Kodėl svarbu pusryčiauti?

Sausio 20, 2014 | Eglė Rubinaitė
+27
Kodėl svarbu pusryčiauti?

Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą.

Svarbus energijos šaltinis

Prisiminkime ironišką posakį: „Pusryčius suvalgyk pats, pietus pasidalink su draugais, o vakarienę atiduok priešui.“ Perkeltine prasme šiuo sakiniu apibendrinamas mitybos režimas, leidžiantis išlaikyti gražią figūrą. Sveikos visavertės mitybos požiūriu, jis yra beveik teisingas. Vis dėlto vakarienės pamiršti nederėtų, o tarp valgymų įtraukti ir kelis lengvus vaisių užkandžius.

Tačiau iš tiesų mitybos specialistai tikina, jog didžiausią maisto dalį turėtume suvartoti būtent pirmoje dienos pusėje – pusryčių ir pietų metu. Pusryčiai suteikia energijos pagrindą, nuo kurio žmogus tarsi atsispiria ir pradeda savo dieną. O nudirbti dienos darbams energijos tikrai reikia. Nepavalgę pusryčių jaučiamės ne tokie energingi, galime būti suirzę, o per pietus – persivalgyti ir taip didinti antsvorio riziką.

Per pirmas tris dienos valandas suvalgyti pusryčiai užtikrina greitesnę medžiagų apykaitą ir net trukdo organizmui lengvai pasisavinti cholesterolį.

Rekomenduojama pusryčių metu maitintis maistu, turinčiu angliavandenių, kurie itin reikalingi protinei veiklai. Puikiai tinka grūdiniai produktai, vaisiai. Tačiau baltymų ar riebaus maisto dienos pradžioje geriau vengti. Atsižvelgiant į fizinį aktyvumą ir asmeninius duomenis, per pusryčius derėtų suvartoti 400–600 kilokalorijų, apie 20–25 proc. visos dienos kalorijų normos.

Pusryčiai vaikams būtini

„Įvairūs tyrimai rodo, kad pusryčiaujantys vaikai pasiekia geresnių mokymosi rezultatų.“ Įvairūs tyrimai rodo, kad pusryčiaujantys vaikai pasiekia geresnių mokymosi rezultatų. 1994 m. JAV buvo atliktas eksperimentas, parodęs, jog namuose prieš išeinant į mokyklą pavalgę vaikai gauna geresnius pažymius nei nevalgiusieji. Tyrimas buvo atliktas dviejuose tūkstančiuose mokyklų. Apskritai, specialistai nesutaria, ar į mokyklas vaikai eina tinkamu metu. Kai kuriose užsienio šalyse, pavyzdžiui, Italijoje, manoma, kad vaikai neturėtų taip anksti keltis, todėl daugelyje mokyklų pamokos pradedamos 9 val. ryto, tada, kai biologinis vaiko laikrodis lemia didesnį fizinį ir protinį aktyvumą.

Tad Lietuvoje nuolat pirmosiose pamokose „miegantiems“ vaikams, prieš išeinant iš namų, vertėtų papusryčiauti. Organizmui reikalingas angliavandenių kiekis bent šiek tiek suaktyvins vaiko protinę veiklą. Tik nereikėtų prisivalgyti, antraip apsunkinę virškinimo sistemą, pritrūksite energijos, atsiras mieguistumas.

Dantų valymas

Jeigu pavyko atrasti laiko pusryčiams, skirkite jo ir dantų išsivalymui. Juk po pusryčių greičiausiai nieko nevalgysite iki pat pietų ar priešpiečių, tad šias kelias valandas dantys ir burna išliks švarūs. Kitu atveju maisto, kuriame gausu angliavandenių, likučius burnos mikrofloros išskirtos rūgštys skaidys ir kenks dantų emaliui tol, kol visko neišvalysite.

Psichologinis vertinimas

Psichologų nuomone, visos šeimos pusryčiavimas namuose gali būti svarbus ritualas, gera dienos įžanga. Jeigu šeimoje vyrauja santaika, rytinis pusryčiavimas su šeima leidžia pasikrauti teigiamos energijos, gerina nuotaiką, didina artumo jausmą.

Dėl greito gyvenimo tempo tėvai dažnai nespėja skirti pakankamai laiko pokalbiams su savo vaikais. Todėl pusryčiavimas – puiki proga pasikalbėti apie rūpimus dalykus, pradėti dieną be neišsakytų minčių. Rytas su šeima taip pat lavina ir komunikabilumo įgūdžius – vaikai ir suaugusieji į mokyklas ir darbus gali išskubėti tarsi pasirepetavę dieną lauksiantiems pokalbiams, pralavinę balsą ir minties lankstumą.

Tiems, kurie gyvena vieni, ramus pusryčiavimas namuose leis apmąstyti būsimą dieną, susiplanuoti tam tikrus dalykus, morališkai nusiteikti darbams ar išbandymams. Valgydami mes dirbame tik fizinį darbą (apie valgomą maistą dažniausiai negalvojame), taigi mintys gali nevaržomai krypti norima linkme.

Galiausiai, žmogui svarbu turėti tam tikrą gyvenimo ritmą, cikliškumą. Pusryčiai ir pozityvios mintys – puikus būdas pradėti kiekvieną dieną. Neskubėdami mėgaukitės skaniu maistu, pasisemkite energijos ir dvasinės ramybės. Išėję iš namų nepapusryčiavę, galite būti kankinami minties, kad kažko nepadarėte, galbūt kažką pamiršote ar nepasirengėte dienai. Atsikėlę šiek tiek anksčiau, galite viso to išvengti ir pradėti dieną harmoningai.

+27
  • Nutukimas
  • Antsvoris
  • Bulimija
  • Anoreksija
  • Sveika mityba
  • Pusryčiai
  • Mitybos sutrikimai
  • Dietologai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį Kai tik atsirado greitasis maistas, visas pasaulis jį labai pamėgo. Nes jis greitai pagaminamas, paprastai gali būti suvalgomas bet kur (prie vairo, gatvėje ar net laukiant vizito pas kirpėją), be to, jo mėgėjai teigia, kad greitasis maistas ir labai skanus. Turbūt daugelis žino, kad greitasis maistas yra žalingas sveikatai, paprastai... +4 / 0 +4
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +35 / -2 +33
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai
Užgavėnės! Sveikuoliškų Bertos blynų receptai Sveiki! Mano vardas Berta. Rašau tinklaraštį „Cukrinis avinėlis“. Prisipažinsiu, kad man labai patinka paskęsti prieskonių ir įvairiausių kvapų debesyse, kurie sklinda iš mano nedidukės virtuvės. Esu laiminga, galėdama iš visos širdies eksperimentuoti, svajoti ir bandyti įgyvendinti mažus dalykus. Nuo šiol kiekvieną... 3 +32 / -1 +31
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus Saldintus gaiviuosius gėrimus vartojame didžiuliais kiekiais, o dalis žmonių juos geria kasdien. Šiuos gėrimus ypač pamėgo jaunimas, o kai kuriems jie net didele dalimi pakeitė vandenį. Vis dėlto kyla klausimas, ar saugu vartoti šiuos gėrimus? Kaip jie veikia mūsų sveikatą? Pasirodo, juose esantis didžiulis cukraus kiekis ne tik... +26 / 0 +26
Velykos! Receptai iš likusių margučių
Velykos! Receptai iš likusių margučių Vis dažniau pasirodantys saulės spinduliai, švelnesnis vėjas, nedrąsiai bundanti gamta primena, kad artėja Velykos. Jauki ir šviesi šventė, kai namai prisipildo artimųjų šurmulio, kai šeimininkės skuba traukti receptų užrašus ir gaminti puikiausius patiekalus, o margučių marginimas virsta tikru iššūkiu ne tik mažiesiems... +24 / 0 +24
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas!
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas! Apie kavos naudą bei žalą sveikatai yra ne kartą tekę girdėti iš įvairių žiniasklaidos šaltinių. Nieko keisto, nes kiek žmonių – tiek nuomonių. +23 / -2 +21
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai? Ne kartą yra tekę girdėti apie Viduržemio jūros dietą, Diukano dietą, sveikos mitybos principus, tačiau ar kada nors girdėjote apie penkių elementų mitybą? Jei ne, tuomet siūlome paskaityti šį straipsnį, kuriame, remiantis mitybos konsultantės Claudia Nicherl knyga „Penkių elementų mityba“ pabandysime atsakyti į... +20 / 0 +20
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu?
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu? Maistas mums yra gyvybiškai svarbus. Kasdien į mūsų burną patenka įvairaus maisto kąsniai, esame atsakingi patys už save ir kitus. Tačiau būna, jog maistas, kuris atsiduria mūsų organizme, ima kelti nemalonius simptomus: pykinimą, vėmimą, viduriavimą... Tuomet suprantame, jog apsinuodijome maistu ir privalome kuo skubiau į visa... +18 / -1 +17