Mesti rūkyti niekada nevėlu

Sausio 13, 2014 | Martynas Gelumbauskas
+27
Mesti rūkyti niekada nevėlu

„Jau pakenkiau savo kūnui, tad nebėra prasmės mesti rūkyti. Vis tiek sveikas nebebūsiu“, – taip dažnai galvoja rūkantys žmonės, o ypač tie, kurie rūko daug metų. Tačiau jie klysta. Tyrimai atskleidė, kad pagerėjusia sveikata ir ilgesne gyvenimo trukme džiaugiasi net ir tie, kurie šio įpročio atsikratė po kelių rūkymo dešimtmečių. Žmogaus organizmas turi neįtikėtiną savybę atsinaujinti, todėl tabako sukelta žala pradedama šalinti jau pirmosiomis dienomis po metimo rūkyti, o po dešimties metų buvusio rūkoriaus organizmas beveik niekuo nesiskiria nuo niekada nerūkiusio žmogaus. Šiame straipsnyje siūlome plačiau paskaityti apie tai, kaip metus rūkyti atsistato žmogaus organizmas.

„... žmonės, kurie meta rūkyti dar nesulaukę penkiasdešimties, riziką mirti per artimiausius penkiolika metų sumažina per pusę.“Pirmoji diena. Padidėja deguonies kiekis kraujyje. Tik metus rūkyti iš karto pradeda mažėti žalingo anglies monoksido kiekis kraujyje ir jau po 8 valandų jis tampa normalus. Praėjus vos 12 valandų po paskutinės cigaretės iki normalaus lygio padidėja ir deguonies kiekis kraujyje. Tai leidžia visas organizmo ląsteles geriau aprūpinti joms reikalingu deguonimi.

Antroji diena. Pradeda gerėti uoslė ir skonio suvokimas. Jau antrąją parą pradeda regeneruoti nervinės skaidulos, kurios buvo pažeistos cigarečių dūmuose esančių medžiagų. Dėl to pamažu ima gerėti uoslė ir skonis, tad galėsite mėgautis stipriau jaučiamu maisto skoniu.

Trečioji diena. Ima gerėti plaučių veikla. Dauguma metusiųjų rūkyti jau po trijų dienų pastebi, kad kvėpuoti darosi lengviau. Taip yra dėl to, kad atsipalaiduoja spazmuotos bronchiolės ir oras lengviau patenka į plaučius. Vis dėlto, nors kvėpavimas palengvėja jau po kelių dienų, tai nereiškia, kad plaučių funkcija pilnai atsistatė. Turi praeiti gerokai daugiau laiko, kad plaučiai imtų normaliai funkcionuoti.

Po kelių savaičių pagerėja burnos higiena. Jau po kelių dienų pagerėja kvapas iš burnos ir dantys darosi baltesni. Nerūkant sumažėja vitamino C poreikis, tad didesnė jo dalis gali būti naudojama palaikyti gerai dantenų būklei (dėl to sumažėja dantų iškritimo rizika).

Plaučiai po rūkymo ima valytis praėjus keliems mėnesiamsPo kelių mėnesių sumažėja infekcijų rizika ir pagerėja plaučių funkcija. Mūsų kvėpavimo takai yra iškloti virpamuoju epiteliu, kurio paviršius nusėtas virpamaisiais plaukeliais. Judėdami jie padeda pašalinti į kvėpavimo takus patekusias dulkes, mikrobus ar susidariusias gleives, tačiau dėl rūkymo šie plaukeliai nunyksta, todėl rūkantys žmonės tampa imlūs infekcijoms. Metus rūkyti jau po kelių savaičių plaukeliai pradeda ataugti ir organizmas vėl gali apsiginti nuo mikrobų. Maždaug po pusmečio dauguma metusiųjų rūkyti pastebi, kad jie nebeskrepliuoja ir gerokai mažiau kosėja. Taip pat jie lengviau pakelia fizinį krūvį.

Po kelių metų pagerėja kraujotaka ir mažėja plaučių vėžio rizika. Dėl sumažėjusio kraujospūdžio ir kitų priežasčių mažėja rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis, tokiomis kaip insultas ar miokardo infarktas. Po penkių nerūkymo metų rizika patirti insultą tampa tokia pat, kaip niekada nerūkiusio žmogaus. Pagerėjus kraujo cirkuliacijai organizme mažėja šių sunkių ligų rizika, taip pat krauju geriau aprūpinami periferiniai organai. Tad metus rūkyti galima išvengti erekcijos sutrikimų, nuolatinio kojų ir rankų šalimo. Kai nustojate rūkyti, kenksmingos medžiagos nebepatenka į plaučius, todėl iškart pradeda mažėti rizika susirgti plaučių vėžiu, o per penkerius metus ši rizika sumažėja perpus.

Ilgalaikė nauda. Ilgesnė gyvenimo trukmė ir geresnė gyvenimo kokybė. Rūkymas didina ne tik plaučių, bet ir daugelio kitų vėžių riziką: kasos, gimdos kaklelio, šlapimo pūslės, inkstų, stemplės, skrandžio ir kitų. Metus rūkyti iš organizmo pamažu šalinasi kancerogenai, todėl rizika susirgti šiomis ligomis mažėja. Praėjus 10 metų po metimo rūkyti, rizika susirgti daugumos lokalizacijų vėžiu yra tokia pati, kaip niekada nerūkiusio žmogaus. Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad žmonės, kurie meta rūkyti dar nesulaukę penkiasdešimties, riziką mirti per artimiausius penkiolika metų sumažina per pusę. Ne mažiau svarbi ir pagerėjusi gyvenimo kokybė. Vyresniame amžiuje rytinis kosulys, skrepliavimas ir dusulys – dažni beveik kiekvieno rūkaliaus palydovai, tačiau metus rūkyti viso to galima išvengti.

Akivaizdu, kad atsikratyti šio žalingo įpročio niekada nevėlu, o teigiamą poveikį pajusite labai greitai. Metę rūkyti būsite ne tik sveikesni, bet ir patrauklesni – tai padės atsikratyti blogo burnos kvapo, drabužiai ir plaukai nebesmirdės rūkalais, dantys bus baltesni, o oda atrodys skaistesnė. Galiausiai, sutaupysite nemažą sumą pinigų, tad metę rūkyti laimėsite visomis prasmėmis.

+27
  • Insultas
  • Plaučių vėžys
  • Miokardo infarktas
  • Erekcijos sutrikimai
  • Priklausomybės ligos
  • Rūkymas
  • Psichologai
  • Priklausomybių gydymas

Susiję straipsniai

Siųsk savo nuomonę
Sloga: nuo alergijos ar peršalimo?
Sloga: nuo alergijos ar peršalimo? Et, ir vėl tas nemalonus simptomas – sloga. Tik apsilankius gydytojo kabinete mergina gerokai nustebo, kuomet gydytoja pasakė, jog sloga ją vargina visai ne dėl peršalimo, bet dėl to, jog ji alergiška. Pelėsis sukėlė chronišką alergiją, kurios vienas iš simptomų ir buvo ta nemaloni sloga. Taigi, šįkart domimės ir bandome... +9 / 0 +9
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos?
Priklausomybė nuo kofeino. Ar turėtume gerti mažiau kavos? Daugeliui mūsų sunku praleisti dieną darbe neišgėrus kelių puodelių kavos, o kai kurie be rytinio kavos puodelio nė nesikelia iš lovos. Kofeino turinčius produktus kasdien vartoja didžioji dalis suaugusių žmonių, tačiau tik retas susimąsto apie šios medžiagos poveikį mūsų organizmui. 3 +54 / -1 +53
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?
Renkamės avalynę. Į ką reikėtų atkreipti dėmesį? Pavasarį daugelis ima ieškoti ne tik patogių sportinių batelių, bet ir avalynės kasdienai ar šventei. Žinoma, reikėtų nepamiršti ir mažiausiųjų. Parinkti tinkamą vaikišką avalynę ne taip jau paprasta. Kiekvieno žmogaus pėda – unikali, tad nuo mažų dienų nešiojant netinkamus batus žalojami kelių, klubų sąnariai ir... +29 / 0 +29
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“
Pirtininkas Viktoras Katkus: „Pirtyje svarbiausia ‒ veikla“ Pirtis padeda atsipalaiduoti, pašalinti per dieną susikaupusią įtampą ir sustiprinti organizmą. Ne veltui sakoma, kad pirtis ‒ vaistas nuo visų ligų. „Pirties malonumo žodžiais neapsakysi, jį reikia pajusti“, – teigia patyręs pirtininkas, Lietuviškos pirties bičiulių draugijos narys Viktoras Katkus. Sunku būtų ginčytis,... +24 / 0 +24
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai.
Kaip pasiruošti pirmam pasimatymui? Tik 3 žingsniai. Esu vieniša moteris. Jau daugiau nei trys metai neturiu jokio partnerio. Prisipažinsiu, gyvenimas vienatvėje man ne itin patinka. Ką daryti? Vieną dieną ėmiau ir susimąsčiau, kad taip gyventi toliau nebegaliu. Tad nusprendžiau užsiregistruoti į pažinčių svetaines. Mano pašto dėžutę per kelias dienas užpildė krūva... +23 / -2 +21
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos
Kavos poveikis organizmui. Pasiklydę tarp mitų ir tiesos Apie kavos poveikį organizmui dažniausiai galima išgirsti dvi priešingas nuomones. Pirmoji – kava turi daug neigiamų savybių ir jos derėtų atsisakyti. Antroji – saikingai geriama kava ne tik nekenkia, bet ir teigiamai veikia mūsų sveikatą. Kurią pusę palaikyti ir kaip elgtis, kai bičiulis pakviečia puodeliui kavos? Rinktis... 6 +22 / -2 +20
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną?
Kaip susikaupti darbui ir išlikti efektyviam visą dieną? Jeigu skaitote šį straipsnį darbo metu, tikėdamiesi, kad jį uždarę pradėsite dirbti, – jums praverstų ne tik patarimai, kaip susikaupti darbui, bet ir rekomendacijos, kaip liautis atidėlioti svarbias užduotis. Iš tiesų tiek viena, tiek kita yra susiję – kai imamės darbo nesusikaupę, mintys ima klysti ne ten... +19 / 0 +19
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti?
Ką daryti, kai mūsų kūno „darbininkai“ – sąnariai nebenori dirbti? „Kūnas be sąnarių – tai kaip automobilis be ratų. Ir kuo anksčiau imi rūpintis tais „ratais“, tuo toliau jie tave nuveža“, - kartą man ištarė šią frazę senyvo amžiaus žmogus. Tąkart į ją rimtai nežiūrėjau, numojau ranka. Apie šios frazės svarbą supratau tik tuomet, kai pradėjo varginti sąnarių ligos. +18 / 0 +18
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų
10 patarimų, kaip sugrįžti į darbą po vasaros atostogų Dažnai juokaujama: niekam taip nereikia atostogų kaip tam, kuris ką tik iš jų sugrįžo. Psichologai tvirtina, kad dėl staigaus persiorientavimo iš atostogų rėžimo į kasdienę rutiną kenčia ne tik darbo kokybė, bet ir žmogaus sveikata. Kad pirmoji diena darbe būtų kuo mažiau varginanti, siūlome jums dešimt patarimų, kaip... +18 / 0 +18
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“
Alicija Eiliakas: „Gongo garsas suteikia galimybę suvokti, kad esame ne tik fizinis kūnas“ Pirmą kartą psichologijos studiją „Menas būti“, įsikūrusią Užupyje, nevietiniams rasti nelengva. Juolab kad jau tamsu. „Maudynės Gonge“ (taip vadinasi garso terapijos sesija) prasidės septintą, tačiau ateiti jos įkūrėja... 3 +17 / 0 +17