Sporto nauda – ne tik fizinė

Sausio 22, 2014 | Justė Latauskienė
+9
+12 -3

Visiems gerai žinomas posakis: „Sportas – tai sveikata.“ Nepaneigsi. Gydytojai visuomet pabrėžia, kad fizinis aktyvumas yra būtinas gerai sveikatai palaikyti. Kalbant apie sportą dažniausiai minimi faktai, kad sportas gerina širdies ir kraujagyslių, kaulų, raumenų sistemų ir plaučių darbą. O kokia sporto nauda žmogaus vidinei harmonijai?

Labai dažnai pamirštama paminėti vieną didžiausių sporto naudų žmogui, kuri gali būti didesnė už visas kitas kartu paėmus, – naudą žmogaus psichikai ir sielai. Šiai naudai pasiekti nebūtina kopti į kalnus ar kasdien nuvažiuoti 20 km dviračiu. Tam, kad gerai jaustumėtės emociškai, dažniausiai užtektų pasportuoti savo malonumui, pasirenkant labiausiai patinkančią sporto šaką.

Sportas sureguliuoja hormonus

„... kai kurie žmonės po intensyvesnių sporto treniruočių sakosi jaučią euforiją ar į orgazmą panašų pojūtį.“ Sportuojant mažėja streso hormonų (adrenalino, kortizolio ir kt) ir daugėja tokių hormonų kaip endorfinai – šie hormonai mažina skausmą, kelia nuotaiką. Fizinės veiklos metu endorfinų gali išsiskirti tiek daug, jog kai kurie žmonės po intensyvesnių sporto treniruočių sakosi jaučią euforiją ar į orgazmą panašų pojūtį.

Bet kokia sportinė veikla yra veikla, nukreipta į čia ir dabar, jos metu daromas tik vienas dalykas ir galvojama tik apie jį. Kol vieni mūsų smegenų neuronai svarsto apie kamuolį, tie, kurie prieš tai jaudinosi dėl neapmokėtų sąskaitų, politikos, apkalbų ir kitų dalykų, gali pailsėti. Taigi sportas padeda sutvarkyti dienos metu streso sukeltą vidinę sumaištį.

Sporto pasiekimai džiugina

Nuo paprastos fizinės veiklos sportas skiriasi ir tuo, jog turi tikslą. Nors sakoma, kad svarbu ne laimėti, bet dalyvauti, laimėti sporte – labai džiugu. Juk sportas – tai varžybos. Nesvarbu, ar varžomasi su savimi, ar su kitais, bet sportuojant visada siekiama tam tikrų rezultatų ar iš anksto užsibrėžtų tikslų. Pavyzdžiui, sportuoti galima pradėti norint pagražinti kūno linijas – keliais centimetrais padailinti taliją ar padidinti žastų apimtį. Tikslu gali būti ir mažas iššūkis: kasdien nueiti bent dviem metrais daugiau nei prieš tai ar įveikti priešininkų komandą.

Bet kuriuo atveju sportas ugdo valią, ryžtą ir užsispyrimą. Jis padeda labiau pasitikėti savimi, leidžia jausti didesnę kūno ir savęs paties kontrolę. Kiekvienas sportininkas džiaugiasi pasiektais rezultatais – visiškai nesvarbu, ar laimėjęs pirmą vietą nacionalinėse bėgimo varžybose, ar tik prieš bendradarbį baro smiginio turnyre. Sportuojantis žmogus laimi prieš vakarykštį „aš“.

Sportas – tai būdas susirasti naujų draugų

Sportas džiugina!Sportuoti galima ne tik namuose. Sporto klube galima rasti daug bendraminčių (juk ne veltui jie vadinami klubais), o žaidžiant komandoje susipažinti ne tik su jos, bet ir priešininkų komandos nariais.

Organizuojami ir solinių sporto šakų turnyrai, čempionatai (net ir mėgėjams). Taip pat buriamasi į grupes internetiniuose socialiniuose tinkluose, kuriamos išmaniųjų telefonų programėlės, kurios padeda sekti savo pasiekimus ir pasidalinti informacija su kitais.

Sportas padeda mokytis

Fizinės veiklos metu pagerėja smegenų aprūpinimas deguonimi, padidėja plaučių ventiliacija. Fiziškai aktyvūs žmonės geriau miega, o kokybiškas miegas būtinas optimaliai nervų sistemos veiklai.

Visgi sportuojant reikia daug ko išmokti: ne tik pasirinkto sporto taisyklių, bet ir pačių judesių atlikimo technikos, jų koordinacijos. Nors gali atrodyti, kad sportas nėra mokslas, tačiau taisyklingai ir efektyviai atlikti judesius mokosi tos smegenų dalys, kurios naudojamos bandant perprasti tiksliuosius ir humanitarinius mokslus, praktikuojantis mene ar socialiniame gyvenime. Besimokydamos tam tikrų sporto judesių, smegenys harmoningai vystosi ir lavėja.

Tai aktualu ne tik vaikams, bet ir suaugusiems asmenims – pradėjus sportuoti pagerėja susikaupimo ir dėmesio reikalaujančių užduočių atlikimas, gerėja atmintis. Sportuojantys asmenys taip pat rečiau suserga nervų degeneracinėmis ligomis (pavyzdžiui, Alzheimerio liga, senatvine silpnaprotyste). Mūsų smegenys gali išlaikyti plastiškumą iki pat gilios senatvės.

Renkantis sporto šaką sveikatai palaikyti nereikia tikėtis, jog pasieksite profesionalaus sporto aukštumų. Bet galite būti tikri – jei neapleisite sporto, jis padės jums siekti sveikesnio ir laimingesnio gyvenimo.

+9
+12 -3
  • Susikaupimas
  • Sporto nauda
  • Hormonai
  • Valios ugdymas
  • Sporto klubai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *