Paleo dieta – pirmykščių žmonių pėdomis

Rugpjūčio 7, 2014 | Žavinta Kiliūtė
+28
Paleo dieta – pirmykščių žmonių pėdomis

Dietos pavadinimas (gr. palaios – senovinis) išduoda tai, kad Paleo dietos esmė ‒ pirmykščių žmonių mitybos įpročių laikymasis. Dažnai ši dieta pavadinama gyvenimo būdu, nes ėmus jos laikytis senuosius mitybos įpročius reikia keisti visam laikui. Tiesa, galima apsigauti ir pamanyti, kad teks maitintis vien šaknelėmis, medžio žieve ar žalia mėsa. Taip nėra. Laikantis Paleo dietos svarbiausia maitintis kokybišku, ekologišku, neperdirbtu maistu, kuris randamas gamtoje. 

Paleo dietos šalininkai įsitikinę, kad taip besimaitinantys žmonės gerbia ne tik gamtą, bet ir save. Juk jie savanoriškai atsisako genetiškai modifikuotų produktų, konservantų ir kitų maisto priedų, kurie gali sukelti pavojingas ligas, tokias kaip: vėžį, cukrinį diabetą, nutukimą, kraujagyslių ir širdies sutrikimus. 

Laikantis Paleo dietos patariama nevartoti: 

  • grūdinių ir ankštinių produktų;
  • cukraus ir nerafinuoto cukraus;
  • dirbtinių saldiklių;
  • pieno produktų;
  • apdirbtų ar perdirbtų produktų. 

Išsiaiškinome, ko Paleo dietos besilaikantys žmonės negali valgyti. O kokius maisto produktus jie gali valgyti? 

Paleo mitybos šalininkai gali valgyti: 

  • Paleo dietos šalininkai gali valgyti riešutusžuvį ir mėsą;
  • kiaušinius;
  • daržoves;
  • vaisius;
  • aliejus;
  • sėklas;
  • įvairius riešutus. 

Patariama rinktis tik ekologiškus produktus, tad didžiuosius prekybos centrus reikėtų aplenkti ir rinktis ūkininkų turgelių ar ekologinių ūkių produktus. 

Paleo dietos maisto piramidė 

Paleo dieta turi kelias maisto piramides, tačiau labiausiai paplitusios pamatą sudaro mėsa ir žuvis, šiek tiek aukščiau galima aptikti daržoves, virš jų ‒ vaisius, tuomet riebalus, o galiausiai piramidės viršuje aptinkame riešutus ir sėklas. 

Natūraliai kyla klausimas, kodėl žuvis ir mėsa tokia svarbi Paleo mitybos šalininkams, jei daugelis dietologų teigia, kad baltyminis maistas gali sukelti rimtų sveikatos problemų. Paleo dietos šalininkai teigia, kad visas mūsų suvalgomas maistas, kuris patenka į organizmą, sukelia jam šiokį tokį uždegimą. Tiesa, vieni produktai stipresnį, kiti – silpnesnį. O kadangi žmogaus sveikatą saugo jo imuninė sistema, savo radare užfiksavusi, kad žmogaus organizme atsirado „įsibrovėlis“, ji paleidžia antikūnus (baltymus), kad apsaugotų mus nuo uždegimo.

Paleo dietos piramidė
Kai suvalgome mėsos arba žuvies, mūsų imuninė sistema praktiškai nesureaguoja, nes gyvuliniai baltymai labiausiai panašūs į žmogaus kūne esančius baltymus. O suvalgius grūdinių, ankštinių ar modifikuoto maisto baltymų, imuninė sistema juos palaiko svetimkūniais ir potencialia grėsme žmogaus sveikatai, todėl visą organizmo energiją skiria apsaugai nuo šių baltymų. Tad neveltui sočiai prisivalgę grūdinės kultūros produktų, dažnai jaučiamės apsunkę ar pavargę. 

Keturios gero maisto taisyklės 

Paleo dietos šalininkai taip pat išskiria keturias pagrindines gero maisto taisykles, kuriomis turėtų vadovautis visi, norintys gyventi sveikai ir valgyti pilnavertį maistą. 

  1. Geras maistas turi skatinti sveiką psichologinį atsaką. Paprasčiau tariant, maistas neturi skatinti jo norėti dar ir dar vien todėl, kad jis skanus. Pavyzdžiui, paragavus bulvių traškučių ar cukraus, šių produktų norisi vis daugiau, bet ne dėl to, kad esame alkani.
  2. Maistas turi skatinti hormonų atsaką. Perdirbtas maistas greitai paverčiamas gliukoze, išskiriamas per didelis hormonų kiekis ir mes greičiau pasijaučiame išalkę, tad stengiamės tą alkio jausmą „užmušti“, dėl to auga svoris, dažnai pasireiškia nuotaikų kaita, jaučiamės sudirgę.
  3. Sveikas maistas turi skatinti gerųjų bakterijų gamybą žarnyne.
  4. Maistas neturi versti mūsų imuninės sistemos kariauti su savimi. 

Ir nors Paleo dieta sparčiai populiarėja pasaulyje (beje, tai antras didžiausias maitinimosi judėjimas po vegetarizmo!), ji sulaukia ir kritikos. Priešininkų teigimu, gyvuliniai baltymai gali sukelti širdies ir kraujagyslių ligas, didinti vėžinių susirgimų riziką. Be to, reikėtų nepamiršti, kad žmogaus organizmas per daugelį metų evoliucionavo ir šiandien yra labiau prisitaikęs toleruoti įvairų maistą. Taigi Paleo dieta, kaip ir daugelis kitų, yra asmeninis žmogaus pasirinkimas, kuris gali turėti tiek teigiamų, tiek neigiamų pasekmių. 

Taip pat skaitykite:
Ką daryti, kad numesti kilogramai nesugrįžtų? »
Mineralinės medžiagos maisto produktuose. Jų stoka ir perteklius »
Mityba pagal kraujo grupę. Meniu »

+28
  • Nutukimas
  • Bulimija
  • Anoreksija
  • Dieta
  • Dietologai
  • Paleo dieta

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
10 plačiai paplitusių mitų apie svorio metimą
10 plačiai paplitusių mitų apie svorio metimą Kasdien girdime, kaip daugybė skirtingų mitybos specialistų, sporto trenerių ir kitokių ekspertų žeria skirtingus patarimus apie tai, kaip geriausia atsikratyti nepageidaujamų kilogramų. Dažnai nebežinome, kuo tikėti, tad galime jaustis beviltiškai ir išvis nuspręsti nedaryti nieko. Ar ir jūs nusprendėte numesti šiek tiek... +1 / 0 +1
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui
10 produktų, kenkiančių lieknam liemeniui Lieknas liemuo laikytas moteriškumo simboliu dar viduramžiuose, kai moterys korsetus susiverždavo taip stipriai, kad net sutrikdydavo kraujo apytaką. Šių dienų moterys dėl vapsvos liemens pasiryžusios sporto salėse išlieti daug prakaito, tačiau net ir sunkiausios treniruotės ne visada padeda pasiekti geidžiamų rezultatų. Sporto... +66 / -20 +46
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. III savaitė
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. III savaitė „Jau tris savaites kasdien valgau penkis, o sportuoju du kartus per dieną. Atsiranda rutina, kuri dabar jau džiugina, nes tiksliai žinau, ką valgysiu poryt trečią valandą. Vis dėlto kiekvieną dieną iškyla abejonių, kurias veja šalin tik puiki savijauta ir gražėjantis vaizdas veidrodyje. Trečiąją savaitę nepakitusią... +32 / 0 +32
Su „Figurella“ rezultatų pasieksite greičiau nei sporto klube!
Su „Figurella“ rezultatų pasieksite greičiau nei sporto klube! Dietos ir reguliarus lankymasis sporto klube reikalauja daug laiko ir valios pastangų. Lietuvoje jau spėjęs įsitvirtinti itališkas figūros dailinimo metodas figurella pagrįstas moksliniais tyrimais. Virš 30 metų Italijoje taikomo lieknėjimo metodo esmė ‒ mankštinimasis šiltoje, sandarioje erdvėje. Individualiai... +28 / 0 +28
Laimos Vaikulės 9 dienų dieta – greitas efektas
Laimos Vaikulės 9 dienų dieta – greitas efektas Garsi latvių dainininkė Laima Vaikulė garsėja ne tik dainomis, bet ir pavydėtina figūra. O šią išlaikyti padeda jau kultine tapusi, jos vardu pavadinta dieta. Teigiama, kad laikantis Laimos Vaikulės 9 dienų dietos per 9 dienas galima atsikratyti net iki 9 kilogramų svorio. Todėl tai puikus pasirinkimas, kai greitai (tarkim, prieš... +32 / -7 +25
Laimos Vaikulės dieta. Gintarės dienoraštis. II dalis
Laimos Vaikulės dieta. Gintarės dienoraštis. II dalis Sėkmingai įveikusi tris Laimos Vaikulės dietos plano dienas, Gintarė buvo gyvybinga ir ryžtingai nusiteikusi, tačiau nepamiršo, jog tai dar tik pusiaukelė užsibrėžto tikslo link. Antrojoje dienoraščio dalyje – merginos pamąstymai apie obuolius, sportą ir plikytus pyragaičius, atradimai, patarimai ir... rezultatai! +24 / -2 +22
Stebuklinga sriubos dieta – kur slypi paslaptis?
Stebuklinga sriubos dieta – kur slypi paslaptis? Po pasaulį pasklido sriubų fenomenas – galima valgyti kiek nori, kada nori ir per dvi savaites atsikratyti 8‒10 kg. Neįtikėtina? Apie tokius rezultatus kalba sriubos dietą išbandžiusieji. Forumuose galima rasti įvairių atsiliepimų, diskusijų ir receptų. Susidaro įspūdis, kad daugeliui pavyksta pasiekti norimą svorį vos kelias... +18 / -1 +17
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. II savaitė
Lieknėti su „Kilo.lt“. Juditos dienoraštis. II savaitė „Prabėgo antroji savaitė sportuojant ir valgant pagal „Kilo.lt“ komandos sudarytą planą. Pokyčiai jau matyti. Vis dėlto suvokiau reikšmingą dalyką ‒ itin svarbu susidaryti tam tikrą gyvenimo planą. Ne veltui sakoma, kad dieta turi būti ne vienadienis reiškinys, bet gyvenimo būdas.“ Plačiau apie antrąją tyrimo savaitę... 1 +15 / 0 +15
Kaip visiems laikams pamiršti dietas?
Kaip visiems laikams pamiršti dietas? Skundžiatės, jog niekaip nepavyksta atsikratyti nereikalingų kilogramų ant liemens ir klubų? Pavargote nuo dietų ir nuolatinių jo sukeliamų pasekmių – nuotaikos svyravimų bei „jo-jo efekto“? Tuomet pamirškite visas dietas ir pradėkite propaguoti intuityvų valgymą, kuris leis ne tik pagražinti kūno linijas, bet ir būti... +13 / 0 +13
Veiksminga baltymų dieta – tik kantriesiems
Veiksminga baltymų dieta – tik kantriesiems Išgirdus frazę „baltymų dieta“ dažnam žmogui kyla asociacijų su sportininkų mityba. Ir ne veltui. Ši dieta pareikalaus iš jūsų tikro sportininko požiūrio: „Mano kūnas – mano tvirtovė.“ Šią tvirtovę turėsite kantriai ginti, nes klaidos, laikantis baltymų dietos, – neatleistinos. Baltymų dieta išties intensyvi ir... 3 +15 / -3 +12