Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs

Sausio 14, 2014
+21
5
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs

Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę lietuvio mitybą pietų metu, bet ir išsiaiškinti, ką reikėtų keisti, kad mūsų pietūs taptų maistingesni, o gautos energijos pakaktų nudirbti visiems popietės darbams.

„... pietums reikėtų valgyti šviežių daržovių ir ką nors vieną iš šių produktų – liesos mėsos, žuvies gabaliuką, pupelių...“ Dažnas iš mūsų per pietus nulekiame į artimiausią kavinukę ar valgyklą, kartais į darbą atsinešame namie gaminto maisto, o neretai tenkinamės varškės sūreliu ar jogurto indeliu. Studijos „Sulieknėk sveikai“ vadovė Vaida Kurpienė teigia, kad nėra taip svarbu, kur maitinamės (kavinėje ar darbe), svarbiausia, kad maistas būtų lengvai virškinamas ir kokybiškas. Juk ir namuose galime pasigaminti beverčio maisto, kuris tik apsunkins mūsų organizmą.

Pasak sveikos mitybos specialistės, „pietūs turėtų būti pagrindinis dienos valgis, nors pas mus dažniausiai yra atvirkščiai – pietums šiek tiek užvalgoma, o pagrindinis maitinimasis vyksta vakare, kai medžiagų apykaita sulėtėjusi ir energijos poreikis sumažėjęs. Labai svarbu, kad pietums tektų didžiausia dalis maisto, bet jis būtų lengvai virškinimas, nes kitu atveju po pietų ima miegas: žmogus būdrauja fiziškai, bet protinį darbą dirbti sunku. Dėl to pietums reikėtų valgyti šviežių daržovių ir ką nors vieną iš šių produktų – liesos mėsos, žuvies gabaliuką, pupelių, pieno produktą, neriebų troškinį, su lupenomis virtų bulvių arba pilno grūdo makaronų – pasirinkimas tikrai yra didelis.“

Na, o dabar paspoksokim į pietaujančius kolegas, kaimynus ar nepažįstamuosius ir pasinaudokim sveikos mitybos specialistės patarimais.


Gediminas, fotografas, „G. G photography“



Toma, biuro vadovė, „Strategy Labs“


Irmantas, rinkodaros specialistas, „BigBank“

Pietūs. Sriuba.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras. Pietūs, skaičiuojant kalorijomis, turėtų sudaryti ~35-40 proc. viso dienos raciono. Kitaip kalbant, pietūs turėtų būti pagrindinis dienos valgis. Žiemą norisi šiltų patiekalų, tai suprantama. Tačiau pietums valgant tik sriubą sunkiai įmanoma gauti pakankamai maistinių medžiagų.

Taip pat norėčiau pastebėti, kad dažniausiai viešo maitinimo įstaigose sriubos būna pervirtos ar net trintos. Tokiu atveju jos pasotina ypač trumpam laikui ir praėjus 1,5–2 val. po valgio skatina alkio jausmą, kurį biuruose dirbantys žmonės paprastai antroje dienos pusėje malšina bandelėmis, saldžiais sūreliais ir kitais nesveikais užkandžiais. Po tokios netvarkingos dienos persivalgo vakare, nes būna peralkę.

Patarimas. Jei pietums valgote sriubą – priešpiečiams ar pavakariams rinkitės sotų patiekalą. Įsivaizduokite, kad tai antra pietų dalis. Beje, svarbu ir kelintą valandą valgote pietus. 70 proc. maisto turi būti suvalgyta iki 15 val. dienos. 

Laura, analitikė, „Strategy Labs“

Pietūs. Blynelis.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras. Nuotraukoje nesimato, koks blynelio įdaras. Bet kokiu atveju, blynelis kaloringas, bet, maistiniu požiūriu, mažai vertingas produktas. Įprastai blynai kepami iš aukščiausios rūšies miltų, kuriuos gaminant nušlifuojami grūdai ir taip lieka tik 20 proc. vertingų grūdo medžiagų, bet kalorijos išlieka beveik visos. Tai paprastieji angliavandeniai, skatinantys apetitą. Nesu mačiusi, kad viešo maitinimo įstaigoje keptų blynus iš viso grūdo dalių miltų, o gaila, nes maistinė vertė skiriasi iš esmės.

Patarimas. Jei renkatės blynus, esu mačiusi, kad kartais juos blyninėse kepa iš grikių miltų, tad siūlyčiau rinktis būtent tokius. Šie miltai žymiai vertingesni nei įprastiniai, nors juose taip pat yra kvietinių aukščiausios rūšies miltų priemaišų. Svarbu ir kokį įdarą renkatės, geriausias – daržovių, grybų ar nesaldžios varškės.

Atsargiai elkitės su padažais. Dažnai didžiausią kalorijų kiekį gauname iš jų, nors naudingų medžiagų iš kavinėse pagamintų padažų gauname mažai. Padažo nepilkite ant patiekalo, o šiek tiek pamirkykite jame gabaliukus prieš valgydami. Turėtų pakakti vieno ar dviejų šaukštų padažo.

Būtinai suvalgykite ir šviežių daržovių. Jos suteiks jums energijos.

Paulius, jaunesnysis analitikas,
„GILD Corporate Finance“

Pietūs. Vištiena su ryžiais ir salotomis.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras.
Iš visų nuotraukų, manau, tai patys teisingiausi pietūs, nors tikrai netobuli. Pirmiausia matau, kad vištiena padaže „plaukia“, o to neturėtų būti. Antra, labai gaila, kad kavinėse ir restoranuose naudojami tik šlifuoti (balti) ryžiai, kurie yra paprasti angliavandeniai, t. y. menkavertis valgis maistinių medžiagų požiūriu, per greitai pasisavinamas ir keliantis alkį. Idealu būtų natūralūs nešlifuoti ryžiai, bet, tiesą sakant, jų nesu mačiusi nei vienoje kavinėje ar restorane.

Labai gerai, kad šioje lėkštėje atsirado daržovių. Visose kitose mano peržiūrėtose nuotraukose, išskyrus Jurgitos lėkštę, jų akivaizdžiai trūksta.

Patarimas. Pietų metu vertėtų suvartoti 150-200 g šviežių daržovių. Ši problema sprendžiama įvairiai: vieni atsineša į darbą ir suvalgo prieš pietus, kiti užsisako kelis šviežių daržovių garnyrus.

Taip pat rekomenduočiau geriau valgyti tik vieną koncentruotą produktą: ryžius, bulves, mėsą, varškę, o prie jų – šviežias daržoves. Tokiu būdu po pietų jausitės ir sotūs, ir išlaikysite puikią energiją, ko dažniausiai trūksta biuro darbuotojams antroje dienos pusėje.

Jurgita, vyriausioji personalo specialistė, „BigBank“

Pietūs. Vištienos sparneliai, bulvytės ir salotos.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras.
Galiu pasakyti puikią naujieną p. Jurgitai, kad jos medžiagų apykaita nuostabi!

Bloga naujiena, kad, jei taip maitinsis ilgesnį laiką, sutriks sveikata. Gali atsirasti ne tik lėtinis nuovargis, bet ir sunkios lėtinės ligos. Keptose bulvytėse gausu blogų riebalų ir kancerogeninių medžiagų, viena iš jų – akrilamidai. Vištienos sparneliuose labai mažai baltymų, kurių mes tikimės gauti iš mėsos patiekalų, ir ypatingai daug riebalų. Taigi vertingų medžiagų – mažai.

Gelbėja viena – šviežios daržovės. Jos suteikia organizmui antioksidantų, vitaminų bei maistinių skaidulų, kurių mums reikia kasdien ir daug.

Patarimas. Tiktų panašūs patarimai kaip ir p. Pauliaus atveju.


Justas, analitikas, „Strategy Labs“

Pietūs. Varškė (daug varškės!) ir jogurto indelis.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras.
Klausimas būtų toks – kokio riebumo varškė ir jogurtas yra valgomi. Jei labai liesi, pvz., 0,5-1 proc. riebumo, tuomet šie produktai mažai sotūs, todėl greitai vėl išalkstama. Jogurtuose su skoniu labai daug cukraus. Todėl reikėtų elgtis atsargiai.

Patarimas. Rinktis vidutinio riebumo pieno produktus, atkreipti dėmesį į cukraus ir priedų kiekį. Antra, šalia tokių pietų būtina šviežių daržovių porcija. Trečia, suvartojus tokį kiekį gyvūninės kilmės produktų vakare rinkitės tik augalinius produktus: ankštines ir kitas daržoves.

Tiek gražių lietuvaičių veidų ir išmintingų sveikos mitybos specialistės komentarų.

Skanių pietų, bičiuliai!

© Nuotraukų autorius Robertas Pledas

+21
5
  • Nutukimas
  • Antsvoris
  • Bulimija
  • Anoreksija
  • Sveika mityba
  • Mitybos sutrikimai
  • Mitybos įpročiai
  • Dietologai

Susiję straipsniai

  • Smalsi / 2014-03-26 09:48:56

    dietologe, o kas konkrečiai užkliuvo? Smalsu! Žinoma, vieno specialisto komentaras visuomet kažkiek skirsis nuo kito specialisto. Nors pati neturiu gilių sveikos mitybos žinių, bet viskas atrodo gana logiška...

  • dietologe / 2014-03-25 20:47:31

    komentarai siek tiek saliski ir kaip mityba ismanantis zmogus galeciau pasakyti, jog ne viskas pakomentuota teisingai ir kai kuriais atvejais jau nukrypstama i subjektyvia sios "sveikos mitybos specialistes" nuomone...

  • Laima / 2014-03-04 16:36:13

    Buvo labai įdomu skaityti specialistės komentarus ir pamatyti ką kiti žmonės renkasi pietums! Stenksimės tobulinti savo mitybą atsižvelgiant į šiuos komentarus. :)

  • Reklamščikas / 2014-01-14 19:42:03

    Justas reklamuoja Investment Game :D

  • me / 2014-01-14 17:47:30

    many taste! so people! much vow!

Siųsk savo nuomonę
Padidėjęs rūgštingumas: kaip su tuo kovoti?
Padidėjęs rūgštingumas: kaip su tuo kovoti? Marija jau daugiau nei ketverius metus dirbo biure. Sėdimas darbas, stresas, nereguliari mityba bei požiūris „valgau tą, kas pakliūva po ranka“ bėgant laikui išprovokavo atsirasti padidėjusiam skrandžio rūgštingumui. Tai, jog kažkas ne taip, Marija suprato tik tuomet, kai rytais, vos tik pabudus ir papusryčiavusi ji jausdavo,... +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... 1 +56 / -24 +32
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Citrusinių vaisių nauda organizmui
Citrusinių vaisių nauda organizmui Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius... 1 +24 / 0 +24
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas!
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas! Apie kavos naudą bei žalą sveikatai yra ne kartą tekę girdėti iš įvairių žiniasklaidos šaltinių. Nieko keisto, nes kiek žmonių – tiek nuomonių. +23 / -2 +21
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens Gydytojai Jamie Houfman ir Jordanas Sternas bei profesionalus virtuvės šefas, prancūzas Marcas Baeuris – siūlo naują požiūrį į sveiką mitybą, padedančią sumažinti rėmenį. Jie siūlo produktus, kurie leis išvengti rėmens problemų. Daugiausiai dėmesio turėtų būti skiriama šiems maisto produktams, sudarantiems 75... +22 / -2 +20
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18