Kokios yra vidurių užkietėjimo grėsmės ir kaip išvengti šio nemalonaus sveikatos sutrikimo?

Sausio 28, 2020 | Rūtelė Foktienė
+4
+4 -0

Vidurių užkietėjimas gali būti nejauki tema, bet ji iš tiesų labai aktuali, mat daugybė žmonių skundžiasi šia nemalonia problema. Teigiama, kad mažiausiai kas trečias asmuo gali patirti vidurių užkietėjimo epizodų, o senyvame amžiuje bent kas trečias asmuo kamuojamas lėtinio vidurių užkietėjimo. Viduriai gali užkietėti ir kūdikiams, ir vaikams, ir suaugusiems, ir senyviems asmenims – pasireiškimas nepriklauso nuo amžiaus, tačiau pastebėta, kad juo dažniausiai skundžiasi arba vaikai, arba senyvi asmenys. 


Vidurių užkietėjimą itin skatina šiuolaikinis gyvenimo būdas – pakitę mitybos, laisvalaikio ir darbo ypatumai stipriai prisideda prie įvairiausių virškinimo sutrikimų. Greitasis ir lėtai virškinimo traktu slenkantis maistas, fizinio aktyvumo trūkumas, nepakankamas skysčių vartojimas ir netgi ilgai patiriamas stresas yra tie faktoriai, kurie neabejotinai skatina įvairius sunkumus mėginant lengvai pasituštinti. 

 

Vidurių užkietėjimo priežasčių gali būti labai daug – nuo vartojamų vaistų sukeliamų nepageidaujamų poveikių iki lėtinių ligų, tačiau šiame straipsnyje pagrindinis dėmesys teikiamas vidurių užkietėjimo sukeliamoms grėsmėms ir būdams išvengti šio nemalonaus virškinimo funkcijos sutrikimo. 

 

Sveikas žmogus turėtų ne tik reguliariai ir pilnavertiškai maitintis, bet reguliariai ir be sunkumų tuštintis. Vidurių užkietėjimas neabejotinai prastina gyvenimo kokybę, mat nuo jo kenčiantis asmuo negali jaustis lengvai, jį nuolat kamuoja nemalonūs pojūčiai ir noras pagaliau jaustis geriau. 

"Itin veiksminga rytą pradėti šilto vandens stikline.<...>Daugybė žmonių savo dieną pradeda stipria kava – o ji tik dar labiau dehidratuoja organizmą."

Patiriant vidurių užkietėjimą gali kamuoti pilnumo jausmas, skausmas, vidurių pūtimas dėl suintensyvėjusios dujų gamybos ir sunkumų siekiant jas pašalinti bei kiti nemalonūs virškinimo sutrikimai. Jei vidurių užkietėjimas užtrunka itin ilgai arba jis linkęs vis pasikartoti, tuomet labai išauga išangės pažeidimų (įplyšimų, įtrūkimo), hemorojinių mazgų susiformavimo, skausmingo tuštinimosi ir kraujavimo iš hemorojinių mazgų tikimybė. Kenčia ir kojų venos. Itin stipriai užkietėjus viduriams galimas ir išmatų kamščių susidarymas – tuomet be medicininės pagalbos išsituštinti tampa praktiškai neįmanoma. Ši būklė dažniau pasitaiko vaikams, tad būtina stebėti jų tuštinimosi reguliarumą. Ilgai negydomas vidurių užkietėjimas linkęs virsti lėtine problema ir didina uždegiminių ar netgi vėžinių žarnyno ligų pasireiškimo tikimybę, tad jo ilgai ignoruoti negalima. 

 

Vidurių užkietėjimo profilaktikai itin svarbus pakankamas skysčių vartojimas. Jų per dieną reikėtų suvartoti ne mažiau kaip 1,5 litro. Geriausia išgerti bent 2 litrus, tačiau jei kamuoja šlapimo sistemos sutrikimai, tuomet dėl leidžiamo skysčių kiekio būtina konsultuotis su gydytoju. Itin veiksminga rytą pradėti šilto vandens stikline. Galima gerti ir burokėlių sulčių, tačiau jas būtina skiesti vandeniu. Šviežias sultis rytais galima gerti tik tuo atveju, jei sveikas skrandis. Daugybė žmonių savo dieną pradeda stipria kava – o ji tik dar labiau dehidratuoja organizmą. 

 

Vidurių užkietėjimo tikimybę mažina atsakinga ir skaidulinių medžiagų ar naudingųjų augalinių aliejų gausi mityba. Rytams verta rinktis grūdines košes, pilno grūdo duoną, raugintus pieno produktus (pasukas, kefyrą, nesaldintus jogurtus). Šiuos produktus galima pagardinti čija (angl. chia) sėklomis, linų sėmenimis, kviečių ar avižų sėlenomis, įvairiomis sėklomis ar džiovintais vaisiais. Taip pat verta suvartoti po šaukštelį sėmenų aliejaus ar žuvų taukų – taip organizmas gaus ir naudingų polinesočiųjų riebalų rūgščių, ir bus veiksmingai „suteptas“ virškinimo traktas. Jei asmuo mėgsta vaisius ir uogas, tuomet itin rekomenduojami kiviai, slyvos, figos. Vidurių užkietėjimo išvengti padeda ir burokėliai bei bet kokios kitos daržovės, ypatingai termiškai apdorotos, tad jų neturėtų trūkti kiekvieno savo sveikata besirūpinančio žmogaus mitybos racione. Svarbu ne tik tai, kas valgoma, bet ir kaip valgoma – valgant reikia neskubėti, gerai sukramtyti, mėgautis maistu ir su meile jį paruošti tolimesniam judėjimui virškinimo taku. Organizmas už tai padėkos sklandesniu virškinimo procesu. 

 

Reikėtų nepamiršti ir fizinio aktyvumo – rytinė mankšta, joga, plaukimas, vaikščiojimas, dviračio mynimas ar bėgiojimas… Kiekvienam verta pasirinkti savo mėgstamiausią judėjimo rūšį. Vis dėlto jei vidurių užkietėjimo išvengti nepadeda nei pakankamas skysčių vartojimas, nei teisinga mityba, nei reguliarus fizinis aktyvumas, tuomet reikėtų kreiptis į gydytoją ir ieškoti kitų galimų priežasčių. 

 

 

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė. 

Gimdos mioma ‒ dažniausias moterų ginekologinis auglys. Remiantis įvairiais šaltiniais, net 20‒75 % visų moterų tam tikru gyvenimo periodu turi vieną ar daugiau gimdos miomų. Problemos, kurias gali sukelti miomos, priklauso nuo jų dydžio ir lokalizacijos. Aprašyta atvejų, kai gimdos mioma buvo penkių mėnesių vaisiaus dydžio ar net sukėlė sąrėmių tipo skausmus. Laimei, tokie atvejai labai reti. Šįkart plačiau apie gimdos miomos rūšis ir gydymo būdus.

Plačiau:

Gimdos mioma ‒ kada prireikia skalpelio?
+4
+4 -0
  • Vidurių užkietėjimas
  • Sveika mityba
  • Pilvo pūtimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Skausmas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *