Vaikų mityba – ką reikėtų žinoti? II dalis

Birželio 11, 2014 | Aurika Kolpakovaitė
+6
+6 -0

Pirmoje straipsnio dalyje aptarėme, kokie gėrimai labiausiai tinka vaikams, kuo naudingos natūralios, šviežiai spaustos sultys ir kuo žalingos pirktinės, kalbėjome apie vaisius ir pieno produktus. Antroje straipsnio dalyje vaikų ligų gydytoja, endokrinologė Lina Orlovskaja su „MedGuru.lt“ skaitytojais dalijasi žiniomis apie miltinius patiekalus, košes, mėsą ir saldumynus. Taip pat gydytoja pataria, kokiais principais reikėtų vadovautis tėvams, siekiantiems užauginti vaikus, turinčius sveikos mitybos įpročius. 

Miltiniai patiekalai – kokią vietą jiems skirti vaikų mityboje? 

Lina Orlovskaja, vaikų ligų gydytojaAngliavandeniai turėtų patenkinti 50–60 % vaiko paros energijos poreikio, bent 20–30% iš jų turėtų sudaryti sudėtingieji angliavandeniai. Jų šaltiniai: 

  • kruopos,
  • pilno grūdo produktai,
  • rupaus malimo grūdų duona,
  • daržovės. 

Miltiniai patiekalai ‒ tai paprastųjų angliavandenių šaltinis. Jie nerekomenduotini vaikams, kuriems pernelyg greitai auga svoris, genda dantukai, vargina virškinamojo trakto diskomfortas ir meteorizmas

Pilno grūdo produktai vertingesni dar ir todėl, kad juose yra daug vitaminų, mikroelementų, skaidulų, įvairių bioaktyvių medžiagų. Šių medžiagų nerasime arba jų yra labai mažai miltiniuose produktuose. 

Perkant maisto produktus prekybos centruose rekomenduočiau rinktis pilno grūdo makaronus, rupaus malimo duoną. Kepant blynus, sausainius ar pyragus galima naudoti rupaus malimo miltus ar maišyti juos per pusę su smulkaus malimo kvietiniais miltais. 

Košės – vienas anksčiausiai įvedamų patiekalų į vaiko racioną. Jų yra pačių įvairiausių, tačiau ne visos yra vienodai naudingos. Kokias košes patariama virti mažyliams? 

Anksčiausiai į kūdikio racioną įvedamos glitimo neturinčių kruopų košės: ryžių, kukurūzų. Kviečiuose, rugiuose, miežiuose yra glitimo. Glitimas – tai baltymas, kuris gali sukelti rimtų sveikatos problemų vaikams, sergantiems celiakija. 

Kruopos ‒ vertingas baltymų, angliavandenių, vitaminų, mikroelementų šaltinis. Skirtingose kruopose yra skirtingų vertingų medžiagų, todėl reiktų stengtis valgyti kuo įvairesnes kruopas. Kruopas perdirbant jų mitybinė vertė mažėja, todėl greit išverdančios ar užplikomos košės neturėtų sudaryti didžiosios dalies vaiko raciono. 

Kruopas žmonija mitybai vartoja nuo senų laikų. Šiandieną turime tikrai didelį pasirinkimą vertingų kruopų parduotuvėse, turguje, ekologiškų prekių krautuvėlėse, internetinėse parduotuvėse. 

Ryžiai. Šios kruopos kilusios iš pietryčių Azijos, kur jos buvo auginamos dar priešistoriniais laikais. Tuomet ryžiai buvo laikomi prabanga ir naudojami kaip vaistai. Nepoliruoti ryžiai vadinami natūraliais. Tai geras augalinės kilmės baltymų, angliavandenių, ląstelienos, vitamino B1, geležies šaltinis. 

Ryžius šlifuojant jie tampa balti, greičiau išverda, tačiau su grūdo luobele prarandama didelė dalis mineralinių bei skaidulinių medžiagų. Didžioji dalis juodųjų (laukinių) ryžių šiais laikais sukultūrinti ir specialiai auginami maistui. 

Kukurūzai. Jų grūduose yra net 77–83 % krakmolo, juose gausu nikotino ir pantoteno rūgščių, vitaminų A, B1, B2, B6, D, C, E. 

GrikiaiBurnotis. Itin vertingo augalo sėklos pasižymi daugybe gydomųjų savybių, todėl jis dažnai lyginamas su ženšeniu. Maistine verte burnotis pranoksta visas grūdines kultūras. Jame itin daug ląstelienos, amino rūgšties Lizino ir daug kitų amino rūgščių, gausu žmogui būtinų riebiųjų rūgščių, kalcio, geležies, magnio, fosforo, kalio. Burnočiuose beveik nėra alergijas sukeliančio gliuteno. 

Grikiai. Jie kilę iš Sibiro. Laukiniai grikiai auga Kinijoje, Kazachstane. Grikių grūduose gausu baltymų, angliavandenių, geležies, fosforo, kalcio, vitaminų B1 ir B2. Grikiai nuo seno vertinami kaip dietinis maistas, valgomas turint antsvorio. Iš grikių miltų galima kepti sausainius, blynus, pyragus, kitus kepinius. 

Soros. Jose randami nedideli kiekiai visų žmogaus organizmui būtinų amino rūgščių, gausu kalio, fosforo, magnio, geležies, vario, seleno, mangano, cinko, jodo, bromo. 

Miežiai. Šias kruopas priešistoriniais laikais pirmosios pradėjo auginti Užkaukazės ir Himalajų tautos. Miežius nuo seno vertino ir mėgo žydai, graikai, romėnai, armėnai. Miežių grūduose yra net 76 % angliavandenių, taip pat yra baltymų, skaidulinių medžiagų, vitaminų A, B, D, E. 

Miežių kruopose yra itin daug ląstelienos, todėl jos puikiai tinka vaikams, kurie linkę į nutukimą ir vidurių užkietėjimą. Miežių grūduose yra medžiagų, naikinančių kai kurias bakterijas, mažinančių skrandžio bei žarnyno gleivinės uždegimo reakcijas. 

1 2
+6
+6 -0
  • Meteorizmas
  • Celiakija
  • Sveika mityba
  • Medus
  • Ryžiai
  • Cukrus
  • Vaiko raidos stadijos
  • Vaikų gydytojai
  • Vaiko mityba
  • Kruopos
  • Mėsa

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *