Kokias daržoves reikia rinktis, norint išlaikyti dailias kūno linijas?

Liepos 11, 2018 | L.Varanavičienė
+2
Kokias daržoves reikia rinktis, norint išlaikyti dailias kūno linijas?

Daržovės turtingos  vitaminais ir mineralais, ląsteliena ir organinėmis rūgštimis, taip reikalingais žmonėms. Vasara - tai laikas, kai galite krimsti ką tik darže nuskintas daržoves, ir vienu metu nušauti du zuikius: stiprinsite sveikatą ir tobulinsite figūrą. Karštą vasaros dieną, kai ištisai norisi gerti, o maistas „nelenda į burną“- pats tinkamiausias metas  natūraliai valyti organizmą. Todėl laikinai pamirškite  sunkiai virškinamą raudonąją mėsą, makaronus ir sausainius, šildančius žiemos metu. Karštuoju sezonu teikite pirmenybę daržovėms, ne tik aprūpinančiom organizmą reikalingomis maistinėmis medžiagomis, bet ir  suteikiančios sotumo jausmą ir esančiomis pilnaverčiu maistu.

Paprastai dauguma daržovių valgomos  neapdorotos, tačiau kai kurias būtina virti ar kepti (baklažanus, bulves, cukinijas). Kopūstai, burokėliai, morkos, ropės, salierai, petražolių šaknys ir kitos daržovės yra mažiau kaprizingos, jas galima vartoti bet kokia forma. Paskutiniu metu madinga  žaliavalgių kryptis, kai daržovės termiškai neapdorojamos ir tokiu būdu jose išlieka naudingos medžiagos. Tačiau žalias maistas  tinka ne visiems. Vyresnio amžiaus žmonėms, taip pat sergantiems virškinimo trakto ligomis,  patariama daržoves šiek tiek patroškinti.

Daržovės skirstomos į dvi kategorijas:

* Krakmolingos (bulvės, cukinijos, patisonai, moliūgai, žiediniai kopūstai, morkos, burokėliai, krienai, petražolių ir salierų šakniavaisiai);

* Ne krakmolingos - tai įvairūs žalumynai, agurkai, kopūstai, svogūnų laiškai ir svogūnai, česnakai, ridikai, ridikėliai, ropės, paprikos, pomidorai)

Toks skirstymas suteikia žinių apie teisingą daržovių derinimą su kitais maisto produktais.

Pirmosios kategorijos daržovės yra prisotintos krakmolu, ypač bulvės, ir prilygsta grūdinėms kultūroms. Krakmolingų daržovių nepatariama derinti su baltyminiu ir rūgščiu maistu.

Antros kategorijos daržovės puikiai dera su daugybe produktų, išskyrus pieną. Jos skatina gyvūninių baltymų virškinimą, taip pat gali neutralizuoti ir pašalinti  iš organizmo toksinus.

Daržovių poreikis suaugusiesiems yra maždaug 650 gramų per dieną. Laikantis šio principo, įmanoma išvengti tokių problemų, kaip pilvo pūtimas ar užkietėję viduriai. Mat daržovės- žarnyno mikroflorai reikalingų skaidulų šaltinis. Pavyzdžiui, 100 g žaliųjų žirnelių yra 12 g skaidulų, 100 g špinatų- 7 g, o 100 g briuselinių kopūstų- 4,1 g.

Kokias daržo gėrybes galima valgyti vasarą, nepakenkiant figūrai?

Rekomenduojamos savyje turinčios daug vandens bei pasižyminčios diuretinėmis savybėmis. Tai visų pirma, žalumynai. Petražolės, krapai, salierai - populiariausios mūsų kraštų prieskoninės žolelės.

Petražolėse yra daug eterinių aliejų. Lapuose gausu  fruktozės ir gliukozės. Žymus kiekis  vitaminų B6, C, E, folio ir nikotino rūgšties, flavonoidų, kalio druskų,  geležies, magnio, fosforo, kalcio.  Petražolės puikiai aktyvuoja  inkstų ir virškinamojo trakto veiklą. Pasižymi šlapimą, prakaitą ir tulžį varančiomis savybėmis, padedančiomis mažinti svorį ir suteikiančios odai glotnumą ir stangrumą.

Krapuose  taip pat daug vitamino C, folio ir nikotino rūgšties, kalcio, geležies, fosforo, magnio, kalio. Taip pat yra ir pantoteno rūgšties, greitinančios medžiagų apykaitą ir stiprinančios plaukus. Krapai sugeba sužeminti kraujo spaudimą, išplėsti vainikines kraujagysles, mažinti spazmus žarnyne ir "nuraminti" kitus pilvo organus, išvesti perteklinį skystį.

Agurkai džiugina  visą vasarą. Apart vertingo "vandens", užpildančio beveik visą agurkų tūrį, juose gausu vitaminų B1, B2, C, PP, mineralinių druskų: kalcio, magnio, fosforo, geležies ir jodo, vario, mangano, cinko, kobalto. Mažai kalorijų. Dėl didesnio kiekio šarminių metalų druskų, agurkų sultys  mažina skrandžio sulčių rūgštingumą. Dėl didelio vandens kiekio- plauna iš organizmo nuodus, šalina iš inkstų smėlį. Puikiai tinka svorio metimui, ypač jei laikas nuo laiko planuojamos "agurkų" dietos. Dėmesio, koks skanus ir vertingas agurkas bebūtų, piktnaudžiauti neturėtų besikankinantys gastritu su mažu rūgštingumu ar skrandžio opa.

Nitratai

Dalis žmonių vengia daržovių savo racione, nes bijo apsinuodyti jose esančiais nitratais. Žinoma, nitratai kaupiasi visose daržovėse, nes šios azotinės medžiagos būtinos augimui, jas augalai pasisavina iš dirvožemio. Taigi, nitratai lieka daržovėse, net atsisakant tręšimo. Visa esmė nitratų koncentracijoje. Svarbu neviršyti leistinos normos, kuri yra  3,7 mg vienam kg žmogaus svorio per dieną. Taigi 60 kg sveriantis žmogus saugiai gali suvartoti 222 mg per dieną. Nitratų kiekį galima mažinti daržo gėrybes kruopščiai nuplaunant, mirkant ir nulupant. Kadangi virimo metu daug nitratų ištirpsta, vanduo turi būti nupilamas. Mažiausiai nitratų yra vidutinio dydžio daržovėse.

 

+2
  • Vitaminai
  • Virškinimo gerinimas
  • Skrandžio rūgštingumas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Virškinamojo trakto ligos
  • Skrandžio uždegimas
  • Vitaminas D

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Viskas, ką turite žinoti apie mielinę duoną.
Viskas, ką turite žinoti apie mielinę duoną. Mielių kaltinimas sukeliamomis sveikatos problemomis yra pagrįstas prielaida, kad mielės yra termofilinės – jos nežūsta esant aukštai temperatūrai, o kai patenka į žmogaus organizmą, ten sparčiai dauginasi. Jei taip, tada mielinės duonos žala yra katastrofa: +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik Juodojo šokolado nauda žmogui žinoma nuo seno. Tiesa, kartais pasigirsta diskusijų, kad tai tik šokolado gamintojų reklaminis triukas, tačiau moksliniai tyrimai įrodė, kad šokolado nauda abejoti neverta. Žinoma, kalbama tik apie kokybišką juodąjį šokoladą ir protingus jo vartojimo kiekius. 1 +38 / -5 +33
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... 1 +53 / -24 +29
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Citrusinių vaisių nauda organizmui
Citrusinių vaisių nauda organizmui Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius... 1 +24 / 0 +24
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas!
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas! Apie kavos naudą bei žalą sveikatai yra ne kartą tekę girdėti iš įvairių žiniasklaidos šaltinių. Nieko keisto, nes kiek žmonių – tiek nuomonių. +23 / -2 +21
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį
Ką pamirštame įtraukti į valgiaraštį Didelę dalį mūsų mitybos įpročių formuoja iš kartos į kartą perduodamos tradicijos, tautos valgymo kultūra, vyraujančios maisto kainos ir produktų pasirinkimas parduotuvėse. +21 / 0 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18