Streso keliami pavojai

Sausio 15, 2014 | Judita Dovydėnaitė
+12
Streso keliami pavojai

Ar žinote, kaip stresas veikia organizmą? Būtų galima manyti, kad stresas – tai emocinė būsena, kurią išgyvendami jaučiamės nemaloniai, tačiau jai praėjus organizme nelieka jokių pėdsakų. Vis dėlto streso poveikis yra kur kas sudėtingesnis. Šios būsenos metu patiriame ne tik stiprias neigiamas emocijas, organizme vyksta ir fiziologiniai pokyčiai, kurie ilgainiui gali sutrikdyti sveikatą.

Kas vyksta organizme

„... organizmas gynybai negali būti pasiruošęs visą laiką, todėl, jei patiriame ilgalaikį ir nuolatinį stresą, ima trikti tam tikros organizmo funkcijos.“ Stresas – natūrali organizmo būsena. Silpną stresą patiriame kasdien. Kai stresas nėra nuolatinė būsena, jis mums netgi naudingas. Dėl stresinės būsenos imame geriau mąstyti, greičiau atrandame sprendimus, ilgiau išliekame budrūs ir esame pasiruošę reaguoti į pokyčius. Kitaip tariant, stresas mums leidžia lengviau prisitaikyti prie susidariusios situacijos.

Patekus į stresinę situaciją antinkščių liaukos išskiria streso hormonus, o šie, plisdami po organizmą, sukelia tam tikrus organų funkcijų pakitimus. Reaguojant į stresą širdis ima plakti greičiau ir stipriau, gilėja ir greitėja kvėpavimas, raumenys gausiau aprūpinami krauju, kraujyje didėja gliukozės kiekis. Taigi organizmas pasirūpina papildoma energija ir ruošiasi atremti stresą arba jo išvengti – ir vienas, ir kitas veiksmas reikalauja daug jėgų. Dažniausiai ši sistema veikia puikiai ir kasdienius stresus įveikiame be didesnių problemų. Tačiau organizmas gynybai negali būti pasiruošęs visą laiką, todėl, jei patiriame ilgalaikį ir nuolatinį stresą, ima trikti tam tikros organizmo funkcijos.

Ilgalaikio streso poveikis

Jei be paliovos patiriate stresą, organizmas privalo nuolat būti pasiruošęs į jį reaguoti. Mokslininkai vis dažniau atranda ryšių tarp įvairių susirgimų ir streso.

Širdies ir kraujagyslių ligos. Stresas yra vienas iš rizikos faktorių, lemiančių širdies ir kraujagyslių ligų susirgimus. Atliktų tyrimų duomenimis, žmonės, dirbantys įtemptą darbą, turi 23 % didesnę tikimybę patirti širdies infarktą nei žmonės, dirbantys streso nesukeliantį darbą. Nuolat išskiriami dideli adrenalino ir kortizolio kiekiai skatina širdį susitraukinėti greitai ir stipriai, tuomet didėja kraujospūdis, didėja cholesterolio koncentracija ir mažėja hemoglobino kiekis kraujyje, o tai rizikos veiksniai, skatinantys ne tik širdies, bet ir kitas ligas.

Kvėpavimo takų ligos. Ilgalaikis stresas veikia ir kvėpavimo sistemą. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad nuolatinis stresas yra dažnesnių astmos priepuolių priežastis. Taip yra dėl to, kad patiriant stresą kvėpavimas pagilėja, o tai sukelia bronchų spazmus, edemą ir padidėjusį gleivių išsiskyrimą.

Nusilpęs imunitetas. Nuo lėtinio streso nukenčia ir imuninė sistema. Ilgalaikis stresas slopina imuninės sistemos atsaką, dėl to orgaznimas tampa ne tik mažiau atsparus įvairiems susirgimams, tačiau pailgėja ir sveikimo periodas.

Kaip sustiprinti imunitetą natūraliomis priemonėmis?

„Bičių duonelėje rasite visą vitaminų kompleksą. 10 bičių duonelės granulių per dieną prilygsta sintetinei multivitaminų tabletei.“

Daugiau patarimų + sumuštinio su česnaku receptas:
Kaip sustiprinti imunitetą natūraliomis priemonėmis? »

Odos ligos. Oda reaguoja ne tik į aplinkos, bet ir į vidinius organizmo pokyčius. Pastebėta, kad stresas gali sukelti tokias odos ligas kaip dilgėlinė, žvynelinė, taip pat pasunkinti šių ligų gijimą. Kai kuriems žmonėms stresas gali būti ir aknės priežastis.

Virškinamojo trakto sutrikimai. Įtampa ir nerimas gali sukelti virškinamojo trakto sutrikimų. Dažnai stresą patiriantys žmonės gali skųstis viduriavimu ar vidurių užkietėjimu, dirgliosios žarnos sindromu, pykinimu. Taip pat pastebimas streso ryšys su padidėjusiu skrandžio rūgštingumu ir skrandžio opaligės išsivystymu.

Kiti negalavimai. Stresas gali lemti sumažėjusį darbingumą, išprovokuoti migrenos priepuolius, skatinti plaukų slinkimą, sukelti depresiją. Dažnai būnant įsitempus, gali kilti mąstymo ir atminties sutrikimų, gali būti sunku susikaupti, išlaikyti dėmesį. Taip pat gali kilti sunkumų užmiegant ir miegant – dažnai atsibundama naktį, dėl to ryte gali būti jaučiamas nuovargis. Mokslininkai nustatė, kad stresas gali būti ir padidėjusio svorio priežastis, mat organizmui nuolat kenčiant stresą jis bando sau pagelbėti prisiaugindamas papildomos masės.

Ilgainiui stresas gali lemti nuolatinę nuovargio būseną, paveikti kasdienio gyvenimo kokybę, santykius su šeima ir draugais. Panašu, kad posakis „visos ligos nuo nervų“ turi tiesos. Nuolat patirdamas stresą, žmogus tampa tiesiog nelaimingas. Todėl į stresą nereikėtų numoti ranka. Jei patiriate lėtinį stresą, pabandykite atrasti efektyvių būdų stresui mažinti, o jei ir tai negelbsti, būtinai kreipkitės į specialistą.

Taip pat skaitykite:
Kas yra stresas ir kaip jį suvaldyti? »
Mineralinės medžiagos maisto produktuose. Jų stoka ir perteklius »
Taisyklingo kvėpavimo svarba sveikatai ir gerai savijautai » 

+12
  • Kvėpavimo organų ligos
  • Odos ligos
  • Širdies ir kraujagyslių ligos
  • Virškinimo organų ligos
  • Depresija
  • Plaukų slinkimas
  • Nemiga
  • Stresas
  • Lėtinis stresas
  • Atminties sutrikimai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Misija: stipresnis imunitetas
Misija: stipresnis imunitetas Ligos, atrodo, visada užklumpa pačiu netinkamiausiu metu... Kodėl vieni serga taip dažnai, o kiti pamiršta, kas yra pilnas stalčius vaistų nuo peršalimo ir dideli kiekiai arbatų? Galbūt retai sergantieji stiprina savo imunitetą ištisus metus ir jiems nebaisus joks oras? Pakalbėkime apie imuninės sistemos svarbą ir ją alinančius... +2 / 0 +2
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +55 / -3 +52
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +32 / 0 +32
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą?
Kaip sureguliuoti sutrikusį miego ritmą? Kelionės, darbas pamainomis ar viršvalandžiai, švenčių laikotarpis ar pašėlęs savaitgalis – miego ritmą gali sutrikdyti daugelis priežasčių. Sutrikus miegui, naktį ilgą laiką vartomės lovoje negalėdami užmigti, taigi kitą dieną būname mieguisti, irzlūs, ima skaudėti galvą, sumažėja darbingumas. Dažnas neiškenčia... +27 / -1 +26
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė Homeopatija yra pseudomokslas, o homeopatiniai vaistai neveikia. Jų magiškas poveikis tėra placebo efektas. Deja, tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje homeopatinių preparatų pardavimai farmacijos įmonėms atneša milžiniškus pelnus, todėl apie homeopatiją viešai ir tiesiai kalbėti vengiama. Pacientai dažnai maišo homeopatiją su... 10 +47 / -23 +24
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija
Ajurvedinis masažas – ne tik prisilietimas, bet ir filosofija Tradicinė Indijos medicina, daugeliui žinoma kaip ajurveda, ne veltui laikoma seniausiu pasaulio medicinos mokslu. Pasak ajurvedos specialistų, pagrindiniai šios alternatyviosios medicinos principai buvo užrašyti prieš daugiau nei šešis tūkstančius metų! Pasaulio sveikatos organizacija pripažino ajurvedą... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18