Kodėl rafinuotas cukrus žalingas organizmui ir kuo jį pakeisti?

Spalio 2, 2019 | Rūtelė Foktienė
+1
Kodėl rafinuotas cukrus žalingas organizmui ir kuo jį pakeisti?

Baltas cukrus naudojamas praktiškai visur – jo dedama ir į saldžius gėrimus, ir į įvairiausius kepinius, ir į saldumynus, ir į padažus. Jo vartojama labai daug, skaičiai tikrai žymiai didesni už tūkstančius tonų per metus. Taip yra dėl to, kad rafinuotas (baltas) cukrus yra daugumai įprasto ir priimtino skonio, be to, jo gamyba yra gana pigi. Kartais net nesusimąstoma, kiek daug cukraus gali būti paprasčiausioje duonoje, nors ji ir iškepta iš visų dalių ruginių miltų, papildyta naudingomis sėklomis ir sėlenomis bei papuošta užrašu „sveikuoliams“. Dideli cukraus kiekiai dedami netgi į mėsos gaminius – paradoksalu, tačiau saldumo juose juk net nesijaučia. Kuo labiau cukrus perdirbtas, tuo mažiau jis vertingas. Taip pat yra su miltais ir aliejais – kur kas vertingesni pilno grūdo miltai arba nerafinuoti aliejai. 


Perdirbtas cukrus daro žalą organizmui

Ne paslaptis, kad rafinuotas (perdirbtas) cukrus neigiamai veikia organizmą – kenkia dantų emaliui, aktyvina endokrininę sistemą, paskatina energijos šuolių pasireiškimą, lemia antsvorį ir nutukimą. Naujausiais moksliniais tyrimais įrodyta, kad dideli cukraus kiekiai turi daug reikšmės vaikų hiperaktyvumui, kurio problematika visame pasaulyje nuolat auga. Cukrus neigiamai veikia smegenis – pradeda svyruoti nuotaika, auga depresijos ir nerimo tikimybė, o energijos pliūpsnius nuolat keičia bejėgiškumo pojūčiai. Dideli cukraus kiekiai siejami su susilpnėjusiomis proto galiomis (silpnaprotyste). Cukrus kenkia bene visoms organų sistemoms, tačiau ypatinga žala daroma širdies ir kraujagyslių sistemai, virškinimo sistemai, šlapimo sistemai bei tokiems svarbiems organams kaip oda ar akys. Dėl šių priežasčių patariama gilintis į maisto produktų etiketes ir vengti didelių pridėtinio cukraus kiekių bei sintetinių saldiklių, kurie taip pat gali išderinti ne tik endokrininę sistemą, bet žalingai paveikti ir kitus gyvybiškai svarbius organus. 

 

Rafinuotame cukruje praktiškai nėra jokių naudingų medžiagų

Kadangi baltas cukrus stipriai perdirbtas ir išgrynintas, jame be lengvai ir greitai įsisavinamos sacharozės nelikę jokių kitų organizmui svarbių maistinių medžiagų. Praktiškai nėra nei vitaminų, nei mineralų, nei baltymų, nei skaidulinių medžiagų. Priešingai, nei valgant vaisius – su jais gaunama ir vitaminų, ir mineralų, ir balastinių medžiagų ir lėčiau virškinamų angliavandenių, energijos suteikiančių palaipsniui. Žinoma, kad nerafinuotas cukrus naudingesnis už rafinuotą cukrų, tačiau geriausia angliavandenius gauti ne iš cukraus, o iš kitų, naudingesnių maisto produktų. Verta žinoti, kad kuo labiau perdirbtas (rafinuotas) cukrus, tuo mažesnė jo teikiama nauda. Vadinasi, kuo natūralesnis produktas, tuo naudingesnės ir jame esančios ne tik saldumo suteikiančios, bet ir kitos maistinės medžiagos. 

"Pirmiausia vietoj rafinuoto cukraus galima rinktis bent jau nerafinuotą cukrų (tamsų nerafinuotą cukranendrių cukrų, kuriame gausu naudingų medžiagų) arba medų, klevų sirupą, beržų cukrų."

Kuo pakeisti rafinuotą cukrų?

Pirmiausia vietoj rafinuoto cukraus galima rinktis bent jau nerafinuotą cukrų (tamsų nerafinuotą cukranendrių cukrų, kuriame gausu naudingų medžiagų) arba medų, klevų sirupą, beržų cukrų. Šiandien gausu ir kitų už baltą cukrų sveikesnių alternatyvų. Tai itin svarbu kai kuriomis ligomis sergantiems pacientams ar sveikos mitybos šalininkams. 

 

  • Agavų sirupas. Jis išgaunamas iš agavų sulčių. Vėliau jos koncentruojamos įvairiais natūraliais būdais. Agavų sirupas gali būti šviesus ir tamsus arba miltelių pavidalo. Teigiama, kad jis netgi saldesnis už cukrų, be to, jo sudėtyje dominuoja vaisių cukrus (fruktozė). 

 

  • Cukranendrių melasa. Tai tirštas tamsus sirupas. Įdomiausia tai, kad tai šalutinis rafinuoto cukraus gamybos produktas, vadinasi jame lieka daug naudingų medžiagų. Melasoje randama organizmui svarbių mineralų, pavyzdžiui, kalcio ir geležies. 

 

  • Stevijos produktai. Tai įvairios formos saldikliai. Jų galima rasti ir skysčio, ir miltelių, ir tablečių, ir dar kitokiais pavidalais. Šiuo atveju intensyvų saldumą suteikia iš stevijų lapų išgaunamas steviolio glikozidas, kuris, kaip teigiama, už cukrų saldesnis net kelis šimtus kartų.   


Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė. 

Nesaldi tiesa apie cukrų

Galime drąsiai teigti, kad lietuviai cukrų mėgsta – per mėnesį vidutinis mūsų šalies gyventojas jo suvartoja net kelis kilogramus. Ir nors šią saldžią medžiagą vartojame tiesiog maišais, apie tai susimąstome retai. Riebaus maisto ir druskos poveikį sveikatai žino bene kiekvienas, tačiau cukraus savybės dažnai lieka pamirštos. „Nuo cukraus vaikams genda dantys“, – dažniausiai tuo ir užsibaigia žinios apie šią daugelio pamėgtą medžiagą. Tad siūlome plačiau paskaityti apie cukraus poveikį mūsų organizmui.

Plačiau:

Nesaldi tiesa apie cukrų

+1
  • Sveika mityba
  • Cukrus
  • Mitybos įpročiai
  • Organizmo stiprinimas
  • Grožis ir sveikatingumas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis)
Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis) Esame tai, ką valgome. Kuo sveikiau ir atsakingiau maitinsimės, tuo ilgiau ir laimingiau gyvensime. Netikite? Pamėginkite! Dalinamės naudingais patarimais, kaip iš maisto gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų. Mat maisto papilduose esančios biologiškai aktyvios medžiagos dažnai pagamintos sintetiniu būdu, tad organizmui... +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18