Miego apnėja

+5

Miego apnėja yra dažnas sutrikimas, kurio metu trumpam laiko tarpui sustoja kvėpavimas arba jis tampa paviršutiniškas. Tokios pauzės gali trukti nuo keliu sekundžių iki minučių ir gali kartotis net 30 ir daugiau kartų per valandą. Po tokių intarpų prasideda normalus kvėpavimas, dažniausiai lydimas knarkimo ar springimo garsų.  Tokios miego būklės trikdo patį miegą. To pasėkoje, žmonės nuolatos jaučiasi prastai išsimiegoję ir pavargę. Miego apnėja yra pagrindinė dieninio mieguistumo priežastis. Miego apnėjos kilmė gali būti dvejopa: obstrukcinė ir centrinė. Obstrukcinė miego apnėja išsivysto, kai miego metu tam tikra kvėpavimo takų dalis yra užblokuota. Centrinio tipo miego apnėja yra reta. Ji išsivysto esant sutrikimams smegenyse esančiame centre, kuris kontroliuoja kvėpavimą. Centrinio tipo miego apnėja dažniausiai vargina tam tikromis ligomis sergančius žmones ar vartojančius tam tikrus medikamentus (pavyzdžiui opioidus). Negydoma miego apnėja gali padidinti riziką turėti didesnį arterinį kraujospūdį, infarktą, insultą, nutukimą ir diabetą. Taip pat pablogina situaciją sergant širdies nepakankamumu. Gali atsirasti širdies ritmo sutrikimų. Blogėja gyvenimo kokybė: sunkiau susikaupti, dirbti, vairuoti. Šiame straipsnyje kalbėsime apie obstrukcinę miego apnėją.

Kai žmogus būdrauja, gerklės raumenys yra įsitempę ir palaiko kvėpavimo takus atvirus. Kai miega – raumenys atsipalaiduoja ir kvėpavimo takai susiaurėja. Dažniausiai tai netrukdo orui patekti į plaučius, bet jei kenčiate nuo miego apnėjos, jūsų kvėpavimo takai yra užblokuoti ar dalinai užblokuoti, nes: gerklės raumenys ir liežuvis atsipalaiduoja daugiau nei normaliu atveju, didelis liežuvis ir tonzilės spaudžia kvėpavimo takus, galvos ir kaklo anatominės ypatybės nepalaiko atvirų takų, aplinkiniai audiniai yra storesni ir siaurina kvėpavimo takus. Viso to pasėkoje nepakankamai oro patenka į plaučius ir mažėja deguonies kiekis kraujyje. Tai verčia pabusti iš miego, kad gerklės raumenys galėtų vėl įsitempti ir oras patektų į plaučius. Todėl miegas nėra kokybiškas. Dažnas deguonies kieko sumažėjimas gali privesti prie streso hormonų atsipalaidavimo. Šie hormonai padidina širdies susitraukimų dažnį ir padidina riziką atsirasti padidėjusiam arteriniam kraujospūdžiui, insultui, infarktui ir ritmo sutrikimams. Kokie žmonės dažniausiai serga šia liga? Pusė sergančiųjų būna nutukę. Vyrai serga dažniau nei moterys. Šeiminė anamnezė taip pat didina riziką susirgti šia liga.

Miego apnėja. Simptomai

Žmogus sergantis miego apnėja gali ir nežinoti, jog ja serga. Dažniausiai aplinkiniai skundžiasi garsiu knarkimu arba pastebi, jog žmogus miego metu nekvėpuoja. Pagrindinis simptomas yra garsus ir nuolatinis knarkimas ir nekvėpavimo pauzės tarp jo. Tačiau gali nutikti ir taip, jog niekas nepraneš apie knarkimą. Nuo miego apnėjos kenčiantis žmogus rytais jaučiasi neišsimiegojęs, kenčia nuo galvos skausmų, mokymosi ir atminties sutrikimų, nuotaikos svyravimų. Aplinkiniai pastebi, jog tokie žmonės gali užmigti dienos metu įvairiausiose situacijose (pavyzdžiui valgant ar vairuojant).

Miego apnėja. Ligos eiga

Liga prasideda nepastebimai, simptomai nuolat ryškėja ir blogina gyvenimo kokybę.

Miego apnėja. Diagnostika

Ši liga diagnozuojama iš nusiskundimų, anamnezės, fizinio ištyrimo ir specialių miego testų. Patartina vesti miego dienoraštį, kuriame pažymima: kada einama miegoti, kada atsikeliama ir kaip vertinamas miegas, kada miegama dienos metu. Labai svarbu apklausti šeimos narius, nes jie geriau pastebi naktinius pokyčius nei pacientas.  Fizinio ištyrimo metu apžiūrima burnos ertmė, ryklė, nosies landos, ieškoma papildomų stambių audinių, kurie galėtų trukdyti.  Vaikai, turintys miego apnėją, dažniausiai turi dideles tonziles ir to užtenka ligai diagnozuoti. Miego testų yra įvairių, bet jų esmė yra ta pati. Miego metu pacientas yra filmuojamas, taip pat stebimi tam tikri rodikliai: smegenų bangos, akių judesiai, širdies susitraukimų dažnis, arterinis kraujospūdis, deguonies kiekis kraujyje. Visų rodiklių interpretacija leidžia diagnozuoti ligą.

Miego apnėja. Gydymas

Miego apnėja yra gydoma gyvenimo būdo pakeitimais, kvėpavimo aparatais, chirurginiu būdu. Gyvenimo būdo pakeitimai tinka kenčiant nuo lengvos miego apnėjos. Reikėtų vengti alkoholio, medikamentų, kurie kelia mieguistumą, numesti svorio, jei turite viršsvorio, miegoti ant šono, mesti rūkyti ir laikytis tvarkingo miego režimo. Nuo lengvos miego apnėjos ar tiesiog knarkimo gali padėti specialūs prietaisai, kurie įsidedami į burną einant miegoti. Jie palaiko atvirus kvėpavimo takus burnoje ir viršutinėje ryklės dalyje. Kvėpavimo aparatai (palaikantys nuolatinį teigiamą oro spaudimą takuose) neleidžiantys subliukšti kvėpavimo takams. Jie yra individualiai sureguliuojami kiekvienam pacientui atskirai. Dažniausiai tai vyksta miego klinikose, miego metu. Šis gydymo būdas turi savo trūkumų, dažnai pacientai skundžiasi sausumo pojūčiu nosyje, burnoje, gerklėje, taip pat galvos skausmais. Todėl šiuos aparatus reikia geria sureguliuoti ir nuolatos stebėti ar nepastebima pasikeitimų. Kitas gydymo metodas – chirurgija. Dažniausiai atliekamos minkštojo gomurio pakėlimo, papildomų audinių šalinimo operacijos. Kuris būdas turi daugiausiai privalumų iki šiol nesutariama, todėl kiekvienam pacientui sprendžiama individualiai, kuris gydymo metodas tinkamesnis.

Miego apnėja. Profilaktika

Specifinės profilaktikos nuo miego apnėjos nėra. Svarbiausia tinkamas gyvenimo būdas: miego režimo laikymasis, svorio kontrolė.

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę

Naujausi straipsniai

Nauja Kapiliarų šalinimas lazeriu: dažniausiai užduodami klausimai?
Kapiliarų šalinimas lazeriu: dažniausiai užduodami klausimai? Mūsų veido odai kasdien tenka patirti gausybę išbandymų. Ne tik vėjas, saulės spinduliai, bet ir kiti veiksniai ilgainiui ima atsispindėti ant mūsų veido odos. Viena dažniausių neraminančių problemų − kapiliarų pasirodymas odoje. Tiek veido srityje, tiek kitose kūno vietose pasirodantys kapiliarai dažnai sukelia stresą,... +1 / -1 0

Sveika mityba Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis)
Kaip gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų? (2 dalis) Esame tai, ką valgome. Kuo sveikiau ir atsakingiau maitinsimės, tuo ilgiau ir laimingiau gyvensime. Netikite? Pamėginkite! Dalinamės naudingais patarimais, kaip iš maisto gauti kuo daugiau natūralių vitaminų ir mineralų. Mat maisto papilduose esančios biologiškai aktyvios medžiagos dažnai pagamintos sintetiniu būdu, tad organizmui... +1 / 0 +1

Dietos Daugiau straipsnių šia tema

Nauja 7 gudrybės sveikesnės mitybos link
7 gudrybės sveikesnės mitybos link Ne paslaptis, kad gerai savijautai labai svarbi sveika mityba. Daugeliui sudėtingos ir alinančios dietos tiesiog nepriimtinos. Tikrai nelengva visą savaitę valgyti vien grikius arba gerti vien daržovių sultis. Beje, reikėtų atsiminti, kad mitybos kraštutinumai netgi pavojingi sveikatai. Kartais užtenka tik šiek tiek pakoreguoti savo... +6 / 0 +6

Subalansuotas gyvenimo būdas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Misija: stipresnis imunitetas
Misija: stipresnis imunitetas Ligos, atrodo, visada užklumpa pačiu netinkamiausiu metu... Kodėl vieni serga taip dažnai, o kiti pamiršta, kas yra pilnas stalčius vaistų nuo peršalimo ir dideli kiekiai arbatų? Galbūt retai sergantieji stiprina savo imunitetą ištisus metus ir jiems nebaisus joks oras? Pakalbėkime apie imuninės sistemos svarbą ir ją alinančius... +1 / 0 +1

Ligos ir būklės Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Ar sloga tikrai nėra liga?
Ar sloga tikrai nėra liga? Sloga yra vienas pirmųjų ženklų, kad imunitetas nusilpo ir žmogui reikia sustoti, pailsėti, pasirūpinti savimi. Dauguma į nesunkų rinitą numoja ranka ir tikisi, kad jis praeis savaime. Taip, sloga kai kuriais atvejais linkusi išnykti visai paprastai, tačiau gali kilti ir rimtesnių komplikacijų, pavyzdžiui, prasidėti ūminis...

Sportas, joga ir pilatesas Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Sportas peršalus: kada vis dėlto galima?
Sportas peršalus: kada vis dėlto galima? Žiema, šalta, peršalote... Rodos, nieko naujo. Vis dėlto, dažnas ir žiemą neapleidžia aktyvaus gyvenimo įpročių: bėgioja, makštinasi, užsiima joga, šoka ar pan., tad ką gi daryti peršalus: visiškai atsisakyti judėjimo ar ne? Svarbiausia – stebėti savo kūną ir atsižvelgti į jo poreikius. +1 / 0 +1

Intymu Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Poros turi kalbėtis: kaip padėti priešlaikinę ejakuliaciją patiriančiam vyrui
Poros turi kalbėtis: kaip padėti priešlaikinę ejakuliaciją patiriančiam vyrui Priešlaikinė ejakuliacija yra tikrai dažna problema. Tai toli gražu nėra vien tik su vyru susijęs lytinės funkcijos sutrikimas – čia labai svarbus ir partnerės vaidmuo. Jei ji linkusi kaltinti vyrą, jį teisti, žeminti – tuomet problema tik dar labiau paaštrėja, vyras jaučiasi nusiminęs, kenčia nerimą ir baimes bei laiko... +3 / 0 +3

Vaikų ligos ir sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kaip išrinkti vaikui tinkamus batukus?
Kaip išrinkti vaikui tinkamus batukus? Pasiūla šiandien tokia didelė, kad tėveliams apsisuka galva. Dauguma pastebi, kad vaikiški batukai yra tikrai nepigus pirkinys – norint įsigyti gerą avalynę vos vaikščioti pradėjusiam vaikui gali tekti pakloti mažiausiai kelias dešimtis eurų. Kai kurie pastebi, kad vaikiška avalynė brangesnė, nei ta, kuri skirta suaugusiems.... +2 / 0 +2

Moters sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Ką daryti, kad plaukai nesiveltų?
Ką daryti, kad plaukai nesiveltų? Kai kuriems asmenims iššukuoti plaukus yra tikras iššūkis. Plaukų vėlimasis priklauso nuo jų būklės (sausi ir ploni plaukai veliasi labiau), aplinkos sąlygų (besikeičianti temperatūra, karštis bei šaltis neigiamai veikia plauko struktūrą), naudojamų priemonių (kasdieninis galvos plovimas, įvairios fiksavimo priemonės ir... +1 / 0 +1

Vyro sveikata Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Problema, apie kurią vyrai vis dar vengia kalbėti atvirai
Problema, apie kurią vyrai vis dar vengia kalbėti atvirai Dažnas vyras nutyli, kad jam ne visada viskas pavyksta lovoje. Dauguma linkę pagalbos ieškoti abejotinos reputacijos internetinėse svetainėse, nors reikėtų pakalbėti su savo partnere ir su šią sritį išmanančiu specialistu. +1 / 0 +1

Natūrali medicina Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Eterinių aliejų gydomoji galia
Eterinių aliejų gydomoji galia Istoriniuose šaltiniuose teigiama, kad eteriniai aliejai terapiniais tikslais buvo naudojami senovės kinų, indų, egiptiečių. Graikai ir romėnai eterinius aliejus naudojo kosmetikos, kvepalų, vaistų gamyboje, ypač svarbią vietą jie užėmė dvasiniuose bei religiniuose ritualuose. +11 / 0 +11

Odontologija Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Burnos ligos: kaip jų išvengti?
Burnos ligos: kaip jų išvengti? Skundžiatės, jog vos ne kas pusę metų tenka lankytis pas odontologą? Ir ne šiaip reguliariai, bet dėl to, jog burnoje nuolat atsiranda kariesas, periodonto ligos. Taigi, kas lemia tai, jog vienų žmonių burnos būklė yra itin gera, o kitų – prasta? Kodėl, atrodytų, kuo puikiausiai prižiūrimoje burnoje, kartais ima ir... +25 / 0 +25

Būsimoms mamytėms Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Kelionė su kūdikiu: misija įmanoma
Kelionė su kūdikiu: misija įmanoma Vienos šeimos su visai mažais vaikais užsidaro namuose ir niekur nekeliauja, kitos, priešingai, kas savaitgalį mėgaujasi kelionėmis ir neatsisako taip mėgstamo aktyvaus gyvenimo būdo. Svarbiausia žinoti, kas geriausia pačiai šeimai – jei jos nariai labai gerai jaučiasi namuose ir nesinori keliauti į kitus, kartais nesaugiai... +1 / 0 +1

Gyvūnai Daugiau straipsnių šia tema

Nauja Tingi judėti? Įsigyk šunį
Tingi judėti? Įsigyk šunį Parke dažnai akimis palydėdavau tuos, kurie smagiai leisdavo laiką su savo augintiniais. Ir pati dažnai apie tokį pasvajodavau. O ir vieną dieną draugo numesta frazė „Tingi judėti? Įsigyk šunį“ privertė susimąstyti, kad gal tikrai, vietoj abonemento į sporto klubą, man reikėtų įsigyti keturkojį draugą... Tad šįkart... +25 / 0 +25