Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį

Sausio 9, 2019 | Rūtelė Foktienė
+5
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį

Kai tik atsirado greitasis maistas, visas pasaulis jį labai pamėgo. Nes jis greitai pagaminamas, paprastai gali būti suvalgomas bet kur (prie vairo, gatvėje ar net laukiant vizito pas kirpėją), be to, jo mėgėjai teigia, kad greitasis maistas ir labai skanus. Turbūt daugelis žino, kad greitasis maistas yra žalingas sveikatai, paprastai jis neturi jokios maistinės vertės arba ji yra itin menka.

Greitojo maisto kultūra labai stipri, tačiau vis daugiau pozicijų užima sveikos mitybos mada. Puiku, kai maitinimasis sveikai tampa ne tik mada, bet ir gyvenimo būdu. Tačiau dažnai žmonės pasimeta ir pasiduoda lengvoms apgavystėms  – su sportu ar puikia figūra susiję sausų pusryčių pavadinimai dar tikrai nereiškia, kad tai sveiko ir subalansuoto patiekalo pasirinkimas. Sudėtyje esantys dideli riebalų ir paslėpto cukraus kiekiai gali prisidėti prie blogos savijautos – nuolat kankinančio rėmens, energijos stygiaus, svorio padidėjimo, pilvo pūtimo. Tai tik labai maža dalis sveikatos sutrikimų, kurie gali atsirasti dėl netinkamos mitybos. Nereikėtų aklai pasitikėti maisto produktų pavadinimais, reikia stengtis išsiaiškinti, kas tų produktų sudėtyje. Pateiksime keletą „apgaulingo“ maisto pavyzdžių.

Sveikuoliški sausainiai ir kiti kepiniai. Tai, kad į sausainius pridėta įvairiausių sėklų (moliūgų, linų sėmenų, saulėgrąžų branduolių) ir riešutų, dar  nereiškia, kad šie sausainiai tikrai yra sveiki ir naudingi sveikatai. Reikėtų pasidomėti, kokia sausainių sudėtis – galbūt jų pagrindas pagamintas iš baltų kvietinių miltų, didelio kiekio cukraus, palmių aliejaus arba, dar blogiau, margarino? Tikintis, kad su tokiais sausainiais gaunama daug naudingų medžiagų, daroma tik meškos paslauga – į organizmą patenka dideli kiekiai tuščių angliavandenių ir žmogaus organizmui svetimų riebalų. Daug naudingiau tiesiog užkąsti sėklų ar riešutų. 

"Šokoladiniai sausų pusryčių kamuoliukai yra pagaminti iš kviečių miltų, cukraus ir kakavos, o vienas dribsnių batonėlis savyje gali slėpti visos dienos cukraus normą."

Kiniškas ir japoniškas maistas. Gali atrodyti, kad kinų ir japonų maistas yra labai sveikas. Tačiau taip nėra. Kinai į savo patiekalus mėgsta pridėti daug prieskonių ir cukraus, daug ką verda dideliuose riebalų kiekiuose. Japoniškų sušių pagrindas – ne itin naudingi baltieji ryžiai, be to, daug riebalų turi padažai, kuriais gardinami šie ryžių suktinukai. Ką jau kalbėti apie keptus sušius. Toks maistas tikrai neturėtų tapti kasdienybe, nes jis ne tik neįprastas mūsų virškinimo sistemai, bet ir dažnai paruoštas ne pačiais sveikiausiais būdais.

Sausi pusryčiai ir dribsnių batonėliai. Atrodo, kad tai kas pagaminta iš grūdų, turėtų turėti daug skaidulų, vitaminų, mineralų ir kitų naudingų medžiagų. Bent jau taip rašoma ant pakuočių – „visos dienos kalcio norma vienoje porcijoje“ arba „daug B grupės vitaminų“. Taip, šie produktai gali būti papildyti vitaminais ir mineralais, tačiau reikėtų labai atidžiai išnagrinėti jų etiketes. Šokoladiniai sausų pusryčių kamuoliukai yra pagaminti iš kviečių miltų, cukraus ir kakavos, o vienas dribsnių batonėlis savyje gali slėpti visos dienos cukraus normą. Patys sveikiausi pusryčių dribsniai yra be jokių pridėtinių riebalų ir cukrų, pagaminti iš viso grūdo dalių.

Duona ir jos gaminiai. Nors duona yra labai svarbi mitybos raciono dalis, ne visos duonos rūšys yra naudingos mūsų sveikatai. Tai, kad duonos gaminiai papildomi sėklomis ir daržovėmis, dar nereiškia, kad šie gaminiai yra sveiki. Žinoma, tokiu būdu naudingų skaidulų kiekis sudėtyje tikrai padidinamas. Baltų miltų duona ir bandelės turėtų būti valgomos kuo rečiau. Renkantis juodą ruginę duoną taip pat būtina pasidomėti jos sudėtimi (mat duona gardesnė, kai yra gausiai pasaldinta cukrumi). Įsivaizduokite, 100 gramų duonos gali būti net 10 gramų cukraus. Vadinasi viename kilograme duonos jau daugiau nei 100 gramų cukraus. Džiugu, kad vis dar galima rasti duonos gaminių, kurie pagaminti tik iš visų dalių grūdų ir nėra saldinti cukrumi.

Labai gera taisyklė yra valgyti kuo mažiau rafinuotų produktų, kuriuose gausu baltų miltų, pridėtinio cukraus, druskos ir pramoniniu būdu spaustų aliejų. Geriausia rinktis kuo daugiau daržovių, vaisių, šviežios liesos mėsos ir žuvies. Reikėtų kasdien rūpintis tuo, ką valgome ir organizmas už tai padėkos – pagerės nuotaika, sklandžiau dirbs virškinimo ir visos kitos sistemos, sumažės nemalonus pilvo pūtimas, padidės darbingumas, nestigs energijos ir gyvenimo džiaugsmo.

 

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė. 

6 patarimai pasireiškiant kūdikio pilvo pūtimui

Pirmieji kūdikio gyvenimo mėnesiai – didžiulis išbandymas ne tik pačiam kūdikiui, bet ir jo tėveliams. Vaikelio organizmas mėgina priprasti prie kitokių mitybos sąlygų ir čia dažnai palydovu tampa pilvuko pūtimas. Pilvo pūtimas yra nemalonus pojūtis, dažnai lydimas skausmingo žarnyno sienelių tempimo, veržimo, „raižymo“. Kūdikiai sau padėti negali ir apie tai graudžiu, kartais ilgai nenumaldomu verkimu praneša aplinkiniams.

Plačiau:

6 patarimai pasireiškiant kūdikio pilvo pūtimui

+5
  • Rėmuo
  • Sveika mityba
  • Dujų kaupimasis
  • Pilvo pūtimas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Kokios yra vidurių užkietėjimo grėsmės ir kaip išvengti šio nemalonaus sveikatos sutrikimo?
Kokios yra vidurių užkietėjimo grėsmės ir kaip išvengti šio nemalonaus sveikatos sutrikimo? Vidurių užkietėjimas gali būti nejauki tema, bet ji iš tiesų labai aktuali, mat daugybė žmonių skundžiasi šia nemalonia problema. Teigiama, kad mažiausiai kas trečias asmuo gali patirti vidurių užkietėjimo epizodų, o senyvame amžiuje bent kas trečias asmuo kamuojamas lėtinio vidurių užkietėjimo. Viduriai gali užkietėti... +2 / 0 +2
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Vaistai ir maistas: ką būtina žinoti?
Vaistai ir maistas: ką būtina žinoti? Atėjote į vaistinę, pasiėmėte gydytojo išrašytus ir jums skitus vaistus. Grįžote namo. Pagal nurodymus ėmėte juos vartoti, tačiau greitai pastebėjote, jog vaistai sukėlė šalutinį poveikį – atsirado skrandžio skausmas...Ir tik vėliau supratote, kad taip nutiko dėl to, jog net nepagalvojote, jog jūsų vartojamą vaistą... +33 / 0 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai!
Salotinė sultenė ir du pavasariški receptai! Pavasaris ‒ pats puikiausias metas pasilepinti lėkšte traškių sultingų salotinių sultenių, kurios pasižymi maistingumu ir tikra vitaminų gausa. Šių neįprastų salotų lapeliuose yra triskart daugiau vitamino C nei kitose salotose, taip pat netrūksta vitaminų B1, B2, K, P, E, eterinių aliejų, tokių mineralinių medžiagų, kaip... 3 +27 / -3 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18