Kokios yra vidurių užkietėjimo grėsmės ir kaip išvengti šio nemalonaus sveikatos sutrikimo?

Sausio 28, 2020 | Rūtelė Foktienė
+4
Kokios yra vidurių užkietėjimo grėsmės ir kaip išvengti šio nemalonaus sveikatos sutrikimo?

Vidurių užkietėjimas gali būti nejauki tema, bet ji iš tiesų labai aktuali, mat daugybė žmonių skundžiasi šia nemalonia problema. Teigiama, kad mažiausiai kas trečias asmuo gali patirti vidurių užkietėjimo epizodų, o senyvame amžiuje bent kas trečias asmuo kamuojamas lėtinio vidurių užkietėjimo. Viduriai gali užkietėti ir kūdikiams, ir vaikams, ir suaugusiems, ir senyviems asmenims – pasireiškimas nepriklauso nuo amžiaus, tačiau pastebėta, kad juo dažniausiai skundžiasi arba vaikai, arba senyvi asmenys. 


Vidurių užkietėjimą itin skatina šiuolaikinis gyvenimo būdas – pakitę mitybos, laisvalaikio ir darbo ypatumai stipriai prisideda prie įvairiausių virškinimo sutrikimų. Greitasis ir lėtai virškinimo traktu slenkantis maistas, fizinio aktyvumo trūkumas, nepakankamas skysčių vartojimas ir netgi ilgai patiriamas stresas yra tie faktoriai, kurie neabejotinai skatina įvairius sunkumus mėginant lengvai pasituštinti. 

 

Vidurių užkietėjimo priežasčių gali būti labai daug – nuo vartojamų vaistų sukeliamų nepageidaujamų poveikių iki lėtinių ligų, tačiau šiame straipsnyje pagrindinis dėmesys teikiamas vidurių užkietėjimo sukeliamoms grėsmėms ir būdams išvengti šio nemalonaus virškinimo funkcijos sutrikimo. 

 

Sveikas žmogus turėtų ne tik reguliariai ir pilnavertiškai maitintis, bet reguliariai ir be sunkumų tuštintis. Vidurių užkietėjimas neabejotinai prastina gyvenimo kokybę, mat nuo jo kenčiantis asmuo negali jaustis lengvai, jį nuolat kamuoja nemalonūs pojūčiai ir noras pagaliau jaustis geriau. 

"Itin veiksminga rytą pradėti šilto vandens stikline.<...>Daugybė žmonių savo dieną pradeda stipria kava – o ji tik dar labiau dehidratuoja organizmą."

Patiriant vidurių užkietėjimą gali kamuoti pilnumo jausmas, skausmas, vidurių pūtimas dėl suintensyvėjusios dujų gamybos ir sunkumų siekiant jas pašalinti bei kiti nemalonūs virškinimo sutrikimai. Jei vidurių užkietėjimas užtrunka itin ilgai arba jis linkęs vis pasikartoti, tuomet labai išauga išangės pažeidimų (įplyšimų, įtrūkimo), hemorojinių mazgų susiformavimo, skausmingo tuštinimosi ir kraujavimo iš hemorojinių mazgų tikimybė. Kenčia ir kojų venos. Itin stipriai užkietėjus viduriams galimas ir išmatų kamščių susidarymas – tuomet be medicininės pagalbos išsituštinti tampa praktiškai neįmanoma. Ši būklė dažniau pasitaiko vaikams, tad būtina stebėti jų tuštinimosi reguliarumą. Ilgai negydomas vidurių užkietėjimas linkęs virsti lėtine problema ir didina uždegiminių ar netgi vėžinių žarnyno ligų pasireiškimo tikimybę, tad jo ilgai ignoruoti negalima. 

 

Vidurių užkietėjimo profilaktikai itin svarbus pakankamas skysčių vartojimas. Jų per dieną reikėtų suvartoti ne mažiau kaip 1,5 litro. Geriausia išgerti bent 2 litrus, tačiau jei kamuoja šlapimo sistemos sutrikimai, tuomet dėl leidžiamo skysčių kiekio būtina konsultuotis su gydytoju. Itin veiksminga rytą pradėti šilto vandens stikline. Galima gerti ir burokėlių sulčių, tačiau jas būtina skiesti vandeniu. Šviežias sultis rytais galima gerti tik tuo atveju, jei sveikas skrandis. Daugybė žmonių savo dieną pradeda stipria kava – o ji tik dar labiau dehidratuoja organizmą. 

 

Vidurių užkietėjimo tikimybę mažina atsakinga ir skaidulinių medžiagų ar naudingųjų augalinių aliejų gausi mityba. Rytams verta rinktis grūdines košes, pilno grūdo duoną, raugintus pieno produktus (pasukas, kefyrą, nesaldintus jogurtus). Šiuos produktus galima pagardinti čija (angl. chia) sėklomis, linų sėmenimis, kviečių ar avižų sėlenomis, įvairiomis sėklomis ar džiovintais vaisiais. Taip pat verta suvartoti po šaukštelį sėmenų aliejaus ar žuvų taukų – taip organizmas gaus ir naudingų polinesočiųjų riebalų rūgščių, ir bus veiksmingai „suteptas“ virškinimo traktas. Jei asmuo mėgsta vaisius ir uogas, tuomet itin rekomenduojami kiviai, slyvos, figos. Vidurių užkietėjimo išvengti padeda ir burokėliai bei bet kokios kitos daržovės, ypatingai termiškai apdorotos, tad jų neturėtų trūkti kiekvieno savo sveikata besirūpinančio žmogaus mitybos racione. Svarbu ne tik tai, kas valgoma, bet ir kaip valgoma – valgant reikia neskubėti, gerai sukramtyti, mėgautis maistu ir su meile jį paruošti tolimesniam judėjimui virškinimo taku. Organizmas už tai padėkos sklandesniu virškinimo procesu. 

 

Reikėtų nepamiršti ir fizinio aktyvumo – rytinė mankšta, joga, plaukimas, vaikščiojimas, dviračio mynimas ar bėgiojimas... Kiekvienam verta pasirinkti savo mėgstamiausią judėjimo rūšį. Vis dėlto jei vidurių užkietėjimo išvengti nepadeda nei pakankamas skysčių vartojimas, nei teisinga mityba, nei reguliarus fizinis aktyvumas, tuomet reikėtų kreiptis į gydytoją ir ieškoti kitų galimų priežasčių. 

 

 

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė. 

Vidurių užkietėjimas. Kaip išspręsti šią problemą?

Sunku pasakyti, koks procentas žmonių kenčia nuo vidurių užkietėjimo. Klausimas delikatus ir garsiai aptarinėti tokią problemą nesinori, o gal net ir nemalonu. Nebent artimam žmogui galima pasiguosti. Daugelis į nereguliarų tuštinimąsi nekreipia dėmesio. Tačiau, kai pradeda kamuoti pilvo skausmas, pilvo pūtimas, skrandžio įtampos jausmas, ignoruoti šio reiškinio nebeišeina. Šiandienai nemalonus reiškinys - vidurių užkietėjimas - plinta dideliu tempu. Ir tai ne keista: neteisinga mityba, mažas judrumas, virškinimo sutrikimai yra nereguliaraus ir reto tuštinimosi kaltininkai.

Plačiau:

Vidurių užkietėjimas. Kaip išspręsti šią problemą?

+4
  • Vidurių užkietėjimas
  • Sveika mityba
  • Pilvo pūtimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Skausmas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Laukime švenčių sąmoningiau
Laukime švenčių sąmoningiau Šventės prasideda jau Jūsų širdyse – jau tada, kai pradedate Jų laukti. Jei savo šventes norite paversti, sveikesnėmis ir atsakingesnėmis, tuomet skaitykite toliau – rasite tris praktiškus būdus, susijusius su sąmoningu švenčių laukimu ir dovanų ruošimu. +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Vaistai ir maistas: ką būtina žinoti?
Vaistai ir maistas: ką būtina žinoti? Atėjote į vaistinę, pasiėmėte gydytojo išrašytus ir jums skitus vaistus. Grįžote namo. Pagal nurodymus ėmėte juos vartoti, tačiau greitai pastebėjote, jog vaistai sukėlė šalutinį poveikį – atsirado skrandžio skausmas...Ir tik vėliau supratote, kad taip nutiko dėl to, jog net nepagalvojote, jog jūsų vartojamą vaistą... +33 / 0 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18