Dehidratacija – ką apie ją reikia žinoti?

Lapkričio 5, 2013 | Žavinta Kiliūtė
+29
Dehidratacija – ką apie ją reikia žinoti?

Nuolatos jaučiate troškulį, mieguistumą, trūksta energijos, skauda ir svaigsta galva, vargina sausa oda? Tai vieni iš daugelio nemalonių pojūčių, kuriuos gali sukelti dehidratacija – vandens kiekio organizme sumažėjimas. Kava, alkoholis, saldieji gėrimai, nesveikas maistas, gausus prakaitavimas sporto salėje pašalina iš organizmo vandenį, todėl laiku neatstačius jo balanso gali prasidėti rimtių sveikatos sutrikimų.

„30 kg turi tekti 1 l, taigi, jei sveriate 60 kg, optimalus jūsų suvartojamo negazuoto mineralinio ar paprasto vandens, nesaldintos arbatos kiekis būtų 2 l.“Kokios dehidratacijos priežastys?

Elementariausia ir paprasčiausia priežastis – geriame per mažai vandens. Kiekvienam žmogui per parą rekomenduojama išgerti kelis litrus vandens, priklausomai nuo jo svorio. 30 kg turi tekti 1 l, taigi, jei sveriate 60 kg, optimalus jūsų suvartojamo negazuoto mineralinio ar paprasto vandens, nesaldintos arbatos kiekis būtų 2 l. Vanduo prarandamas ir sporto metu, jis paprasčiausiai išprakaituojamas, todėl intensyviai sportuojant būtina vartoti pakankamai skysčių, kad po treniruotės ar jos metu nepasidarytų silpna ir „neaptemptų akyse“.

Dehidratacija gali atsirasti ir dėl tokių fizinių veiksnių kaip: vėmimas, viduriavimas, dažnas šlapinimasis, įvairios ligos (cholera, geltonasis drugys ir pan.).

Dažniausi dehidratacijos simptomai:

  • galvos skausmas;
  • sumažėjęs kraujospūdis;
  • aptemimas akyse ir galvos svaigimas staigiai atsistojus;
  • raumenų spazmai;
  • jėgų trūkumas;
  • išsausėjusi oda. 

Dehidratacija – kaip jos išvengti? 

Ryte būtinai išgerkite stiklinę šilto vandens, jis padės atstatyti skysčių pusiausvyrą organizme, kuris sutrinka miego metu. Be to, vanduo skatina medžiagų apykaitą, todėl greičiau pasijusite žvalūs ir kupini energijos. Pasimėgauti vandens stikline galite ir likus pusvalandžiui iki valgio. Vanduo skystina kraują, palengvina maistinių medžiagų įsisavinimą ir gerina virškinimą.

Jei neįsivaizduojate savo dienos be kavos puodelio ar net kelių, po kiekvieno jų, turėtumėte išgerti bent porą stiklinių vandens, nes kavoje esantis kofeinas ne tik tonizuojančiai veikia, bet ir paspartina vandens pasišalinimą iš organizmo. Stiklinė vandens po treniruotės taip pat padės atkurti vandens trūkumą kraujyje.

Svarbu! Sutrikus vandens balansui organizme, žmogų ima traukti sūrus maistas, nes jame esanti druska leidžia organizme sulaikyti vandenį, tada inkstai prafiltruoja mažiau vandens ir sumažėja. Todėl, jei patyrėte dehidrataciją, iš karto gerti vandenį milžiniškais kiekiais būtų neprotinga, nes inkstai paprasčiausiai nebespės jo filtruoti. Be to, turite žinoti, kad po dehidratacijos organizmas tampa labai imlus ligoms, tad vandens pusiausvyros atstatymas turėtų vykti iš lėto.

Dehidratacija sportuojant

„Aktyvus sportavimas yra vienas iš rizikos veiksnių, galinčių sukelti dehidrataciją. Taip atsitinka dėl to, kad organizmas palaiko pastovią kūno temperatūrą, garindamas skysčius per odą.“

Plačiau skaitykite:
Dehidratacija. Kaip palaikyti vandens pusiausvyrą sportuojant? »

Kaip teisingai atkurti vandens balansą organizme?

Inkstai turi suprasti, kad organizme nebėra vandens deficito. Kad tai įvyktų, kasdien išgerkite viena stikline daugiau nei geriate įprastai. Nepamirškite sekti šlapimo: jei šlapinatės daugiau, išgerkite 2–3 stiklinėmis daugiau. Jei ne, kasdienį suvartojamo vandens kiekį padidinkite trečdaliu arba puse stiklinės šilto vandens. Po tam tikro laiko jūsų inkstai persiorientuos ir supras, kad sausros pavojus jau praėjo ir ims nuosekliai filtruoti į organizmą patenkantį vandenį.

Tiesa, dehidratacija gana klastinga liga, jos simptomai iš karto nepastebimi, todėl galite net nežinoti, kad jūsų organizme vandens pusiausvyra išsibalansavo. Pastebėjus pirmuosius simptomus derėtų nedelsiant imtis priemonių, nes kartais visiškai panaikinti vandens stygiaus pasekmes, padarytas organizmui, reikia ne vienerių metų.

Kas nutiks, jei vandens balansą organizme keisiu per greitai?

Organizmui trūkstant vandens, jis kaupia druskas. Kai pradedate daugiau šlapintis dėl padidėjusio vandens kiekio, sukauptos druskos imamos lėtai šalinti iš organizmo. Vis dėlto jei vandens stygių bandysite naikinti per greitai, tose vietose, kur buvo sukaupta druska, gali atsirasti limfinių sutrikimų.

Stebėkite savo kūną, nes veido, akių ir sąnarių patinimai reiškia, kad vandens balanso atstatymas organizme vyksta per greitai. Tinimams ėmus mažėti, galima palaipsniui didinti vandens suvartojimą iki paros normos. Prisiminkite, kad kuo daugiau vandens patenka į organizmą, tuo didesnis druskų kiekis pašalinamas iš jo. 

+29
  • Dehidratacija
  • Vandens trūkumas organizme
  • Galvos skausmas
  • Vanduo
  • Vandens dieta
  • Medicinos centrai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
4 rytiniai įpročiai, kuriuos reikėtų keisti
4 rytiniai įpročiai, kuriuos reikėtų keisti Atrodo, jog sveikai maitinatės, sportuojate, tačiau sveikata toli gražu nėra tokia, kokia norėtumėte, kad būtų? Jaučiate, kaip nuolat stinga jėgų, nesinori atlikti net pačių paprasčiausių, kasdieninių darbų? Jei taip, tuomet nepulkite kaltinti pačio nykiausio metų laiko: galbūt kaltas visai ne jis, bet Jūsų tam tikri... +16 / -1 +15
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui
Natūralūs saldikliai, naudingi mūsų organizmui Cukrus nėra būtinas mūsų organizmui, tačiau išvengti jo kasdienėje mityboje labai sunku. Nors stengiamės stebėti ir bent šiek tiek sumažinti suvartojamą cukraus kiekį, neretai užsimirštame ir įsiberiame šaukštelį cukraus į kavą ar arbatą, saldiname kepinius, naudojame įvairius sirupus ir kitus pagardus. Visiškai... +38 / -2 +36
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +26 / 0 +26
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos?
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos? XXI-ojo amžiaus liga depresija mūsų šalyje plinta kaip epidemija. Bendrovės „IMS Healt“ duomenimis, Lietuva pirmauja Europoje pagal antidepresantų vartojimą, o per pastaruosius 13 metų sergančiųjų skaičius išaugo beveik dvigubai. Apie depresiją ir jos gydymą rašėme ne kartą. Šįkart aptarsime maisto produktus ir mitybos... +24 / -1 +23
Organizmo valymas. Kada ir kam jo reikia?
Organizmo valymas. Kada ir kam jo reikia? Pavasaris jau seniai tarė sudie užleisdamas savo vietą ryškiaspalvei vasarai. Šis metų laikas žada daug nuotykių. Vasarą, rodos, kiekvienam iš mūsų neturėtų stigti jėgų bei geros nuotaikos, tačiau kodėl labai dažnai vasaros metu jaučiamės pavargę? Kodėl kūno svoris nemažėja, nors laikomės dietos ir norime džiaugtis... +21 / 0 +21
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +20 / 0 +20
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Žuvis iš prekybos centro. Kuo ji gali būti kenksminga jūsų sveikatai?
Žuvis iš prekybos centro. Kuo ji gali būti kenksminga jūsų sveikatai? Nors dauguma vyrų išties mėgsta žvejoti, ne visiems sekasi ir ne visus džiugina sužvejotas laimikis. Kai laimikis nedžiugina, tenka eiti į prekybos centrus ir žuvį „susižvejoti“ iš ten. Deja, tačiau prekybos centruose esanti žuvis ne visuomet būna tokia sveika ir ekologiška, kaip mums gali atrodyti... +17 / 0 +17
Moliūgai.Kuo jie vertingi?
Moliūgai.Kuo jie vertingi? Vaikystėje kone kiekvienas esame skaitę rašytojo Džanio Rodario įžymią knygą „Čipolino nuotykiai“ . Gailėjomės kūmo Moliūgo. Seneliukas daug dirbo, mažai valgė, taupė pinigėlius plytoms, iš kurių lipdė varganą namelį senatvei. +17 / -1 +16