Įprasti Lietuvos mokinio pietūs

Kovo 12, 2014 | Viktorija Dačinskaitė
+14
1
Įprasti Lietuvos mokinio pietūs

Kad pietūs – svarbiausias dienos valgis, esame girdėję visi, tačiau ar tikrai įsiklausome į šiuos žodžius? Jei suaugęs žmogus pietų pertrauką dažnai iškeičia į dantisto ar kirpėjo krėslą ir tik užkanda pakeliui (o tai kompensuoja itin sočia vakariene prie televizoriaus) arba pietus per darbus visai pamiršta, ar galime tikėtis, kad mokiniai bus sąmoningesni?

Nuo 2010 m. mokyklose uždrausta prekiauti nesveikais maisto produktais, tokiais kaip bulvių traškučiai, saldainiai, gazuoti ir energetiniai gėrimai, produktai su sintetiniais priedais ir GMO (genetiškai modifikuotais organizmais). Per ilgąsias pertraukas rekomenduota patiekti pietus, kuriuos sudarytų karštas patiekalas, pagamintas iš baltymų ir angliavandenių turinčių produktų, taip pat daržovės, vaisiai ar salotos, duona ir gėrimas. Atrodytų, kad mokiniai gali džiaugtis pilnu sveikų pietų kompleksu, tik ar tokį renkasi patys?

Puikiai žinome, kokios trumpos būna pertraukos ir kokios ilgos eilės valgykloje... Gali ne tik nesulaukti savo eilės, bet ir maistas gali atšalti, beieškant vietos prisėsti. Tad greičiau gali stovint bandelę su arbata sukirsti ar sumuštinį iš namų įsimesti – vis kirminas numarintas. Tik kodėl kitą pertrauką skrandis vėl ima maršus groti? 

Apie mokinių mitybos įpročius nusprendėme paklausinėti Vilniaus Gabijos gimnazijoje besimokančių paauglių. O kad jų pietūs būtų ne tik sotūs, bet ir maistingi, valgomus patiekalus pakomentavo sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė.

Ieva
Ieva, 18 m. Renkasi bemėsius patiekalus.

 

Pietūs. Varškės apkepas su grietine.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras. Varškė – geras pasirinkimas, tik klausimas, kiek varškės yra tame apkepe? Jei dominuoja manų kruopos, tuomet mokinė labai greitai pasijus alkana. Tokiu atveju kaip pirmą patiekalą rekomenduočiau rinktis šviežių daržovių salotas, ir nebūtinai lapines. Tai gali būti ir kopūstai, ir morkos.

Dominykas
Dominykas, 12 m. Sumuštiniai – geriausi draugai.

Pietūs. Du juodos duonos sumuštiniai su kumpiu.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras. Karštas maistas tikrai nėra gyvybiškai būtinas, svarbiausia, kad maistinė vertė būtų gera. Sumuštinis tikrai dažnai būna geras draugas ne tik mokiniams, bet ir suaugusiesiems.

Nelabai svarbu, kokia duona – kvietinė ar ruginė, svarbiausia, kad ji būtų bemielė ir pilno grūdo miltų. Tokiu atveju ir sotumas bus didesnis, ir mineralų bei kitų maistinių medžiagų gausite apie 80 procentų daugiau nei iš įprastos duonos, kurioje kalorijų daug, o naudos – mažai.

Užtepui rinkitės arba natūralų sviestą, arba šalto spaudimo aliejų, arba avokadą, šiek tiek sumaišytą su citrina, kad netamsėtų. Venkite pramoniniu būdu pagamintų mėsos gaminių: kumpių, dešrų. Pasaulio sveikatos organizacija net suaugusiesiems nerekomenduja jų vartoti, ką jau kalbėti apie vaikus. 

 

Milda
Milda, 18 m. Nemėgsta mėsos.


Pietūs. Sūrio kepsnys, bulvių košė, morkų ir kopūstų salotos.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras. Jei nemėgstate mėsos – nieko tokio, rinkitės žuvį. Puikus pasirinkimas ir ankštinės daržovės, tačiau tokių tikriausiai mokyklos valgykloje būtų sudėtinga rasti. Geras pasirinkimas būtų ir kiaušinių ar varškės patiekalas.

Aprašyme figūruoja morkų ir kopūstų salotos, tačiau kopūstų nuotraukoje net nesimato. Matyt, ne daugiau kaip šaukštas ar du, o jų turėtų būti ne mažiau kaip kito patiekalo. Bulvių košė suteikia mažai sotumo. Geriausi bulvių patiekalai – virtos bulvės su lupenomis arba keptos orkaitėje ant grotelių. Tik vėlgi, kažin ar tokių būna mokykloje. Abejoju.

Neaišku, koks sūris kepsnyje: varškės ar fermentinis. Varškės sūris – tinkamas dalykas, bet jei sūris 45–50 proc riebumo – žmogus suvalgo poros dienų riebalų normą. O ir reikalingų maistinių medžiagų iš tokio sūrio gauna mažai.

 

Laura
Laura, 18 m. Valgo 4 kartus per dieną.
Nevalgo mėsos.


Pietūs. Salotos su tunu ir mineralinis vanduo.

Sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentaras. Ši nuotrauka – atgaiva mano akims. Šviežios daržovės ir gana daug valgymų dienos metu.
Vanduo prieš valgį – būtinas. Geriausia atsigerti likus 20–30 minučių iki valgio. Bet mokykloje vargu ar įmanoma taip susidėlioti mitybos grafiką.:)

Patarimai šiai merginai būtų du. Pirma, šiek tiek per mažai maisto pietums. Toks maisto kiekis panašesnis į vakarienės porciją. Antra, konservuotas maistas nėra sveikas. Jis per daug aprodotas. Jei norisi žuvies, iš anksto pasiruoškite menkės, lydekos ar kitos žuvies gabalėlį. Neapdorota žuvis bus daug vertingesnė Jūsų sveikatai.

 
Skaityti kitą puslapį »
1 2
+14
1
  • Nutukimas
  • Sveika mityba
  • Mitybos sutrikimai
  • Mitybos įpročiai
  • Dietologai

Susiję straipsniai

  • hehe / 2015-01-25 00:07:58

    Mano tai budavo windston blue ir kartais kebas :D

Siųsk savo nuomonę
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį Kai tik atsirado greitasis maistas, visas pasaulis jį labai pamėgo. Nes jis greitai pagaminamas, paprastai gali būti suvalgomas bet kur (prie vairo, gatvėje ar net laukiant vizito pas kirpėją), be to, jo mėgėjai teigia, kad greitasis maistas ir labai skanus. Turbūt daugelis žino, kad greitasis maistas yra žalingas sveikatai, paprastai... +2 / 0 +2
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi?
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi? Vis dažniau sutinkame žmonių, kurie atsisako mėsos, vadina save vegetarais arba veganais. Tai du vis labiau populiarėjantys mitybos režimai ir net gyvenimo filosofijos. 2012 m. Amerikoje 5 procentus gyventojų sudarė vegetarai ir 2 procentus veganai. Lietuvoje vegetarizmas, o ypač jo rūšis veganizmas sparčiai populiarėja, tad... 2 +44 / -11 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
Kodėl svarbu pusryčiauti?
Kodėl svarbu pusryčiauti? Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą. +27 / 0 +27
Citrusinių vaisių nauda organizmui
Citrusinių vaisių nauda organizmui Citrusiniai vaisiai natūraliai Lietuvoje neauga, todėl mus pasiekia tik maža dalis visų šio tipo vaisių rūšių. Dažniausiai valgomi ir geriausiai žinomi ‒ apelsinai, mandarinai, citrinos ir greipfrutai. Citrusiniai vaisiai labiausiai vertinami dėl vitamino C, paruošiančio organizmus šaltajam sezonui. Tačiau citrusinius vaisius... 1 +24 / 0 +24
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne!
Gėrimai iš plastikinių buteliukų: vieną kartą panaudoti – taip, du kartus – ne! Mėgstate vandenį? Kasdien jo išgeriate tiek, kiek yra rekomenduojama? Tačiau ar kada nors susimąstėte, jog vanduo, supiltas į plastikinį buteliuką, kuris buvo naudojamas ne vieną kartą, gali būti itin kenksmingas Jūsų sveikatai. +22 / 0 +22
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai? Ne kartą yra tekę girdėti apie Viduržemio jūros dietą, Diukano dietą, sveikos mitybos principus, tačiau ar kada nors girdėjote apie penkių elementų mitybą? Jei ne, tuomet siūlome paskaityti šį straipsnį, kuriame, remiantis mitybos konsultantės Claudia Nicherl knyga „Penkių elementų mityba“ pabandysime atsakyti į... +20 / 0 +20
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai
Kaip nepersivalgyti per šventes? Naudingi patarimai Persivalgymas ‒ viena didžiausių švenčių keliamų grėsmių. Turbūt nei viena šventė neapsieina be patiekalų ir gėrimų gausos. Po Velykų dar ilgai valgome patiekalų likučius ir džiaugiamės galimybe bent keletą dienų neužsukti į parduotuvę. Vis dėlto neretai jaukūs šeimos susibūrimai ir ilgas sėdėjimas prie stalo... +18 / 0 +18