Podagra – ką svarbu žinoti?

Liepos 02, 2021 | Vaistininkė Rūtelė Foktienė
+2
+2 -0

Ar žinote, kodėl anksčiau buvo manoma, kad podagra serga tik turtingi vyresnio amžiaus žmonės, ypatingai vyrai? Ogi todėl, kad jau seniai buvo pastebėta, kad su podagra susiję sąnarių uždegimai dažniausiai kamuoja tuos, kurie mėgsta sočiai ir riebiai pavalgyti, nesaikingai vartoja alkoholinius gėrimus ir dažniausiai sveria daugiau.

Labai didelė gyvenimo būdo svarba

Mityba šios lėtinės medžiagų apykaitos ligos kontrolei labai svarbi – tyrimais įrodyta, kad rekomendacijų laikymasis šlapimo rūgšties kiekį kraujyje gali sumažinti net iki 18-20 proc. Jei kartu vartojami vaistai, pavyzdžiui, alopurinolis ar naujesnės kartos febuksostatas, tuomet asmuo gali gyventi kokybišką ir pilnavertį gyvenimą be pasikartojančių podagros priepuolių ir šios ligos sukeliamų nepatogumų. Taigi pakalbėkime apie kūno masės, fizinio aktyvumo, mitybos ir gėrimų svarbą.

Kūno masės ir fizinio aktyvumo svarba

Tyrimais įrodyta, kad tiems asmenims, kurių kūno masės indekso (KMI) skaitinė vertė didesnė nei 25 (tokie asmenys turi antsvorio arba yra nutukę), būdinga žymiai didesnė rizika susirgti podagra. Paprastai tariant, podagros išsivystymo tikimybė didėja kartu su skaitine KMI reikšme – kuo KMI didesnis, tuo podagros susiformavimo ir priepuolių pasikartojimo rizika didesnė. Taigi svarbu palaikyti optimalią kūno masę. Būtina pabrėžti, kad svorio negalima mesti staigiai – reikėtų maitintis ir sportuoti taip, kad svoris kristų tolygiai. Geriau per mėnesį nenumesti daugiau nei 2-4 kilogramų (arba 0,5-1 kg per savaitę), nes badavimas ir staigus svorio kritimas gali išprovokuoti labai stiprius podagros priepuolius. Optimalią kūno masę palaikyti arba ją po truputėlį mažinti padeda ir reguliarus fizinis krūvis. Rekomenduojama pajudėti bent po 30 minučių kasdien tam, kad podagros priepuolių pasikartojimo rizika sumažėtų daugiau nei 3 kartus. Optimalią kūno masę palaikyti arba ją po truputėlį mažinti padeda ir reguliarus fizinis krūvis. Rekomenduojama pajudėti bent po 30 minučių kasdien tam, kad podagros priepuolių pasikartojimo rizika sumažėtų daugiau nei 3 kartus.

Mitybos svarba

Per dažnas, per gausus ir nesaikingas riebios mėsos ir paukštienos, žuvies ir jūros gėrybių vartojimas tiktai gali padidinti šlapimo rūgšties koncentraciją organizme. Įrodyta, kad riebios mėsos, paukštienos, žuvies ir jūros gėrybių kiekis mitybos racione yra tiesiogiai susijęs su artrito rizika – kuo didesnis šių produktų kiekis kasdienėje mityboje, tuo podagrinio artrito išsivystymo rizika didesnė. Tad norint išvengti podagros išsivystymo ir sumažinti priepuolių pasikartojimo riziką, reikėtų valgyti kuo mažiau riebios mėsos, koncentruotų sultinių, įvairių subproduktų (kepenų, inkstų, smegenų). Reikėtų vengti riebios paukštienos, pavyzdžiui, žąsienos ir apriboti žuvies bei jūros gėrybių kiekį. Kuo dažniau vietoje riebios mėsos ir jūros gėrybių reikėtų rinktis liesus pieno produktus, nes jie, priešingai, netgi gerina šlapimo rūgšties pasišalinimą iš organizmo. Podagra sergantiems pacientams vertėtų vengti ir kai kurių daržovių, pavyzdžiui, pupų, žirnių, rūgštynių, špinatų, ridikų ir pomidorų. Atsargiau reikėtų valgyti agrastus, kivius, rabarbarus. Geriau vietoje jų rinktis apelsinus ir kitus vaisius bei daržoves, mat per parą reikėtų suvalgyti apie 400 gramų kitų rūšių daržovių ir apie 300 gramų kitų rūšių vaisių ir uogų. Tinkamai parinkti produktai padeda šarminti organizmą ir sumažinti šlapimo rūgšties gamybą bei pagerinti šlapimo rūgšties išsiskyrimą.

Gėrimų svarba

„Pakeisk alų vandeniu“ – tokio šūkio galėtų laikytis tie asmenys, kurie stengiasi suvaldyti gana klastingą ir gyvenimo kokybei kenkiančią lėtinę ligą – podagrą. Siūloma per parą išgerti net 3-4 litrus šarminio, negazuoto mineralinio vandens, atsisakyti saldžių gėrimų ir labai stiprios kavos bei arbatos. Silpnos ar vidutinio stiprumo kavos visiškai atsisakyti nebūtina, tačiau geriausia, kai per dieną apsiribojama dviem puodeliais kavos. Šiame skyriuje būtina pakalbėti ir apie alkoholį – įrodyta, kad nesaikingas ir dažnas alkoholio vartojimas yra vienas svarbiausių podagros rizikos veiksnių. Žinoma, kad alkoholis padidina šlapimo rūgšties koncentraciją organizme ir mažina jos išsiskyrimą – vadinasi, šlapimo rūgšties kiekis organizme dėl alkoholio poveikio didėja netgi dvejopai. Itin didelę žalą daro alus – įrodyta, kad kasdien alaus išgeriantiems vyrams būdinga net kelis kartus didesnė podagros rizika, nei jo negeriantiems vyrams.

Kovo–balandžio mėnesiais jau galima bandyti tekinti beržų ir klevų sulą. Sula – tai maistinių medžiagų, sukauptų medžių šaknyse, tirpalas, kuris pavasarį kamienu perduodamas į medžio šakas pumpurams brandinti. Todėl jos sezonas nėra ilgas ir baigiasi pirmiesiems pumpurams išsprogus. Tad pats metas mėgautis ne tik skaniais, bet ir itin sveikais gamtos teikiamais syvais.

Plačiau:

Klevų ir beržų sula – sveikatos šaltinis. Sulos receptai

+2
+2 -0
  • Podagra
  • Dieta
  • Artritas
  • sportas
  • podagrinis artritas
  • sąnario uždegimas
  • mityba sergant podagra

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *