Ryžių dieta. Ar tikrai sveika?

Sausio 6, 2014 | Justė Latauskienė
+11
Ryžių dieta. Ar tikrai sveika?

Vienu produktu paremta mityba gali būti įdomi patirtis dietomis besidominčiam žmogui, kuriam dietos yra būdas pažinti save ir savo kūną. Taip pat dietos, paremtos itin nedidele maisto produktų įvairove, gali būti neišvengiamos sergant tam tikromis virškinamojo trakto, metabolinėmis, psichinėmis ar kitomis ligomis. Tačiau žmogus, susižavėjęs vieno produkto dietos siūloma svorio metimo ar organizmo „valymo“ nauda, gali labai smarkiai nusivilti ar net susirgti. Patirta nesėkmė gali atbaidyti nuo bet kokių dietų.

Šiame straipsnyje kaip vieno produkto dietos pavyzdį pateiksime ryžius. Apie penktadaliui planetos gyventojų ryžiai yra pagrindinis kalorijų šaltinis. Dalis šių žmonių be ryžių valgo santykinai nedaug kitų produktų. Dėl to ryžių dieta yra kone geriausiai išnagrinėta iš visų vienu produktu paremtų dietų.

Ryžių dieta – išeitis, norint greitai numesti svorio. Receptai!

„... ryžiai turi būti nešlifuoti, kitaip tariant, su luobele, nes organizmui norint suvirškinti tokius ryžius reikia daugiau energijos. Be ryžių, savo dienos racioną papildykite vaisias ir pilno grūdo produktais.“ 

Viskas apie ryžių dietą ir du puikūs receptai:
Ryžių dieta – išeitis, norint greitai numesti svorio. Receptai! » 

Ryžiai nepatenkina visų žmogaus mitybos poreikių

100 g ryžių yra ~111 kcal, 80 g angliavandenių, 7,1 g baltymų ir 0,66 g riebalų. Ryžiuose daug folio rūgšties ir vitamino B1. Skamba visai neblogai, tiesa?

Deja, ryžiuose yra labai mažai skaidulų – tik 1,3 g (palyginimui: kviečiuose 12,2 g, o bulvėse 2,2 g). Skaidulos yra būtinos palaikyti žarnyno veiklai bei sveikam ir subalansuotam mikrobiomui – gerosioms bakterijoms, kurios gyvena mūsų organizme. Jos saugo mus nuo blogųjų bakterijų ir padeda nesusirgti autoimuninėmis ligomis.

Palyginti su kitomis pagrindinėmis maisto kultūromis, ryžiuose yra mažai tokių medžiagų kaip geležis, magnis, kalis, vitaminų B2 ir K. Blogiausia tai, kad ryžiuose nėra vitamino C ir vitamino A, kai kurių nepakeičiamų amino rūgščių. Kaip ir kituose negyvūninės kilmės produktuose, juose nėra vitamino B12.

Ryžiai ir ligos, išsivystančios dėl vitaminų trūkumo

Ryžių dieta gali sukelti vitamino C ir A trūkumą

Didžiausios ryžiais paremtos dietos grėsmės – vitamino C ir A trūkumo sukeltos ligos. Kadangi ryžių dieta pasaulyje plačiai paplitusi ir nėra lėšų aprūpinti visų daugiausia vien tik ryžiais besimaitinančių žmonių įvairesniais maisto produktais, mokslininkai bando genetiškai modifikuoti ryžius, kad jie gamintų bent dalį gyvybei būtinų vitaminų. Pavyzdžiui 2000 ir 2005 metais buvo sukurti ryžiai, kurie gamina betakaroteną – medžiagą, kurią mūsų pačių organizmas perdirba į vitaminą A. Tai labai didelis mokslo laimėjimas, nes kiekvienais metais pasaulyje vien dėl vitamino A trūkumo miršta daugiau nei pusė milijono vaikų iki penkerių metų amžiaus.

Siekiant padidinti ryžių maistingumą imamasi įvairių gudrybių. Ryžiai kitaip apdorojami saugojimui, ruošiami su kitokiais prieskoniais ar priedais, prieš ruošimą daiginami, fermentuojami, laikomi drauge su bakterijų ir pelėsių kultūromis (taip šie mikroorganizmai pagamina bent dalį būtiniausių maistinių medžiagų ir vitaminų). Bet nė vienu atveju ryžiai nepakeičia to, ką gali suteikti tik įvairi ir subalansuota mityba.

Ryžiai ir cukrinis diabetas

„Ilgą laiką ryžių dietos besilaikantys žmonės turi 27 % didesnę riziką sirgti cukriniu diabetu.“ Mokslininkai taip pat yra nustatę, kad daugiau ryžių vartodavę asmenys, net valgydami ir pilnavertį įvairų maistą, dažniau serga antro tipo cukriniu diabetu. 2012 m. atlikta įvairių mokslinių darbų ir straipsnių metaanalizė (apėmusi daugiau nei 350 000 tiriamųjų asmenų, iš kurių daugiau nei 13 000 sirgo) parodė aiškų ryšį tarp didesnio ryžių valgymo ir antro tipo cukrinio diabeto.

Ilgą laiką ryžių dietos besilaikantys žmonės turi 27 % didesnę riziką sirgti cukriniu diabetu. Ar šią ligą sukelia patys ryžiai, ar žmonėms, linkusiems sirgti šia liga, ryžiai tiesiog skanesni, dar nėra iki galo aišku. Bet išsiaiškinta, kad ir vieną kartą kasdien ryžius valgantys žmonės jau turi 11 % didesnę riziką susirgti diabetu.

Ryžių gali būti „paslėpta“ įvairiuose sausuose pusryčiuose, greituose užkandžiuose. Daug žmonių pasaulyje ryžių dietos laikosi ne iš meilės šiems grūdams, o dėl jų pigumo. Todėl kai kurie maisto gamintojai gali ryžiais pakeisti kitas grūdines kultūras, siekdami didesnio pelno. Įdėmiai peržvalgę valgomų produktų sudėties etiketes galbūt nustebsite, kad ryžių suvalgote daug daugiau nei galvojote iki šiol.

Nusprendus išmėginti vieno produkto dietą būtų pravartu pasitarti su šeimos gydytoju ar mitybos specialistu. Ilgalaikė tokio produkto dieta gali būti kenksminga sveikatai (ar net gyvybei). Bet trumpalaikė ryžių dieta, jei atliekama teisingai ir saugiai, gali būti smagiu užsiėmimu. Deja, bet jokia trumpalaikė dieta nepadeda numesti svorio ar „išvalyti organizmo“. Tai gali padaryti tik subalansuota, pilnavertė, įvairiais sveikais produktais paremta mityba.

+11
  • Cukrinis diabetas
  • Sveika mityba
  • Ryžiai
  • Ryžių dieta
  • Dietologai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
10 plačiai paplitusių mitų apie svorio metimą
10 plačiai paplitusių mitų apie svorio metimą Kasdien girdime, kaip daugybė skirtingų mitybos specialistų, sporto trenerių ir kitokių ekspertų žeria skirtingus patarimus apie tai, kaip geriausia atsikratyti nepageidaujamų kilogramų. Dažnai nebežinome, kuo tikėti, tad galime jaustis beviltiškai ir išvis nuspręsti nedaryti nieko. Ar ir jūs nusprendėte numesti šiek tiek... +2 / 0 +2
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui Lieknas liemuo laikytas moteriškumo simboliu dar viduramžiuose, kai moterys korsetus susiverždavo taip stipriai, kad net sutrikdydavo kraujo apytaką. Šių dienų moterys dėl vapsvos liemens pasiryžusios sporto salėse išlieti daug prakaito, tačiau net ir sunkiausios treniruotės ne visada padeda pasiekti geidžiamų rezultatų. Sporto... +66 / -20 +46
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. III savaitė
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. III savaitė „Jau tris savaites kasdien valgau penkis, o sportuoju du kartus per dieną. Atsiranda rutina, kuri dabar jau džiugina, nes tiksliai žinau, ką valgysiu poryt trečią valandą. Vis dėlto kiekvieną dieną iškyla abejonių, kurias veja šalin tik puiki savijauta ir gražėjantis vaizdas veidrodyje. Trečiąją savaitę nepakitusią... +32 / 0 +32
Su „Figurella“ rezultatų pasieksite greičiau nei sporto klube!
Su „Figurella“ rezultatų pasieksite greičiau nei sporto klube! Dietos ir reguliarus lankymasis sporto klube reikalauja daug laiko ir valios pastangų. Lietuvoje jau spėjęs įsitvirtinti itališkas figūros dailinimo metodas figurella pagrįstas moksliniais tyrimais. Virš 30 metų Italijoje taikomo lieknėjimo metodo esmė ‒ mankštinimasis šiltoje, sandarioje erdvėje. Individualiai... +28 / 0 +28
Apie Dukano dietą iš pirmų lūpų. Tomos istorija
Apie Dukano dietą iš pirmų lūpų. Tomos istorija Visame pasaulyje populiarią Dukano dietą sudaro keturi etapai: ataka, kaita, įtvirtinimas ir galutinė stabilizacija. Jos sumanytojas prancūzas gydytojas dr. Pjeras Dukanas (Pierre Dukan) teigia, kad šiuose etapuose ir slypi dietos veiksmingumas, mat jos besilaikantis žmogus turi galimybę stabilizuoti savo svorį ir niekada nebepriaugti... +30 / -5 +25
FIT FOOD atsiliepimai – išbandėme trijų dienų sulčių programą!
FIT FOOD atsiliepimai – išbandėme trijų dienų sulčių programą! „Sulčių dietomis domėjausi jau seniai, skaičiau žmonių komentarus, sekiau FIT FOOD „Facebooką“ ir „Instragramo“ paskyrą. Esu bandžiusi tris dienas maitintis vien tirštaisiais kokteiliais (angl. „Smoothies“), bet FIT FOOD siūlo gerti skystas sultis tris ar net penkias dienas. Šios dietos tikslas – išsivalyti... 3 +34 / -12 +22
Iškrovos diena ‒ didesnė nauda ar žala?
Iškrovos diena ‒ didesnė nauda ar žala? Mokslinių tyrimų duomenimis šeriant kirmėles, peles ir bengališkąsias makakas, kitaip rezus beždžiones, 30‒40 % mažiau kalorijų turinčiu pašaru gerokai prailginama šių gyvūnų gyvenimo trukmė. O iškrovos dienų įvedimas į pelių mitybos režimą gerina jų sveikatą ir ilgina gyvenimą. Nors daug išsamių tyrimų apie... 2 +21 / -4 +17
13 lieknėjimo triukų: kurie iš jų veiksmingi?
13 lieknėjimo triukų: kurie iš jų veiksmingi? Mėginate atsikratyti svorio? Čia pateikiame 13 lieknėjimo triukų, kurie gali padėti Jums pasiekti trokštamų rezultatų – arba ne! +17 / -1 +16
Ortoreksija - liga, kuri atsiranda dėl pernelyg sveiko gyvenimo būdo
Ortoreksija - liga, kuri atsiranda dėl pernelyg sveiko gyvenimo būdo „Kas per daug – tas nesveika“, - sakydavo mūsų senoliai ir jie buvo visiškai teisūs. Atrodo, šiais laikais išties sveikai maitinamės, stengiamės kuo daugiau valgyti ekologiško maisto, nuolat sportuoti, judėti, tačiau vis tiek sergame ir jaučiame, jog kažkas yra ne taip. Ir taip, mes esame teisūs: perdėtas požiūris į... +15 / -1 +14
Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms
Mityba pagal kraujo grupę – gerai savijautai ir dailioms kūno linijoms Kodėl pavalgius jaučiame sunkumo jausmą, kodėl vieni maisto produktai lengviau suvirškinami nei kiti? Kodėl tunkame ar sergame įvairiomis skrandžio ligomis? Atsakymų daug, vieni mano, kad tai dėl genetikos, kiti – dėl nesveiko gyvenimo būdo. Todėl norėdami išlaikyti gerą fizinę formą ir savijautą dažnai pradedame... 4 +25 / -12 +13