Kaip nepersivalgyti?

Spalio 8, 2018 | Farmacininkė Rūtelė Foktienė
+3
Kaip nepersivalgyti?

Tikriausiai net nebūtina sakyti, kad persivalgymas – labai nesveika. Kiekvienas žino, kad ypatingai didelis maisto kiekis, suvalgytas per trumpą laiką, tampa sunkia našta virškinimo sistemai: jaučiamas sunkumas skrandyje, atsiranda raugėjimas ar rėmuo, pilvo raižymas ir pūtimas, gali prasidėti viduriavimas, žmogus skundžiasi, kad jam „sustojo skrandis“. Po patirtų nemalonių pojūčių žmogus pasižada sau daugiau niekada nepersivalgyti, tačiau tiesiog nepakeliamas alkis, patirtas po sunkios darbo dienos ar skanus maistas ir vėl priverčia nusižengti. Žinoma, pirmiausiai reikia kaltini ne nuovargį, stresą ar puikų maisto skonį, o tai, jog nesimaitinama taisyklingai.

Persivalgymas labai susijęs su įpročiais. Suvalgyti viską, kas yra lėkštėje, gali būti jau įprasta nuo pat vaikystės. Bendravimo kultūra taip pat ypatingai susijusi su maistu – dauguma susitikimų vyksta prie gausiai nukrauto stalo, o prie kavos tiesiog būtinas pyragaitis ar kitas riebus bei saldus skanėstas. Gana dažnas patiriamą psichologinę įtampą malšina dideliais, ypač nesveiko maisto kiekiais, bet tai ne išeitis norint sumažinti streso padarinius. Įrodyta, kad valgant saldų ir riebų maistą arba kitus labai mėgiamus patiekalus išsiskiria laimės hormonai, todėl kai kuriems tokio maisto valgymas gali tapti žalingu įpročiu. Be to, jei žmogus visą dieną dirba neturėdamas nė kąsnio burnoje, suprantama, kad vakare organizmas reikalaus energijos, todėl labai dažnai persivalgoma prieš miegą – o tai dar labiau apkrauna virškinimo sistemą. Persivalgius rekomenduojami vaistiniai preparatai su virškinimo fermentais (pavyzdžiui, Mezym), vis dėlto kiekvienam naudinga žinoti, kaip kasdien jaustis gerai. Egzistuoja keletas nesudėtingų taisyklių, padedančių sumažinti persivalgymo riziką. Verta pamėginti jų laikytis ir save nuolat stebėti.

„Bendravimo kultūra taip pat ypatingai susijusi su maistu..."

Dienos režimas. Ypatingai svarbu maitintis dažnai ir nedideliais kiekiais. Patariama valgyti sveikus ir subalansuotus pusryčius, o didžiausią kalorijų kiekį paskirstyti pirmoje dienos pusėje. Užkandžiauti per dažnai nereikėtų (ypač angliavandenių ir riebalų gausiais produktais, pavyzdžiui, bandelėmis ar pyragaičiais), nes padidėja tikimybė persivalgyti valgant svarbiausius dienos valgius (pavyzdžiui, jei prieš ar po sočių pietų  buvo suvalgyta nemažai užkandžių). Kita vertus, užkandžiauti sveikais maisto produktais verta (puikus sveiko užkandžio pavyzdys yra vaisius ar saujelė riešutų) – tuomet prie stalo nesėdama per daug išalkus. Jei per dieną valgoma bent kelis kartus, ženkliai sumažėja vakarinio persivalgymo tikimybė.

Mažesni indai ir porcijos. Įrodyta, kad naudojant mažesnio skersmens ir gylio lėkštes, sumažėja tikimybė persivalgyti.  Mažesniuose induose ne tik telpa mažesnis kiekis maisto, bet tokie indai greičiau atrodo pilni. Patariama negaminti maisto kelioms dienoms – geriau gaminti dažnai po truputį, tiek maisto porcijų, kiek reikia šeimai.

Dėmesys - tik į lėkštę. Labai svarbu valgant neužsiimti papildomomis veiklomis, lėtai ir ramiai kramtyti, neskubėti ištuštinti visos lėkštės. Patariama kuo mažiau kalbėtis, visą dėmesį skirti būtent maistui. Taip ne tik išvengiama persivalgymo, bet ir sumažėja tikimybė į virškinimo traktą patekti dideliam kiekiui oro, dėl kurio gali atsirasti skrandžio skausmas ir pilvo spazmai bei pūtimas.

Šventėse – sveikas maistas. Tikras lietuviškas stalas sunkiai įsivaizduojamas be riebių, saldžių ir sunkiai virškinamų patiekalų. Tačiau verta išmėginti kitokius susibūrimus – vietoje keptos duonos ir rūkytų mėsos dešrelių galima papjaustyti morkų, agurkų ir paprikų šiaudelių, pagaminti sveikų užtepėlių, gerti ne gazuotus saldžius gėrimus, o vandenį su citrina ir uogomis. Beje, valgio metu nepatartina gerti skysčių  – virškinimas apsunkinamas dėl padidėjusio maisto tūrio ir skrandžio sulčių praskiedimo, todėl atsigerti geriau praėjus šiek tiek laiko po valgio. Cigaretės ir alkoholis taip pat labai apsunkina virškinimą, todėl jų verta vengti ne tik susibūrimuose, bet apskritai atsisakyti šių žalingų įpročių.

Maistas – įsivaizduojamas vaistas. Jei dideli kiekiai riebaus, saldaus ir kitokio nesveiko maisto suvalgomi dėl psichologinės įtampos, depresinių požymių, įvykusių nelaimių ar patiriamų sunkumų, tuomet būtina nedelsiant kreiptis į specialistą. Dažnas persivalgymas gali sukelti valgymo sutrikimus ir atvirkščiai, todėl kilus bet kokioms abejonėms, geriau nedelsti ir vietoje dar vieno torto gabalėlio apsilankyti pas gydytoją.

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė

Kada gali prireikti virškinimo fermentų?

„Naudinga žinoti, kada į pagalbą naudinga pasitelkti preparatus su pagrindiniais virškinimo fermentais."

Plačiau:

Kada gali prireikti virškinimo fermentų?

+3
  • Virškinimo gerinimas
  • Pilvo pūtimas
  • Virškinimo sutrikimai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Padidėjęs rūgštingumas: kaip su tuo kovoti?
Padidėjęs rūgštingumas: kaip su tuo kovoti? Marija jau daugiau nei ketverius metus dirbo biure. Sėdimas darbas, stresas, nereguliari mityba bei požiūris „valgau tą, kas pakliūva po ranka“ bėgant laikui išprovokavo atsirasti padidėjusiam skrandžio rūgštingumui. Tai, jog kažkas ne taip, Marija suprato tik tuomet, kai rytais, vos tik pabudus ir papusryčiavusi ji jausdavo,... +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... 1 +56 / -24 +32
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Citrusinių vaisių nauda organizmui
Citrusinių vaisių nauda organizmui Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius... 1 +24 / 0 +24
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas!
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas! Apie kavos naudą bei žalą sveikatai yra ne kartą tekę girdėti iš įvairių žiniasklaidos šaltinių. Nieko keisto, nes kiek žmonių – tiek nuomonių. +23 / -2 +21
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai? Ne kartą yra tekę girdėti apie Viduržemio jūros dietą, Diukano dietą, sveikos mitybos principus, tačiau ar kada nors girdėjote apie penkių elementų mitybą? Jei ne, tuomet siūlome paskaityti šį straipsnį, kuriame, remiantis mitybos konsultantės Claudia Nicherl knyga „Penkių elementų mityba“ pabandysime atsakyti į... +20 / 0 +20
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Magnis – geriausias palydovas, nuolat patiriant stresą
Magnis – geriausias palydovas, nuolat patiriant stresą Dažnas iš mūsų nesusimąstome, koks gyvybiškai svarbus elementas yra magnis. Šis mineralas – vienas reikalingiausių žmogaus organizmui, kurio pritrūkus sutrinka kitų mikroelementų apykaita organizme, nusilpsta žmogaus nervai ir raumenys. Trūkstant magnio, raumenų sistema iš smegenų negauna signalų... +18 / 0 +18