Mesti rūkyti niekada nevėlu

Sausio 13, 2014 | Martynas Gelumbauskas
+32
Mesti rūkyti niekada nevėlu

„Jau pakenkiau savo kūnui, tad nebėra prasmės mesti rūkyti. Vis tiek sveikas nebebūsiu“, – taip dažnai galvoja rūkantys žmonės, o ypač tie, kurie rūko daug metų. Tačiau jie klysta. Tyrimai atskleidė, kad pagerėjusia sveikata ir ilgesne gyvenimo trukme džiaugiasi net ir tie, kurie šio įpročio atsikratė po kelių rūkymo dešimtmečių. Žmogaus organizmas turi neįtikėtiną savybę atsinaujinti, todėl tabako sukelta žala pradedama šalinti jau pirmosiomis dienomis po metimo rūkyti, o po dešimties metų buvusio rūkoriaus organizmas beveik niekuo nesiskiria nuo niekada nerūkiusio žmogaus. Šiame straipsnyje siūlome plačiau paskaityti apie tai, kaip metus rūkyti atsistato žmogaus organizmas.

„... žmonės, kurie meta rūkyti dar nesulaukę penkiasdešimties, riziką mirti per artimiausius penkiolika metų sumažina per pusę.“Pirmoji diena. Padidėja deguonies kiekis kraujyje. Tik metus rūkyti iš karto pradeda mažėti žalingo anglies monoksido kiekis kraujyje ir jau po 8 valandų jis tampa normalus. Praėjus vos 12 valandų po paskutinės cigaretės iki normalaus lygio padidėja ir deguonies kiekis kraujyje. Tai leidžia visas organizmo ląsteles geriau aprūpinti joms reikalingu deguonimi.

Antroji diena. Pradeda gerėti uoslė ir skonio suvokimas. Jau antrąją parą pradeda regeneruoti nervinės skaidulos, kurios buvo pažeistos cigarečių dūmuose esančių medžiagų. Dėl to pamažu ima gerėti uoslė ir skonis, tad galėsite mėgautis stipriau jaučiamu maisto skoniu.

Trečioji diena. Ima gerėti plaučių veikla. Dauguma metusiųjų rūkyti jau po trijų dienų pastebi, kad kvėpuoti darosi lengviau. Taip yra dėl to, kad atsipalaiduoja spazmuotos bronchiolės ir oras lengviau patenka į plaučius. Vis dėlto, nors kvėpavimas palengvėja jau po kelių dienų, tai nereiškia, kad plaučių funkcija pilnai atsistatė. Turi praeiti gerokai daugiau laiko, kad plaučiai imtų normaliai funkcionuoti.

Po kelių savaičių pagerėja burnos higiena. Jau po kelių dienų pagerėja kvapas iš burnos ir dantys darosi baltesni. Nerūkant sumažėja vitamino C poreikis, tad didesnė jo dalis gali būti naudojama palaikyti gerai dantenų būklei (dėl to sumažėja dantų iškritimo rizika).

Plaučiai po rūkymo ima valytis praėjus keliems mėnesiamsPo kelių mėnesių sumažėja infekcijų rizika ir pagerėja plaučių funkcija. Mūsų kvėpavimo takai yra iškloti virpamuoju epiteliu, kurio paviršius nusėtas virpamaisiais plaukeliais. Judėdami jie padeda pašalinti į kvėpavimo takus patekusias dulkes, mikrobus ar susidariusias gleives, tačiau dėl rūkymo šie plaukeliai nunyksta, todėl rūkantys žmonės tampa imlūs infekcijoms. Metus rūkyti jau po kelių savaičių plaukeliai pradeda ataugti ir organizmas vėl gali apsiginti nuo mikrobų. Maždaug po pusmečio dauguma metusiųjų rūkyti pastebi, kad jie nebeskrepliuoja ir gerokai mažiau kosėja. Taip pat jie lengviau pakelia fizinį krūvį.

Po kelių metų pagerėja kraujotaka ir mažėja plaučių vėžio rizika. Dėl sumažėjusio kraujospūdžio ir kitų priežasčių mažėja rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis, tokiomis kaip insultas ar miokardo infarktas. Po penkių nerūkymo metų rizika patirti insultą tampa tokia pat, kaip niekada nerūkiusio žmogaus. Pagerėjus kraujo cirkuliacijai organizme mažėja šių sunkių ligų rizika, taip pat krauju geriau aprūpinami periferiniai organai. Tad metus rūkyti galima išvengti erekcijos sutrikimų, nuolatinio kojų ir rankų šalimo. Kai nustojate rūkyti, kenksmingos medžiagos nebepatenka į plaučius, todėl iškart pradeda mažėti rizika susirgti plaučių vėžiu, o per penkerius metus ši rizika sumažėja perpus.

Ilgalaikė nauda. Ilgesnė gyvenimo trukmė ir geresnė gyvenimo kokybė. Rūkymas didina ne tik plaučių, bet ir daugelio kitų vėžių riziką: kasos, gimdos kaklelio, šlapimo pūslės, inkstų, stemplės, skrandžio ir kitų. Metus rūkyti iš organizmo pamažu šalinasi kancerogenai, todėl rizika susirgti šiomis ligomis mažėja. Praėjus 10 metų po metimo rūkyti, rizika susirgti daugumos lokalizacijų vėžiu yra tokia pati, kaip niekada nerūkiusio žmogaus. Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad žmonės, kurie meta rūkyti dar nesulaukę penkiasdešimties, riziką mirti per artimiausius penkiolika metų sumažina per pusę. Ne mažiau svarbi ir pagerėjusi gyvenimo kokybė. Vyresniame amžiuje rytinis kosulys, skrepliavimas ir dusulys – dažni beveik kiekvieno rūkaliaus palydovai, tačiau metus rūkyti viso to galima išvengti.

Akivaizdu, kad atsikratyti šio žalingo įpročio niekada nevėlu, o teigiamą poveikį pajusite labai greitai. Metę rūkyti būsite ne tik sveikesni, bet ir patrauklesni – tai padės atsikratyti blogo burnos kvapo, drabužiai ir plaukai nebesmirdės rūkalais, dantys bus baltesni, o oda atrodys skaistesnė. Galiausiai, sutaupysite nemažą sumą pinigų, tad metę rūkyti laimėsite visomis prasmėmis.

+32
  • Insultas
  • Plaučių vėžys
  • Miokardo infarktas
  • Erekcijos sutrikimai
  • Priklausomybės ligos
  • Rūkymas
  • Psichologai
  • Priklausomybių gydymas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Spalvų ir šviesos terapija
Spalvų ir šviesos terapija Jau nuo seno žinoma, kad spalvos ir šviesa turi gydomųjų savybių. Mokslininkai teigia, kad spalvų terapija jau buvo pasitelkiama Egipte, Indijoje, Senovės Kinijoje ir jau tada nebuvo abejojama spalvų nauda. Šiuolaikiniams žmonėms irgi žinoma, kad įrenginėjant interjerą būtina atsižvelgti į jame vyraujančias spalvas – tai... +1 / 0 +1
Kaip lengviau atsikelti ryte?
Kaip lengviau atsikelti ryte? Šešta valanda ryto. Ausis pasiekia pats nemaloniausias garsas – skamba žadintuvas. Šįryt jau trečią kartą. „Nusnausiu dar 5 minutes ir jau tikrai kelsiuos“, – dažnas meluoja sau. Kelis kartus atidėlioję, galiausiai išsikrapštome iš lovos, tačiau dar visą pusdienį jaučiamės mieguisti... +54 / -3 +51
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės?
Sėdimas darbas „versus“ stovimas ‒ kas laimės? Spalvoti aerobikos kamuoliai vietoj kėdžių, nuotaikinga mankšta darbo pertraukų metu, susirinkimai ir posėdžiai parke, premijos už sveikos gyvensenos propagavimą – visa tai atrodo neįtikėtina, tačiau realu. Vakarų Europoje greitai plintanti mada sukurti kūrybišką atmosferą biuruose skatina ne tik darbo produktyvumą, bet ir... 1 +33 / -1 +32
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui
10 būdų, kaip per savaitgalį pasiruošti šaltajam sezonui Kai papilkėję medžių lapai praneša apie artėjantį šaltuką, o žvarbus vėjas priverčia dar stipriau užsivynioti vilnonį šaliką, tampa akivaizdu: atėjo metas ruoštis šaltajam žiemos sezonui. Jei jus vis dar šildo vasaros prisiminimai ir net baisu pagalvoti apie sniego pusnis ar kumštines pirštines, turime pasiūlymų, kaip... 1 +26 / 0 +26
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė
Homeopatija – didžiausia medicinos apgaulė Homeopatija yra pseudomokslas, o homeopatiniai vaistai neveikia. Jų magiškas poveikis tėra placebo efektas. Deja, tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje homeopatinių preparatų pardavimai farmacijos įmonėms atneša milžiniškus pelnus, todėl apie homeopatiją viešai ir tiesiai kalbėti vengiama. Pacientai dažnai maišo homeopatiją su... 10 +46 / -23 +23
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija
Širdies operacija Lietuvoje. Tikra 9 mėn. mergaitės istorija 2014 m. spalio 14 d. Lietuvoje minimas reikšmingas įvykis medicinos istorijoje – lygiai prieš penkiasdešimt metų buvo sėkmingai atlikta pirmoji širdies operacija su dirbtine kraujotaka. Ši operacija buvo pirmoji ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Praėjus pusei amžiaus nuo istorinio įvykio Vilniaus universiteto ligoninės... +21 / 0 +21
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai.
Menas spręsti santykių problemas. 6 efektyvūs žingsniai. Neišspręstos problemos – pagrindinis streso šaltinis, jis gali ne tik pakenkti jūsų santykiams, bet ir pasunkinti diabetą. Tyrimų duomenimis, sėkmingi santykiai nebūtinai yra tie, kuriuose mažiau problemų, o tie, kuriuose pavyksta veiksmingai jas išspręsti. +20 / 0 +20
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji – kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji – saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis... 6 +24 / -5 +19
Skaudinantis taupumas
Skaudinantis taupumas Gyvenime yra daug dalykų, kurie mus skaudina: melas, išdavystė, pavydas...bet ar kada nors susimąstėte, jog skaudinti gali ir taupumas? Ne vietoje ir ne laiku noras sutaupyti išties gali sukelti itin nemalonių jausmų bei pasekmių. Pavyzdžiui, jei pradedate taupyti sveikatos sąskaita. Štai keletas pavyzdžių iš gyvenimo. +18 / 0 +18
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje?
Ką būtina turėti namų vaistinėlėje? Namų vaistinėlė – bene vienas svarbiausių daiktų kiekvienuose namuose. Įvairūs sužeidimai, traumos ir susirgimai dažniausiai užklumpa netikėtai, o tai sukelia sumaištį, nerimą ir kitus neigiamus jausmus. Tad ką daryti, kad nutikus nelaimei, nepultume į paniką, o galėtume sau ir savo artimiesiems suteikti būtinąją pagalbą? +18 / 0 +18