Osteoporozė

Osteoporozė (porėtas kaulas) – liga, kai kaulai tampa silpni ir trapūs. Tuomet jie gali lūžti net ir menkiausio krūvio metu: lenkiantis, čiaudint. Dažniausiai osteoporotiniai (susiję su išsivysčiusia osteoporoze) lūžiai įvyksta klubų, riešų ir stuburo kauluose.
Kaulai yra gyvi audiniai, kuriuose nuolatos vyksta gamybos ir ardymo procesai, dėl kurių kaulinis audinys yra pastoviai atnaujinamas, o jį sužalojus, galimas sugijimas. Osteoporozės išsivystymas yra susijęs su sutrikusiu gamybos-ardymo procesu, kuomet ardymas vyksta greičiau už gamybą. Didžiausia kaulų masė yra pas 20 metų amžiaus žmogų. Vėliau jos ima po truputį mažėti. Tačiau yra daugybė veiksnių, lemiančių, ar žmogus visgi susirgs osteoporoze ar ne. Vyresnio amžiaus žmonės, moterys, baltieji, smulkaus sudėjimo asmenys priklauso didesnės rizikos grupei nei kiti žmonės. Rizika susirgti osteoporoze taip pat didėja, jeigu šeimoje yra ar buvo asmenų, sirgusių šia liga. Lytiniai, skydliaukės, prieskydinių liaukų ir antinksčių hormonai taip pat susiję su osteoporozės išsivystymu. Susirgti šia liga labiau linkę žmonės, kurių valgiaraštyje trūksta kalcio turinčių produktų, kurie serga valgymo sutrikimais arba kuriems buvo chirurgiškai pašalinta kuri nors virškinamojo trakto dalis. Įvairių vaistų vartojimas, pasyvus gyvenimo būdas, piktnaudžiavimas alkoholiu ir tabako rūkymas taip pat didina tikimybę susirgti šia liga.

Osteoporozė. Simptomai

Ligos pradžioje dažniausiai nėra jokių simptomų. Jie ima reikštis tik tuomet, kai kaulai pasidaro itin trapūs ir silpni. Tada žmogus pradeda skųstis nugaros skausmais, kuriuos dažniausiai sukelia lūžęs arba sutrupėjęs slankstelis. Pamažu ima mažėti ligonio ūgis, laikysena darosi netaisyklinga (žmogus tarsi linksta į priekį). Neretai vienas pirmųjų osteoporozės požymių būna kaulo lūžis po nedidelio krūvio.

Osteoporozė. Ligos eiga

Dažniausiai osteoporozė vystosi daugelį metų ir tik pasiekusi tam tikrą lygį pradeda reikštis. Kai kuriais atvejais, pavyzdžiui, vartojant kai kuriuos vaistus arba sutrikus hormonų pusiausvyrai, osteoporozė gali išsivystyti greičiau.

Osteoporozė. Diagnostika

Įtaręs osteoporozę, gydytojas išsamiai apklausia pacientą dėl rizikos veiksnių (amžius, vaistų vartojimas, buvę hormonų pusiausvyros sutrikimai, žalingi įpročiai, mityba, gyvenimo būdas, buvusios chirurginės operacijos, šeimoje osteoporoze sirgę asmenys). Tuomet skiriami tyrimai. Pagrindinis tyrimas osteoporozei nustatyti yra kaulų tankio matavimas rentgeno spinduliais. Šis tyrimas yra neinvazinis bei neskausmingas, primena paprastą ištyrimą rentgeno spinduliais. Nustatytas kaulų tankis lyginamas su norma, įvertinamas osteoporozės lygis.

Osteoporozė. Gydymas

Dažniausiai visiškai išgydyti osteoporozės neįmanoma, tačiau yra daug vaistų ir būdų būklei pagerinti. Dažniausiai vartojami bifosfonatų grupės vaistai. Tačiau jie sukelia daug nepageidaujamų poveikių: pykinimą, pilvo skausmą, sunkumą ryjant, didina stemplės uždegimo ir opų riziką. Leidžiamas į veną šis vaistas sukelia mažiau virškinimo sistemos sutrikimų. Šie vaistai taip pat didina šlaunikaulio diafizės (vidurinės dalies) lūžių tikimybę bei gali pakenkti žandikauliui, todėl prieš vartojant šiuos vaistus, būtina pasitikrinti dantis. Kartais pasirenkamas hormoninis osteoporozės gydymas. Dažniausiai tai būna pakaitinė estrogenų terapija moterims, sulaukusioms menopauzės. Šie vaistai taip pat sukelia šalutinių poveikių: didina trombų susidarymo ir vėžio išsivystymo tikimybę. Retesniais atvejais osteoporozė gydoma kitais hormoniniais vaistais, kurie tiesiogiai stimuliuoja kaulinės medžiagos gamybą.
Sergantiems osteoporoze rekomenduojama mesti rūkyti, vartoti alkoholį bei saugotis sutrenkimų ir kritimų.

Osteoporozė. Profilaktika

Osteoporozės profilaktikos tikslais žmogus turėtų vartoti pakankami vitamino D ir kalcio. Suaugęs žmogus turėtų gauti 1mg kalcio per parą, moterys virš 50 ir vyrai virš 70 metų amžiaus turėtų gauti 1,2 mg kalcio per parą. Neriebūs pieno produktai, tamsiai žalios lapinės daržovės, lašiša, sardinės, sojos produktai ir apelsinų sultys yra geri kalcio šaltiniai. Galima vartoti kalcio papildus. Taip pat suaugę žmonės turėtų gauti 600-800 TV (tarptautinių vienetų) vitamino D per parą. Jis reikalingas kalcio absorbcijai. Dažniausiai šio vitamino pakankamai pagaminama pačiame organizme. Nustatyta, jog fizinis aktyvumas mažina riziką susirgti osteoporoze. Ypač tam tinkamos kai kurios sporto rūšys: ėjimas, bėgimas, slidinėjimas, lipimas laiptais. Sveika mityba ir sveika gyvensena taip pat mažina osteoporozės išsivystymo riziką. Įvairūs hormonų pusiausvyros sutrikimai turi būti laiku gydomi, nes jie gali paveikti šios ligos atsiradimą.

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

Naujausi straipsniai

Nauja Kapiliarų šalinimas lazeriu: dažniausiai užduodami klausimai?
Kapiliarų šalinimas lazeriu: dažniausiai užduodami klausimai? Mūsų veido odai kasdien tenka patirti gausybę išbandymų. Ne tik vėjas, saulės spinduliai, bet ir kiti veiksniai ilgainiui ima atsispindėti ant mūsų veido odos. Viena dažniausių neraminančių problemų − kapiliarų pasirodymas odoje. Tiek veido srityje, tiek kitose kūno vietose pasirodantys kapiliarai dažnai sukelia stresą,... +1 / 0 +1

Sveika mityba Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį Kai tik atsirado greitasis maistas, visas pasaulis jį labai pamėgo. Nes jis greitai pagaminamas, paprastai gali būti suvalgomas bet kur (prie vairo, gatvėje ar net laukiant vizito pas kirpėją), be to, jo mėgėjai teigia, kad greitasis maistas ir labai skanus. Turbūt daugelis žino, kad greitasis maistas yra žalingas sveikatai, paprastai... +4 / 0 +4

Dietos Daugiau straipsnių šia tema

Nauja 10 plačiai paplitusių mitų apie svorio metimą
10 plačiai paplitusių mitų apie svorio metimą Kasdien girdime, kaip daugybė skirtingų mitybos specialistų, sporto trenerių ir kitokių ekspertų žeria skirtingus patarimus apie tai, kaip geriausia atsikratyti nepageidaujamų kilogramų. Dažnai nebežinome, kuo tikėti, tad galime jaustis beviltiškai ir išvis nuspręsti nedaryti nieko. Ar ir jūs nusprendėte numesti šiek tiek... +2 / 0 +2

Subalansuotas gyvenimo būdas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Emocinis valgymas gali įvilioti į nepastebimas pinkles
Emocinis valgymas gali įvilioti į nepastebimas pinkles Maistas ir emocijos – ne itin geras duetas. Ypač tada, kai žmogus net nepastebėdamas paklūsta emociniam valgymui. Laimingas žmogus daugiau juda arba užsiima ne vien su valgymu susijusiomis veiklomis, o nuolat nervinę įtampą patiriantis asmuo gali net nepastebėti, kad jis mėgina „suvalgyti“ visus per dieną nutikusius blogus... +1 / 0 +1

Ligos ir būklės Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kada reikėtų sunerimti dėl galvos skausmo?
Kada reikėtų sunerimti dėl galvos skausmo? Galvos skausmas pažįstamas kiekvienam. Jei galvą skauda po bemiegės nakties, užsitęsusio vakarėlio ar patirtos nervinės įtampos, dažniausiai nekyla jokių papildomų klausimų. Toks retkarčiais dėl žinomos priežasties pasitaikęs skausmas praeina savaime arba pasitelkus į pagalbą vaistus nuo skausmo. Kartais galvos skausmu... +1 / 0 +1

Sportas, joga ir pilatesas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Sportas peršalus: kada vis dėlto galima?
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima? Žiema, šalta, peršalote... Rodos, nieko naujo. Vis dėlto, dažnas ir žiemą neapleidžia aktyvaus gyvenimo įpročių: bėgioja, makštinasi, užsiima joga, šoka ar pan., tad ką gi daryti peršalus: visiškai atsisakyti judėjimo ar ne? Svarbiausia – stebėti savo kūną ir atsižvelgti į jo poreikius. +1 / 0 +1

Intymu Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Greita ejakuliacija: kaip išvengti?
Greita ejakuliacija: kaip išvengti? Kiekvienas vyras nori būti lytiškai pajėgus lovoje ir visuomet patenkinti savo partnerę, deja, tačiau ne visuomet tai pavyksta padaryti. Įvairūs lytiniai sutrikimai, tokie, kaip priešlaikinė ejakuliacija, - tai problema, kuri trikdo lytinį poros gyvenimą. Tad būtina vos tik pastebėjus pirmuosius priešlaikinės ejakuliacijos... +8 / 0 +8

Vaikų ligos ir sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Ką daryti, jeigu vaikas karščiuoja?
Ką daryti, jeigu vaikas karščiuoja? Karščiavimas – viena iš labiausiai tėvelius gąsdinančių vaiko sveikatos būklių. Būtina suprasti, kad didelis kūno temperatūros pakilimas nebūtinai rodo sunkius sveikatos sutrikimus. Karščiavimas dažniausiai netgi naudingas, nes gali padėti kovoti su įvairiomis infekcinėmis ligomis. Vos tik vaikas pradeda karščiuoti,... +1 / 0 +1

Moters sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Natūralios veido kaukės
Natūralios veido kaukės Norint įsigyti kokybišką veido kaukę, reikia nemažai išmanyti apie kosmetiką ir jos sudėtį. Įvairiose kosmetikos priemonėse gausu ne tik odą palankiai veikiančių medžiagų, tačiau sudėtyje gali būti ir visai nenaudingų, netgi kenksmingų medžiagų. Labai keista, bet vartodami tam tikras kosmetikos priemones galime sau netgi... +2 / 0 +2

Vyro sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Šiek tiek apie erekcijos sutrikimus ir dažniausias jų priežastis
Šiek tiek apie erekcijos sutrikimus ir dažniausias jų priežastis Visais laikais seksualumui buvo teikiama didelė reikšmė. Lytinis gyvenimas stipriai susijęs su sėkme kitose gyvenimo srityse bei bendru žmogaus laimingumo jausmu. Daugumai lytiškai aktyvių asmenų svarbu, kad viskas būtų gerai visur ir visada. Nuolat pasikartojančios nesėkmės ir nusivylimai dėl lytinio gyvenimo daro didelę įtaką...

Natūrali medicina Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Eterinių aliejų gydomoji galia
Eterinių aliejų gydomoji galia Istoriniuose šaltiniuose teigiama, kad eteriniai aliejai terapiniais tikslais buvo naudojami senovės kinų, indų, egiptiečių. Graikai ir romėnai eterinius aliejus naudojo kosmetikos, kvepalų, vaistų gamyboje, ypač svarbią vietą jie užėmė dvasiniuose bei religiniuose ritualuose. +10 / 0 +10

Odontologija Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Burnos ligos: kaip jų išvengti?
Burnos ligos: kaip jų išvengti? Skundžiatės, jog vos ne kas pusę metų tenka lankytis pas odontologą? Ir ne šiaip reguliariai, bet dėl to, jog burnoje nuolat atsiranda kariesas, periodonto ligos. Taigi, kas lemia tai, jog vienų žmonių burnos būklė yra itin gera, o kitų – prasta? Kodėl, atrodytų, kuo puikiausiai prižiūrimoje burnoje, kartais ima ir... +25 / 0 +25

Būsimoms mamytėms Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kūdikio raida – trumpai apie svarbiausius pasiekimus
Kūdikio raida – trumpai apie svarbiausius pasiekimus Kūdikis – didžiulis džiaugsmas ir atsakomybė kiekvienai šeimai. Pirmieji mažylio gyvenimo metai labai svarbūs jo tolimesniam gyvenimui. Per dvylika mėnesių susiformuoja svarbiausi psichomotoriniai mažylio įgūdžiai, reikalingi įžengiant į tolimesnius gyvenimo metus. Tėveliams ar kūdikio globėjams bent apytiksliai reikėtų... +2 / 0 +2

Gyvūnai Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Tingi judėti? Įsigyk šunį
Tingi judėti? Įsigyk šunį Parke dažnai akimis palydėdavau tuos, kurie smagiai leisdavo laiką su savo augintiniais. Ir pati dažnai apie tokį pasvajodavau. O ir vieną dieną draugo numesta frazė „Tingi judėti? Įsigyk šunį“ privertė susimąstyti, kad gal tikrai, vietoj abonemento į sporto klubą, man reikėtų įsigyti keturkojį draugą... Tad šįkart... +24 / 0 +24