsą ar ne? Ką pataria mokslininkai?

Be mėsos blogai

Gerai žinomas biologas ir etologas Viktor Dolnik knygoje "Nepaklusnus biosferos vaikas" rašo, kad žmogus -  gyvūnas, besimaitinantis ir mėsa, ir jei per pirmuosius gyvenimo metus jis negaus mėsos baltymų, nukentės vystymasis.  Žmogus praranda gebėjimą mokytis, veiksmingai reaguoti, energingai judėti.  Jei teisingai suprantame Dolnik, mėsos draudimas  3-8 metų amžiaus vaikams kenkia tiek fiziniam, tiek protiniam vystymuisi.

Per daug mėsos – irgi blogai

Tyrimų, įrodančių mėsos keliamą pavojų, su kiekviena diena tampa vis daugiau ir daugiau. Mokslininkai analizuoja  kepsnio apskrudusią plutelę - ji neišvengiamai atsiranda kepant mėsą keptuvėje, ant grotelių. Joje mokslininkai  randa vadinamųjų heterociklinių aminų, ar tiesiog kancerogenų, kurie didina žarnyno vėžio, krūties vėžio atsiradimo tikimybę. Jie fiksuoja ypač kenksmingą perdirbtos mėsos riziką: kumpio, dešros, dešrelių, karbonato. Akivaizdus vienas dalykas: terminis apdorojimas ir nitritų priemaiša sukelia virškinimo sutrikimus. Los Andželo Kalifornijos universiteto darbuotojai įrodė, kad vyresnio amžiaus žmonėms mėsa yra vienas iš veiksnių, turinčių įtakos Alzhaimerio ligai.

Mokslininkai - tarp jų ilgaamžiškumo instituto Pietų Karolinos universiteto direktorius profesorius Valter Longo atrado, kad mėsos virškinimo procesu organizmas labai apkraunamas. Longo eksperimentai su pelėmis parodė, kad mityba su daug gyvulinių baltymų (nebūtinai mėsos ir pieno taip pat), tikrai yra ankstyvos mirties priežastis ir vėžio rizika. Gyvuliniai baltymai, patekę į organizmą, stimuliuoja baltymų, žinomų kaip "Tor" veiklą, o šie aktyvuoja  sintezės procesus naujų baltymų,  ignoruojant senųjų utilizaciją. Atliekos užkemša ląstelę ir sukelia DNR pažeidimą. "Vienintelis tyrimo trūkumas, - sako Valter Longo, -  kad jis  vykdomas  pelėms. Todėl vėliau mes kreipėmės į vieną iš didžiausių JAV duomenų bazių - ligų kontrolės centrą ir atlikome  žmonių apklausą mitybos klausimais. Tada mes užfiksavome, kurie iš jų mirė ir kodėl. Paaiškėjo, kad didelis suvartojamų gyvūninių baltymų kiekis labai padidina ankstyvos mirties riziką, kaip ir rūkymas! "

Valgymo maratonas prasideda: kaip išvengti virškinimo sutrikimų?

„Mezym“ yra skirtas virškinimui gerinti, vartojamas tuomet, kai kasa nepakankamai gamina bei išskiria virškinimo fermentų ir tai sukelia virškinimo sutrikimus.

Plačiau:

Valgymo maratonas prasideda: kaip išvengti virškinimo sutrikimų?

Evoliucijos mįslės

Pasak mokslininkų iš Tulūzos instituto, mes visi kilome iš mėsos valgytojų. Prancūzijos antropologai, naudodami lazerį, atidžiai studijavo dantų emalį, rastą ant skeletų liekanų, ir galėjo analizuoti mitybos pokyčius mūsų protėvių gyvenamojoje aplinkoje. Mokslininkai padarė išvadą, kad vegetariškos rūšys,  vadinamos Paranthropus robustus, išnyko ir dingo iš žmonijos genealoginio medžio. Tuo tarpu kiti, mažiau apriboti mityba, vadinami Australopithecus africanus, toliau vystėsi.

Kiek rekomenduojama suvalgyti mėsos?

Galbūt geriau pereiti prie augalinio maisto, tapti vegetaru? "Ne, mes turime valgyti įvairų maistą, - tikina Jean-Michel Lecerf,  Pasteur (Prancūzija) instituto dietologijos profesorius.- Mėsa nėra sveikatos problemų priežastis - tai, greičiausiai nesubalansuota mityba, kai  jautienos, dešros ir kumpio yra per daug. Mano nuomone, geriausia būti vegetaru, kuris kartais leidžia sau žuvį ir mėsą ".

Su Lecerf sutinka daugelis jo kolegų: egzistuoja mėsos vartojimo normos, kurios yra visiškai saugios sveikatai. "Bendra rekomendacija - vieną ar du kartus per savaitę, bet ne daugiau nei 125 gramų per valgį - primena  Ispanijos Medicinos instituto nutukimo gydymo specialistas Ruben Bravo.- Ispanijoje, kaip ir daugelyje Vakarų šalių, raudonos mėsos suvalgoma daugiau nei rekomenduojama. Daug jos suvartoja tie, kurie laikosi madingų  baltymų dietų, bei valgo nedaug daržovių ir vaisių ".

"Vienos dienos norma - 0,8 g baltymų vienam kilogramui kūno svorio, - sako Valter Longo.- Tai yra, jei sveriate 50 kg,  reikia 40 gramų baltymų per dieną. Bet mes gauname baltymą ne tik su mėsa, bet ir su kitais produktais. Todėl sunku pateikti tikslią rekomendaciją. Akivaizdu, kad jei suvalgysime 125 gramus mėsos per dieną, bus akivaizdus mėsos perteklius".

Pagrindiniai Pasaulio ilgaamžiai - Viduržemio ir Japonijos salos Okinavos gyventojai - taip pat valgo mėsą, nors retai, daugiausia kartą per savaitę. Mitybos pagrindą sudaro augalai - daržovės, vaisiai, ankštiniai augalai, javai, dumbliai ... Tai gali būti laikoma įrodymu: ši dieta prailgina gyvenimą.

 Aritmetika

150 g jautienos:

- 50 g baltymų - kaip ir 300 g žirnių,

- 105 μg vitamino B1 - kaip ir 300 g obuolių (tai yra 2,5 vidutiniški obuoliai),

- 6,75 mg vitamino B3 - kaip ir 200 g keptų bulvių (tai yra apie 3 bulves,)

- 0,74 vitamino B6 - kaip ir 500 g žiedinių kopūstų,

- 4,2 μg vitamino B12 - kaip ir 280 g fermentinio sūrio,

- 8 mg geležies - kaip ir 800 g morkų.

Bet jei jautienoje 280 kcal, tuomet visi šie produktai, galintys ją pakeisti, sudarys 2720 kcal!

+3
  • Virškinimo organų ligos
  • Avitaminozė
  • Virškinimo gerinimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Virškinamojo trakto ligos
  • Vitaminas D
  • Mėsa

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik Juodojo šokolado nauda žmogui žinoma nuo seno. Tiesa, kartais pasigirsta diskusijų, kad tai tik šokolado gamintojų reklaminis triukas, tačiau moksliniai tyrimai įrodė, kad šokolado nauda abejoti neverta. Žinoma, kalbama tik apie kokybišką juodąjį šokoladą ir protingus jo vartojimo kiekius. 1 +37 / -5 +32
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... 1 +53 / -24 +29
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos?
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos? XXI-ojo amžiaus liga depresija mūsų šalyje plinta kaip epidemija. Bendrovės „IMS Healt“ duomenimis, Lietuva pirmauja Europoje pagal antidepresantų vartojimą, o per pastaruosius 13 metų sergančiųjų skaičius išaugo beveik dvigubai. Apie depresiją ir jos gydymą rašėme ne kartą. Šįkart aptarsime maisto produktus ir mitybos... 1 +27 / -1 +26
Citrusinių vaisių nauda organizmui
Citrusinių vaisių nauda organizmui Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius... 1 +24 / 0 +24
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas!
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas! Apie kavos naudą bei žalą sveikatai yra ne kartą tekę girdėti iš įvairių žiniasklaidos šaltinių. Nieko keisto, nes kiek žmonių – tiek nuomonių. +23 / -2 +21
Vitaminas C – geros savijautos garantas
Vitaminas C – geros savijautos garantas Tradiciškai apie vitaminą C prisimename tada, kai peršąlame: citrina ar imbiero šaknis pirkinių krepšelyje atsiduria jau ėmus šnirpščioti kuriam nors iš šeimos narių. Taip pat jį intensyviau vartoti pradedame atšalus orams, kad sustiprintume imuninę sistemą. O ar žinojote, kad nuo vitamino C priklauso ne tik atsparumas ligoms... 1 +22 / -2 +20
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse. +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18