Kodėl taip dažnai sutrinka virškinimas?

Rugsėjo 13, 2019 | Rūtelė Foktienė
+3
+3 -0

Virškinimo problemos, tikėtina, neaplenkia nė vieno žmogaus. Bent kartą jas tekę patirti dažnam iš mūsų. Pilvo pūtimas kankinti gali jau nuo pirmųjų gyvenimo dienų, o sunkumo ir nevirškinimo jausmas dažną suaugusįjį priverčia ieškoti pagalbos. Kokios įprasčiausios sustojusio skrandžio skundų priežastys ir kas gali veiksmingai pagelbėti? 


Taigi kodėl taip dažnai tenka skųstis pilnumo jausmu?

Be abejonės, nevirškinimo priežasčių gali būti tūkstantis ir viena. Tačiau pati dažniausia ir tikrai tik nuo paties asmens priklausanti problema yra persivalgymas, kai suvalgomas maisto kiekis yra skrandžiui neįprastas ir tiesiog nepriimtinas.

Pastebima, kad dažnai persivalgo per visą darbo dieną išalkę asmenys, niekaip neradę laiko prisėsti ir papildyti energijos atsargas.

Žymiai didesni maisto kiekiai ir jo rūšys išragaujamos švenčių metu. Kai kurios kultūros pasižymi gausiai nukrautais stalais, kaip žinia, Lietuva – ne išimtis. Susibūrimai, svarbios metinės šventės ir progos neapsieina be karštų patiekalų, daugybės užkandžių ir desertų – tai tampa dideliu išbandymu niekada dirbti nenustojančiai virškinimo sistemai.

Žinoma, pilnumo ir tempimo pojūčius gali sukelti ir kitos priežastys, pavyzdžiui, virškinimo sistemos ligos ar nuolat patiriamas stresas (nervinė įtampa). 

"Pagrindinė taisyklė, kurią atsiminti tikrai nesunku – valgyti kuo dažniau ir tik po truputį."

Kodėl persivalgiusiam asmeniui dažnai tenka skųstis sustojusiu skrandžiu?

Frazė „man sustojo skrandis“, ko gero, tokia pati dažna kaip ir „man skauda galvą“. Ne paslaptis, kad suvalgius per daug maisto, skrandis ir dvylikapirštė žarna nebegali tinkamai funkcionuoti. Pritrūksta ir maistinių medžiagų skaidymui svarbių fermentų – maistas virškinamajame trakte užsistovi, jaučiamas pilnumo ir nevirškinimo pojūtis, į viršų gali kilti rūgštus skrandžio turinys, gaminasi daugiau žarnyno dujų, jaučiami skrandžio skausmai bei pilvo raižymas, viršutinės jo dalies tempimas. 

 

Kaip elgtis, kad virškinimo sistema dirbtų sklandžiau?

Pagrindinė taisyklė, kurią atsiminti tikrai nesunku – valgyti kuo dažniau ir tik po truputį. Net ir labiausiai užimtomis dienomis būtina atrasti laiko pusryčiams, pietums, vakarienei ir sveikiems užkandžiams. Kitu atveju išauga naktinių persivalgymų tikimybė. Valgant dažnai ir nedideliais kiekiais skrandis ilgainiui atgauna normalų savo tūrį, virškina sklandžiau ir patikimiau – tai padeda išlaikyti ar susigrąžinti sveikatai naudingesnes ir akiai malonesnes kūno formas. Be to, didesnė tikimybė, kad energijos lygis bus stabilus ir dėl gliukozės kiekio kraujyje šuolių neištiks alkio priepuoliai bei nenumaldomo silpnumo epizodai. Juk verta pamėginti laikytis teisingo mitybos režimo, ar ne?

Kita taisyklė – vieno „prisėdimo“ prie gausiai nukrauto stalo metu nevalgyti daugybės patiekalų rūšių. Geriausia rinktis keletą, tarpusavyje puikiai suderintų maisto produktų. Įvairaus ir neįprasto maisto degustacijos beveik visada sukelia virškinimo sutrikimų. Būtina neprarasti savitvardos ir atėjus į parduotuvę ar kavinę.

Verta keisti švenčių kultūrą – daugiau judėti, mažiau sėdėti prie stalo. Jei vaišės vis tiek labai vilioja, būtina save kontroliuoti. Žinoma, nereikėtų atsisakyti savo mėgstamų patiekalų ir tradicijų (argi kitaip tai būtų taip laukiama šventė), tačiau būtina nepamiršti ir persivalgymo daromos žalos sveikatai. Galima vis padaryti pertraukėles tarp valgymų, stebėti savo savijautą, pasivaikščioti, pažaisti žaidimų ir daugiau pabendrauti su savo artimiausiais. 

Kai kasa (virškinimui labai svarbi liauka) gamina nepakankamą kiekį virškinimo fermentų ir dėl to kyla virškinimo problemų, į pagalbą galima pasitelkti pankreatino tabletes. Optimali jo dozė parenkama individualiai kiekvienam pacientui. Dėl vaistų vartojimo visada verta pasitarti su gydytoju arba vaistininku, o prieš vartojant bent kokį vaistinį preparatą patariama atidžiai perskaityti jo pakuotės lapelį. 

 

 

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė. 

Atrodo, jog sveikai maitinatės, sportuojate, tačiau sveikata toli gražu nėra tokia, kokia norėtumėte, kad būtų? Jaučiate, kaip nuolat stinga jėgų, nesinori atlikti net pačių paprasčiausių, kasdieninių darbų? Jei taip, tuomet nepulkite kaltinti pačio nykiausio metų laiko: galbūt kaltas visai ne jis, bet Jūsų tam tikri rytiniai įpročiai, kuriuos diena iš dienos atliekate...

Plačiau:

4 rytiniai įpročiai, kuriuos reikėtų keisti
+3
+3 -0
  • Virškinimo gerinimas
  • Skrandžio ir žarnyno ligos
  • Pilvo pūtimas
  • Virškinimo sutrikimai
  • Persivalgymas
  • Skausmas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *