Kodėl svarbu pusryčiauti?

Sausio 20, 2014 | Eglė Rubinaitė
+27
Kodėl svarbu pusryčiauti?

Išbėgti iš namų nepusryčiavus – įprasta. Juk gyvename greito tempo laikais. Tačiau medikai ir psichologai pusryčius įvardija kaip labai svarbų fizinės ir emocinės energijos užtaisą, kurio pamiršti tikrai nederėtų. Kodėl? Straipsnyje rasite ne vieną pusryčių naudą įrodantį argumentą.

Svarbus energijos šaltinis

Prisiminkime ironišką posakį: „Pusryčius suvalgyk pats, pietus pasidalink su draugais, o vakarienę atiduok priešui.“ Perkeltine prasme šiuo sakiniu apibendrinamas mitybos režimas, leidžiantis išlaikyti gražią figūrą. Sveikos visavertės mitybos požiūriu, jis yra beveik teisingas. Vis dėlto vakarienės pamiršti nederėtų, o tarp valgymų įtraukti ir kelis lengvus vaisių užkandžius.

Tačiau iš tiesų mitybos specialistai tikina, jog didžiausią maisto dalį turėtume suvartoti būtent pirmoje dienos pusėje – pusryčių ir pietų metu. Pusryčiai suteikia energijos pagrindą, nuo kurio žmogus tarsi atsispiria ir pradeda savo dieną. O nudirbti dienos darbams energijos tikrai reikia. Nepavalgę pusryčių jaučiamės ne tokie energingi, galime būti suirzę, o per pietus – persivalgyti ir taip didinti antsvorio riziką.

Per pirmas tris dienos valandas suvalgyti pusryčiai užtikrina greitesnę medžiagų apykaitą ir net trukdo organizmui lengvai pasisavinti cholesterolį.

Rekomenduojama pusryčių metu maitintis maistu, turinčiu angliavandenių, kurie itin reikalingi protinei veiklai. Puikiai tinka grūdiniai produktai, vaisiai. Tačiau baltymų ar riebaus maisto dienos pradžioje geriau vengti. Atsižvelgiant į fizinį aktyvumą ir asmeninius duomenis, per pusryčius derėtų suvartoti 400–600 kilokalorijų, apie 20–25 proc. visos dienos kalorijų normos.

Pusryčiai vaikams būtini

„Įvairūs tyrimai rodo, kad pusryčiaujantys vaikai pasiekia geresnių mokymosi rezultatų.“ Įvairūs tyrimai rodo, kad pusryčiaujantys vaikai pasiekia geresnių mokymosi rezultatų. 1994 m. JAV buvo atliktas eksperimentas, parodęs, jog namuose prieš išeinant į mokyklą pavalgę vaikai gauna geresnius pažymius nei nevalgiusieji. Tyrimas buvo atliktas dviejuose tūkstančiuose mokyklų. Apskritai, specialistai nesutaria, ar į mokyklas vaikai eina tinkamu metu. Kai kuriose užsienio šalyse, pavyzdžiui, Italijoje, manoma, kad vaikai neturėtų taip anksti keltis, todėl daugelyje mokyklų pamokos pradedamos 9 val. ryto, tada, kai biologinis vaiko laikrodis lemia didesnį fizinį ir protinį aktyvumą.

Tad Lietuvoje nuolat pirmosiose pamokose „miegantiems“ vaikams, prieš išeinant iš namų, vertėtų papusryčiauti. Organizmui reikalingas angliavandenių kiekis bent šiek tiek suaktyvins vaiko protinę veiklą. Tik nereikėtų prisivalgyti, antraip apsunkinę virškinimo sistemą, pritrūksite energijos, atsiras mieguistumas.

Dantų valymas

Jeigu pavyko atrasti laiko pusryčiams, skirkite jo ir dantų išsivalymui. Juk po pusryčių greičiausiai nieko nevalgysite iki pat pietų ar priešpiečių, tad šias kelias valandas dantys ir burna išliks švarūs. Kitu atveju maisto, kuriame gausu angliavandenių, likučius burnos mikrofloros išskirtos rūgštys skaidys ir kenks dantų emaliui tol, kol visko neišvalysite.

Psichologinis vertinimas

Psichologų nuomone, visos šeimos pusryčiavimas namuose gali būti svarbus ritualas, gera dienos įžanga. Jeigu šeimoje vyrauja santaika, rytinis pusryčiavimas su šeima leidžia pasikrauti teigiamos energijos, gerina nuotaiką, didina artumo jausmą.

Dėl greito gyvenimo tempo tėvai dažnai nespėja skirti pakankamai laiko pokalbiams su savo vaikais. Todėl pusryčiavimas – puiki proga pasikalbėti apie rūpimus dalykus, pradėti dieną be neišsakytų minčių. Rytas su šeima taip pat lavina ir komunikabilumo įgūdžius – vaikai ir suaugusieji į mokyklas ir darbus gali išskubėti tarsi pasirepetavę dieną lauksiantiems pokalbiams, pralavinę balsą ir minties lankstumą.

Tiems, kurie gyvena vieni, ramus pusryčiavimas namuose leis apmąstyti būsimą dieną, susiplanuoti tam tikrus dalykus, morališkai nusiteikti darbams ar išbandymams. Valgydami mes dirbame tik fizinį darbą (apie valgomą maistą dažniausiai negalvojame), taigi mintys gali nevaržomai krypti norima linkme.

Galiausiai, žmogui svarbu turėti tam tikrą gyvenimo ritmą, cikliškumą. Pusryčiai ir pozityvios mintys – puikus būdas pradėti kiekvieną dieną. Neskubėdami mėgaukitės skaniu maistu, pasisemkite energijos ir dvasinės ramybės. Išėję iš namų nepapusryčiavę, galite būti kankinami minties, kad kažko nepadarėte, galbūt kažką pamiršote ar nepasirengėte dienai. Atsikėlę šiek tiek anksčiau, galite viso to išvengti ir pradėti dieną harmoningai.

+27
  • Nutukimas
  • Antsvoris
  • Bulimija
  • Anoreksija
  • Sveika mityba
  • Pusryčiai
  • Mitybos sutrikimai
  • Dietologai

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai?
Penkių elementų mityba – ar žinote, kas tai? Ne kartą yra tekę girdėti apie Viduržemio jūros dietą, Diukano dietą, sveikos mitybos principus, tačiau ar kada nors girdėjote apie penkių elementų mitybą? Jei ne, tuomet siūlome paskaityti šį straipsnį, kuriame, remiantis mitybos konsultantės Claudia Nicherl knyga „Penkių elementų mityba“ pabandysime atsakyti į... +13 / 0 +13
Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose?
Vitaminas D. Kaip jo gauti gyvenant menkai saulėtose vietose? Ar žinojote, kad net 90 % vitamino D žmogaus organizmas pagamina būdamas saulėje? Taigi ne veltui šis vitaminas vadinamas saulės vitaminu. Turbūt pažvelgę pro langą kiek sutriktumėte – kiekgi tos saulės matome Lietuvoje... Iš tiesų vitamino D trūkumas yra Šiaurės šalių problema, tad ir mums... 1 +37 / 0 +37
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik
Juodojo šokolado nauda: faktai, kuriuos privalo žinoti smaližiai ir ne tik Juodojo šokolado nauda žmogui žinoma nuo seno. Tiesa, kartais pasigirsta diskusijų, kad tai tik šokolado gamintojų reklaminis triukas, tačiau moksliniai tyrimai įrodė, kad šokolado nauda abejoti neverta. Žinoma, kalbama tik apie kokybišką juodąjį šokoladą ir protingus jo vartojimo kiekius. 1 +36 / -4 +32
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto
Trys priežastys, kodėl riekia valgyti skaidulų turinčio maisto Kartais stebiuosi, kodėl pas kai kuriuos žmones yra tokia gera virškinamojo trakto sistema. Atrodo, žmogus nugyveno pusę savo gyvenimo ir net nežino, ką reiškia įvairūs virškinimo sutrikimai, - tie nemalonūs pilvo spazmai ar rėmuo. Dabar jau žinau, kad įtraukdami į savo kasdieninės mitybos racioną skaidulų turinčio maisto mes... +30 / -2 +28
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos?
Ką ir kaip valgyti, kad išvengtume depresijos? XXI-ojo amžiaus liga depresija mūsų šalyje plinta kaip epidemija. Bendrovės „IMS Healt“ duomenimis, Lietuva pirmauja Europoje pagal antidepresantų vartojimą, o per pastaruosius 13 metų sergančiųjų skaičius išaugo beveik dvigubai. Apie depresiją ir jos gydymą rašėme ne kartą. Šįkart aptarsime maisto produktus ir mitybos... +24 / -1 +23
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų?
Rėmuo – vienas iš pirmųjų GERL simptomų? Šių laikų žmonės vis mažiau laiko atranda maisto gaminimui namuose, tad neišvengiamai tenka maitintis mieste pagamintu maistu. Tiesa, labai dažnai tai būna maistas iš greito maisto restoranų: jis ir skanus, ir nebrangus, o apie kokybę retai kada susimąstoma...Pagalvojama tik tuomet, kai pradeda varginti įvairūs virškinimo... +21 / 0 +21
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs
Įprasti biure dirbančio lietuvio pietūs Straipsnio pavadinimas gali skambėti kiek per rimtai, bet neskubėkit burnoti. Čia rasite įamžintus kelis pietaujančius lietuvius (dėkui tiems, kurie mielai sutiko pagelbėti!) ir sveikos mitybos specialistės Vaidos Kurpienės komentarus po nuotraukomis. Koks šio reportažo tikslas? Ne tik pažvelgti į kasdienę gana atsitiktinę... 5 +22 / -1 +21
Vandens gydomoji galia
Vandens gydomoji galia Daugiau nei 70 % žemės paviršiaus dengia vanduo. Net 98 % šio vandens sūrus, taigi tik du likę procentai yra švarus, tinkamas gerti vanduo, kurio didžioji dalis užkonservuota ledynuose. Mūsų planetos ir mūsų pačių gyvybės pagrindas ‒ vanduo. Štai kodėl jis toks svarbus mūsų sveikatai. Vis daugiau žmonių suvartoja bent... 6 +19 / 0 +19
Daržovių sriubos – ne tik skanios, bet ir sveikos
Daržovių sriubos – ne tik skanios, bet ir sveikos Ruduo – pats tinkamiausias metas save ir šeimą palepinti kvapniomis daržovių sriubomis. Tad šįkart siūlome Jums išbandyti dvi daržovių sriubų receptus: šios sriubos yra ne tik kad labai skanios, bet dar ir labai sveikos, tad pravartu atrasti kelias dešimtis minučių ir jas išsivirti. +17 / 0 +17
Moliūgai.Kuo jie vertingi?
Moliūgai.Kuo jie vertingi? Vaikystėje kone kiekvienas esame skaitę rašytojo Džanio Rodario įžymią knygą „Čipolino nuotykiai“ . Gailėjomės kūmo Moliūgo. Seneliukas daug dirbo, mažai valgė, taupė pinigėlius plytoms, iš kurių lipdė varganą namelį senatvei. +17 / -1 +16