Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (1 dalis)

Spalio 23, 2019 | Rūtelė Foktienė
Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (1 dalis)

Ne paslaptis, kad organizmas geriausiai įsisavina natūralius vitaminus ir mineralus, gaunamus iš turtingo, šviežio ir tinkamai paruošto maisto. Žinoma, kad daugiausiai natūralių vitaminų turi šviežios daržovės ir vaisiai, tad šiais maisto produktais reikia mėgautis kaip galima dažniau. Patariama nepamiršti ir vaisių bei daržovių įvairovės – suvalgyti kilogramą trijų rūšių daržovių (kopūstų, burokėlių, morkų) gali būti kur kas naudingiau, nei suvalgyti kilogramą bulvių. Stenkitės iš šviežio derliaus pasiimti visą saują vitaminų ir mineralų – organizmas Jums tikrai padėkos.

  • Rinkitės Jūsų regione, šalyje ar bent jau geografinėje platumoje užaugintus vaisius ir daržoves. Jie šviežesni, jų užauginimui ir išlaikymui, tikėtina, panaudota mažiau cheminių medžiagų ir šie maisto produktai Jūsų organizmui įprastesni. 
 
  • Jei renkatės vaisius ir daržoves iš svetur, gerai juos nuplaukite ir apžiūrėkite prieš vartodami. Pauostykite, palieskite, pavartykite juos iš visų pusių. Spalva ir kvapas turi būti įprasti, o vaisius arba daržovė turi neturėti jokių prasidėjusio gedimo požymių. 
 
  • Stenkitės rinktis produktus, atkeliavusius iš kuo artimesnių valstybių – tikėtina, kad tokie produktai išsaugojo daugiau vitaminų ir mineralų. 
 
  • Daržoves ir vaisius kruopščiai plaukite tik prieš pat vartojimą. Nuplauti vaisiai ir daržovės greičiau genda ir praranda daugiau maistinės vertės. 
"Stenkitės iš šviežio derliaus pasiimti visą saują vitaminų ir mineralų – organizmas Jums tikrai padėkos." 
  • Kuo ilgiau vaisiai ar daržovės laikomi šaldytuve, tuo mažiau naudingų maistinių medžiagų juose lieka. Stenkitės nepirkti per dideliais kiekiais, o neišnokusius vaisius ir daržoves nokinkite kambario temperatūroje (tik tiek, kiek reikia). Nedėkite į šaldytuvą ar šaldiklį neišnokusių vaisių ir daržovių – tai gali būti netgi žalinga. 
 
  • Ilgai šaldiklyje laikomi produktai taip pat netenka didesnės dalies naudingųjų medžiagų – vis peržiūrėkite šaldiklio turinį, o sekti datas padės lipdukai su informacija apie užšaldymo laiką. Negailėdami išmeskite tai, kas ilgiau užsistovėjo – tokie produktai ne tik netekę didelės dalies maistinės vertės, bet gali turėti ir organizmui pavojingų toksinų. 
 
  • Kuo maistas ilgiau termiškai apdorojamas (pavyzdžiui, troškinamas), tuo mažiau greitai skylančių naudingų medžiagų jame lieka. Vis dėlto, svarbu kai kuriuos produktus termiškai apdoroti ypač kruopščiai (pavyzdžiui, mėsą, žuvį, jūros gėrybes, kiaušinius). Švelnus troškinimas (neaukštoje temperatūroje) yra daug naudingesnis, nei virimas ar kepimas labai aukštoje temperatūroje. 
 
  • Ilgai šaldytuve laikomi patiekalai taip pat netenka dalies vitaminų, tad geriausia kaskart gaminti šviežią maistą. Daug kartų šildomas maistas netenka vis didesnės dalies naudingų medžiagų (ypatingai greitai suyra vitaminas C, folio rūgštis), negana to, padidėja apsinuodijimo tikimybė. 
 
  • Žinoma, kad namuose gamintas maistas daug naudingesnis už parduotuvėje įsigytus šaldytus pusgaminius ar greitąjį maistą. Vartokite šiuos organizmui ne itin naudingus maisto patiekalus tik išimtiniais atvejais ir stenkitės kuo dažniau valgyti šiltą, naudingą, namuose ir su meile paruoštą maistą – jis kur kas vertingesnis vitaminais ir mineralais. Beje, žinosite, kaip toks maistas buvo paruoštas. 
 
  • Lapines daržoves dažniau valgykite šviežias. Termiškai apdoroti lapiniai kopūstai, rūgštynės, lapiniai burokėliai ar špinatai turi daug mažiau vitamino C ir kitų greitai aukštoje temperatūroje skylančių vitaminų. 
 
  • Taip pat pasidomėkite sveikiausiais gaminimo būdais. Teigiama, kad gaminimas garuose yra vienas geriausių, o kepimas riebaluose – vienas žalingiausių. Dažniau troškinkite, kepkite orkaitėje ir virkite garuose, rečiau kepkite riebaluose – tai naudinga ir sveikatai, ir kūno linijoms. 
 
  • Rūpinkitės ne tik maistu, bet ir indais, kuriuose jį gaminate. Patikimų gamintojų indai ir keptuvės padeda išsaugoti daugiau naudingų medžiagų bei paruošti maistą sveikiau ir patikimiau. Pasidomėkite kokybiškais garų puodais, keptuvėmis su inovatyviomis dangomis, šiuolaikiškais troškinimo indais – tai gali būti puiki investicija į Jūsų sveikatą ir skanesnį maistą. 

 

 

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė. 

Vitaminai: pirkti, ar bandyti gauti su maistu?

Vasara – puikus metų laikas organizmą pripildyti vitaminais. Yra daugybė vitaminų, kurių reikiamą dienos dozę nesunkiai galime gauti su maistu. Pavyzdžiui, užtenka suvalgyti apelsiną, pusę citrinos ar kivį ir kaip mat organizmas prisipildys vitamino C. Trūksta geležies, jaučiate nuovargį, o oda atrodo šiek tiek išbalusi? Tuomet skubėkite pirkti mėsos, didelė tikimybė, kad organizmui iš mėsos gavus geležies ir vėl jausitės geriau. Deja, tačiau ne visų vitaminų reikiamą dienos normą galime lengvai gauti su maistu, tad tenka naudoti tuos, kuriuos gauna iš vaistinės...

Plačiau:

Vitaminai: pirkti, ar bandyti gauti su maistu?

  • Sveika mityba
  • Sveiki užkandžiai
  • Vitaminai
  • Grožis ir sveikatingumas
  • Mineralinės medžiagos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis)
Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis) Esame tai, ką valgome. Kuo sveikiau ir atsakingiau maitinsimės, tuo ilgiau ir laimingiau gyvensime. Netikite? Pamėginkite! Dalinamės naudingais patarimais, kaip iš maisto gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų. Mat maisto papilduose esančios biologiškai aktyvios medžiagos dažnai pagamintos sintetiniu būdu, tad organizmui...
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18