Kodėl svarbu pusryčiauti?

Sausio 20, 2014 | Eglė Rubinaitė
+27
Kodėl svarbu pusryčiauti?

Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą.

Svarbus energijos šaltinis

Prisiminkime ironišką posakį: „Pusryčius suvalgyk pats, pietus pasidalink su draugais, o vakarienę atiduok priešui.“ Perkeltine prasme šiuo sakiniu apibendrinamas mitybos režimas, leidžiantis išlaikyti gražią figūrą. Sveikos visavertės mitybos požiūriu, jis yra beveik teisingas. Vis dėlto vakarienės pamiršti nederėtų, o tarp valgymų įtraukti ir kelis lengvus vaisių užkandžius.

Tačiau iš tiesų mitybos specialistai tikina, jog didžiausią maisto dalį turėtume suvartoti būtent pirmoje dienos pusėje – pusryčių ir pietų metu. Pusryčiai suteikia energijos pagrindą, nuo kurio žmogus tarsi atsispiria ir pradeda savo dieną. O nudirbti dienos darbams energijos tikrai reikia. Nepavalgę pusryčių jaučiamės ne tokie energingi, galime būti suirzę, o per pietus – persivalgyti ir taip didinti antsvorio riziką.

Per pirmas tris dienos valandas suvalgyti pusryčiai užtikrina greitesnę medžiagų apykaitą ir net trukdo organizmui lengvai pasisavinti cholesterolį.

Rekomenduojama pusryčių metu maitintis maistu, turinčiu angliavandenių, kurie itin reikalingi protinei veiklai. Puikiai tinka grūdiniai produktai, vaisiai. Tačiau baltymų ar riebaus maisto dienos pradžioje geriau vengti. Atsižvelgiant į fizinį aktyvumą ir asmeninius duomenis, per pusryčius derėtų suvartoti 400–600 kilokalorijų, apie 20–25 proc. visos dienos kalorijų normos.

Pusryčiai vaikams būtini

„Įvairūs tyrimai rodo, kad pusryčiaujantys vaikai pasiekia geresnių mokymosi rezultatų.“ Įvairūs tyrimai rodo, kad pusryčiaujantys vaikai pasiekia geresnių mokymosi rezultatų. 1994 m. JAV buvo atliktas eksperimentas, parodęs, jog namuose prieš išeinant į mokyklą pavalgę vaikai gauna geresnius pažymius nei nevalgiusieji. Tyrimas buvo atliktas dviejuose tūkstančiuose mokyklų. Apskritai, specialistai nesutaria, ar į mokyklas vaikai eina tinkamu metu. Kai kuriose užsienio šalyse, pavyzdžiui, Italijoje, manoma, kad vaikai neturėtų taip anksti keltis, todėl daugelyje mokyklų pamokos pradedamos 9 val. ryto, tada, kai biologinis vaiko laikrodis lemia didesnį fizinį ir protinį aktyvumą.

Tad Lietuvoje nuolat pirmosiose pamokose „miegantiems“ vaikams, prieš išeinant iš namų, vertėtų papusryčiauti. Organizmui reikalingas angliavandenių kiekis bent šiek tiek suaktyvins vaiko protinę veiklą. Tik nereikėtų prisivalgyti, antraip apsunkinę virškinimo sistemą, pritrūksite energijos, atsiras mieguistumas.

Dantų valymas

Jeigu pavyko atrasti laiko pusryčiams, skirkite jo ir dantų išsivalymui. Juk po pusryčių greičiausiai nieko nevalgysite iki pat pietų ar priešpiečių, tad šias kelias valandas dantys ir burna išliks švarūs. Kitu atveju maisto, kuriame gausu angliavandenių, likučius burnos mikrofloros išskirtos rūgštys skaidys ir kenks dantų emaliui tol, kol visko neišvalysite.

Psichologinis vertinimas

Psichologų nuomone, visos šeimos pusryčiavimas namuose gali būti svarbus ritualas, gera dienos įžanga. Jeigu šeimoje vyrauja santaika, rytinis pusryčiavimas su šeima leidžia pasikrauti teigiamos energijos, gerina nuotaiką, didina artumo jausmą.

Dėl greito gyvenimo tempo tėvai dažnai nespėja skirti pakankamai laiko pokalbiams su savo vaikais. Todėl pusryčiavimas – puiki proga pasikalbėti apie rūpimus dalykus, pradėti dieną be neišsakytų minčių. Rytas su šeima taip pat lavina ir komunikabilumo įgūdžius – vaikai ir suaugusieji į mokyklas ir darbus gali išskubėti tarsi pasirepetavę dieną lauksiantiems pokalbiams, pralavinę balsą ir minties lankstumą.

Tiems, kurie gyvena vieni, ramus pusryčiavimas namuose leis apmąstyti būsimą dieną, susiplanuoti tam tikrus dalykus, morališkai nusiteikti darbams ar išbandymams. Valgydami mes dirbame tik fizinį darbą (apie valgomą maistą dažniausiai negalvojame), taigi mintys gali nevaržomai krypti norima linkme.

Galiausiai, žmogui svarbu turėti tam tikrą gyvenimo ritmą, cikliškumą. Pusryčiai ir pozityvios mintys – puikus būdas pradėti kiekvieną dieną. Neskubėdami mėgaukitės skaniu maistu, pasisemkite energijos ir dvasinės ramybės. Išėję iš namų nepapusryčiavę, galite būti kankinami minties, kad kažko nepadarėte, galbūt kažką pamiršote ar nepasirengėte dienai. Atsikėlę šiek tiek anksčiau, galite viso to išvengti ir pradėti dieną harmoningai.

+27
  • Nutukimas
  • Antsvoris
  • Bulimija
  • Anoreksija
  • Sveika mityba
  • Pusryčiai
  • Mitybos sutrikimai
  • Dietologai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Bičių produktai – Jūsų sveikatai
Bičių produktai – Jūsų sveikatai Pasaulyje yra daugiau nei pusantro milijono vabzdžių rūšių. Mokslininkai spėja, kad gausybė rūšių dar nebuvo atrasta. Ypatingą vietą tarp visų vabzdžių užima bitės. Bitės yra labai svarbios augalų dauginimuisi. Žinoma, kad obuoliai, moliūgai, ankštinės daržovės, agurkai, daugelis uogų užmezga vaisius tik apdulkinti.... +1 / 0 +1
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“
Turkų mitybos įpročiai: „Ne tik kebabais galime didžiuotis!“ „Dažnas europietis galvoja, kad turkai valgo tik kebabus ir nieko daugiau. Galiu drąsiai sakyti, jog turkiška virtuvė turtinga patiekalų ir skonių įvairove, o kiekvienas patiekalas turi savo istoriją ir mena gilias tautos tradicijas“, – pasakoja komunikacijos mokslų studentas Bilalas Gürgenas, gyvenantis didžiausiame Turkijos... +40 / -1 +39
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi?
Veganai ir vegetarai – kas jie ir kuo jie skiriasi? Vis dažniau sutinkame žmonių, kurie atsisako mėsos, vadina save vegetarais arba veganais. Tai du vis labiau populiarėjantys mitybos režimai ir net gyvenimo filosofijos. 2012 m. Amerikoje 5 procentus gyventojų sudarė vegetarai ir 2 procentus veganai. Lietuvoje vegetarizmas, o ypač jo rūšis veganizmas sparčiai populiarėja, tad... 2 +44 / -11 +33
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien
B grupės vitaminų būtina gauti kasdien Jei patiriate didelį stresą darbe, valgote skubėdami, mažai miegate, o dažnas jūsų palydovas – galvos skausmas, tikėtina, kad jums trūksta vitamino B. Kaip ir kiekviena vitaminų rūšis, vitaminas B yra būtinas mūsų organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Jis skatina energijos išskyrimo procesą iš angliavandenių, baltymų... 1 +56 / -24 +32
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus
8 faktai apie gaiviuosius gėrimus Saldintus gaiviuosius gėrimus vartojame didžiuliais kiekiais, o dalis žmonių juos geria kasdien. Šiuos gėrimus ypač pamėgo jaunimas, o kai kuriems jie net didele dalimi pakeitė vandenį. Vis dėlto kyla klausimas, ar saugu vartoti šiuos gėrimus? Kaip jie veikia mūsų sveikatą? Pasirodo, juose esantis didžiulis cukraus kiekis ne tik... +26 / 0 +26
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui
Ląstelienos svarba žmogaus organizmui Dažnai kalbame apie angliavandenius, baltymus, riebalus, tačiau pamirštame paminėti, jog ne ką mažiau svarbi mūsų organizmui yra ir ląsteliena. Būtent ši medžiaga, kuri daugiausiai yra randama javuose, vaisiuose ir daržovėse, stiprina mūsų imunitetą, padeda virškinimo sistemai geriau funkcionuoti bei apsaugo nuo cholesterolio... +23 / 0 +23
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas!
Gerti ar negerti kavos – štai kur klausimas?Eksperimentas! Apie kavos naudą bei žalą sveikatai yra ne kartą tekę girdėti iš įvairių žiniasklaidos šaltinių. Nieko keisto, nes kiek žmonių – tiek nuomonių. +23 / -2 +21
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens
13 maisto produktų, kurie padės išvengti rėmens Gydytojai Jamie Houfman ir Jordanas Sternas bei profesionalus virtuvės šefas, prancūzas Marcas Baeuris – siūlo naują požiūrį į sveiką mitybą, padedančią sumažinti rėmenį. Jie siūlo produktus, kurie leis išvengti rėmens problemų. Daugiausiai dėmesio turėtų būti skiriama šiems maisto produktams, sudarantiems 75... +22 / -2 +20
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +22 / -4 +18
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu?
Kaip išvengti apsinuodijimo maistu? Maistas mums yra gyvybiškai svarbus. Kasdien į mūsų burną patenka įvairaus maisto kąsniai, esame atsakingi patys už save ir kitus. Tačiau būna, jog maistas, kuris atsiduria mūsų organizme, ima kelti nemalonius simptomus: pykinimą, vėmimą, viduriavimą... Tuomet suprantame, jog apsinuodijome maistu ir privalome kuo skubiau į visa... +18 / -1 +17