Kaip suteikti pirmąją pagalbą skęstančiajam?

Liepos 11, 2014 | Tumas Beinortas
+11
Kaip suteikti pirmąją pagalbą skęstančiajam?

Nuskendusių žmonių istorijos kasmet smarkiai aptemdo vasaros maudynių sezoną, o Lietuva liūdnai garsėja šių istorijų gausa. 2012 m. Lietuvoje 100 000 gyventojų teko 7,8 nuskendusiojo ir šioje skiltyje esame neprilystami Europos Sąjungos lyderiai (ES vidurkis 1,58 iš 100 000 žmonių). Dar labiau šokiruoja tai, kad Lietuvoje kasmet nuskęsta tiek pat žmonių, kiek ir aštuonis kartus didesnėje Australijoje, kurioje maudymosi sezonas trunka ištisus metus. 

Dominuoja trys pagrindinės nuskendimo priežastys: nemokėjimas plaukti, apsvaigimas nuo alkoholio ir neatsakingas elgesys. Nors prevencinės priemonės, didinančios gyventojų atsakingumą, kur kas efektyvesnės, siekiant sumažinti nuskendimo atvejų skaičių, gebėjimas suteikti optimalią medicininę pagalbą dar prieš greitosios medicinos pagalbos (GMP) atvykimą, taip pat gelbėja gyvybes.

Kiekvieną kartą, aptikus skęstantį žmogų, būtina iškviesti GMP, nes tik profesionalių medikų pagalba ir speciali medicininė įranga gali palaikyti ir atkurti kritinės būklės žmogaus gyvybę. Tačiau ekipažo atvykimas iki atokaus ežero ar jūros pakrantės gali užtrukti keliolika minučių ir per šias itin svarbias minutes pagalbos nesulaukęs žmogus užges. Todėl tinkama aplinkinių suteikta pagalba iki medicinos specialistų atvykimo ‒ svarbiausias žmogaus išgyvenamumo faktorius. Būtent todėl kiekvienas turi žinoti, kaip elgtis tokiose situacijose. 

1. Negaišdami laiko informuokite gelbėtojus ir skambinkite 112. Jeigu gelbėtojų šalia nėra, šaukitės kitų žmonių pagalbos ir liepkite jiems kviesti GMP, o patys nedelsdami pereikite prie antrojo žingsnio. Jeigu esate vienas, iškart atlikite antrąjį žingsnį. 

2. Esant pirmai pasitaikiusiai galimybei, iškelkite žmogų iš vandens. Įvertinkite, ar saugu lįsti į vandenį ir ar būsite pajėgus iškelti žmogų. Jeigu nemokate plaukti – nešokite į vandenį beatodairiškai. Iškeldami žmogų į krantą, atidžiai įvertinkite traumos riziką. Būkite atsargūs, nes skendęs žmogus gali būti patyręs kaklo traumą, ypač po nėrimo į negilų vandenį, ir bet koks staigesnis judesys gali nesunkiai pažeisti nugaros smegenis. Pradėkite atlikti oro įpūtimus dar būdami vandenyje, kai tik kojomis pasieksite dugną. 

3. Patikrinkite kvėpavimą. Pakelkite žmogaus smakrą – šis manevras atidaro oro takus, kuriuos, sąmonę praradusiame žmoguje, gali blokuoti liežuvis. Pridėkite ausį prie skendusiojo ausies ir stebėkite krūtinę. 

Kvėpavimą galima įvertinti trimis būdais: 

  • ant žando jaučiant iškvėpiamo oro gūsį;
  • klausant iškvėpiamo oro garso;
  • stebint krūtinės judėjimą įkvėpimo ir iškvėpimo metu. 

Kvėpavimo įvertinimui sugaiškite ne daugiau negu 10 sekundžių. Jeigu iki šio momento dar nebuvo iškviesti medikai, nedelsdami skambinkite 112 ir praneškite, kad iš vandens yra ištrauktas skenduolis, kuris, priklausomai nuo situacijos, kvėpuoja arba nekvėpuoja. Nekvėpuojančio žmogaus širdis būna sustojusi ir GMP komandos pas šiuos pacientus atvyksta greičiausiai. 

Jeigu žmogus kvėpuoja – paverskite jį ant šono į atsigavimo poziciją ir nuolatos tikrinkite kvėpavimą iki medikų atvykimo. Jeigu iš vandens ištrauktas žmogus nekvėpuoja nuo pat pradžių arba nustoja kvėpuoti belaukiant medikų, iškart pereikite prie gaivinimo krūtinės paspaudimais. Nustojus kvėpuoti, širdis sustojas per 2‒4 min. ir žmogų ištinka klinikinė mirtis. 

4. Jei žmogus nekvėpuoja, atlikite krūtinės paspaudimus. 

  • Krūtinės paspaudimai gali išgelbėti gyvybęPaguldykite žmogų ant nugaros ir atloškite jo smakrą.
  • Atsiklaupkite šalia skenduolio ir sunėrę rankas uždėkite delną ant krūtinkaulio.
  • Pradėkite atlikinėti krūtinės paspaudimus: 120 paspaudimų per minutę, kurie yra 5‒6 cm gylio. Nesivadovaukite baime sulaužyti šonkaulius. Šios traumos labai retai kelia grėsmę gyvybei, o be jūsų paspaudimų žmogus beveik garantuotai mirs.
  • Jei turite pagalbininkų – keiskitės kas dvi minutes, kad krūtinės paspaudimai būtų pakankamai gilūs ir optimalaus dažnio. Krūtinės paspaudimų metu, antras žmogus gali atlikinėti oro įpūtimus per burną. Įpūtimų metu užspauskite nosį, kad oras patektų į plaučius.
  • Jeigu esate vienas, koncentruokitės ties krūtinės paspaudimais ir nesustokite jų darę iki GMP atvykimo, nebent žmogus atsigauna arba visiškai fiziškai išsenkate. Jeigu žmogus atsigauna ir pradeda kvėpuoti – paguldykite jį ant šono į atsigavimo poziciją ir laukite GMP atvykimo pastoviai sekdami skendusiojo kvėpavimą. 

Suaugęs žmogus ir vaikas

Kūdikis

1. Ant krūtinės centro uždėkite vieną delną. Kitą delną uždėkite ant viršaus (galite delnus sunerti).

1. Ant krūtinkaulio uždėkite du pirštus.

2. Paspauskite žemyn apie 5 cm.

2. Paspauskite žemyn 2,50 cm.

3. Atlikite keturias 30 paspaudimų serijas (iš viso 120 paspaudimų) per 1 min. Atlikus spaudimą, krūtinė turi kilstelėti.

3. Atlikite 5 įpūtimus, 15 paspaudimų (dviem pirštais, ne rankomis!) ir vėl 2 įpūtimus.

4. Patikrinkite, ar žmogus nepradėjo kvėpuoti. Jei ne, tęskite gaivinimą.

5. Jei esate vienas, atlikite tik paspaudimus.

5. Jei šalia yra kitas padedantis žmogus, atlikite 240 paspaudimų ‒ t. y. dirbkite 2 min., o tuomet susikeiskite su kitu žmogumi.

6. Po 30 paspaudimų serijos, kitas žmogus turėtų šiek tiek atlošti nukentėjusiojo galvą, kilstelėti jo smakrą, giliau įkvėpti ir 2 kartus skendusiam žmogui įpūsti oro.

7. Šį ciklą ‒ 30 paspaudimų ir 2 oro įpūtimai ‒ kartokite tol, kol žmogus atgaus kvėpavimą arba atvažiuos greitoji pagalba.

8. Jei žmogus pradeda kvėpuoti, paguldykite jį ant šono ir laukite, kol atvažiuos GMP.

Kiekviena pastanga išgelbėti žmogų ‒ itin svarbi 

Labai svarbu, kad paspaudimai būtų gilūs ir atliekami 120 kartų per minutę – tokiu būdu sukuriamas pakankamas slėgis krūtinės ląstoje, dalinai atkuriantis kraujo cirkuliaciją ir bent minimaliai apmaitinantis smegenis. Smegenys ‒ jautriausias organas deguonies stygiui, tad krūtinės paspaudimai leidžia nutolinti biologinę žmogaus mirtį, taip išsaugant galimybę atkurti žmogaus širdies plakimą ir viso kūno funkcionavimą su pažengusia medicinine įranga ir profesionalų pagalba. 

Oro įpūtimų metu svarbu užspausti nosįNedarykite prielaidų, kad žmogaus išgelbėti neįmanoma ir pradėkite gaivinimo procesą kiekvienam iš vandens ištrauktam žmogui, nebent yra aiškių ženklų, kad nelaimėlis jau kurį laiką miręs. Vandenyje besimaudančių žmonių kūno temperatūra nukrenta, dėl to kūne vykstančios metabolinės reakcijos sulėtėja ir laiko tarpas, per kurį dar galima atgaivinti žmogų, pailgėja. 

Atvykusi greitoji medicinos pagalba iš pradžių imituoja žmogaus kvėpavimą išoriniu būdu, ventiliuojant nelaimėlį 100 % deguonimi. Kraujo apytaką mėginama atkurti į veną suleidžiant daug skysčių, o širdies plakimą bandoma atkurti elektriniu defibriliatoriumi. Pradėjus plakti širdžiai, žmogus turėtų imti kvėpuoti spontaniškai. 

Pasidalinkime pirmosios pagalbos žiniomis su artimaisiais ir bičiuliais ir mėgaukimės vasaros sezonu atsakingai. 

Taip pat skaitykite:
Saulės smūgis ‒ simptomai ir pirmoji pagalba »
Kaip palengvinti šienligės simptomus? Naudingi gydytojos patarimai »
Erkinis encefalitas – sunki liga, kurios galima išvengti »

+11
  • Širdies ritmo sutrikimai
  • Greitoji medicinos pagalba
  • Pirmosios pagalbos priemonės
  • Pirmoji pagalba

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
5 idėjos, padedančios sunaikinti blogos nuotaikos šaknis
5 idėjos, padedančios sunaikinti blogos nuotaikos šaknis Bloga nuotaika linkusi greitai pasėti sėklą mumyse ir išvešėti į didelį, galingą ir sunkiai išraunamą medį. Kartais slogumas visiškai nepastebimai tampa mūsų gyvenimo būdu. Nors sakoma, kad be liūdesio nežinotume, kas yra džiaugsmas, tačiau jokiais būdais negalime leisti šiam liūdesiui užsitęsti. Pati svarbiausia... +2 / 0 +2
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +55 / -3 +52
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata
Tailandietiškas masažas – malonus būdas pasirūpinti sveikata Egzotiškasis Tailandas garsėja ne tik ypatinga augalija, smėlėtomis žydros jūros pakrantėmis ar skaniu maistu, bet ir masažu. Tailandietiškas masažas, išpopuliarėjęs visame pasaulyje, ‒ neatsiejama šios šalies kultūros dalis. Apie jį kalbamės su masažo salono „ReflexPoint“ vadove Kristina Donelavičiūte, kuri... 5 +23 / 0 +23
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18