Vitaminai ir maisto papildai: veikia ar ne?

Lapkričio 13, 2013 | Judita Dovydėnaitė
+2
+5 -3
1

Nuolat matome reklamas, teigiančias, kad norint turėti gražią figūrą reikia vartoti vieną maisto papildą, virškinimo sistemos darbo skatinimui – kitą, o trečią – kad pagerintume smegenų veiklą. O štai norint nesirgti ir puikiai jaustis reikia gerti įvairių vitaminų derinį. Jei aklai tikėtume kiekviena reklamine žinute, mūsų mėnesinės investicijos į savo sveikatą būtų milžiniškos. Tad kaipgi yra iš tiesų: reikia mums papildų ir vitaminų ar ne? Ar jie tikrai veiksmingi?

Maistas ir maisto papildai – ne tas pats

Kasdien vartojant tinkamai subalansuotą maistą papildų ir vitaminų gerti nereikia. Kokie puikūs bebūtų papildai ir vitaminai, jie niekada nepakeis medžiagų natūraliai esančių maiste. Maiste ir papildų tabletėse esančių naudingųjų medžiagų sudėtis skiriasi, be to papildais ir vitaminais trūkstamų vitaminų ir mineralų racioną galima tik papildyti. Maisto papildai padeda įveikti tik nedidelį maistinių ir mineralinių medžiagų trūkumą organizme. Tai ne išeitis valgantiems nesubalansuotą maistą ir manantiems, kad visas trūkstamas medžiagas pavyks įsisavinti vartojant vienas ar kitas tabletes. Mitybos specialistai taip pat teigia, kad vartojant papildus neverta tikėtis ypatingų pokyčių. Vargu ar papildas, skirtas lieknėjimui, padės numesti svorio jei ir toliau valgysite tortus ir pyragaičius. Taip pat abejotina, kad vartodami energijos suteikiančius papildus būsite žvalūs ir aktyvūs jei valgysite mažai kaloringą maistą, patirsite miego stygių ar pernelyg daug dirbsite. Be to, sveikatai greičiau pankenksite, nei padėsite, jei imsite varoti keleto rūšių vitaminus  dideliais kiekiais. Taigi, patariame: pirmiausia – maistas, o paskui – vaistas.

Kas naudinga, o kas žalinga

Daugelis papildų yra sudaryti naudojant ne tik natūralius, bet ir pagalbinius cheminius junginius, kurie reikalingi tam, kad tabletė išlaikytų savo formą ir būtų tinkama įsisavinimui organizme. Šių pašalinių medžiagų poveikis žmogui nėra tiksliai ištirtas. Mokslininkai ir medikai nesutaria dėl papildų ir vitaminų įtakos žmogaus sveikatai. Pastaraisiais metais gauti labai prieštaringi tyrimų rezultatai. Pavyzdžiui, mokslininkai, atlikę tyrimus nustatyti vitamino E poveikį prostatos vėžio rizikos mažinimui, pateikė visiškai netikėtus rezultatus: vitamino E vartojimas ne tik nesumažina prostatos vėžio riziką, bet netgi gali ją padidinti. Tuo tarpu kita mokslininkų grupė, taip pat tyrusi šio vitamino įtaką prostatos vėžiui, nustatė, kad vitaminas vėžio riziką visgi mažina.

Lietuvoje vieni iš populiariausių maisto papildų yra vitaminas D ir kalcis. Ekspertų nuomonė apie šiuos preparatus yra gana vieninga. Tyrimais nustatyta, kad jie padeda palaikyti gerą kaulų struktūrą ir yra tinkami osteropozės profilaktikai.

Kitas dažnai vartojamas preparatas yra žuvų taukai. Daugelis esame girdėję apie jų teigiamą poveikį siekiant išvengti širdies ligų, osteoporozės, vėžio, ar norint sumažinti didelį cholesterolio kiekį kraujyje. Tačiau šiemet pateikti tyrimų rezultatai nustebino daugelį – teigiama, kad žuvų taukuose esančios omega-3 rūgštys didina prostatos vėžio tikimybę.

Taigi, kol vieni mokslininkai įrodinėja papildų ir vitaminų naudą, kiti pateikia jų daromos žalos įrodymus.

Kada iš tiesų vertėtų naudoti papildus?

Nors sveikiems žmonėms gydytojai papildus vartoti pataria retai, yra tam tikros žmonių grupės, kuriems papildai ir vitaminai skiriami pagal pasaulines rekomendacijas:

  • Besilaukiančioms moterims skiriami folinės rūgšties preparatai siekiant išvengti nervų sistemos ydų besivystančiam vaisiui.
  • Papildomų vitaminų, geležies, kalcio ar kitų preparatų gali prireikti maitinančioms krūtimi mamoms.
  • Kūdikiams ir mažiems vaikams dažnai skiriamas vitaminas D rachito profilaktikai.
  • Žmonėms, kurie laikosi ypatingų dietų, yra vegetarai arba veganai, gali būti skiriami įvairūs multivitaminų ir mineralinių medžiagų preparatai.
  • Vyresnio amžiaus žmonėms osteoporozės profilaktikai gali būti skiriami vitamino D, vitaminų B1-12 ir kalcio preparatai.
  • Žmonėms, turintiems maistinių medžiagų įsisavinimo problemų, skiriami įvairūs kompleksiniai preparatai.

Taigi, renkantis maisto papildus ar vitaminus patariame būti atidiems. Pirmiausia reikėtų žinoti, ar jūsų organizmui tikrai trūksta tam tikrų medžiagų.  Prieš pirkdami maisto papildą apgalvokite, ar susidariusio naudingųjų medžiagų deficito negalėtumėte išvengti pakeitę savo kasdieninę mitybą. Jei ne – stenkitės vartoti kuo natūralesnės formos papildus. Galiausiai vertėtų nepamiršti, kad vitaminų ir mineralinių medžiagų mūsų organizmui reikia tik labai nedideliais kiekiais, todėl piktnaudžiaudami šių medžiagų preparatais sau nepadėsite, netgi priešingai – galite rimtai sutrikdyti organizmo veiklą.

+2
+5 -3
1
  • Vitaminai
  • Maisto papildai
  • Vitaminas D

Susiję straipsniai

  • Sveiki. Turiu klausimą,persirgus sunkiu sinusitu , atsirado skreples žalios su krauju,sinusitas praejo,o skreples su krauju is plaučiu eina..ar cia nepasveikau ar sunerimti??? Aciu. Labai pergyvenu ,nera taip buve ,kasd su krauju. Isspjaučiau.

Siųsk savo nuomonę

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *