Kaip nepersivalgyti?

Spalio 8, 2018 | Farmacininkė Rūtelė Foktienė
+4
Kaip nepersivalgyti?

Tikriausiai net nebūtina sakyti, kad persivalgymas – labai nesveika. Kiekvienas žino, kad ypatingai didelis maisto kiekis, suvalgytas per trumpą laiką, tampa sunkia našta virškinimo sistemai: jaučiamas sunkumas skrandyje, atsiranda raugėjimas ar rėmuo, pilvo raižymas ir pūtimas, gali prasidėti viduriavimas, žmogus skundžiasi, kad jam „sustojo skrandis“. Po patirtų nemalonių pojūčių žmogus pasižada sau daugiau niekada nepersivalgyti, tačiau tiesiog nepakeliamas alkis, patirtas po sunkios darbo dienos ar skanus maistas ir vėl priverčia nusižengti. Žinoma, pirmiausiai reikia kaltini ne nuovargį, stresą ar puikų maisto skonį, o tai, jog nesimaitinama taisyklingai.

Persivalgymas labai susijęs su įpročiais. Suvalgyti viską, kas yra lėkštėje, gali būti jau įprasta nuo pat vaikystės. Bendravimo kultūra taip pat ypatingai susijusi su maistu – dauguma susitikimų vyksta prie gausiai nukrauto stalo, o prie kavos tiesiog būtinas pyragaitis ar kitas riebus bei saldus skanėstas. Gana dažnas patiriamą psichologinę įtampą malšina dideliais, ypač nesveiko maisto kiekiais, bet tai ne išeitis norint sumažinti streso padarinius. Įrodyta, kad valgant saldų ir riebų maistą arba kitus labai mėgiamus patiekalus išsiskiria laimės hormonai, todėl kai kuriems tokio maisto valgymas gali tapti žalingu įpročiu. Be to, jei žmogus visą dieną dirba neturėdamas nė kąsnio burnoje, suprantama, kad vakare organizmas reikalaus energijos, todėl labai dažnai persivalgoma prieš miegą – o tai dar labiau apkrauna virškinimo sistemą. Persivalgius rekomenduojami vaistiniai preparatai su virškinimo fermentais (pavyzdžiui, Mezym), vis dėlto kiekvienam naudinga žinoti, kaip kasdien jaustis gerai. Egzistuoja keletas nesudėtingų taisyklių, padedančių sumažinti persivalgymo riziką. Verta pamėginti jų laikytis ir save nuolat stebėti.

„Bendravimo kultūra taip pat ypatingai susijusi su maistu..."

Dienos režimas. Ypatingai svarbu maitintis dažnai ir nedideliais kiekiais. Patariama valgyti sveikus ir subalansuotus pusryčius, o didžiausią kalorijų kiekį paskirstyti pirmoje dienos pusėje. Užkandžiauti per dažnai nereikėtų (ypač angliavandenių ir riebalų gausiais produktais, pavyzdžiui, bandelėmis ar pyragaičiais), nes padidėja tikimybė persivalgyti valgant svarbiausius dienos valgius (pavyzdžiui, jei prieš ar po sočių pietų  buvo suvalgyta nemažai užkandžių). Kita vertus, užkandžiauti sveikais maisto produktais verta (puikus sveiko užkandžio pavyzdys yra vaisius ar saujelė riešutų) – tuomet prie stalo nesėdama per daug išalkus. Jei per dieną valgoma bent kelis kartus, ženkliai sumažėja vakarinio persivalgymo tikimybė.

Mažesni indai ir porcijos. Įrodyta, kad naudojant mažesnio skersmens ir gylio lėkštes, sumažėja tikimybė persivalgyti.  Mažesniuose induose ne tik telpa mažesnis kiekis maisto, bet tokie indai greičiau atrodo pilni. Patariama negaminti maisto kelioms dienoms – geriau gaminti dažnai po truputį, tiek maisto porcijų, kiek reikia šeimai.

Dėmesys - tik į lėkštę. Labai svarbu valgant neužsiimti papildomomis veiklomis, lėtai ir ramiai kramtyti, neskubėti ištuštinti visos lėkštės. Patariama kuo mažiau kalbėtis, visą dėmesį skirti būtent maistui. Taip ne tik išvengiama persivalgymo, bet ir sumažėja tikimybė į virškinimo traktą patekti dideliam kiekiui oro, dėl kurio gali atsirasti skrandžio skausmas ir pilvo spazmai bei pūtimas.

Šventėse – sveikas maistas. Tikras lietuviškas stalas sunkiai įsivaizduojamas be riebių, saldžių ir sunkiai virškinamų patiekalų. Tačiau verta išmėginti kitokius susibūrimus – vietoje keptos duonos ir rūkytų mėsos dešrelių galima papjaustyti morkų, agurkų ir paprikų šiaudelių, pagaminti sveikų užtepėlių, gerti ne gazuotus saldžius gėrimus, o vandenį su citrina ir uogomis. Beje, valgio metu nepatartina gerti skysčių  – virškinimas apsunkinamas dėl padidėjusio maisto tūrio ir skrandžio sulčių praskiedimo, todėl atsigerti geriau praėjus šiek tiek laiko po valgio. Cigaretės ir alkoholis taip pat labai apsunkina virškinimą, todėl jų verta vengti ne tik susibūrimuose, bet apskritai atsisakyti šių žalingų įpročių.

Maistas – įsivaizduojamas vaistas. Jei dideli kiekiai riebaus, saldaus ir kitokio nesveiko maisto suvalgomi dėl psichologinės įtampos, depresinių požymių, įvykusių nelaimių ar patiriamų sunkumų, tuomet būtina nedelsiant kreiptis į specialistą. Dažnas persivalgymas gali sukelti valgymo sutrikimus ir atvirkščiai, todėl kilus bet kokioms abejonėms, geriau nedelsti ir vietoje dar vieno torto gabalėlio apsilankyti pas gydytoją.

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė

Kada gali prireikti virškinimo fermentų?

„Naudinga žinoti, kada į pagalbą naudinga pasitelkti preparatus su pagrindiniais virškinimo fermentais."

Plačiau:

Kada gali prireikti virškinimo fermentų?

+4
  • Virškinimo gerinimas
  • Pilvo pūtimas
  • Virškinimo sutrikimai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį Kai tik atsirado greitasis maistas, visas pasaulis jį labai pamėgo. Nes jis greitai pagaminamas, paprastai gali būti suvalgomas bet kur (prie vairo, gatvėje ar net laukiant vizito pas kirpėją), be to, jo mėgėjai teigia, kad greitasis maistas ir labai skanus. Turbūt daugelis žino, kad greitasis maistas yra žalingas sveikatai, paprastai... +5 / 0 +5
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18