Sporto nauda – ne tik fizinė

Sausio 22, 2014 | Justė Latauskienė
+8
Sporto nauda – ne tik fizinė

Visiems gerai žinomas posakis: „Sportas – tai sveikata.“ Nepaneigsi. Gydytojai visuomet pabrėžia, kad fizinis aktyvumas yra būtinas gerai sveikatai palaikyti. Kalbant apie sportą dažniausiai minimi faktai, kad sportas gerina širdies ir kraujagyslių, kaulų, raumenų sistemų ir plaučių darbą. O kokia sporto nauda žmogaus vidinei harmonijai?

Labai dažnai pamirštama paminėti vieną didžiausių sporto naudų žmogui, kuri gali būti didesnė už visas kitas kartu paėmus, – naudą žmogaus psichikai ir sielai. Šiai naudai pasiekti nebūtina kopti į kalnus ar kasdien nuvažiuoti 20 km dviračiu. Tam, kad gerai jaustumėtės emociškai, dažniausiai užtektų pasportuoti savo malonumui, pasirenkant labiausiai patinkančią sporto šaką.

Sportas sureguliuoja hormonus

„... kai kurie žmonės po intensyvesnių sporto treniruočių sakosi jaučią euforiją ar į orgazmą panašų pojūtį.“ Sportuojant mažėja streso hormonų (adrenalino, kortizolio ir kt) ir daugėja tokių hormonų kaip endorfinai – šie hormonai mažina skausmą, kelia nuotaiką. Fizinės veiklos metu endorfinų gali išsiskirti tiek daug, jog kai kurie žmonės po intensyvesnių sporto treniruočių sakosi jaučią euforiją ar į orgazmą panašų pojūtį.

Bet kokia sportinė veikla yra veikla, nukreipta į čia ir dabar, jos metu daromas tik vienas dalykas ir galvojama tik apie jį. Kol vieni mūsų smegenų neuronai svarsto apie kamuolį, tie, kurie prieš tai jaudinosi dėl neapmokėtų sąskaitų, politikos, apkalbų ir kitų dalykų, gali pailsėti. Taigi sportas padeda sutvarkyti dienos metu streso sukeltą vidinę sumaištį.

Sporto pasiekimai džiugina

Nuo paprastos fizinės veiklos sportas skiriasi ir tuo, jog turi tikslą. Nors sakoma, kad svarbu ne laimėti, bet dalyvauti, laimėti sporte – labai džiugu. Juk sportas – tai varžybos. Nesvarbu, ar varžomasi su savimi, ar su kitais, bet sportuojant visada siekiama tam tikrų rezultatų ar iš anksto užsibrėžtų tikslų. Pavyzdžiui, sportuoti galima pradėti norint pagražinti kūno linijas – keliais centimetrais padailinti taliją ar padidinti žastų apimtį. Tikslu gali būti ir mažas iššūkis: kasdien nueiti bent dviem metrais daugiau nei prieš tai ar įveikti priešininkų komandą.

Bet kuriuo atveju sportas ugdo valią, ryžtą ir užsispyrimą. Jis padeda labiau pasitikėti savimi, leidžia jausti didesnę kūno ir savęs paties kontrolę. Kiekvienas sportininkas džiaugiasi pasiektais rezultatais – visiškai nesvarbu, ar laimėjęs pirmą vietą nacionalinėse bėgimo varžybose, ar tik prieš bendradarbį baro smiginio turnyre. Sportuojantis žmogus laimi prieš vakarykštį „aš“.

Sportas – tai būdas susirasti naujų draugų

Sportas džiugina!Sportuoti galima ne tik namuose. Sporto klube galima rasti daug bendraminčių (juk ne veltui jie vadinami klubais), o žaidžiant komandoje susipažinti ne tik su jos, bet ir priešininkų komandos nariais.

Organizuojami ir solinių sporto šakų turnyrai, čempionatai (net ir mėgėjams). Taip pat buriamasi į grupes internetiniuose socialiniuose tinkluose, kuriamos išmaniųjų telefonų programėlės, kurios padeda sekti savo pasiekimus ir pasidalinti informacija su kitais.

Sportas padeda mokytis

Fizinės veiklos metu pagerėja smegenų aprūpinimas deguonimi, padidėja plaučių ventiliacija. Fiziškai aktyvūs žmonės geriau miega, o kokybiškas miegas būtinas optimaliai nervų sistemos veiklai.

Visgi sportuojant reikia daug ko išmokti: ne tik pasirinkto sporto taisyklių, bet ir pačių judesių atlikimo technikos, jų koordinacijos. Nors gali atrodyti, kad sportas nėra mokslas, tačiau taisyklingai ir efektyviai atlikti judesius mokosi tos smegenų dalys, kurios naudojamos bandant perprasti tiksliuosius ir humanitarinius mokslus, praktikuojantis mene ar socialiniame gyvenime. Besimokydamos tam tikrų sporto judesių, smegenys harmoningai vystosi ir lavėja.

Tai aktualu ne tik vaikams, bet ir suaugusiems asmenims – pradėjus sportuoti pagerėja susikaupimo ir dėmesio reikalaujančių užduočių atlikimas, gerėja atmintis. Sportuojantys asmenys taip pat rečiau suserga nervų degeneracinėmis ligomis (pavyzdžiui, Alzheimerio liga, senatvine silpnaprotyste). Mūsų smegenys gali išlaikyti plastiškumą iki pat gilios senatvės.

Renkantis sporto šaką sveikatai palaikyti nereikia tikėtis, jog pasieksite profesionalaus sporto aukštumų. Bet galite būti tikri – jei neapleisite sporto, jis padės jums siekti sveikesnio ir laimingesnio gyvenimo.

+8
  • Susikaupimas
  • Sporto nauda
  • Hormonai
  • Valios ugdymas
  • Sporto klubai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima?
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima? Žiema, šalta, peršalote... Rodos, nieko naujo. Vis dėlto, dažnas ir žiemą neapleidžia aktyvaus gyvenimo įpročių: bėgioja, makštinasi, užsiima joga, šoka ar pan., tad ką gi daryti peršalus: visiškai atsisakyti judėjimo ar ne? Svarbiausia – stebėti savo kūną ir atsižvelgti į jo poreikius. +1 / 0 +1
Kelios savaitės ‒ tvirtas pilvo presas! Vlados Musvydaitės treniruotė
Kelios savaitės ‒ tvirtas pilvo presas! Vlados Musvydaitės treniruotė Atėjus pavasariui dviratininkai pumpuoja padangas, bėgikai aunasi sportinius batelius, parkuose ima skrieti riedlentės‒ atgyja ne tik gamta, bet ir visas miestas. Mankštintis visuomet sveika, bet ką daryti tiems, kurie sportą prisimena tik pavasarį? Straipsnyje rasite pilvo preso raumenų treniruotę, kuriai nesugaišite... +42 / -1 +41
Lietuvių sporto įpročiai. Interviu su buvusiu atletu Jeanu Claude’u
Lietuvių sporto įpročiai. Interviu su buvusiu atletu Jeanu Claude’u Buvęs Vokietijos atletas, sporto klubo JC SPORT įkūrėjas Jeanas Claude’as, kuriam sportas yra neatsiejama gyvenimo dalis, jau septynerius metus rūpinasi lietuvių sveikata. Lietuvoje gyvenantis treneris neslepia, kad mes dar tik mokomės sveikai gyventi, bet pripažįsta, kad sveikos gyvensenos entuziastų Lietuvoje vis daugėja... +28 / 0 +28
3 sportavimo klaidos ir jų pasekmės
3 sportavimo klaidos ir jų pasekmės Sportuodami klaidų daro ne tik naujokai, bet ir profesionalai. Taip yra todėl, kad žmonės dėl laiko stokos vis dažniau įpranta viską daryti greičiau. Pavyzdžiui, sporto klube treniruotė vidutiniškai trunka apie vieną valandą, per tą laiką žmogus stengiasi ne tik padaryti kardio pratimus, bet ir atlikti pratimus kojoms, rankoms,... +21 / 0 +21
Ką reikia žinoti apie bėgimą?
Ką reikia žinoti apie bėgimą? „Jei nori būti stiprus – bėgiok, jei nori būti gražus – bėgiok, jei nori būti protingas – bėgiok“, – rašoma vienoje knygoje. Tačiau ar bėgiojimas tikrai toks efektyvus? Jei taip, ką derėtų apie jį žinoti? +23 / -3 +20
Karatė čempionė Jurgita Januškaitė: „Karatė – alternatyvi gydymo forma“
Karatė čempionė Jurgita Januškaitė: „Karatė – alternatyvi gydymo forma“ Dvidešimt penkerių metų vilnietė Jurgita Januškaitė jau priprato prie aplinkinių reakcijos, kai šie sužino, jog smulkaus sudėjimo šviesiaplaukė mergina – daugkartinė šotokan karatė Lietuvos, Europos ir pasaulio čempionė. J. Januškaitė – taip pat ir ergoterapijos specialistė, vedanti karatė treniruotes ir dirbanti... +17 / 0 +17
Įspūdžiai iš „AVON moterų bėgimo“. Atėjau, pamačiau ir nubėgau!
Įspūdžiai iš „AVON moterų bėgimo“. Atėjau, pamačiau ir nubėgau! Saulėtą šeštadienį Vilniaus Vingio parke vyko antrasis „AVON moterų bėgimas“, skirtas priminti, kad profilaktiškai tikrintis dėl krūties vėžio ir rūpintis sveikata ‒ būtina. Portalas „MedGuru.lt“ taip pat prisidėjo prie gražios iniciatyvos ir su maratono dalyvėmis ir mažaisiais dalyviais pasidalijo gerų emocijų... +16 / 0 +16
Bėgimo bateliai ‒ kaip išsirinkti?
Bėgimo bateliai ‒ kaip išsirinkti? Lietuvoje sparčiu greičiu populiarėjant bėgimui, dažnai akcentuojama taisyklinga bėgimo technika. Vis dėlto labai svarbu ir tai, ką avime bėgimo metu. Matyt, daugeliui kyla klausimas, pagal kokius kriterijus rinktis sportinius bėgimo batelius: kompaniją, pado storį, kainą, o gal grožį... Patyręs bėgimo entuziastas Aurimas Pocius... 6 +17 / -2 +15
Koks svarbus kriterijus, kurį dažniausiai pamirštame, renkantis sporto klubą?
Koks svarbus kriterijus, kurį dažniausiai pamirštame, renkantis sporto klubą? Jei šią žiemą ketinate sportuoti po stogu, skirkite truputį laiko ir išsiaiškinkite, ar oras jūsų nusižiūrėtame sporto klube yra saugus. Atvėsus orams ir sutrumpėjus dienoms, daugelis sportuoti mėgstančių žmonių tęsia treniruotes sporto klubuose. Juose galima pasislėpti nuo šalčio ir tamsos, ten pilna įvairiausių... +13 / 0 +13
Treniruotė „Les Mills BodyPump“ – efektyvus kalorijų deginimas
Treniruotė „Les Mills BodyPump“ – efektyvus kalorijų deginimas Dažnam vyrui aerobikos treniruotės asocijuojasi su mažai jėgų reikalaujančiais pratimais ir moteriška auditorija. Tačiau visame pasaulyje žinoma „Les Mills BodyPump“ programa neatitinka lengvųjų aerobikos standartų. „BodyPump“ programos strategija – kelk tiek, kiek pajėgi, ir turėk tai, ko trokšti! Galbūt todėl į... +13 / -1 +12