Užkandžiai, reguliuojantys burnos pH, ir fermentinio sūrio nauda

Sausio 27, 2014 | Aliona Aleksandrovič
+10
Užkandžiai, reguliuojantys burnos pH, ir fermentinio sūrio nauda

Dažnai girdime, kad rūgščių ir šarmų pusiausvyros palaikymas – labai svarbus mūsų organizmui. Šis procesas vyksta ir atskiruose organuose ar audiniuose. Rūgščių ir šarmų pusiausvyrą atspindi pH. Mįslingasis pH – tai toks rodiklis, pagal kurį sužinome, kokios medžiagos dominuoja tam tikroje terpėje: rūgštinės, šarminės, ar jų abiejų yra tiek pat. Kaip atskira terpė išskiriama ir burnos ertmė, kurioje pastovus pH atlieka ypač svarbų vaidmenį. Taigi, kaip palaikyti pastovų burnos pH?

Idealus burnos pH – daugiau nei 7. O tai reiškia, kad šarminių medžiagų turėtų būti šiek tiek daugiau nei rūgštinių. Kuo daugiau rūgštinių medžiagų, tuo burnos ertmė tampa palankesne vieta mikroorganizmams daugintis. Kodėl mums rūpi burnos pH? Todėl, kad įrodyta tiesioginė priklausomybė tarp padidėjusio burnos ertmės rūgštingumo ir dantų ėduonies vystymosi. Rūgščioje aplinkoje dantų emalis tampa jautresnis, prie jo greičiau prilimpa bakterijos, kurios sąlygoja tolimesnį ėduonies vystymąsi.

Produktai, labiausiai trikdantys burnos ertmės pH

„Sūris neutralizuoja rūgštines medžiagas, tad ne veltui daugelyje šalių sūris įprastai patiekiamas po deserto.“ Labiausiai burnos ertmę rūgština angliavandenių vartojimas, ypač paprastųjų, kurie pasižymi greitu skilimu: cukrus, saldainiai, konditeriniai gaminiai. Cukrus – pagrindinis dantų priešas. Dažniausiai kenkia ne suvalgytų saldumynų kiekis, o jų vartojimo dažnis. Pavyzdžiui, suvalgyti 10 saldainių vienu kartu ne taip kenksminga dantims, kaip valgyti tuos pačius 10 saldainių visą dieną, tarkim, kas valandą.

Suvalgius daug angliavandenių turinčio maisto, patartina užkąsti juodos duonos, šviežių daržovių ar kieto sūrio, išsivalyti dantis ar bent jau praskalauti burną vandeniu, kad būtų sumažinta rūgščių koncentracija. Pastebėta, kad šioje situacijoje puikus pagalbininkas gali būti ir kramtomoji guma, nes jo sudėtyje yra rūgštį neutralizuojančių medžiagų.

Dar vienas priešas – citrinos rūgštis. Jos randama visuose gazuotuose gėrimuose, ji naudojama kaip konservantas ir skonio stipriklis. Ji ardo danties emalį ir gali lemti erozijos atsiradimą. Jeigu visiškai negalite atsisakyti gazuotų gėrimų, patariama juos gerti pro šiaudelį ir vėliau burną praskalauti paprastu vandeniu. Nepatariama iš karto valyti dantų šepetuku, nes galima pažeisti minkštesnį danties emalį.

„Draugiški“ dantims produktai, palaikantys normalų burnos ertmės pH

Ridikai stiprina dantisPats naudingiausias produktas – sūris. Sūris neutralizuoja rūgštines medžiagas, tad ne veltui daugelyje šalių sūris įprastai patiekiamas po deserto. Sūryje gausu kalcio, o 100 mg sūrio yra visa žmogaus paros poreikio dozė.

Burnos ertmės pH neutralizuoja ir žalioji arbata. Ji slopina bakterijų augimą, ypač suvalgius saldumynų. Be to, žaliojoje arbatoje gausu fluoro, kuris svarbus dantų emalio stiprinimui.

Mūsų dantims „patinka“ įvairūs vaisiai ir daržovės. Obuoliai padeda išvalyti dantis nuo maisto likučių, masažuoja dantenas, taip pat turi kalcio. Morkos teigiamai veikia dantenas, gerina kraujotaką. Dantis stiprina ir:

  • ridikėliai,
  • kopūstai,
  • agurkai,
  • moliūgai,
  • abrikosai,
  • burokai ir kiti produktai.

Plačiau apie sūrio naudą dantims

Stomatologijos koledžo ekspertai atliko tyrimą, kuris įrodė, kad sūris ne tik skanus produktas, suteikiantis organizmui svarbių baltymų, mikroelementų (ypač kalcio), bet yra ir dantų ėduonies profilaktikos priemonė.

Tyrimo metu tirti 68 vaikai nuo 12 iki 15 metų amžiaus. Vaikai buvo suskirstyti į tris grupes: pirma grupė turėjo išgerti pieno, antra – jogurto be cukraus, o trečia grupė turėjo suvalgyti gabaliuką Čederio sūrio. Prieš tai mokiniai burną praskalavo vandeniu, o po produktų suvalgymo buvo išmatuotas jų burnos pH. Gautos išvados: pieną ir jogurtą gėrusių vaikų burnos ertmės pH nepasikeitė arba pasikeitė nežymiai, o tų, kurie valgė sūrį, rūgštinė aplinka žymiai pakito – rūgštingumo sumažėjimas išliko tam tikrą laiką ir po sūrio suvartojimo.

Burnos ertmė – svarbi mūsų organizmo dalis. Jos sveikatai svarbią įtaką daro rūgščių ir šarmų pusiausvyra, kuri lemia burnos higieną ir dantų būklę. Palaikyti burnos pH pusiausvyrą galime palaipsniui keisdami savo įpročius: rinkdamiesi mažiau cukraus turinčius produktus, prižiūrėdami burnos ertmę po valgio ir nepamiršdami karts nuo karto atsigerti žaliosios arbatos ar užkąsti sūrio ir vaisių.

Taip pat skaitykite:
10 patarimų, kaip prižiūrėti dantis namų sąlygomis »
Dantų balinimo rūšys ir jų veiksmingumas »
„Klausk eksperto“. Patinusios dantenos virš krūminio danties. Ar tai peršalimas? »
„Sveikatos įstaigos“. Odontologijos klinikos »

+10
  • Dantų kariesas
  • Dantų ėduonis
  • Dantų gydymas
  • Dantų profilaktika
  • Burnos pH
  • Rūgščių ir šarmų pusiausvyra
  • Sūrio nauda

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis)
Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis) Esame tai, ką valgome. Kuo sveikiau ir atsakingiau maitinsimės, tuo ilgiau ir laimingiau gyvensime. Netikite? Pamėginkite! Dalinamės naudingais patarimais, kaip iš maisto gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų. Mat maisto papilduose esančios biologiškai aktyvios medžiagos dažnai pagamintos sintetiniu būdu, tad organizmui...
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18