Dehidratacija – ką apie ją reikia žinoti?

Lapkričio 5, 2013 | Žavinta Kiliūtė
+29
1
Dehidratacija – ką apie ją reikia žinoti?

Nuolatos jaučiate troškulį, mieguistumą, trūksta energijos, skauda ir svaigsta galva, vargina sausa oda? Tai vieni iš daugelio nemalonių pojūčių, kuriuos gali sukelti dehidratacija – vandens kiekio organizme sumažėjimas. Kava, alkoholis, saldieji gėrimai, nesveikas maistas, gausus prakaitavimas sporto salėje pašalina iš organizmo vandenį, todėl laiku neatstačius jo balanso gali prasidėti rimtių sveikatos sutrikimų.

„30 kg turi tekti 1 l, taigi, jei sveriate 60 kg, optimalus jūsų suvartojamo negazuoto mineralinio ar paprasto vandens, nesaldintos arbatos kiekis būtų 2 l.“Kokios dehidratacijos priežastys?

Elementariausia ir paprasčiausia priežastis – geriame per mažai vandens. Kiekvienam žmogui per parą rekomenduojama išgerti kelis litrus vandens, priklausomai nuo jo svorio. 30 kg turi tekti 1 l, taigi, jei sveriate 60 kg, optimalus jūsų suvartojamo negazuoto mineralinio ar paprasto vandens, nesaldintos arbatos kiekis būtų 2 l. Vanduo prarandamas ir sporto metu, jis paprasčiausiai išprakaituojamas, todėl intensyviai sportuojant būtina vartoti pakankamai skysčių, kad po treniruotės ar jos metu nepasidarytų silpna ir „neaptemptų akyse“.

Dehidratacija gali atsirasti ir dėl tokių fizinių veiksnių kaip: vėmimas, viduriavimas, dažnas šlapinimasis, įvairios ligos (cholera, geltonasis drugys ir pan.).

Dažniausi dehidratacijos simptomai:

  • galvos skausmas;
  • sumažėjęs kraujospūdis;
  • aptemimas akyse ir galvos svaigimas staigiai atsistojus;
  • raumenų spazmai;
  • jėgų trūkumas;
  • išsausėjusi oda. 

Dehidratacija – kaip jos išvengti? 

Ryte būtinai išgerkite stiklinę šilto vandens, jis padės atstatyti skysčių pusiausvyrą organizme, kuris sutrinka miego metu. Be to, vanduo skatina medžiagų apykaitą, todėl greičiau pasijusite žvalūs ir kupini energijos. Pasimėgauti vandens stikline galite ir likus pusvalandžiui iki valgio. Vanduo skystina kraują, palengvina maistinių medžiagų įsisavinimą ir gerina virškinimą.

Jei neįsivaizduojate savo dienos be kavos puodelio ar net kelių, po kiekvieno jų, turėtumėte išgerti bent porą stiklinių vandens, nes kavoje esantis kofeinas ne tik tonizuojančiai veikia, bet ir paspartina vandens pasišalinimą iš organizmo. Stiklinė vandens po treniruotės taip pat padės atkurti vandens trūkumą kraujyje.

Svarbu! Sutrikus vandens balansui organizme, žmogų ima traukti sūrus maistas, nes jame esanti druska leidžia organizme sulaikyti vandenį, tada inkstai prafiltruoja mažiau vandens ir sumažėja. Todėl, jei patyrėte dehidrataciją, iš karto gerti vandenį milžiniškais kiekiais būtų neprotinga, nes inkstai paprasčiausiai nebespės jo filtruoti. Be to, turite žinoti, kad po dehidratacijos organizmas tampa labai imlus ligoms, tad vandens pusiausvyros atstatymas turėtų vykti iš lėto.

Dehidratacija sportuojant

„Aktyvus sportavimas yra vienas iš rizikos veiksnių, galinčių sukelti dehidrataciją. Taip atsitinka dėl to, kad organizmas palaiko pastovią kūno temperatūrą, garindamas skysčius per odą.“

Plačiau skaitykite:
Dehidratacija. Kaip palaikyti vandens pusiausvyrą sportuojant? »

Kaip teisingai atkurti vandens balansą organizme?

Inkstai turi suprasti, kad organizme nebėra vandens deficito. Kad tai įvyktų, kasdien išgerkite viena stikline daugiau nei geriate įprastai. Nepamirškite sekti šlapimo: jei šlapinatės daugiau, išgerkite 2–3 stiklinėmis daugiau. Jei ne, kasdienį suvartojamo vandens kiekį padidinkite trečdaliu arba puse stiklinės šilto vandens. Po tam tikro laiko jūsų inkstai persiorientuos ir supras, kad sausros pavojus jau praėjo ir ims nuosekliai filtruoti į organizmą patenkantį vandenį.

Tiesa, dehidratacija gana klastinga liga, jos simptomai iš karto nepastebimi, todėl galite net nežinoti, kad jūsų organizme vandens pusiausvyra išsibalansavo. Pastebėjus pirmuosius simptomus derėtų nedelsiant imtis priemonių, nes kartais visiškai panaikinti vandens stygiaus pasekmes, padarytas organizmui, reikia ne vienerių metų.

Kas nutiks, jei vandens balansą organizme keisiu per greitai?

Organizmui trūkstant vandens, jis kaupia druskas. Kai pradedate daugiau šlapintis dėl padidėjusio vandens kiekio, sukauptos druskos imamos lėtai šalinti iš organizmo. Vis dėlto jei vandens stygių bandysite naikinti per greitai, tose vietose, kur buvo sukaupta druska, gali atsirasti limfinių sutrikimų.

Stebėkite savo kūną, nes veido, akių ir sąnarių patinimai reiškia, kad vandens balanso atstatymas organizme vyksta per greitai. Tinimams ėmus mažėti, galima palaipsniui didinti vandens suvartojimą iki paros normos. Prisiminkite, kad kuo daugiau vandens patenka į organizmą, tuo didesnis druskų kiekis pašalinamas iš jo. 

+29
1
  • Dehidratacija
  • Vandens trūkumas organizme
  • Galvos skausmas
  • Vanduo
  • Vandens dieta
  • Medicinos centrai

Susiję straipsniai

  • Vladas / 2018-05-04 00:30:44

    Puiku aciu

Siųsk savo nuomonę
Padidėjęs rūgštingumas: kaip su tuo kovoti?
Padidėjęs rūgštingumas: kaip su tuo kovoti? Marija jau daugiau nei ketverius metus dirbo biure. Sėdimas darbas, stresas, nereguliari mityba bei požiūris „valgau tą, kas pakliūva po ranka“ bėgant laikui išprovokavo atsirasti padidėjusiam skrandžio rūgštingumui. Tai, jog kažkas ne taip, Marija suprato tik tuomet, kai rytais, vos tik pabudus ir papusryčiavusi ji jausdavo,... +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... 1 +56 / -24 +32
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus Saldintus gaiviuosius gėrimus vartojame didžiuliais kiekiais, o dalis žmonių juos geria kasdien. Šiuos gėrimus ypač pamėgo jaunimas, o kai kuriems jie net didele dalimi pakeitė vandenį. Vis dėlto kyla klausimas, ar saugu vartoti šiuos gėrimus? Kaip jie veikia mūsų sveikatą? Pasirodo, juose esantis didžiulis cukraus kiekis ne tik... +26 / 0 +26
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui Dažnai kalbame apie angliavandenius, baltymus, riebalus, tačiau pamirštame paminėti, jog ne ką mažiau svarbi mūsų organizmui yra ir ląsteliena. Būtent ši medžiaga, kuri daugiausiai yra randama javuose, vaisiuose ir daržovėse, stiprina mūsų imunitetą, padeda virškinimo sistemai geriau funkcionuoti bei apsaugo nuo cholesterolio... +23 / 0 +23
Organizmo valymas. Kada ir kam jo reikia?
Organizmo valymas. Kada ir kam jo reikia? Pavasaris jau seniai tarė sudie užleisdamas savo vietą ryškiaspalvei vasarai. Šis metų laikas žada daug nuotykių. Vasarą, rodos, kiekvienam iš mūsų neturėtų stigti jėgų bei geros nuotaikos, tačiau kodėl labai dažnai vasaros metu jaučiamės pavargę? Kodėl kūno svoris nemažėja, nors laikomės dietos ir norime džiaugtis... +21 / 0 +21
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens Gydytojai Jamie Houfman ir Jordanas Sternas bei profesionalus virtuvės šefas, prancūzas Marcas Baeuris – siūlo naują požiūrį į sveiką mitybą, padedančią sumažinti rėmenį. Jie siūlo produktus, kurie leis išvengti rėmens problemų. Daugiausiai dėmesio turėtų būti skiriama šiems maisto produktams, sudarantiems 75... +22 / -2 +20
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18