Kaip gerinti atmintį? Atminties rūšys ir pratimai

Balandžio 15, 2014 | Aistė Mikalauskaitė
+11
Kaip gerinti atmintį? Atminties rūšys ir pratimai

Vis didėjant informacijos srautams, daugelis ima skųstis suprastėjusia atmintimi. Nors didelę dalį informacijos peržvelgiame akimis, o visas dienotvarkės detales dažnai prisimename tik dėl išmaniųjų technologijų ar ryškių lipnių lapelių, vis dėlto atmintis – nepakeičiama žmogaus ypatybė. Ji neatsiejama nuo mokymosi ir nuolatinio tobulėjimo. Apie tai, kokios yra atminties rūšys ir kaip lengviau įsiminti informaciją, skaitykite straipsnyje. 

Dvi atminties rūšys: trumpalaikė ir ilgalaikė 

Skiriamos dvi atminties rūšys: trumpalaikė (dar vadinama darbine atmintimi) ir ilgalaikė. Trumpalaikė atmintis mums naudinga, pavyzdžiui, skaitant sakinį. Ji ima veikti tam, kad nepamirštume pirmojo žodžio, kol perskaitysime pabaigą. 

Žmogaus mokymosi metu gauta informacija iš pradžių taip pat kaupiama trumpalaikėje atmintyje. Tokia atmintimi pasinaudojama, pavyzdžiui, skambinant telefonu, pasižiūrėjus į numerį telefonų knygoje. Trumpalaikė atmintis ‒ mažos apimties, o jos trukmė – sekundės ar minutės. Dėl to mes pamirštame daugybę matytų veidų ar vakarykščių žinių faktus, kurių nepanaudojome. 

Trumpalaikės atminties pavertimas ilgalaike vadinamas konsolidacija. Pirminė informacija iš smegenų žievės perduodama į hipokampą (Amono ragą), kur ji apdorojama ir grąžinama į žievę saugoti ilgam laikui. Hipokampas paverčia trumpalaikę atmintį ilgalaike. 

Pagal tai, ką įsimename, atmintis dar skirstoma į: 

  • epizodinę,
  • semantinę,
  • veiksmo. 

Epizodinę atmintį sudaro asmeniniai išgyvenimai. Semantinė atmintis – bendrosios žinios, pavyzdžiui, užsienio kalbų žodžiai, prasminiai ryšiai tarp sąvokų. Veiksmo atmintis susiformuoja mokantis groti pianinu, žaisti krepšinį ir pan. Prireikus anksčiau išmoktus veiksmus atsimename automatiškai. 

Šiomis žiniomis galima pasinaudoti ir stiprinant atmintį. Informaciją lengviau atsiminsite, jei ieškosite asociacijų, ryšių. Elementarus pavyzdys: norint prisiminti konkrečių daiktų sąrašą, galima sukurti istoriją, kaip grįžtame namo ir paeiliui susirenkame reikalingus daiktus. Vizualizacija, asmeniniai išgyvenimai ir asociacijos palengvins įsiminimo procesą. 

Kaip stiprinti atmintį ir palengvinti įsiminimo procesą? 

„... norint išsaugoti gerą atmintį – būtina subalansuota mityba, kurioje būtų gausu baltyminių produktų. Patartina valgyti žuvies, vištienos, pupelių.“ Sveika mityba. Trumpalaikės atminties pavertimo ilgalaike atmintimi procesuose dalyvauja neuromediatoriai, kurių sintezei reikalingi baltymai. Todėl norint išsaugoti gerą atmintį – būtina subalansuota mityba, kurioje būtų gausu baltyminių produktų. Patartina valgyti žuvies, vištienos, pupelių. 

Deguonis. Neuronai yra jautriausios organizmo ląstelės, kurių veiklai reikia itin daug deguonies. Jei neuronai negauna pakankamai deguonies apie 10 min. – žūsta negrįžtamai. Dirbant intensyvų protinį darbą patartina vėdinti kambarius arba padarius trumpas pertraukėles pasivaikščioti gryname ore. 

Fizinis aktyvumas. Vis daugiau laiko praleidžiame darbe prie kompiuterių, o aktyvų laisvalaikį iškeičiame į televizijos laidas ar filmus. Tačiau reikia nepamiršti, kad fizinė veikla taip pat labai naudinga ir svarbi mūsų smegenims bei atminčiai. Mankštos ar kitokio pobūdžio fizinio krūvio metu suaktyvėja viso organizmo kraujotaka, neuronai geriau aprūpinami deguonimi, suintensyvėja metaboliniai procesai ląstelėje. 

Susikoncentravimas. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad kuo labiau susikoncentruojama į atliekamą veiklą, tuo greičiau ir lengviau įsisavinama informacija. Todėl dirbant protinį darbą patartina išjungti internetą, mobilųjį telefoną ir pašalinti kitus trukdžius. 

Knygų skaitymas gerina atmintįKartojimas. Ilgalaikė atmintis skiriasi nuo trumpalaikės tuo, kad ji lengvai nutraukiama. Ilgalaikė yra pastovesnė, mažiau pažeidžiama. Informacija į ilgalaikę atmintį perkeliama iš trumpalaikės, o perkėlimą palengvina praktika. Kartojant informaciją tarp neuronų susidaro ilgalaikiai ryšiai dėl elektrinių procesų, vykstančių neuronuose. 

Atminties naudojimas. Dar vienas elementarus faktas ‒ atmintis stiprėja naudojama. Norint ją išlaikyti, užtenka skaityti, aptarti ir analizuoti perskaitytas knygas, straipsnius, žaisti šachmatais, spręsti kryžiažodžius ir pan. Kitaip tariant, užsiimti įdomia, prasminga veikla, kurios metu naudojama atmintis. 

Miegas. Paskutinis, bet ne prasčiausias patarimas ‒ norint stiprinti atmintį, kuris dažnai pamirštamas šiuolaikiniame gyvenime, būtinas kokybiškas miegas. Ilgalaikė įtampa, net jei nėra labai didelė, ypač neigiamai veikia informacijos įsiminimą. Ilgalaikis miego trūkumas pirmiausia susilpnina dėmesingumą, susikoncentravimą, dėl to sutrinka ir įsiminimo gebėjimas. 

Taigi norint stiprinti atmintį nebūtina pirkti brangių vitaminų ar papildų, pakanka laikytis sveiko miego ritmo, valgyti baltyminį maistą, karts nuo karto pasimankštinti, kvėpuoti grynu oru, stengtis nesiblaškyti ir išlaikyti dėmesį ir, žinoma, kuo dažniau naudotis atmintimi.

+11
  • Alzhaimerio liga
  • Miego apnėja
  • Lėtinio nuovargio sindromas
  • Susikoncentravimo patarimai
  • Atminties sutrikimai
  • Valstybinės medicinos įstaigos

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
5 paprastos taisyklės, kaip pasiekti užsibrėžtų tikslų
5 paprastos taisyklės, kaip pasiekti užsibrėžtų tikslų Mėgstate savo darbus nukelti rytojui? Vis kartojate, kad pradėsite sportuoti nuo pirmadienio, nuo kito mėnesio ar nuo naujų metų? Dalinate pažadus ne tik sau, bet ir kitiems, tačiau niekada jų neišpildote? Jaučiatės taip, tarsi gyvenimą švaistytumėte veltui? Galbūt perskaitę šį apibūdinimą atpažįstate save? Tikriausiai... +2 / 0 +2
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos? Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. 3 +56 / -2 +54
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / 0 +33
Dėl nugaros skausmo kaltas prastas čiužinys: kaip jį pasirinkti ir neapsirikti?
Dėl nugaros skausmo kaltas prastas čiužinys: kaip jį pasirinkti ir neapsirikti? Beveik trečdalį viso savo gyvenimo žmogus praleidžia miegodamas, suaugęs žmogus vidutiniškai miega apie 7 – 8 valandas. Gerai, jei miegoti yra pasirenkama ant kokybiško ir gero čiužinio, tačiau ką daryti tuomet, kai dėl ne itin gero čiužinio atsikėlus ryte tenka kęsti tuos nemalonius nugaros skausmus? Taigi, šįkart domimės... +26 / 0 +26
Mikrobangų krosnelės. Kenkia ar ne? Fizikos mokslų daktaro komentaras
Mikrobangų krosnelės. Kenkia ar ne? Fizikos mokslų daktaro komentaras Antrojo pasaulinio karo metais išrasta mikrobangų krosnelė tapo nepamainomu prietaisu. Šiandien mikrobangų krosnelę, matyt, rastume kiekvienoje virtuvėje. Šiltas maistas per keliasdešimt sekundžių – išsigelbėjimas skubantiesiems ir tiems... 2 +30 / -6 +24
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani?
Sotus alkano neužjaučia. Arba ką daryti, jei nuolat jaučiatės alkani? Mitybos specialistai pataria – maitinkitės penkis kartus per dieną, mažomis maisto porcijomis. Nepamirškite ypač riboti maistą vakarais, prieš miegą. Deja, ne visuomet skambūs žodžiai ir taisyklės yra lengvai pritaikomos mūsų gyvenime. Darbe kartais neturime laiko net papietauti, o štai vakare – grįžtame ir suvalgome patį... +23 / -2 +21
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -3 +20
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai
Kaip motyvuoti save kuriant verslą? Pataria jaunieji verslininkai Ilgą laiką dirbote samdomą darbą ir galiausiai supratote, kad jūsų tai nebetenkina? Suplojote rankomis ir nusprendėte: „Pats sau būsiu direktorius!“ Entuziastingai ėmėtės pirmųjų verslo kūrimo žingsnių ir įkūrėte savo įmonę. O gal jūsų istorija kiek kitokia? Ilgus metus brandinate verslo idėją mintyse, tačiau... +19 / 0 +19
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“
Aistė Jasaitytė-Čeburiak: „Gražaus kūno kultas kyla iš visuomenės kompleksų“ Buvęs modelis, dabar save edukologe psichologe įvardijanti Aistė Jasaitytė-Čeburiak pasitinka mus vaikų klegesyje. „Tai – mano didžiausia praktika ir turtas“, – sako ji, švelniai glausdama mažąją Sofiją prie krūtinės. Garsiausius pasaulio podiumus Aistė paliko, turėdama tvirtą tikslą – išmokti psichoterapijos meno ir... +19 / 0 +19
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę?
Kodėl nuolat jaučiamės pavargę? Miego stygius nėra vienintelė energijos trūkumo priežastis. Smulkmenos, kurias darote (arba nedarote), gali išsekinti ir psichologiškai, ir fiziškai – dėl to visa diena atrodys kaip varginantis pareigos atlikimas. Mokslininkai atskleidė dažniausius blogus įpročius, dėl kurių galite jaustis pavargę, ir nurodė paprastus gyvenimo... +18 / 0 +18