Trys itin vertingos daržovės Jūsų mitybos praturtinimui

Rugpjūčio 30, 2019 | Rūtelė Foktienė
Trys itin vertingos daržovės Jūsų mitybos praturtinimui

Visi žino, kad daržovių reikia valgyti kuo daugiau. Mažiems vaikams tai nuolat kartoja tėvai, nors patys dažnai nesuteikia sąlygų, užtikrinančių galimybes suvalgyti pakankamą kiekį šių puikių maisto produktų. Tyrimai rodo, kad vaikai, valgydami gruzdintas bulvytes, tiki, kad valgo daržoves. Ir jie teisūs – gruzdintos bulvytės gaminamos iš daržovių, tačiau šis paruošimo būdas (kepimas dideliame kiekyje aliejaus) tikrai nėra draugiškas nei vaikų, nei suaugusiųjų sveikatai. Bulvių maistinė vertė yra gana turtinga, tačiau yra kur kas vertingesnių daržovių. Pakalbėkime apie tris naudingas daržoves, kurios praturtins net ir skurdžiausią mitybą – brokolius, morkas ir pomidorus. 


1.      Brokolis

Brokolis yra tamsiai žalios spalvos daržovė, priskiriama „supermaistui“. Jame randama vitaminų (A, C, K bei B grupės), mineralinių medžiagų (geležies, kalcio, kalio, vario, cinko, seleno, magnio, natrio) ir flavonoidų, kurie pasižymi stipriomis antioksidantinėmis savybėmis (liuteino, zeaksantino, alfa ir beta karotinų). Ši daržovė yra sveiko maisto etalonas, nes joje gausu įvairiausių organizmui svarbių medžiagų ir skaidulų, kurios reikalingos sklandžiam virškinimo procesui ir greitesniam pasisotinimui.

Su brokoliais atliekama daugybė mokslinių tyrimų ir pastebima, kad jie gali padėti apsisaugoti nuo vėžio ir uždegiminių organizmo procesų. Sudėtyje esantys flavonoidai naudingi regėjimo funkcijai.

Rekomenduojama brokolio valgyti bent vieną kartą per savaitę. Tai puikus garnyras, sriubų ir salotų sudedamoji dalis. Brokoliais dažnai papildomi sveikuoliški kokteiliai. Patiekalams jis suteikia nuostabią žalią spalvą.

Jautresniems asmenims brokoliai gali sukelti pilvo pūtimą. 


2.      Morka

Morkas itin rekomenduojama valgyti lietuviams, nes jos nuo seno auginamos šioje geografinėje platumoje. Išskirtinė morkų savybė – didelis kiekis skaidulinių medžiagų, kurios padeda greitai numalšinti alkį ir veikia tarsi žarnyno šluota. Morkose daug vitaminų ir provitaminų – nuo karotino, kuris organizme virsta vitaminu A, iki vitamino C, D, E ir B grupės vitaminų. Gausu organizmui svarbių mineralinių medžiagų (kalio, kalcio, magnio ir kitų) bei kitų biologiškai aktyvių medžiagų.

Morkos tinkamos laikantis dietos, nes yra sočios ir maistingos. Morkos padeda gerinti odos išvaizdą, stiprinti kraują ir akis, gerinti virškinimo procesus, apsaugoti organizmą nuo žalingo aplinkos poveikio. Morkose esančios medžiagos padeda kovoti su uždegimais.

Morkų reikėtų suvalgyti bent kelis kartus per savaitę. Iš jų spaudžiamos skoningos sultys. Šios daržovės yra puikus garnyras, mėsos patiekalų ir sriubų sudedamoji dalis. Populiarūs morkų pyragai ir keksai. Vaikai ypač mėgsta mažas morkytes – tai puikus ir vertingas užkandis.

Nuo didesnio kiekio morkų oda ir gleivinės gali įgauti geltoną ar oranžinį atspalvį, tad jų geriau nepadauginti. 

"Likopeno pomidoruose daugiau, nei jo aptinkama kitose daržovėse. Mokslininkai teigia, kad jis svarbus norint apsisaugoti nuo vėžio."

3.      Pomidoras

Pomidoras yra vaisius, tačiau visiems įprasta jį priskirti daržovėms. Kadaise manyta, kad pomidoras yra nuodingas. Tai – atvežtinė daržovė, tačiau šis maisto produktas dabar labai populiarus ir Lietuvoje, ir daugelyje kitų pasaulio valstybių. Pomidorų yra įvairiausiems skoniams – ir mažesnių, ir didesnių, ir rūgštesnių, ir saldesnių, ir raudonų, ir netgi juodų ar žalių. Juose gausu įvairių sveikatai būtinų vitaminų (A, C, B grupės ir kitų) bei kalio, magnio, geležies, organinių rūgščių ir skaidulinių medžiagų. 

Paskutiniu metu pasirodo daug mokslinių duomenų apie pomidorų naudą – teigiama, kad tai itin vertinga daržovė. Šiuo atveju privaloma paminėti ypač naudingą karotinoidą – likopeną. Likopeno pomidoruose daugiau, nei jo aptinkama kitose daržovėse. Mokslininkai teigia, kad jis svarbus norint apsisaugoti nuo vėžio. Mat kuo daugiau suvartojama likopeno, tuo mažesnė vėžinių navikų išsivystymo rizika. Kitos maistinės medžiagos padeda stiprinti imunitetą. Organinės rūgštys gerina apetitą ir spartina virškinimo procesus.

Pomidorų rekomenduojama suvalgyti kuo daugiau, ypač jų sezono metu. Iš pomidorų spaudžiamos sultys, verdama sriuba, gaminamos salotos, sumuštiniai. Tai puikus garnyras ir užkandis.

Didelis pomidorų kiekis gali alergizuoti jautresnius asmenis. 

 

 

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė. 

Kodėl vasarą svarbu mėgautis daržovėmis ir uogomis?

Saulėtoji vasara žeria ant mūsų stalų sveikąsias gėrybes. Daržuose veši daržovės, soduose - „skaniomis“ spalvomis noksta vaisiai, o miškai traukia uogų mėgėjus. Saugantiems figūrą ar siekiantiems grakščių kūno linijų, šis laikotarpis - rojus. Teisingai parinktos, subalansuotos sudėties salotos, vaisių kokteiliai, uogų šerbetai - mažai kalorijų, daug baltymų ir vitaminų turintis puikiausių skonių maistas.

Plačiau:

Kodėl vasarą svarbu mėgautis daržovėmis ir uogomis?

  • Sveika mityba
  • Vitaminai
  • Grožis ir sveikatingumas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Kodėl taip dažnai sutrinka virškinimas?
Kodėl taip dažnai sutrinka virškinimas? Virškinimo problemos, tikėtina, neaplenkia nė vieno žmogaus. Bent kartą jas tekę patirti dažnam iš mūsų. Pilvo pūtimas kankinti gali jau nuo pirmųjų gyvenimo dienų, o sunkumo ir nevirškinimo jausmas dažną suaugusįjį priverčia ieškoti pagalbos. Kokios įprasčiausios sustojusio skrandžio skundų priežastys ir kas gali... +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18