Tendinitas (Sausgyslių uždegimas)

+7

Tendinitas (sausgyslių uždegimas) – pažeidimas, atsiradęs sausgyslių tvirtinimosi prie kaulo vietoje.

Sausgyslės yra jungiamojo audinio struktūros, siejančios raumenis su kaulais. Du kaulus vieną su kitu jungia raiščiai. Sausgyslių ir raiščių dažniausia pasitaikantys sužalojimai yra plyšimai ir patempimai, o sausgyslėse neretai vystosi ir trauminės kilmės uždegimai. Sausgyslių ir raiščių sužalojimai paprastai atsiranda dėl sportinių traumų ar stipraus raumens įtempimo. Sausgyslės gali būti nutrauktos aštriais daiktais, tiesiogiai smūgiuojant buku daiktu.

Daliniai įtrūkimai (patempimai) atsiranda nutrūkus daliai sausgyslių skaidulų, o nuolat pasikartojantys daliniai įtrūkimai sukelia jų uždegimą – tendinitą. Sausgysles žaloja ir jų uždegimus provokuoja nuolat pasikartojantys tie patys judesiai, taip pat didelė sausgyslių ir raumenų fizinė apkrova.

Sausgyslių uždegimas dažnai diagnozuojamas sunkų fizinį darbą dirbantiems žmonėms ir sportininkams. Juo susirgti rizikuoja tie, kurie užsiiminėja sodininkyste, tapo, ilgai dirba kompiuteriu, pjausto, neatsitraukdami siuva ilgiau nei keturias valandas per dieną fiksuotoje kūno padėtyje. Taip pat tie, kurie dirba glaudžiai spausdami rankinius instrumentus, ilgai vairuoja, šveičia, dirba dailidėmis, žaidžia tenisą ar golfą, slidinėja, bėgioja avėdami netinkamus sportinius batelius, sportuoja be apšilimo.

Kiti sausgyslių uždegimo rizikos veiksniai:

- terminis sausgyslių sužalojimas;
- tam tikrų antibiotikų vartojimas
- rūkymas.

Tendinitas dažniau vystosi sergant cukriniu diabetu, reumatoidiniu artritu, turintiems antsvorio.

„Dalis žmonių sveikatos sutrikimus linkę ignoruoti arba gydytis patys, todėl medikų diagnozė – cukrinis diabetas  išgąsdina ne vieną pacientą. Tokia baimė atsiranda dėl žmogaus žinių stokos...“

Plačiau skaitykite čia:
Cukrinis diabetas: klastinga, bet kontroliuojama liga »

 
Uždegimas gali pasireikšti bet kurioje kūno vietoje, kur raumuo tvirtinasi prie kaulo. Dažniausiai pažeidžiamos kelio, alkūnės, pečių, klubo, riešo ir Achilo sausgyslės.

Pagal tai, kokie sportininkai dažniausiai kenčia nuo tam tikro tipo tendinito, šie uždegimai įgavo savitus pavadinimus. Pavyzdžiui, medialinis epikondilitas dar vadinamas golfo žaidėjo alkūne, lateralinis epikondilitas – tenisininko alkūne, rotatorių manžetės sausgyslių uždegimas (rotatorių manžetę sudaro keturi gilieji peties raumenys, jungiantys mentę su žastikauliu) – plaukikų pečiu ir pan. Rotatorių manžetės sausgyslėse susikaupus kalcio druskoms, gali išsivystyti jų uždegimas.

Tendinitas (Sausgyslių uždegimas). Simptomai

Bet kurios lokalizacijos sausgyslių uždegimas pasireiškia:

- skausmu pažeistos vietos srityje;
- tinimais;
- ūmiu sausgyslių skausmu;
- sąnario nestabilumu;
- judesių per pažeistos vietos sąnarį ribotumu;
- galūnė gali lenktis į tą pusę, į kurią paprastai negali;
- atsiranda kraujosruvų odoje, gali iškilti gumbas.

Tendinitas (Sausgyslių uždegimas). Ligos eiga

Įvykus traumai, pirmiausiai atsiranda ūmus pažeistos vietos skausmas. Kartais požymiai gali išryškėti ne iš anksto, bet praėjus pusdieniui ar kitą dieną, po fizinio krūvio.

Sutrinka sąnario funkcija – judesiai tampa skausmingi, riboti. Vėliau pasireiškia tinimas, išryškėja kraujosruvos. Nutrūkus daliai raumeninių skaidulų, jos susitraukia ir po oda susidaro gumbas, kurį galima lengvai užčiuopti.

Uždegimas atslūgsta ir gyti pradeda tik antrąją savaitę po traumos. Formuojasi randas. Jei pažeistos judėjimo struktūros saugomos, neapkraunamos, fizinis krūvis didinamas atsargiai ir palaipsniui, tuomet prie įprastinių apkrovų galima grįžti po 4–6 savaičių. Jei pažeidimas didelis, t. y. nutrūkę ir raiščiai, tuomet visiškas pasveikimas įmanomas tik po metų.

Nesilaikant gydytojo nurodymų, nesaugant pažeistos vietos, apkraunant ją per dideliu fiziniu krūviu, gali atsirasti nuolatinis sąnario nestabilumas.

Tendinitas (Sausgyslių uždegimas). Diagnostika

Tendinitas diagnozuojamas gydytojui traumatologui išklausius paciento nusiskundimus (labai svarbu pasisakyti apie buvusią traumą), apžiūrėjus skaudamą vietą.

Gydytojas gali paprašyti sulenkti ar ištiesti galūnę, atlikti tam tikrus judesius. Taip nustatomas judesių ribotumas, funkcijos sutrikimai, kurie leidžia nustatyti, koks raumuo, raištis ar sausgyslė buvo pažeisti ir koks tokio pažeidimo sunkumas. Pavyzdžiui, nutrūkus raiščiams, jungiantiems kaulus vienus su kitais, atsiranda nebūdingas lankstumas per sąnarį.

Minkštųjų audinių būklė geriausiai matoma tiriant juos ultragarsiniu tyrimu, magnetiniu branduolių rezonansu, skiriant atlikti kompiuterinę tomografiją. Kaulų lūžius diagnozuoti padeda rentgenologinis tyrimas.

Tendinitas (Sausgyslių uždegimas). Gydymas

Pirmoji pagalba įvykus traumai. Reikia kuo mažiau apkrauti ir judinti pažeistą galūnę ar kitą kūno vietą. Tinimą mažina ir uždegimą slopina šaldymas ledu. Šaldyti rekomenduojama du kartus per dieną po 10–15 minučių. Ūmus skausmas turi būti malšinamas vaistais, dažniausiai skiriami nesteroidiniai vaistai nuo uždegimo.

Atvykus į gydymo įstaigą ir diagnozavus sausgyslių uždegimą ir kitus judamojo aparato pažeidimus, pažeista vieta imobilizuojama aprišant ją elastiniu bintu, kartais sugipsuojama ar uždedamas specialus įtvaras. Įtvaras gali būti laikomas nuo 10 iki 21 dienos.

Sunkių traumų padariniai dažniausiai gydomi chirurginiu būdu: susiuvami raiščiai, iš naujo prie kaulo tvirtinamos sausgyslės, atstatomos kaulinės struktūros.

Po terapinio ir chirurginio gydymo eina reabilitacija. Mankštomis ir fizioterapinėmis procedūromis atkuriamas buvęs sąnario judrumas, judesių amplitudė, po truputį didinamas fizinis krūvis, kol gerai toleruojama iki traumos buvusi fizinė apkrova.

Tendinitas (Sausgyslių uždegimas). Profilaktika

Tendinito profilaktikoje svarbu vengti staigių, didelių fizinių krūvių. Prieš sportuojant būtinas apšilimas.

Bėgikams reikėtų bėgioti tik su tam tinkama sportine avalyne. Žmonėms, kurių darbas sėdimas, atliekamas statiškoje padėtyje arba tiems, kurie naudoja rankinius instrumentus, būtina daryti pertraukas, per kurias būtų atliekami specialūs pratimai raumenims atpalaiduoti, vengiant jų pertempimo, perkrovimo. Tokios pertraukėlės turėtų būti daromos kas 20–40 minučių.

Žmonėms, kurių darbas reikalauja didelės fizinės jėgos arba atliekamas vienoje, fiziologiškai nepriimtinoje pozicijoje, rekomenduojama reguliariai lankytis masažo kabinetuose ir konsultuotis su kineziterapiautais.

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

Naujausi straipsniai

Nauja Kapiliarų šalinimas lazeriu: dažniausiai užduodami klausimai?
Kapiliarų šalinimas lazeriu: dažniausiai užduodami klausimai? Mūsų veido odai kasdien tenka patirti gausybę išbandymų. Ne tik vėjas, saulės spinduliai, bet ir kiti veiksniai ilgainiui ima atsispindėti ant mūsų veido odos. Viena dažniausių neraminančių problemų − kapiliarų pasirodymas odoje. Tiek veido srityje, tiek kitose kūno vietose pasirodantys kapiliarai dažnai sukelia stresą,... +1 / -1 0

Sveika mityba Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis)
Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis) Esame tai, ką valgome. Kuo sveikiau ir atsakingiau maitinsimės, tuo ilgiau ir laimingiau gyvensime. Netikite? Pamėginkite! Dalinamės naudingais patarimais, kaip iš maisto gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų. Mat maisto papilduose esančios biologiškai aktyvios medžiagos dažnai pagamintos sintetiniu būdu, tad organizmui... +1 / 0 +1

Dietos Daugiau straipsnių šia tema

Nauja 7 gudrybės sveikesnės mitybos link
7 gudrybės sveikesnės mitybos link Ne paslaptis, kad gerai savijautai labai svarbi sveika mityba. Daugeliui sudėtingos ir alinančios dietos tiesiog nepriimtinos. Tikrai nelengva visą savaitę valgyti vien grikius arba gerti vien daržovių sultis. Beje, reikėtų atsiminti, kad mitybos kraštutinumai netgi pavojingi sveikatai. Kartais užtenka tik šiek tiek pakoreguoti savo... +6 / 0 +6

Subalansuotas gyvenimo būdas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Misija: stipresnis imunitetas
Misija: stipresnis imunitetas Ligos, atrodo, visada užklumpa pačiu netinkamiausiu metu... Kodėl vieni serga taip dažnai, o kiti pamiršta, kas yra pilnas stalčius vaistų nuo peršalimo ir dideli kiekiai arbatų? Galbūt retai sergantieji stiprina savo imunitetą ištisus metus ir jiems nebaisus joks oras? Pakalbėkime apie imuninės sistemos svarbą ir ją alinančius... +2 / 0 +2

Ligos ir būklės Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Ar sloga tikrai nėra liga?
Ar sloga tikrai nėra liga? Sloga yra vienas pirmųjų ženklų, kad imunitetas nusilpo ir žmogui reikia sustoti, pailsėti, pasirūpinti savimi. Dauguma į nesunkų rinitą numoja ranka ir tikisi, kad jis praeis savaime. Taip, sloga kai kuriais atvejais linkusi išnykti visai paprastai, tačiau gali kilti ir rimtesnių komplikacijų, pavyzdžiui, prasidėti ūminis... +2 / 0 +2

Sportas, joga ir pilatesas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Sportas peršalus: kada vis dėlto galima?
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima? Žiema, šalta, peršalote... Rodos, nieko naujo. Vis dėlto, dažnas ir žiemą neapleidžia aktyvaus gyvenimo įpročių: bėgioja, makštinasi, užsiima joga, šoka ar pan., tad ką gi daryti peršalus: visiškai atsisakyti judėjimo ar ne? Svarbiausia – stebėti savo kūną ir atsižvelgti į jo poreikius. +1 / 0 +1

Intymu Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Poros turi kalbėtis: kaip padėti priešlaikinę ejakuliaciją patiriančiam vyrui
Poros turi kalbėtis: kaip padėti priešlaikinę ejakuliaciją patiriančiam vyrui Priešlaikinė ejakuliacija yra tikrai dažna problema. Tai toli gražu nėra vien tik su vyru susijęs lytinės funkcijos sutrikimas – čia labai svarbus ir partnerės vaidmuo. Jei ji linkusi kaltinti vyrą, jį teisti, žeminti – tuomet problema tik dar labiau paaštrėja, vyras jaučiasi nusiminęs, kenčia nerimą ir baimes bei laiko... +3 / 0 +3

Vaikų ligos ir sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kaip išrinkti vaikui tinkamus batukus?
Kaip išrinkti vaikui tinkamus batukus? Pasiūla šiandien tokia didelė, kad tėveliams apsisuka galva. Dauguma pastebi, kad vaikiški batukai yra tikrai nepigus pirkinys – norint įsigyti gerą avalynę vos vaikščioti pradėjusiam vaikui gali tekti pakloti mažiausiai kelias dešimtis eurų. Kai kurie pastebi, kad vaikiška avalynė brangesnė, nei ta, kuri skirta suaugusiems.... +2 / 0 +2

Moters sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Ką daryti, kad plaukai nesiveltų?
Ką daryti, kad plaukai nesiveltų? Kai kuriems asmenims iššukuoti plaukus yra tikras iššūkis. Plaukų vėlimasis priklauso nuo jų būklės (sausi ir ploni plaukai veliasi labiau), aplinkos sąlygų (besikeičianti temperatūra, karštis bei šaltis neigiamai veikia plauko struktūrą), naudojamų priemonių (kasdieninis galvos plovimas, įvairios fiksavimo priemonės ir... +2 / 0 +2

Vyro sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Problema, apie kurią vyrai vis dar vengia kalbėti atvirai
Problema, apie kurią vyrai vis dar vengia kalbėti atvirai Dažnas vyras nutyli, kad jam ne visada viskas pavyksta lovoje. Dauguma linkę pagalbos ieškoti abejotinos reputacijos internetinėse svetainėse, nors reikėtų pakalbėti su savo partnere ir su šią sritį išmanančiu specialistu. +1 / 0 +1

Natūrali medicina Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Eterinių aliejų gydomoji galia
Eterinių aliejų gydomoji galia Istoriniuose šaltiniuose teigiama, kad eteriniai aliejai terapiniais tikslais buvo naudojami senovės kinų, indų, egiptiečių. Graikai ir romėnai eterinius aliejus naudojo kosmetikos, kvepalų, vaistų gamyboje, ypač svarbią vietą jie užėmė dvasiniuose bei religiniuose ritualuose. +11 / 0 +11

Odontologija Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Burnos ligos: kaip jų išvengti?
Burnos ligos: kaip jų išvengti? Skundžiatės, jog vos ne kas pusę metų tenka lankytis pas odontologą? Ir ne šiaip reguliariai, bet dėl to, jog burnoje nuolat atsiranda kariesas, periodonto ligos. Taigi, kas lemia tai, jog vienų žmonių burnos būklė yra itin gera, o kitų – prasta? Kodėl, atrodytų, kuo puikiausiai prižiūrimoje burnoje, kartais ima ir... +25 / 0 +25

Būsimoms mamytėms Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kelionė su kūdikiu: misija įmanoma
Kelionė su kūdikiu: misija įmanoma Vienos šeimos su visai mažais vaikais užsidaro namuose ir niekur nekeliauja, kitos, priešingai, kas savaitgalį mėgaujasi kelionėmis ir neatsisako taip mėgstamo aktyvaus gyvenimo būdo. Svarbiausia žinoti, kas geriausia pačiai šeimai – jei jos nariai labai gerai jaučiasi namuose ir nesinori keliauti į kitus, kartais nesaugiai... +2 / 0 +2

Gyvūnai Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Tingi judėti? Įsigyk šunį
Tingi judėti? Įsigyk šunį Parke dažnai akimis palydėdavau tuos, kurie smagiai leisdavo laiką su savo augintiniais. Ir pati dažnai apie tokį pasvajodavau. O ir vieną dieną draugo numesta frazė „Tingi judėti? Įsigyk šunį“ privertė susimąstyti, kad gal tikrai, vietoj abonemento į sporto klubą, man reikėtų įsigyti keturkojį draugą... Tad šįkart... +25 / 0 +25