Moliūgai.Kuo jie vertingi?

Spalio 6, 2016 | L.Varanavičienė
+16
Moliūgai.Kuo jie vertingi?

Vaikystėje kone kiekvienas esame skaitę rašytojo Džanio Rodario įžymią knygą  „Čipolino nuotykiai“ . Gailėjomės kūmo Moliūgo.  Seneliukas  daug dirbo,  mažai valgė, taupė pinigėlius plytoms, iš kurių lipdė varganą namelį senatvei.

Bet šiandien akivaizdžiai  matome, kad ne toks jau vargšas tas moliūgas. Tai skani, vertinga ir mėgstama daržovė. Rugsėjo- spalio mėnesiais ji karaliauja parduotuvių lentynose, daržininkų sandėlių stelažuose, šeimininkių virtuvėse ir net puošia kavinių ir barų prieigas. O per amerikiečių išpopuliarintą Helovino šventę išskaptuoti moliūgai tampa žibintais ir naktį kraupiai šviečia savo geltonais kreivais dantimis.

Moliūgo (Cucurbita lot.) tėvynė yra Pietų Amerika. Minimas 5000 metų prieš mūsų erą. Sukultūrino indėnai. Jie minkštimą naudojo įvairiems patiekalams, iš sėklų spaudė aliejų, o išskaptuotą žievę paversdavo indais.

"Ši aržovė gerina žarnyno veiklą, greitina medžiagų apykaitą. Joje daug pektino, kuris padeda iš organizmo pasišalinti cholesteroliui."

Augalas mėgsta šilumą, šviesą ir drėgmę. Yra apie 20 įvairių rūšių, besiskiriančių vaisių dydžiu, skoniu, cukraus kiekiu. Gali užaugti iki 1 m diametro ir sverti net 200 kg. Darbštiems daržininkams pasiseka užauginti ir gigantus, stebinančius savo išvaizda, svoriu ir grožiu. Skinti jie pradedami rugsėjo pradžioje.

Moliūgo minkštime nemažai cukraus( 1,15 - 14 procentų) ir krakmolo(1,5- 20 procentų), karotino (iki 16 procentų). Be to, juose yra vitaminų C, B1, B2, PP, A, D, F, T  ir mineralinių medžiagų kalio, fosforo, kalcio, magnio, geležies. Gausu vario ir kobalto.

Ši pūstažandė daržovė gerina žarnyno veiklą, greitina medžiagų apykaitą. Juose daug pektino, kuris padeda iš organizmo pasišalinti cholesteroliui. Stipriai varo šlapimą. Nėra labai kaloringi. Suvartojus 100g moliūgo, gaunamos 15-29 kcal. Be to, stangrina odą, daro ją elastinga. Tai aktualu netekus daug svorio.

Patariama valgyti sergantiems tuberkulioze, ateroskleroze, chronišku vidurių užkietėjimu, diabetu, podagra, tulžies akmenlige, turintiems inkstų, širdies veiklos problemų. Dietologai rekomenduoja valgyti kovojantiems su nutukimu. Yra sukurta moliūgo dieta.

Maistui reikia šias gėrybes nulupti ir išimti sėklas. Valgomos virtos, keptos, troškintos. Populiarios sriubos, pyragai, blyneliai. Gaminamas marmeladas, džemai, kompotai. Moliūgai sūdomi ir marinuojami žiemai. Iš kai kurių rūšių galima gaminti net vyną.

Kosmetikoje  praverčia maitinamųjų kaukių gamyboje. Esant riebiai inkštiruotai veido odai, daroma kaukė:

-3 valgomi šaukštai sutarkuoto moliūgo,

- kiaušinio trynys,

- šaukštelis medaus.

Esant sausai veido odai, gaminama kaukė:

- 3 valgomi šaukštai virto moliūgo,

- 1 valgomas šaukštas alyvuogių aliejaus.

Kaukes užtepti ant veido, palaikyti 15 minučių ir nuplauti drungnu vandeniu. 

Vaisiai ir daržovės – sveikų vaikų mitybos pagrindas

"Pastebima, tik 25 proc. tėvų vaikams į mokyklą įdeda daržovių ar vaisių, o ir įdėti neretai atsiduria šiukšliadėžėse."

Plačiau:

Vaisiai ir daržovės – sveikų vaikų mitybos pagrindas

Moliūgų sėklos vertingos aliejais( 40-50 procentų) ir baltymais(25-28 procentai). Turi daug cinko. Valgomos sergant kepenų ligomis, kai beria veidą jaunatviniais spuogais, riebaluojasi plaukai, kamuoja pleiskanos. Liaudyje nuo seno jomis iš organizmo varomos kirmėlės.

Moliūgų sultys pasižymi vitaminų, mikroelementų bei antioksidantų gausa. Sergant gripu, peršalus, patariama rytais išgerti po 200 ml šviežiai spaustų sulčių. Taip pat rekomenduojamos sultys esant vidurių užkietėjimui ir hemorojui. Liaudies medicina siūlo vemiant prie nėštumo toksikozės ar jūros ligos.

+16
  • Sveika mityba
  • Vitaminai
  • Japonų dieta
  • Dieta
  • Kiaušinių dieta
  • Dietų receptai
  • Dietologai
  • Daržinis poras
  • Vitaminas D

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
8 mitybos gudrybės dailesnėms kūno linijoms ir lengvesnei savijautai
8 mitybos gudrybės dailesnėms kūno linijoms ir lengvesnei savijautai Norite numesti porą kilogramų ir jaustis lengviau? Tam tikrai nereikia radikalių dietų – pakanka vadovautis paprastomis taisyklėmis ir ilgainiui savo mitybą paversti sveikesne. Griežtos dietos suteikia labai laikinus rezultatus, išsekina organizmą ir dažnai prisideda prie gyvenimo džiaugsmo praradimo. Sveika mityba, priešingai,...
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18