Maratono paradoksas. Kylančios grėsmės ir rimtas pasiruošimas

Gegužės 7, 2015 | Vilmantas Aušra
+16
Maratono paradoksas. Kylančios grėsmės ir rimtas pasiruošimas

Mada bėgioti drebina Lietuvos didmiesčius. Vos ne kiekvieną ateinančios vasaros savaitgalį Lietuvoje rasite miestą, kuriame galima dalyvauti pusmaratonio ar maratono varžybose. Didžiulė euforija pasiekus finišą užpildys bėgikų širdis, dar daugiau jų artimųjų ir giminių bus užkrėsti šiuo, atrodytų, paprastu ir efektyviu sportu. Bet vis dėlto... ar bėgiojimas tikrai toks paprastas ir saugus? 

„... vien Vokietijoje rengiami 245 maratonai per metus. Lietuvoje per 2015 m. iš viso bus surengta virš 80 trumpesnių ar ilgesnių maratonų!“ Feidipidas ‒ tai 530‒490 m. pr. m .e. gyvenęs legendinis graikų pasiuntinys, kuris nubėgo 40 mylių iš Maratono į Atėnus, kad praneštų atėniečiams žinią apie pergalę prieš persus. Tačiau vos tik paskelbęs naujieną krito ant žemės ir mirė. Ši legenda ‒ tai tarsi įspėjimas, kad į bėgimą reikia žiūrėti rimtai. Vis dėlto šiuolaikiniams bėgikams tai nė motais. Dažnas net ir nepatyręs bėgikas vis dar renkasi itin ilgas distancijas. 

Maratonai visame pasaulyje labai populiarūs. Pavyzdžiui, vien Vokietijoje rengiami 245 maratonai per metus. Lietuvoje per 2015 m. iš viso bus surengta virš 80 trumpesnių ar ilgesnių maratonų! Bėgimas uždega, bėgimas plinta. Tas, kuris pasiekia finišą maratone, laikomas „kietu“ ir galingu. Vis dėlto viskas nėra taip paprasta, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Kiekvienas, kuris mano, kad maratonas pagydys sveikatą, gali apsigauti. Daugelis gydytojų sutinka: maratonas yra ekstremali našta kūnui, kuri kenkia, bet ne padeda. Ir tam tikrais atvejais gali kelti rimtą pavojų žmogaus sveikatai. 

Maratono paradoksas ‒ kas tai? 

„Mūsų duomenimis, maratono bėgikų mirtingumas yra 1 iš 110 000 bėgikų“, ‒ teigia Berlyno maratono medicinos skyriaus vadovas Larsas Brechtelas. Vadinasi, kas trejus metus Berlyno maratone, kuriame dalyvauja virš 40 000 bėgikų, miršta vienas bėgikas. Taigi kyla natūralus klausimas, kodėl bėgimas yra sveikata? 

Reikėtų suvokti maratono paradoksą, kuris yra labai svarbus ruošiantis įveikti ilgą distanciją. Šio paradokso esmė, kad ne maratonas yra tikroji sveikatinimo priemonė (nes iš tiesų tai yra kančia kūnui), bet būtent pasiruošimas jam. 

Maratono metu, didėjant fizinio aktyvumo išbandymui, kūne įsijungia gynybinės reakcijos. Pats maratonas silpnina imuninę sistemą, todėl po patirto milžiniško streso sportininko kūne aptinkami uždegiminių ligų pėdsakai. Tai natūralus nusilpusio kūno atsakas, kuris išprovokuoja atsakomąją gydomąją reakciją, o ši neleidžia kūnui užsikrėsti infekcijomis. 

Kaip sustiprinti imunitetą natūraliomis priemonėmis?

„Bičių duonelėje rasite visą vitaminų kompleksą. 10 bičių duonelės granulių per dieną prilygsta sintetinei multivitaminų tabletei.“ 

Daugiau patarimų ir sumuštinio su česnaku receptą rasite čia:
Kaip sustiprinti imunitetą natūraliomis priemonėmis? » 

Dvejopas maratono poveikis sveikatai 

Pasiruošimo maratonui metu kaulai, raiščiai, sąnariai ir raumenys yra stiprinami pastovių treniruočių, tačiau beveik kiekvienas maratono bėgikas po varžybų skundžiasi:

  • kelio skausmais,
  • skaudančiomis blauzdomis,
  • Achilo sausgyslių problemomis,
  • mėšlungiu. 

Tai nekelia nuostabos, nes kiekvieno bėgimo metu apkrovos, tenkančios kiekvienam bėgiko keliui, gali siekti iki 5 000 tonų! O ar ta apkrova nežaloja kelių? Atliekant tyrimus judesio analizės laboratorijoje „4active“ matome, kad maždaug 70‒80 % bėgikų neturi tinkamai išvystytų kojų raumenų, kurie leistų saugiai nubėgti maratono distanciją. 

Dar didesnė bėgikų dalis atskuba į tyrimo laboratoriją jau varginami kūno skausmų, pasireiškiančių čiurnų, kelių, stuburo, dubens ar kitose srityse. Detaliai nufilmavus ir ištyrus sritį nuo bėgiko čiurnos iki stuburo viršaus, matome silpnų ir stiprių raumenų darbą. 

Skaityti kitą puslapį »
1 2
+16
  • Bėgimas
  • Kelių skausmai
  • Kelio sąnarys
  • Sporto klubai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima?
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima? Žiema, šalta, peršalote... Rodos, nieko naujo. Vis dėlto, dažnas ir žiemą neapleidžia aktyvaus gyvenimo įpročių: bėgioja, makštinasi, užsiima joga, šoka ar pan., tad ką gi daryti peršalus: visiškai atsisakyti judėjimo ar ne? Svarbiausia – stebėti savo kūną ir atsižvelgti į jo poreikius. +1 / 0 +1
Kelios savaitės ‒ tvirtas pilvo presas! Vlados Musvydaitės treniruotė
Kelios savaitės ‒ tvirtas pilvo presas! Vlados Musvydaitės treniruotė Atėjus pavasariui dviratininkai pumpuoja padangas, bėgikai aunasi sportinius batelius, parkuose ima skrieti riedlentės‒ atgyja ne tik gamta, bet ir visas miestas. Mankštintis visuomet sveika, bet ką daryti tiems, kurie sportą prisimena tik pavasarį? Straipsnyje rasite pilvo preso raumenų treniruotę, kuriai nesugaišite... +41 / -1 +40
8 geriausi jogos pratimai nuo migrenos skausmo
8 geriausi jogos pratimai nuo migrenos skausmo Kai tik ištinka staigus migrenos skausmas, nėra taip paprasta jį nugalėti. Oi, koks tai skausmas! Ar migrena labai apsunkina Jūsų gyvenimą? Prevencija yra geriausia priemonė. Ar žinojote, kad joga gali sėkmingai Jus apsaugoti nuo migrenos? Norintiems sumažinti migrenos skausmą toliau pateikiame keletą jogos pratimų, kurie galėtų... 2 +32 / -5 +27
3 sportavimo klaidos ir jų pasekmės
3 sportavimo klaidos ir jų pasekmės Sportuodami klaidų daro ne tik naujokai, bet ir profesionalai. Taip yra todėl, kad žmonės dėl laiko stokos vis dažniau įpranta viską daryti greičiau. Pavyzdžiui, sporto klube treniruotė vidutiniškai trunka apie vieną valandą, per tą laiką žmogus stengiasi ne tik padaryti kardio pratimus, bet ir atlikti pratimus kojoms, rankoms,... +21 / 0 +21
Ką reikia žinoti apie bėgimą?
Ką reikia žinoti apie bėgimą? „Jei nori būti stiprus – bėgiok, jei nori būti gražus – bėgiok, jei nori būti protingas – bėgiok“, – rašoma vienoje knygoje. Tačiau ar bėgiojimas tikrai toks efektyvus? Jei taip, ką derėtų apie jį žinoti? +23 / -3 +20
Karatė čempionė Jurgita Januškaitė: „Karatė – alternatyvi gydymo forma“
Karatė čempionė Jurgita Januškaitė: „Karatė – alternatyvi gydymo forma“ Dvidešimt penkerių metų vilnietė Jurgita Januškaitė jau priprato prie aplinkinių reakcijos, kai šie sužino, jog smulkaus sudėjimo šviesiaplaukė mergina – daugkartinė šotokan karatė Lietuvos, Europos ir pasaulio čempionė. J. Januškaitė – taip pat ir ergoterapijos specialistė, vedanti karatė treniruotes ir dirbanti... +17 / 0 +17
Kokias traumas dažniausiai patiria maratono dalyviai?
Kokias traumas dažniausiai patiria maratono dalyviai? Pasaulyje vis labiau populiarėjantys maratonai susilaukia įvairaus amžiaus žmonių susidomėjimo. Maratone savo jėgas vis dažniau nusprendžia išbandyti ne tik profesionalai, bet ir mėgėjai bėgikai. Deja, tačiau nei vienas maratonas nepraeina be tam tikrų traumų... +15 / 0 +15
Nauji metai – naujas kūnas?
Nauji metai – naujas kūnas? Naujiems metams prasidėjus sporto klubus ir vėl užplūdo galybė žmonių, kurie trokšta gražaus kūno. Ir tai nei kiek nestebina, mat žiniasklaida nuolat rodo gražius žmones, įvairias dietas ar tiesiog straipsnius apie sveiką gyvenimo būdą. Tad vos tik atėjus Naujiems ir Jūs praveriate sporto klubo duris... +14 / 0 +14
Mankšta dirbant biure – būtina. Judėkime!
Mankšta dirbant biure – būtina. Judėkime! Šiandien vis daugiau žmonių dirba sėdimą darbą. Fizinės veiklos stoka gali lemti ne tik antsvorį, nugaros skausmą, bet ir sukelti ar paūminti tam tikras ligas. Dažnai juokaujama, kad XX a. blogiausias žmogaus įprotis – rūkymas, o šių laikų – sėdėjimas. Norėdami išvengti negalavimų dalis žmonių kelis kartus per... +13 / 0 +13
Kelio sąnario traumos: kaip išvengti?
Kelio sąnario traumos: kaip išvengti? Kelio sąnario traumos yra gana dažnos tiek tarp jaunų, tiek tarp pagyvenusių žmonių. Mes daug laiko praleidžiame sėdėdami prie kompiuterių, tad mūsų sąnariai, visai kaip ir automobilis, kuriuo nesinaudojame, kartais ima ir „užrūdija“ t.y. sąnariai tampa ne tokie paslankūs, vargina sąnarių skausmai, o kartais – net ir... +11 / 0 +11