Miego apnėja

+5

Miego apnėja yra dažnas sutrikimas, kurio metu trumpam laiko tarpui sustoja kvėpavimas arba jis tampa paviršutiniškas. Tokios pauzės gali trukti nuo keliu sekundžių iki minučių ir gali kartotis net 30 ir daugiau kartų per valandą. Po tokių intarpų prasideda normalus kvėpavimas, dažniausiai lydimas knarkimo ar springimo garsų.  Tokios miego būklės trikdo patį miegą. To pasėkoje, žmonės nuolatos jaučiasi prastai išsimiegoję ir pavargę. Miego apnėja yra pagrindinė dieninio mieguistumo priežastis. Miego apnėjos kilmė gali būti dvejopa: obstrukcinė ir centrinė. Obstrukcinė miego apnėja išsivysto, kai miego metu tam tikra kvėpavimo takų dalis yra užblokuota. Centrinio tipo miego apnėja yra reta. Ji išsivysto esant sutrikimams smegenyse esančiame centre, kuris kontroliuoja kvėpavimą. Centrinio tipo miego apnėja dažniausiai vargina tam tikromis ligomis sergančius žmones ar vartojančius tam tikrus medikamentus (pavyzdžiui opioidus). Negydoma miego apnėja gali padidinti riziką turėti didesnį arterinį kraujospūdį, infarktą, insultą, nutukimą ir diabetą. Taip pat pablogina situaciją sergant širdies nepakankamumu. Gali atsirasti širdies ritmo sutrikimų. Blogėja gyvenimo kokybė: sunkiau susikaupti, dirbti, vairuoti. Šiame straipsnyje kalbėsime apie obstrukcinę miego apnėją.

Kai žmogus būdrauja, gerklės raumenys yra įsitempę ir palaiko kvėpavimo takus atvirus. Kai miega – raumenys atsipalaiduoja ir kvėpavimo takai susiaurėja. Dažniausiai tai netrukdo orui patekti į plaučius, bet jei kenčiate nuo miego apnėjos, jūsų kvėpavimo takai yra užblokuoti ar dalinai užblokuoti, nes: gerklės raumenys ir liežuvis atsipalaiduoja daugiau nei normaliu atveju, didelis liežuvis ir tonzilės spaudžia kvėpavimo takus, galvos ir kaklo anatominės ypatybės nepalaiko atvirų takų, aplinkiniai audiniai yra storesni ir siaurina kvėpavimo takus. Viso to pasėkoje nepakankamai oro patenka į plaučius ir mažėja deguonies kiekis kraujyje. Tai verčia pabusti iš miego, kad gerklės raumenys galėtų vėl įsitempti ir oras patektų į plaučius. Todėl miegas nėra kokybiškas. Dažnas deguonies kieko sumažėjimas gali privesti prie streso hormonų atsipalaidavimo. Šie hormonai padidina širdies susitraukimų dažnį ir padidina riziką atsirasti padidėjusiam arteriniam kraujospūdžiui, insultui, infarktui ir ritmo sutrikimams. Kokie žmonės dažniausiai serga šia liga? Pusė sergančiųjų būna nutukę. Vyrai serga dažniau nei moterys. Šeiminė anamnezė taip pat didina riziką susirgti šia liga.

Miego apnėja. Simptomai

Žmogus sergantis miego apnėja gali ir nežinoti, jog ja serga. Dažniausiai aplinkiniai skundžiasi garsiu knarkimu arba pastebi, jog žmogus miego metu nekvėpuoja. Pagrindinis simptomas yra garsus ir nuolatinis knarkimas ir nekvėpavimo pauzės tarp jo. Tačiau gali nutikti ir taip, jog niekas nepraneš apie knarkimą. Nuo miego apnėjos kenčiantis žmogus rytais jaučiasi neišsimiegojęs, kenčia nuo galvos skausmų, mokymosi ir atminties sutrikimų, nuotaikos svyravimų. Aplinkiniai pastebi, jog tokie žmonės gali užmigti dienos metu įvairiausiose situacijose (pavyzdžiui valgant ar vairuojant).

Miego apnėja. Ligos eiga

Liga prasideda nepastebimai, simptomai nuolat ryškėja ir blogina gyvenimo kokybę.

Miego apnėja. Diagnostika

Ši liga diagnozuojama iš nusiskundimų, anamnezės, fizinio ištyrimo ir specialių miego testų. Patartina vesti miego dienoraštį, kuriame pažymima: kada einama miegoti, kada atsikeliama ir kaip vertinamas miegas, kada miegama dienos metu. Labai svarbu apklausti šeimos narius, nes jie geriau pastebi naktinius pokyčius nei pacientas.  Fizinio ištyrimo metu apžiūrima burnos ertmė, ryklė, nosies landos, ieškoma papildomų stambių audinių, kurie galėtų trukdyti.  Vaikai, turintys miego apnėją, dažniausiai turi dideles tonziles ir to užtenka ligai diagnozuoti. Miego testų yra įvairių, bet jų esmė yra ta pati. Miego metu pacientas yra filmuojamas, taip pat stebimi tam tikri rodikliai: smegenų bangos, akių judesiai, širdies susitraukimų dažnis, arterinis kraujospūdis, deguonies kiekis kraujyje. Visų rodiklių interpretacija leidžia diagnozuoti ligą.

Miego apnėja. Gydymas

Miego apnėja yra gydoma gyvenimo būdo pakeitimais, kvėpavimo aparatais, chirurginiu būdu. Gyvenimo būdo pakeitimai tinka kenčiant nuo lengvos miego apnėjos. Reikėtų vengti alkoholio, medikamentų, kurie kelia mieguistumą, numesti svorio, jei turite viršsvorio, miegoti ant šono, mesti rūkyti ir laikytis tvarkingo miego režimo. Nuo lengvos miego apnėjos ar tiesiog knarkimo gali padėti specialūs prietaisai, kurie įsidedami į burną einant miegoti. Jie palaiko atvirus kvėpavimo takus burnoje ir viršutinėje ryklės dalyje. Kvėpavimo aparatai (palaikantys nuolatinį teigiamą oro spaudimą takuose) neleidžiantys subliukšti kvėpavimo takams. Jie yra individualiai sureguliuojami kiekvienam pacientui atskirai. Dažniausiai tai vyksta miego klinikose, miego metu. Šis gydymo būdas turi savo trūkumų, dažnai pacientai skundžiasi sausumo pojūčiu nosyje, burnoje, gerklėje, taip pat galvos skausmais. Todėl šiuos aparatus reikia geria sureguliuoti ir nuolatos stebėti ar nepastebima pasikeitimų. Kitas gydymo metodas – chirurgija. Dažniausiai atliekamos minkštojo gomurio pakėlimo, papildomų audinių šalinimo operacijos. Kuris būdas turi daugiausiai privalumų iki šiol nesutariama, todėl kiekvienam pacientui sprendžiama individualiai, kuris gydymo metodas tinkamesnis.

Miego apnėja. Profilaktika

Specifinės profilaktikos nuo miego apnėjos nėra. Svarbiausia tinkamas gyvenimo būdas: miego režimo laikymasis, svorio kontrolė.

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

Naujausi straipsniai

Nauja Kapiliarų šalinimas lazeriu: dažniausiai užduodami klausimai?
Kapiliarų šalinimas lazeriu: dažniausiai užduodami klausimai? Mūsų veido odai kasdien tenka patirti gausybę išbandymų. Ne tik vėjas, saulės spinduliai, bet ir kiti veiksniai ilgainiui ima atsispindėti ant mūsų veido odos. Viena dažniausių neraminančių problemų − kapiliarų pasirodymas odoje. Tiek veido srityje, tiek kitose kūno vietose pasirodantys kapiliarai dažnai sukelia stresą,... +1 / 0 +1

Sveika mityba Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį
Maistas, kuris tik sudaro sveiko maisto įspūdį Kai tik atsirado greitasis maistas, visas pasaulis jį labai pamėgo. Nes jis greitai pagaminamas, paprastai gali būti suvalgomas bet kur (prie vairo, gatvėje ar net laukiant vizito pas kirpėją), be to, jo mėgėjai teigia, kad greitasis maistas ir labai skanus. Turbūt daugelis žino, kad greitasis maistas yra žalingas sveikatai, paprastai... +5 / 0 +5

Dietos Daugiau straipsnių šia tema

Nauja 7 gudrybės sveikesnės mitybos link
7 gudrybės sveikesnės mitybos link Ne paslaptis, kad gerai savijautai labai svarbi sveika mityba. Daugeliui sudėtingos ir alinančios dietos tiesiog nepriimtinos. Tikrai nelengva visą savaitę valgyti vien grikius arba gerti vien daržovių sultis. Beje, reikėtų atsiminti, kad mitybos kraštutinumai netgi pavojingi sveikatai. Kartais užtenka tik šiek tiek pakoreguoti savo... +1 / 0 +1

Subalansuotas gyvenimo būdas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja 5 idėjos, padedančios sunaikinti blogos nuotaikos šaknis
5 idėjos, padedančios sunaikinti blogos nuotaikos šaknis Bloga nuotaika linkusi greitai pasėti sėklą mumyse ir išvešėti į didelį, galingą ir sunkiai išraunamą medį. Kartais slogumas visiškai nepastebimai tampa mūsų gyvenimo būdu. Nors sakoma, kad be liūdesio nežinotume, kas yra džiaugsmas, tačiau jokiais būdais negalime leisti šiam liūdesiui užsitęsti. Pati svarbiausia... +2 / 0 +2

Ligos ir būklės Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Išsiplėtusios venos ir kompresinės kojinės
Išsiplėtusios venos ir kompresinės kojinės Išsiplėtusias venas gydyti būtina ne tik dėl estetinio vaizdo, bet ir dėl gresiančių komplikacijų. Jeigu besiplečiančios venos negydomos laiku, tuomet liga nuolat progresuoja: kojų oda pradeda kietėti, atsiranda negyjančių žaizdelių ir randelių, o vėliau jau ir didesnio diametro opų, kurias sėkmingai užgydyti tampa ypač... +2 / 0 +2

Sportas, joga ir pilatesas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Sportas peršalus: kada vis dėlto galima?
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima? Žiema, šalta, peršalote... Rodos, nieko naujo. Vis dėlto, dažnas ir žiemą neapleidžia aktyvaus gyvenimo įpročių: bėgioja, makštinasi, užsiima joga, šoka ar pan., tad ką gi daryti peršalus: visiškai atsisakyti judėjimo ar ne? Svarbiausia – stebėti savo kūną ir atsižvelgti į jo poreikius. +1 / 0 +1

Intymu Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Greita ejakuliacija: kaip išvengti?
Greita ejakuliacija: kaip išvengti? Kiekvienas vyras nori būti lytiškai pajėgus lovoje ir visuomet patenkinti savo partnerę, deja, tačiau ne visuomet tai pavyksta padaryti. Įvairūs lytiniai sutrikimai, tokie, kaip priešlaikinė ejakuliacija, - tai problema, kuri trikdo lytinį poros gyvenimą. Tad būtina vos tik pastebėjus pirmuosius priešlaikinės ejakuliacijos... +8 / 0 +8

Vaikų ligos ir sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Už sveikus mažylių dantis pirmiausiai atsakingi tėvai ir globėjai
Už sveikus mažylių dantis pirmiausiai atsakingi tėvai ir globėjai Nuomonė, kad pieniniams dantims higiena nebūtina, nes jie laikini ir vis tiek iškris, yra klaidinga. Pirmaisiais vaiko gyvenimo metais dantų valymas svarbus ne tik dėl burnos ertmės švaros, bet ir dėl mažylio suvokimo, kad prižiūrėti dantukus reikės kasdien. Ir ne vieną dieną, ne vieną savaitę, o visą likusį gyvenimą.

Moters sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Natūralios veido kaukės
Natūralios veido kaukės Norint įsigyti kokybišką veido kaukę, reikia nemažai išmanyti apie kosmetiką ir jos sudėtį. Įvairiose kosmetikos priemonėse gausu ne tik odą palankiai veikiančių medžiagų, tačiau sudėtyje gali būti ir visai nenaudingų, netgi kenksmingų medžiagų. Labai keista, bet vartodami tam tikras kosmetikos priemones galime sau netgi... +4 / 0 +4

Vyro sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Erekcijos sutrikimų pasitaiko net ir labai jauniems vyrams
Erekcijos sutrikimų pasitaiko net ir labai jauniems vyrams Erekcijos sutrikimai susiję su nesugebėjimu pasiekti arba palaikyti erekcijos. Toks negalėjimas pasiekti ir (arba) išlaikyti varpos standumo lytinių santykių metu gali būti reguliarus arba dažnai pasikartojantis – tuomet galima įtarti erekcijos funkcijos sutrikimus. Retkarčiais taip gali nutikti bet kuriam vyrui, tačiau jei ši... +1 / 0 +1

Natūrali medicina Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Eterinių aliejų gydomoji galia
Eterinių aliejų gydomoji galia Istoriniuose šaltiniuose teigiama, kad eteriniai aliejai terapiniais tikslais buvo naudojami senovės kinų, indų, egiptiečių. Graikai ir romėnai eterinius aliejus naudojo kosmetikos, kvepalų, vaistų gamyboje, ypač svarbią vietą jie užėmė dvasiniuose bei religiniuose ritualuose. +10 / 0 +10

Odontologija Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Burnos ligos: kaip jų išvengti?
Burnos ligos: kaip jų išvengti? Skundžiatės, jog vos ne kas pusę metų tenka lankytis pas odontologą? Ir ne šiaip reguliariai, bet dėl to, jog burnoje nuolat atsiranda kariesas, periodonto ligos. Taigi, kas lemia tai, jog vienų žmonių burnos būklė yra itin gera, o kitų – prasta? Kodėl, atrodytų, kuo puikiausiai prižiūrimoje burnoje, kartais ima ir... +25 / 0 +25

Būsimoms mamytėms Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Keturi rankų gamybos žaislai kūdikiams ir mažiems vaikams
Keturi rankų gamybos žaislai kūdikiams ir mažiems vaikams Namuose visa galybė žaislų, tačiau Jūsų pusės metų mažylis labiausiai džiaugiasi samčiu? Į kelionę vietoje mielo meškučio pasiimate mėgstamiausią dryžuotą kojinę? Fotografė Jūsų prašo atsivežti į fotosesiją mylimiausią vaiko žaislą, po jūs paimate vandens buteliuką, nes tik jis taip pakelia kūdikiui nuotaiką?... +1 / 0 +1

Gyvūnai Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Tingi judėti? Įsigyk šunį
Tingi judėti? Įsigyk šunį Parke dažnai akimis palydėdavau tuos, kurie smagiai leisdavo laiką su savo augintiniais. Ir pati dažnai apie tokį pasvajodavau. O ir vieną dieną draugo numesta frazė „Tingi judėti? Įsigyk šunį“ privertė susimąstyti, kad gal tikrai, vietoj abonemento į sporto klubą, man reikėtų įsigyti keturkojį draugą... Tad šįkart... +24 / 0 +24