Nutukimas

+1

Būti nutukusiu arba turėti antsvorio reiškia, kad jūsų organizime yra tiek riebalinio audinio, kad jis kelia pavojų sveikatai. Nutukimas arba antsvoris yra rimta, lėtinė liga, kuri išsivysčiusiose šalyse tampa didžiule problema, o, pavyzdžiui, JAV tai tapo antra pagal dažnumą mirties priežastis.

Mūsų maistas yra sudarytas iš kalorijų – energijos vienetų, o fizinis aktyvumas ir metabolizmo procesai tas kalorijas degina. Iš vienos pusės akivaizdu, kad jei žmogus suvartoja daugiau kalorijų, nei jų išeikvoja energijos ar šilumos pavidalu, tuomet kūno masė didėja. Vis dėlto, rizikos faktoriai, lemiantys ekstremalų nutukimą (KMI>40), yra genetinių, socioekonominių, metabolinių faktorių ir gyvenimo būdo kombinacija. Taip pat kai kurios metabolinės ligos (hipotireozė, kai sulėtėja medžiagų apykaita organizme, insulinoma, kai padaugėja insulino, sumažėja gliukozės kiekis kraujyje ir padidėja alkio pojūtis), vaistai gali lemti per didelę kūno masę.

Tyrimai atskleidė, kad nutukimo išsivystymui įtakos turi genetinis polinkis. Mokslininkai netgi atrado kelis genus, lemiančius apetitą, metabolizmą ir kūno masės didėjimą.

Nedera pamiršti ir vienos iš dažniausių nutukimo priežasčių – persivalgymo ir netinkamo gyvenimo būdo. Valgant labai kaloringą maistą, kur kalorijas sudaro įvairūs cukrūs, sočiosios riebalų rūgštys, perdirbti ingredientai, skatina svorio augimą. Tiek vaikams, tiek suaugusiems, nejudrus gyvenimo būdas irgi lemia kūno masės didėjimą. 

Nutukimas. Simptomai

Pagrindinis simptomas- per didelė kūno masė. Kiti požymiai – dusulys, ypač fizinio krūvio metu, kojų tinimas, per didelis kraujospūdis. 

Nutukimas. Ligos eiga

Nutukimas sukelia atidėtas komplikacijas, t.y. patologijas, kurios atsiranda tik po kurio laiko. Pagrindinės nutukimo sukeliamos ligos – arterinė hipertenzija (didelis kraujospūdis), cukrinis diabetas, širdies ligos, sąnarių problemos (pavyzdžiui, osteoartritas), miego apnėja (dusulys miego metu) ir kvėpavimo problemos (dusulys), onkologiniai susirgimai bei metabolinis sindromas (tai derinys keturių patologijų – cukrinis diabetas, arterinė hipertenzija, dislipidemija ir nutukimas). Gali atsirasti ir nugaros skausmai, tulžies pūslės ar inkstų akmenligė, padidėja infarktų ir insultų rizika.

Nutukimas. Diagnostika

Pagrindinis antsvorio ar nutukimo nustatymo metodas – kūno masės indekso apskaičiavimas. Šis dydis – tai santykis tarp kūno masės kilogramais ir ūgio, pakelto kvadratu. Pavyzdžiui, jei jūsų kūno masė yra 70 kg, o ūgis 1 m 70cm, tai jūsų KMI bus 70 / 1,72 = 24,2. yra nustatytos ir KMI normos: nuo 18,5 iki 24,99 – normali kūno masė, 25-29,9 – antsvoris, 30-34,9 – pirmo laipsnio nutukimas, 35-39,9 – antrojo laipsnio nutukimas, o jei KMI yra daugiau nei 40 – tai trečiojo laipsnio nutukimas. Asmenys, kurie turi daugiau nei 100 kg antsvorio – mirtinai nutukę. Sportininkai, kurių KMI yra 25-29,9, nustatyta, kad antsvorio neturi. 

Kitas matmuo, svarbus kūno masei įvertinti – liemens-klubų santykis, kuris nurodo proporciją tarp liemens ir klubo riebalų kiekio. Moterys, kurių liemens apimtis yra daugiau nei 88 cm, ar vyrai, kurių liemuo yra daugiau nei 101 cm, turi didesnę riziką sirgti koronarine širdies liga, hipertenzija ar II tipo cukriniu diabetu.

Nutukimas. Gydymas

Nacionalinis sveikatos institutas (National Institutes of Health – NIH) žmonėms, turintiems antsvorį ar nutukimą, gydymą rekomenduoja, jeigu: KMI yra 25-29,9 ir yra du ar daugiau kitų rizikos faktorių; KMI yra daugiau nei 30; didelis liemens-klubų santykis ir yra dar du ir daugiau rizikos faktorių. 

Pirmas svorio metimo etapas – netekti apie 10 % kūno masės per pusę metų. Po pusmečio su gydytoju galima aptarti kitas gydymo galimybes. Veiksmingas gydymas susideda iš elgesio, mitybos koregavimo ir fizinio aktyvumo didinimo.

JAV Maisto ir vaistų administracija yra patvirtinusi du medikamentus nutukimo gydymui.

Visgi galutinė gydymo kryptis – operacinis gydymas (bariatrinės operacijos), kuris, pagal Nacionalinį sveikatos institutą, indukuotinas, jeigu KMI yra daugiau nei 40 ir yra kitų rizikos faktorių. Yra dvi operacijų rūšys: skrandžio apjuosimas reguliuojama juosta (sumažėja maisto kiekis, patenkantis į skrandį) ir skandžio sumažinimas ir apylankų suformavimas (mažinamas virškinamojo trakto ilgis, mažiau maisto komponentų absorbuojama). Galima ir specialaus balionėlio įvedimo į skrandį procedūra: išpūstas balionėlis užima didelę skrandžio dalį, mažėja maisto patekimas, greičiau atsiranda sotumo jausmas. 

Netaisyklingai laikantis dietų, galimas vitaminų trūkumas, greitai metant svorį atsiranda pykinimas, nuovargis, silpnumas, plaukų slinkimas, žemas kraujospūdis, kinta emocinė būklė. Vaistai gali sukelti arterinę hipertenziją arba aritmijas, viduriavimą.

Nutukimas. Profilaktika

Siekiant išvengti antsvorio ir nutukimo bei jų sukeltų problemų, būtina palaikyti normalų kūno svorį, sveikai maitintis ir palaikyti reguliarų fizinį aktyvumą.

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

Naujausi straipsniai

Nauja Geros manieros prie stalo padeda liesėti
Geros manieros prie stalo padeda liesėti Daugelis žmonių stalo etiketo taisyklių laikosi tik svečiuose, kavinėse ir restoranuose. Namuose viskas paprasčiau. O veltui! Juk mandagaus elgesio taisyklės, atrodo, lyg specialiai sukurtos berūpinantiems figūra. +4 / 0 +4

Sveika mityba Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai? Ne kartą yra tekę girdėti apie Viduržemio jūros dietą, Diukano dietą, sveikos mitybos principus, tačiau ar kada nors girdėjote apie penkių elementų mitybą? Jei ne, tuomet siūlome paskaityti šį straipsnį, kuriame, remiantis mitybos konsultantės Claudia Nicherl knyga „Penkių elementų mityba“ pabandysime atsakyti į... +13 / 0 +13

Dietos Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Pasninkas: ar laikysimės jo Advento metu?
Pasninkas: ar laikysimės jo Advento metu? Advento metas – tai šventas laikas, kuomet iki pat Kalėdų patariama nesilinksminti bei skirti laiko pasninkui.. Klaidinga manyti, jog pasninkas – tai dienai, kuomet reikia nieko nevalgyti ir tik gerti vandenį. Ne, taip savęs kankinti tikrai nereikėtų: pasninko metu reikėtų atsisakyti tik tam tikro maisto, sumažinti suvalgomo maisto... +15 / 0 +15

Subalansuotas gyvenimo būdas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Tai žinodami Jūs apsaugosite savo akis.
Tai žinodami Jūs apsaugosite savo akis. Kas antras žmogus turi regėjimo problemų. Nenuostabu, kad gydytojai kaltina šiuolaikines technologijas. Mes nepaleidžiame iš rankų mobiliųjų telefonų. Nuėję nuo kompiuterio, žiūrime televizorių arba einame į kiną, o vakare lovoje skaitome knygas. +10 / 0 +10

Ligos ir būklės Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Žinodami šiuos patarimus išvengsite gripo.
Žinodami šiuos patarimus išvengsite gripo. Autobuse, darbe, mokykloje visi čiaudėja ir kosėja. Per televizorių vis pranešama apie sunkius gripo atvejus. Kaip elgtis, norint likti sveikiems? Gripas yra ūmi infekcinė kvėpavimo takų liga, sukelta gripo viruso. Yra daugiau kaip du tūkstančiai gripo variantų, galinčių pakenkti beveik visoms žmonių grupėms. +4 / 0 +4

Sportas, joga ir pilatesas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kelio sąnario traumos: kaip išvengti?
Kelio sąnario traumos: kaip išvengti? Kelio sąnario traumos yra gana dažnos tiek tarp jaunų, tiek tarp pagyvenusių žmonių. Mes daug laiko praleidžiame sėdėdami prie kompiuterių, tad mūsų sąnariai, visai kaip ir automobilis, kuriuo nesinaudojame, kartais ima ir „užrūdija“ t.y. sąnariai tampa ne tokie paslankūs, vargina sąnarių skausmai, o kartais – net ir... +9 / 0 +9

Intymu Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Geros manieros prie stalo padeda liesėti
Geros manieros prie stalo padeda liesėti Daugelis žmonių stalo etiketo taisyklių laikosi tik svečiuose, kavinėse ir restoranuose. Namuose viskas paprasčiau. O veltui! Juk mandagaus elgesio taisyklės, atrodo, lyg specialiai sukurtos berūpinantiems figūra. +4 / 0 +4

Vaikų ligos ir sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Vaikas ir gamtos pavojai
Vaikas ir gamtos pavojai Paklaustas, kur norėtų poilsiauti, jūsų vaikas nupieš mažą namelį vidury pievos, su medžiais ir gėlėmis, dažnai su paukščiais ir tolumoje vinguriuojančia upe. Taigi, jei jūs gyvenate mieste, nuvežkite vaikutį į kaimą. Kaime vaiką viskas domins: klegantys naminiai paukščiai, darbštuolis arklys, čepsintys paršeliai.... +2 / 0 +2

Moters sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Gražios ir sveikos kojos: kaip įveikti kojų venų varikozę?
Gražios ir sveikos kojos: kaip įveikti kojų venų varikozę? Kiekvienai moteriai yra svarbu, jog jos kojos būtų ne tik gražios, bet ir sveikos. Tačiau labai dažnai mes net nesusimąstydamos, diena iš dienos, aliname savo kojas: avime aukštakulnius batelius, dirbame ilgai sėdimą ar stovimą darbą, dėl to sutrinka kraujotaka, prasideda įvairios ligos. +24 / 0 +24

Vyro sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kaip suprasti vyro kūno kalbą?
Kaip suprasti vyro kūno kalbą? Ar pamenate neseniai žiniasklaidoje pasirodžiusias nuotraukas, kuriose užfiksuota buvusio Amerikos prezidento Barako Obamos ir Rusijos lyderio Vladimiro Putino susitikimas? Didžiojo dvidešimtuko (G20) susitikimo metu šių pasaulio lyderių kūno kalba buvo iškalbingesnė už tūkstančius žodžių: neryžtingas rankos paspaudimas,... +8 / -1 +7

Natūrali medicina Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Graži oda: 6 grožio procedūros naudojant sodą
Graži oda: 6 grožio procedūros naudojant sodą Daugelis namuose turi sodos – ši medžiaga garsėja stipriomis savybėmis ir įvairiais naudojimo būdais. Vis dėlto mažai kas žino, kad soda neįtikėtinai veiksminga ir naudinga odos priežiūrai. +24 / -3 +21

Odontologija Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Burnos ligos: kaip jų išvengti?
Burnos ligos: kaip jų išvengti? Skundžiatės, jog vos ne kas pusę metų tenka lankytis pas odontologą? Ir ne šiaip reguliariai, bet dėl to, jog burnoje nuolat atsiranda kariesas, periodonto ligos. Taigi, kas lemia tai, jog vienų žmonių burnos būklė yra itin gera, o kitų – prasta? Kodėl, atrodytų, kuo puikiausiai prižiūrimoje burnoje, kartais ima ir... +17 / 0 +17

Būsimoms mamytėms Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kaip vaikus pripratinti prie maudynių?+ 5 žaidimai.
Kaip vaikus pripratinti prie maudynių?+ 5 žaidimai. Nuo pirmų saulėtų vasaros dienų į upių, ežerų pakrantes pasipila žmonės. Vandenis raižo baidarės, kanojos, valtys, ežero krantui viliojančiai moja sniego baltumo burės. Pakrantėje kirba linksmas saulės vonių ir vandens mėgėjų būrys. Vanduo, saulė, oras šventėmis paverčia žmonių šiokiadienius, atgaivina nuo darbų,... +8 / 0 +8

Gyvūnai Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Tingi judėti? Įsigyk šunį
Tingi judėti? Įsigyk šunį Parke dažnai akimis palydėdavau tuos, kurie smagiai leisdavo laiką su savo augintiniais. Ir pati dažnai apie tokį pasvajodavau. O ir vieną dieną draugo numesta frazė „Tingi judėti? Įsigyk šunį“ privertė susimąstyti, kad gal tikrai, vietoj abonemento į sporto klubą, man reikėtų įsigyti keturkojį draugą... Tad šįkart... +21 / 0 +21